Každou chvíli slýcháváme názory, že už hry nejsou, co bývaly. Vývojářům docházejí originální nápady a na úkor hratelnosti upřednostňují jen moderní next-gen grafiku. Skutečně je tomu tak? Ani náhodou. Stačí se podívat na tituly z loňského podzimu a chtělo by se nám spíš tvrdit, že je tomu přesně naopak. A originalita? I v tomto směru se každou chvíli nějaký značně převratný nápad objeví a občas se ho tvůrcům podaří i dotáhnout do konce. Portal budiž názorným příkladem úspěšné a originální hry. Ostatně několik inovativních titulů očekáváme i v letošním roce. Za zmínku stojí dílko Spore od Maxisu a nebo právě Mirror's Edge, o němž si dnes povíme detaily.
Kde a jak to vniklo
Na Mirrors Edge pracuje známé vývojářské studio Digital Illusions, které spadá pod obrovský gigant jménem Electronic Arts. Ti za sebou mají doposud především populární sérii Battlefied, ale nyní se rozhodli dobýt svět s něčím revolučním. A hned samotné prohlášení jednoho z tvůrců to jasně dokazuje. Konkrétně máme na mysli producenta Owen O'Briena, jež prohlásil: „Chceme změnit pohled hráčů na pohyb v akčních FPS. Už žádné trapné zábrany a překážky v podobě malých zídek a plotů. Chceme, aby se hráč mohl pohybovat stejně jako reálný člověk a mohl běžně běhat, skákat a klouzat, což jsme pořádně zatím v žádné FPS neviděli." Co k tomu dodat? Inu, rozhodně to zní zajímavě a lákavě, ale podobné cíle již mělo kdejaké vývojářské studio. Hned se hodí nakousnout základní princip Mirrors Edge. Ve svém jádru půjde v podstatě o jakýsi simulátor rychlého běhání, přeskakování a celkově pohybu v městských ulicích. Možná to takhle zní až příliš zvláštně, ale vězte, že tento princip skrývá široké možnosti.
Nápad si autoři hry nevycucali jen tak z prstu, ale je patrná značná inspirace v parkouru. Ten u nás není příliš známý a mnozí z vás toto slovo určitě v životě neslyšeli. O co v něm tedy jde? Parkour vzniknul ve Francii a mohli bychom ho označit jako určitý druh sportu nebo spíše umění. Umění pohybu, dostat se co nejefektivnějším způsobem z bodu A do bodu B. Pro traceura (toho, kdo vykonává parkour) by neměla být téměř žádná překážka nemožná zdolat. Rozhodně to přitom není nic jednoduchého a musíte mít skvělou fyzičku, stejně tak gymnastika by vám neměla být cizí. Když jsme však zhlédli pár parkourových videí, zůstával nám rozum stát. V každém případě to vypadá efektně a představa, že si to budeme moci sami, byť ve hře, vyzkoušet, nás láká.
Faith
Takže už jsme si nastínili, o čem vlastně tento titul ve svém základu bude. V roli ženské hrdinky Faith tedy budete běhat po městě jako šílení. Ano, slyšíte správně – po delší době se opět v hlavní roli dočkáme zástupkyně něžného pohlaví. A ony akrobatické kousky patrně budou v mnohém i podobné Laře Croft, ale ještě spíše Prince of Persia. Na druhou stranu máme tady jeden skutečně obrovský a zásadní rozdíl, v Mirrors Edge se budete na svět dívat z pohledu první osoby, konkrétně právě z očí hrdiny Faith. Právě to vyvolalo značný rozruch v celé herní obci. Příběh nás zavede do smyšleného města, v němž vládne totalitní režim. Všechny možné komunikační kanály jsou sledované a Faith se snaží očistit jméno své sestry. A tak musíte všechny zprávy a zásilky doručovat takříkajíc na vlastní pěst. Ještě přesněji řečeno pěkně po svých. Jako o život tedy budete prchat před policií, hlídači a později dokonce i před helikoptérou, která se vás bude snažit dostihnout.
Jak to bude fungovat?
Při běhání půjde velmi často především o čas, respektive dokonce o vteřinky. Kromě toho, že musíte včas doručit zásilku, vám totiž téměř neustále půjde o život. Pronásledovatelé jsou totiž neúprosní a zatímco vy utíkáte, oni útočí. Občas může klidně nastat situace, kdy budete doslova proskakovat mezi kulkami. Ale nebojte se, v Mirrors Edge byste neměli být"typickou" nebojácnou a nesmrtelnoi hrdinkou. Ba naopak tvůrci ve všech směrech dávají velký důkaz na reálnost a úžasný prožitek. Měli byste se do role utíkající Faith skutečně naprosto vžít, čehož rozhodně nebude jednoduché docílit. Napomoct by měly i solidně vytvořené ruce, jež na obrazovce vidíte. A pokud se podíváte dolů, zjistíte, že máte dokonce i nohy. Něco podobného je dnešních FPS spíše raritou. Celé vaše parkourové působení by mělo být hezky plynulé, rychlé a navazující. Však se podívejte na videa, jež mohou být reálnou předlohou. Vzhledem k tomu se častokrát budete muset rozhodovat během neuvěřitelně krátké doby. Pokud se dopustíte zásadnější chybičky, může se projevit jako katastrofální pro vaši rovnováhu. Aby nebyla hra extrémně těžká a zároveň příliš jednotvárná, bude v ní zabudovaný jaksi upravený bullet time. Díky němu půjde v perných chvilkách zpomalit čas, abyste měli nějaké ty vteřiny na rozmyšlenou a nebo abyste ustáli nějaké zavrávorání a růžku střechy.
