Ačkoliv filmová podoba Lary Croft je už dávno pasé, v herním průmyslu se naopak dostává znovu do módy. Jistě si vzpomínáte na mimořádně úspěšný Tomb Raider z minulého roku, na který vývojáři naváží už v roku 2015 s titulem Rise of the Tomb Raider. My se dnes ale zaměříme na druhou větev stejné tématiky. Po vydání solidně hodnoceného Lara Croft and the Guardian of Light roku 2010 budeme mít už letos 9. prosince šanci rozjet to v pokračování nazvaném Lara Croft and the Temple of Osiris. Ukažme si tedy, co nás za tři měsíce čeká.
Možno podotknout, že všechny zmíněné hry vyvíjí totožní vývojáři – americké studio Crystal Dynamics. Že jsou vám povědomí? To by také měli. Za dvaadvacet let své existence zvládli vyrobit nejenom sérii Tomb Raider, ale také Deus Ex či Hitmana. Dokážou využít svých hlubokých zkušeností i při tvorbě nové akční adventury?
Co si tahle sexy bojovnice počne tentokrát? Lara se vypraví do nekonečných vyprahlých pouští Egypta, aby zde pátrala po posvátném chrámu egyptského boha jménem Osiris. Když chrám konečně nachází, věří, že je zde určitě první. Trochu překvapivě ji však předstihl Carter Bell, konkurenční lovec pokladů. Tahle dvojice chce jediné – slavnou hůl boží.
Zbrklý Bell hůl okamžitě popadá do rukou, čímž probudí něco, co mělo zůstat navždy zapomenuto. Lara i Carter tak musí spojit své síly, aby sehráli svou úlohu v oživení Osirise. Na odpor se postaví nejenom ty nejzvláštnější monstra v celém vesmíru, ale rovnou i samotní bohové – zejména legendární Set. Autoři slibují oslnivý a napínavý příběh, který vás nenechá ani na chvíli chladnými. Taktéž atmosféra má dostat úplně nový rozměr.
Poprvé v historii bude možné hrát coop až ve čtyřech hráčích. Zahrajme si za Laru, Cartra nebo rodinné příslušníky mocného boha Osirise – jeho ženu Isis či syna Horuse. Příběhová linie počítá se všemi připojenými hráči, ale ladně frčí i v single playeru. Levely se automaticky upraví podle počtu hráčů, takže některé části mapy, jenž nejdou v omezeném počtu hráčů splnit, jednoduše zmizí. Zároveň lze s živými hráči i soutěžit za pomocí sbírání těch nejlepších artefaktů. Posilte svou postavu do takové míry, že vám budou všichni závidět. Autoři díky tomu očekávají, že hráči budou mít chuť hrát levely pořád dokola, s vidinou stále lepšího vybavení. Nastat mají i srdcervoucí situace, kdy buďto pomůžeme spoluhráčům v problémech nebo se sobecky vydáme pro zajímavé odměny.
Hlavní kulisou se stává chrám Osirise, který byl fanoušky zvolen za jednu z nejoblíbenějších lokací. To má dokreslit vylepšená stylizace v podobě poutavě dynamického počasí, náhlých změn okolí a osvícení (dokonalé nasvícení poslední dobou slibují snad všichni vývojáři). Zveřejněné video ale vypovídá o něčem trochu jiném. Lara Croft and the Temple of Osiris má grafiku až opovážlivě podobnou svému 4 roky starému předchůdci. Přestože je vidět určité zlepšení, grafická stránka stále zůstává dosti podprůměrná. Pro tento titul to není až takový problém, neboť se zaměřuje především na hratelnost, která vypadá i tentokrát velmi slušně. Pastva pro oči se tedy nekoná, ale zábava je přece jen přednější.
Nevíte, o čem byl předchůdce Guardian of Light? Pak bychom mohli v krátkosti charakterizovat o čem tahle hra vlastně pojednává. Jedná se o akci s důrazem na hratelnost, která díky izometrické kameře (pohled shora) působí velmi přehledným zobrazením. Cílem hry je projít celým levelem, což nám budou cíleně ztěžovat nejrůznější smrtící pasti, složité hádanky, puzzle a hordy nepřátel. Samotný boj připomíná souboje z RPG titulů. Spousta nepřátel, do kterých do pálíme hlava nehlava, občas nějaký výbuch či speciálních efekt. Občas budeme muset sprintovat pořádně rychle a zároveň si dávat pozor na poletující překážky kolem – z čehož vyplyne dosti adrenalinový zážitek.
Každá dvojice postav má své osobité schopnosti. Zatímco hbitá Lara si vyřizuje účty za pomocí dvojice pistolí či položením bomby, božští pomocníci používá žhavý paprsek své magické hole nebo magický štít, jenž zabrání jakémukoliv poškození. Ten se skvěle hodí například v situaci, kdy na naši partu z určitého směru létají nabroušené šípy. Za štít se navíc mohou skrýt i spoluhráči a všichni tak projdou bez jediného škrábance. Asi už tušíte, že archeologové budou mít svou řadu schopnosti, stejně jako boží bojovníci budou mít své. Proč nemá každá postava své vlastní skilly? To by bylo prý až moc složité. Dle nás si vývojáři spíše chtěli ušetřit práci navíc. Přestože toho božští pomocníci umí mnoho, nejsou vybaveni hákem na provazu, který umožní přelézt mnoho hlubokých propastí či vysokých zdí.
Každá postava bude mít vlastní inventář pro celou osmici věcí. V tom je zahrnuto nejenom místo pro epické artefakty, ale také pro oblečení a zbraně. Okamžitě nás tak napadla otázka, zda lze používat odlišné zbraně. Brzy nás potěšila kladná odpověď a hned jsme viděli samopal v akci. Při působení ve hře se u každého hráče počítá skóre, takže na konci bude zřejmé, kdo činil a kdo jen přihlížel. Body získáváme i za sbírání všudypřítomných diamantů (na konto se přičtou jen tomu, kdo je sebral). Stejná odměna je i za zabití soupeřů. Body jsou vždy zvýrazněny přímo u učiněné akce a to v barvě protivníka, takže je hned jasné, komu se odměna vlastně přičítá.
Lara Croft and the Temple of Osiris je víceméně tím samým, co přinesl jeho předchůdce Guardian of Light a tak místy budete mít déjà vu. Přesto hra bude vzhledem k podpoře až 4 hráčů, vylepšené vizualizaci a úplně novému obsahu o dost pikantnější. Jeli pro vás hlavním kritériem hratelnost a grafiku moc neřešíte, pak by jste zřejmě kápli na tu pravou notu. Podporované platformy jsou PC + konzole nové generace Xbox One a PlayStation 4.
Cenovka je v předobjednávce o 10% nižší, takže aktuálně hra vyjde na 500 korun českých. Jako bonus za brzké objednání slouží skiny postav z Hitmana, takže každá postava bude mít slušivé sako s červenou kravatou a pár naleštěných bouchaček k tomu.
Dohral jsem dil z roku 2010 a musim rict ze v coopu je bezvadny.. Jde pro dva hrace. Nove pokracovani bude v coopu pro 4 lidi tak se je na co tesit...
Lara Croft is best :D