Čekali jsme dlouho. Až příliš dlouho. Je to dlouhých dvanáct let od vydání druhé a zároveň poslední epizody, která rozšiřovala příběh Gordona Freemana, hlavního hrdiny hry Half-Life. Třetí epizodu nebo snad rovnou třetí díl už vyhlížejí jen ti nejzarytější fanoušci a Gabe Newell při zmínce o Half-Life nehne ani brvou. O to větší bylo překvapení, když nám Valve oznámilo novou hru ze světa Half-Life s podtitulem Alyx. Jedná se ale opravdu o plnohodnotný díl?
Hned na první dobrou je znát, že je mnoho věcí jinak. Kde je například doktor Gordon Freeman a jeho věrné páčidlo? A proč se jako hlavní hrdinka tentokrát představí Alyx, dcera doktora Eliho Vance? S tou jsme již měli co do činění ve druhém díle a následujících epizodách. Místo toho, abychom zjistili, jak ale příběh pokračoval po skončení druhé epizody, v Half Life: Alyx se dostáváme do kůže Alyx o pár let dříve, přesněji do dob mezi prvním a druhým dílem série.
Po událostech v Black Mesa moc rasy Combine posiluje. Lidé jsou drženi v obehnaných městech a těch pár, kteří mají dost odvahy, aby proti Combine bojovali, potřebují nejen každou ruku, ale zejména každý mozek, aby dokázali Combine vzdorovat. A právě tím mozkem je doktor Eli Vance a jeho dcera Alyx. Zatímco doktor vládne na poli technickém, Alyx se vydává do ulic a společně s odbojem se pokouší vyhrát přímý střet s nepřítelem.
Jak je z ukázek znát, Half-Life: Alyx je čistě VR titul. S tím se táhne potřeba vlastnit aparát pro virtuální realitu. Bez něj si prostě nezahrajete. Základní propagovanou možností je přímo od Valve vyvíjený Steam Index. Kromě Steam Indexu bude Half-Life: Alyx ale také kompatibilní i s dalšími VR sety na trhu a to konkrétně s HTC Vive, Oculus Rift, Oculus Quest a Windows Mixed Reality. Dočkáme se někdy upravené verze pro klasické PC hráče? Těžko říct, ale vzhledem k náplni hry, která se beze zbytku zaměřuje právě na prožitek z virtuální reality, to vypadá, že budeme muset začít šetřit na virtuální realitu.
Pro co nejpohodlnější ovládání a co nejhlubší zážitek ze hry má Alyx takzvané Gravity Gloves. Jedná se o pár rukavic, které zjednodušují ovládání celé virtuální reality a snaží se odstranit problém s potřebou přesného pohybu na určité místo, pokud chce hráč například něco zvednout. Gravity Gloves, jak název napovídá, vychází ze známé Gravity Gun, tedy umožňují na prostě ukázání přitáhnutí vzdáleného předmětu. Právě díky tomuto zjednodušení tvůrci věří, že pocit vtažení hráče do hry bude mnohem silnější a zmizí tak problém s nepřesnou manipulací. I tak bude stále možné virtuálníma rukama ve hře interagovat, jak názorně ukazuje Alyx v ukázce, kde odhrne z police množství zaprášeného harampádí, aby za ním objevila krabičku nábojů. Gravity Gloves budou také plnit úlohu při řešení hádanek a environmentálních puzzlů.
Abychom nezačali hned předpokládat, že se jedná o nějaké technologické demo, které má přilákat hráče k zakoupení drahého hardwaru v podobě VR setu, má Valve hned několik zpráv, které nás mají přesvědčit o opaku. Zaprvé se jedná o herní projekt, na kterém prý pracuje nejvíce zaměstnanců v historii Valve. Mezi zaměstnanci jsou i taková jména, jako je Erik Wolpaw nebo Jay Pinkerton, kteří se podíleli na scénáři k původním dílům Half-Life. Zadruhé herní doba má být přinejmenším stejně dlouhá jako v případě druhého dílu. Bavíme se tu tedy o hře s minimálně deseti až patnácti hodinami herní doby. To už není žádná hodinová VR jednohubka, jako tomu bylo například v případě Batman: Arkham VR.
Cenovka za základní verzi je na 45 €, což je sleva za předobjednávku. Zdarma ji však dostane každý majitel headsetu Steam Index, pokud si jej pořídí do konce roku. Ten však stojí 799 €, tedy se rozhodně nejedná o levnou záležitost. Svou cenu ovšem vyrovnává kvalitou. Rozlišení zobrazované plochy na každé oko dosahuje rozlišení 1440 na 1600 pixelů s obnovovací frekvencí 120 Hz a pozorovacím úhlem 130 stupňů.
Obecně exkluzivita pro VR je u série Half-Life skvělý marketingový tah. Proč? Protože fanoušci prvního i druhého dílů jsou již jistě dospělí (od vydání druhého dílu uběhlo letos 15 let), a tedy si případnou investici do drahého hardwaru mohou dovolit. Tím nechceme urazit mladší hráče, ale je fakt, že ke hraní na virtuální realitě není potřeba jen vlastnit daný VR headset, ale také dostatečně výkonný počítač, který zvládne generovat dva obrazy, které mají vyšší rozlišení než klasické fullHD, a to navíc s nejlépe stabilním snímkováním přes 120 fps. Jak ukazují minimální nároky, 12 GB operační paměti a grafická karta GTX 1060 nebo RX 580 jsou pro hraní Half-Life: Alyx naprosté minimum.
Obecně ze hry bylo ukázáno příliš málo, abychom mohli dělat závěry, jestli se na Half-Life: Alyx opravdu těšit, nebo raději počkat, jaké nám Valve přinese další zprávy. Pokud by se jednalo o klasickou hru, fanoušci by byli nadšení. Potřeba výkonného hardwaru společně s koupí virtuální reality ale vystřízliví i toho největšího herního nostalgika. Half-Life: Alyx vyjde v březnu 2020. Pokud máte podporovaný VR set, nejspíš je aktuální nízká cena v předprodeji skvělým argumentem. Pro nás, VR neoplývající, je možnost pořídit set a dostat hru zdarma. Sotva dvě minuty dlouhý trailer nás ale zatím ke koupi nepřesvědčil.