Samé běhání, nebo i boje?
Těsně po oznámení Mirrors Edge tvůrci tvrdili, že zbraně nebudou prakticky vůbec k dispozici. Toto tvrzení však po nějaké době změnili, takže si skutečně kromě monstrózně vypadajících pohybů i zastřílíme. Přesněji řečeno většina kontaktů asi bude probíhat ručně jako chlap s chlapem. Ehm, tedy jako ženská hrdinka s chlapem. Protože však v bojových uměních nijak zběhlí nejste, pokaždé musíte spoléhat především na obratnost a rychlé nohy. Několikrát bychom si měli zastřílet i s klasickou zbraní, ale počet nábojů bude omezen na minimum. Takže ano, skutečně zde půjde především o pohyb, za což jsme vlastně rádi. Zastřílet si můžeme v desítkách kvalitních FPS, takto široké a propracované pohyby však nenabízí žádný z nich.
Ovládání
Úspěch bude bezpochyby do značné míry záviset na jednoduchosti a především intuitivnosti ovládání. Kromě samotných směrových kláves bychom si měli postačit pouze s dvěma akčními klávesami, což zní poměrně lákavě. Jejich činnost se mění podle toho v jaké jste situaci, v zásadě lze ovšem konstatovat, že jedno z nich poslouží k akci (např. útoku) a druhé pro skok. Je dost pravděpodobné, že v tomto směru ještě přijdou nějaké změny. Podle čeho vůbec poznáte, kudy se máte po městě vydat? Jak vidíte z obrázků, jednotlivé prvky mají odlišné barvy a právě podle nich se můžete zorientovat a především rychle poznat, zda-li tu kterou překážku můžete zdolat, či nikoli.
Možná úskalí
Není pochyb o tom, že se tento titul stane revolučním. Parkour se nám moc líbí a prozatím se ho nikdo nepokusil pořádně zpracovat. Právě proto se na Mirrors Edge těšíme, ovšem pořád máme určité obavy, aby se všechno ideálně povedlo. Stačí totiž, aby tvůrci zkazili nějakou jednu zásadní věc (například ovládání) a bude celá hratelnost v háji. Takřka všem originálním projektům samozřejmě držíme palce a doufáme, že se nic podobného nestane. Jak to všechno nakonec dopadne se budou moci majitelé PS3, Xboxu 360 a PC přesvědčit snad již koncem tohoto roku. Raději si ale klidně chvíli počkáme, než aby byla vypuštěna nedotažená verze, protože to by v tomto případě znamenalo asi fatální chybu.
..ale chce to boj. Spider-man bez boje by taky nebyl ono. :)
...to zaujimavo, len som zvädavy na ovladanie...
Kdyz jsem si to zacal cist, rikal jsem si, ze konecne zase neco noveho - coz ostatne Dice dokaze, viz BFko ktere bylo velmi originalni..
potom jsem si ale vzpomel na Assasins Creed - ten je presne to same co tady popisuje Mirrors Edge. Closed Combat, lezeni, skakani, prelezani..
Navic si nedokazu predstavit jak to bude fungovat ve smyslu 10 vs 1 treba..asi neco jako king of the hill.. nevim no
že to nedopadne jako Crysis, hodně se na to vzrušeně těšili nový engine atd. a i přesto všechno byl ůspěšnějěí CoD 4. Ale tohle vypadá slibně, i když jsem Parkour viděl, tohle už Parkour není ale Profi Parkour :D, pač skákání z jedné výškové budovy na druhou, to je umění. Také doufám, že obrázky budou stejné jako hra, protože grafika vypadá taky moc hezky.
Vypada to velice zajimave, ten pohled z prvni osoby, ale necham se prekvapit
Sis nevšiml toho že ten panák drží glocka? Asi to nebude mít na hraní ale na zabijení.
Docela se těším ..sem čuměl na pár videi na youtube ale to bylo z realu .... https://www.youtube.com/watch?v=3KSr1pozm6Y&eurl=http://profil.lide.cz/profile.fcgi?akce=profile&user=T-o-m-69&auth= na gamesku se těším :D
a jake by to asi chtelo hw parametry? :D
mohla by to byt husta hra ale myslim si ze to zabere hodne mista na HDD
Snad to má běžet na Frostbite enginu co bude pohámět akci Battlefield: Bad Company , takže procesor dvoujádro a RAM 1.5 až 2 GB a graf. karta se shadery 3.0 .
