Kooperativních her pro hraní ve dvou z jednoho gauče není nikdy dost! Naopak jich je poskrovnu a mezi fanoušky, které z velké většiny tvoří i páry, jsou takové hry vyhlíženy už od počátku vývoje. Své o tom ví tvůrci série Lego her, kde je zábava zařízena víceméně jen bezhlavým pustošením kostičkovaného prostředí. Jenže co když to jde zařídit lépe? Co když je potřeba kooperace obou hrdinů pro společné řešení hádanek, jako ukázala série Trine? Není to mnohem lepší zábava než jen destrukce prostředí? Jistě že je a hry z mysli Jozefa Fareze jdou ještě dál a kromě potřeby spolupracovat důmyslně apelují na vztah mezi oběma herními postavami a Jozef Farez je citlivě zasazuje do plánovaného kontextu.
Jozef Farez, šéf studia Hazelight, pracoval nejen na předchozí hře studia s názvem A Way Out, ale také na nádherném příběhu Brothers: A Tale of Two Sons. Kromě herní kariéry je i úspěšným filmovým režisérem a má na kontě už pět filmů. Jak sám říká, herní vývoj je mnohem těžší než natáčení filmu. Proč? Protože kromě výpravy příběhu je potřeba se soustředit ještě na herní design a herní mechaniky, které musí spolupracovat s výpravou. Pokud tyto dvě větve vývoje jsou vytvářeny odděleně, nikdy z toho nemůže vzniknout komplexní hra.
A právě Farez a jeho tým pracuje na nové hře It Takes Two, pro kterou si tematicky vybral víceméně pravý opak oproti vězeňskému prostředí z A Way Out. V It Takes Two zavítáme totiž do bujaré a ničím neomezené dětské fantazie. Jak trailer napoví, hlavními hrdiny hry jsou manželé Cody a May. Jenže poslední dobou to mezi nimi nějak skřípe, čehož si nejvíce všímá jejich malá dcera Rose. Schyluje se mezi jejími rodiči k rozvodu? Nebo se tomu dá ještě nějak zabránit? Rose ale neví, jak se napravují vztahy mezi dvěma dospělými. A tak vytvoří z hlíny a domácích potřeb dvě postavičky a rozhodne se, že napraví vztahy mezi nimi. Jak říká klasik, není většího kouzla, než je dětská fantazie. Jednoho rána se May a Cody probouzí v těle hliněných panenek. A jak tuhle kletbu zlomit? No přeci spoluprací!
Manželé se vydávají na cestu za nalezením ztracené lásky. Heslo je: „Společně jsme lepší“. Dohlížet na znovunalezení pouta bude doktor Hakim, náš vypravěč, který má místo páteře šitou vazbu, místo svalů stránky, místo rukou záložku a tak trochu celý vypadá jako kniha. Jeho rady si ale budeme muset brát k srdci, jinak cestu zpátky do vlastních těl May a Cody nikdy nenajdou.
Jak správně tipujete hratelnost je založená právě na spolupráci. Cesta vpřed vede skrze fantazijní svět, kde v jednu chvíli budeme bojovat se zlobrem, jindy se potápět do temných vod lesního jezírka a podíváme se i do vesmíru. Schopnosti obou postav se budou po čas hraní měnit v závislosti na situaci, občas vezmeme do ruky i nějakou tu zbraň nebo si zařídíme nějaký dopravní prostředek. Většinu doby budeme hrát z perspektivy třetí osoby, když bude potřeba, hra se přepne do námi oblíbeného split-screenu, ale stejně jako se změnou hratelnosti si studio Hazelight hraje i s perspektivou a tak prý zažijeme i dvourozměrné chvilky nebo klasické útěkové sekvence proti obrazovce.
Zajímavé je ve hře It Takes Two využití technologie Friend´s Pass, která už byla přítomná ve hře A Way Out. Friends´s Pass nám dovoluje si zahrát v kooperačním módu i online s kamarádem, který vůbec nemusí hru vlastnit. Stačí, aby si kamarád nainstaloval trial verzi hry a počkal na vaši pozvánku. Sám si ji zahrát nemůže. Tahle pozvánka funguje napříč generacemi konzolí, ale ne napříč platformami. Jinými slovy si spolu mohou online zahrát hráči na Playstation 4 a Playstation 5, ale majitel konzole od Sony si s hráčem na Xbox Series X nezahraje. Jedná se o perfektní řešení pro ty, kteří nemají parťáka na hraní v jedné společné domácnosti a zároveň se vzájemně nemusí oba hráči nutit do nákupu jedné a té samé hry.
It Takes Two bylo poprvé představeno minulý rok na The Game Awards a sklidilo nadšený potlesk. A není divu. Na první pohled hra víří nápady, dětskými naivními představami a pohádkovou tématikou. A přitom řeší dospělou otázku. Pro koho je tedy hra určena? Pro děti či dospělé? Vypadá to, že největší potěšení budou mít z hraní páry, kde i žena nehráčka může okusit, jak skvělý pocit je po zvládnutí společného úkolu. Nebo se u toho šťavnatě pohádat, což by ale za nás měly zvládnout právě postavičky na obrazovce.
Na první pohled odpočinkovou, vtipnou a hravou hru, jak se It Takes Two prezentuje, by mohla zkazit jedna věc a tou je herní délka. Ani předchozí hry studia nebyly právě dlouhé. Brothers: A Tale of Two Sons byla jednohubka na jeden herní večer, A Way Out zabrala večery dva. Bohužel je pravděpodobné, že It Takes Two bude také jen na pár hodin, což nastiňuje i cena hry, která se pohybuje na tisíci korunách napříč platformami, tedy téměř na polovině oproti ceně běžných velkých titulů. Jestli se bude jednat o jednohubku na pár večerů, nebo nás hra překvapí svou znovuhratelností, se dozvíme už 26. března. Toho dne hra vyjde PC, Xbox One, Series S a X i Playstation 4 a 5.