Je to jen můj odhad.
Jinak hra vypadá zajímavě a hodně nadějně , ale uvidíme co se z toho vyklube.
stejne nejlepci hra byla s tema graffitama :D ... nevite nahodou jak se ta hra menuje?
... myslíš Marc Ecko's Getting Up?
nebola to nahodou Mark Eco´s Gettin Up
alebo tak niak...
to byla Mark Eckos
Téměř čtvrt milionu ročně jako vedlejší přivýdělek(ti nejaktivnější)! Pokud zvládáte základní práci s internetem, máme pro Vás práci na 15 minut denně! Není to vtip, ani reklamy, žádné pohovory nebo nudná školení. Nikam nemusíte chodit. Kontaktujte nás na e-mailu:REEW.GROWERMAN@SEZNAM.CZ
Můžete to bejt hodně dobrá hra
lepsi by bylo kdyby na vas neutocili protoze pak je to na .........cas by mi tolik nevadil ale nemusel by tam byt jinak by to byla dobra hra
Že u toho neni video ale jinak z tech obrazku MAZEC!Tu hru bych chtela ;-)
Parkour si dám rád. V reálu bych posral strachy a hlavně zabil, takže tohle si (doufám) pořádně užiju.
Co to je sak tam asi iba skaces alebo sa smikas vsetki obrazky kje je postava vidno len polku tela od nôch po brucho????Co vlastne je????
ta hra wipadá graficky mooc dobře tedy jestly to bude wipadat jako na obrázcích já dělám parkour takže si myslím že hra mě určitě potěší a už se nani mooc těším konečně něco kde se dělá PK hodně lidí si plete parkour a freeruning parkour je dostat se co nejrychleji a nejefektiwněji z bodu A do bodu B,a freeruning jsou salta a wolnější bohyb atd hodně se to podobá PK ale jsou to 2 odlišné wěci jen tak aby jste wěděly:)
jses polak?????? nebo se ti libi pouzivat jak kus kokota vsude to dvojity v?? proste wypada to dobre a spate ty jses ten nejwetsi wul co kdy chodil pod sluncem nevim ale neprijde mi to tvrdy ani pekny ale prijde mi to dementni :)
btw. hra bude dobra :) assassins creed me bavil i kdyz tam ten free run asi nebyl tak dokonalej jako bude v tomhletom :)
kokoti pisete furt dvojite v jak dementi fakt kokoti nenavidim to
a uz vubec nemam rad kdyz nekdo pise např : won ma uplne diwnej xicht
az na to ze otco sem videl je nastrese a chybii mi tma akce ale jinak to vypada dobre uvidime no:)
Zdravím.Jen tak ze zvědavosti jsem vytvořil anketu o nejlepší hry.Zatím funguje jen anketa o nej 3D akci.Tady je link www.sroczknights.wz.cz v menu vyberte Ankety. Hlasovat lze pouze jednou v každé anketě.
o parkouru toho moc nevim, ale jestli tahle hra bude aspon tak dobra po strance hratelosti jak podle grafiky, tak to bude asi kotel :)
to nejefektivněji na nejefektněji. Nevím co je efektivního přeskakovat z jedné budovy na druhou a ušetřit si tak pár kroků k výtahu, když pro to musím makat hodiny v posilovně/tělocvičně a trénovat. Výsledek pak vůbec není efektivní, nýbrž právě a jen efektní.
hra má vyjít PS 3 only takže pro lidi jako já je to dost podstatnej čin co si pořídit za konzoli :)
parkourem ziju a jestli tohle budu parit tak me jebne
Koho Mirror's Edge zajímá, tak ať nevštíví fanstránku na adrese http://www.myxbla.info/mirrors-edge/ kde najde spousta dalších informací.
JAKO JA MYSLIM ZE TO BUDE GOOT ALE KDY TO ZAS PUJDE DO SVETA TO BY ME ZAJIMALO
naka hra kera bude neco jineho..dal sem 100% za napad a v recenzi tam 100% kdyz to dobre dopadne coz asik vseci cekaju :p
naprosto dokonala gamesa tohle...teda kdyz nepocitam ten konec.Ten uz je fakt o hubu a je to az moc tezky.Skoda jen ze je to celkem kratka hra.Ale jinak.Napad to byl skvely,zpracovaní taktez....a lip pro ze je to konecne poradna gamesa kde poukazali vyvojari na to,ze neco jako parkour vubec existuje.I kdyz nevim no,v realu skacu celkem obstojne,ale ze bych mel provadet PK na takovyhle baracich si asi predstavit nedovedu :-D ale jinak BOMBA!!
<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="https://www.youtube.com/embed/bcbdPmItG7M" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>