Od listopadu 2011 již víme, že se připravuje nový díl slavné závodní série – Gran Turismo 6. Tvůrce her Gran Turismo nalezneme v Japonsku pod názvem Polyphony Digital. Jsou to právě oni, kdo pod křídly Sony Computer Entertainment tvoří již od roku 1997, tedy celých 16 let oblíbené Gran Turismo. První kousky vycházely na PlayStation a teprve s vydáním Gran Turismo 3: A-Spec hráči mohli přesednout na PS2, kde dále vyšlo hned několik pokračování. Na třetí generaci konzolí PS se objevil teprve Gran Turismo 5 Prologue, po čemž výrobci uvolnili jednu verzi – Gran Turismo také pro majitelé PSP. To byla však výjimka a Gran Turismo je jinak výhradně klenot klasického PlayStationu. Svitla však naděje v podání ředitele marketingu SCEA Johna Kollera, který uvedl, že Gran Turismo 5 se objeví i na dalších platformách. Od výroku roku 2009 se ale jaksi stále nic neděje. Historie a detailů z výroby bylo ale pro dnešek dost. Začněme s preview toho nejmodernějšího kousku. Gran Turismo 6 přichází.
Od 2. července 2013 mají PS3 hráči možnost stáhnout si zcela zdarma demoverzi hry GT6. V demu najdeme tréninkový režim GT Academy, který probíhá na trati Silverstone. Průběh spočívá v dokončení několika úkolů, po čemž se odemkne další část demoverze. A teď pozor! Česká i Slovenská republika jsou oficiálně podporované země v GT Academy, díky čemu hráči dostávají jedinečnou možnost soutěžit o to stát se skutečným, nefalšovaným závodníkem Nissanu. Soutěž končí již 28. července, tak příliš dlouho neotálejte! Zmiňované demo je bohužel časově omezené a tak na nic nečekejte a fičte na trať. Na konci srpna se dráhy zcela uzavřou.
Pokud ještě nevíte, co to GT Academy vlastně je, tak se jedná o projekt, který se snaží smazat rozdíly mezi skutečnými a virtuálními závody. Virtuální realita závodů se totiž stále více blíží skutečnosti a tak se prostřednictvím her hledají ti nejlepší jezdci, aby pak usedli do skutečného vozu a stali se profesionálními jezdci. Hlavní partnerem tohoto projektu je Nissan, při čemž projekt běží už od roku 2008.
Na výstavě E3 bylo 10. června 2013 oznámeno následující. V novém Gran Turimo 6 se objeví vůbec ty nejoblíbenější vozidla na světě, nevyjímaje ani vozy kategorie FIA GT3. Konkrétně se jedná například o sportovní vůz Nissan GT-R NISMO GT3 N24 Schulze Motorsport ’13, Audi R8 LMS ultra (Audi Sport Team Phoenix) #3 ’12, Chevrolet Corvette Stingray (C7) ’14 nebo revolučního Nissana DeltaWing ’12, trojúhelníkového bouráka.
V Gran Turismo 6 samozřejmě najdeme všechny tratě a vozy z pětky, při čemž se objeví i nová fára, které jsou zmíněny výše. Celkem tak nový GT bude čítat na neuvěřitelných 1200 modelů aut, což ale ještě není konečné číslo a chystá se další rozšiřování. Aby toho nebylo málo, připraveno je tisíce náhradních dílů, takže si jednotlivé vozy ještě do značné míry můžeme doladit sami. To bychom měli automobily, jak jsou na tom ale tratě? Těšit se můžeme na celých 33 okruhů a 71 odlišných tras, z čehož je úplně nových 7 tratí a 19 tras. Nejčastěji jmenovaným okruhem je zřejmě světoznámý Silverstone Circuit. Novým místem je však také Gemasolar, obří španělská solární elektrárna. Další novotou je kalifornský kopcovitý okruh Willow Springs International Raceway. Chybět nebude ani trocha horského vzduchu na trati s ohromným stoupáním – Matterhorn.
Výrazným vylepšením prošel i fyzikální engine, třeba přesouvání váhy na jednotlivých kolech. Při zatáčení či brzdění je to skutečně znát a sami uvidíte, že je třeba na to při jízdě myslet. Modernější je taktéž aerodynamický model a nové chování pneumatik, především díky spolupráci se společností Yokohama Rubber a výrobcem podvozkových komponentů KW Automotive. Bohužel přes všechny novinky není pokrok tak veliký, jak jsme doufali a těžko říct, zda GT6 na PS3 obstojí proti přicházejícím konzolím PS4, Xbox One a jejich titulům. Ne tolik důležitou, ale jistě také potěšující zprávou je, že kompletně přepracováno a vylepšeno je i samotné menu hry. Díky tomu již není tolik zpomalené a nepřehledné, jak tomu bylo u předchozího dílu. Větší novinou potom je, že GT6 bude zcela v našem milovaném mateřském jazyce. Třikrát hurá.
A jak to vypadá s grafikou? Ta jde samozřejmě o krok dál, než jak na tom byl předchůdce. Hlavní vylepšení spočívá ve vytvoření každého detailu interiéru vozidla. Ať už mluvíme o zpracování volantu nebo jednotlivých budíků, které už tady nejsou především pro lepší design, ale tentokrát je lze také plnohodnotně využívat. Zkrátka jako ve skutečném voze. Dalším posunem vpřed je vylepšenější svícení, které již není tak výrazně zastaralé, jak tomu bývalo. Modernizací prošel i nový renderovací engine. Vše má být navíc lépe vyladěno, aby GT6 byla plynulost sama a načítací doba byla poněkud kratší.
Nyní nastal čas shrnout všechny ne úplně ideální úkony výrobců. V první řadě je třeba zmínit umělou inteligenci, která ztrácí jakýkoliv nárok na to, mít v názvu slovo inteligence. Nejedná se totiž o nic jiného, než opisování vlastní předem určené dráhy, při čemž reakce na hráče jsou zcela minimální. Maximální interakce dosáhneme při najetí do dráhy onoho vozidla, při čemž se nás snaží vytlačit pryč, aby si mohl svoje kolečko jezdit dále až donekonečna.
Bohužel i na šesté pokračování se snáší kritika kvůli některým zvukům. Zejména se jedná o vrčení motoru, které neodpovídá skutečnosti v takové míře, v jaké by si to přáli fanoušci. O to větší negativum to je, pokud se jedná již o několikátý díl se stejnou chybou, kterou autoři hry jaksi nevysvětlitelným způsobem ignorují. Doufejme, že tohle audio pod kapotou se do úplného vydání hry ještě vylepší. V opačném případě se budeme muset spolehnout na update nebo až GT7.
A jsme na konci našeho prvního pohledu na Gran Turismo 6. Jak můžete sami vidět, případně vyzkoušet v dostupné demoverzi, GT6 přináší spoustu novinek a vylepšení. Pozornost byla zaměřena především na ještě více realistické chování vozu (zejména podvozku i pneumatik) a výsledný vizuální dojem. K tomu přibyly nové tratě, vozidla a některé doplňky, takže konečné možnosti hráče jsou obrovské. Žádná revoluční novinka však nepřišla a některé záležitosti jako zvuk motoru čnebo určité světelné efekty nejsou stále úplně ideální. Nezapomeňme ale na veledůležitou věc, a to sice, že hra je stále ve vývoji a vyjde až na konci roku. Nekritizujme tedy zbytečně předčasně. Ačkoliv datum vydání je za několik měsíců, předprodej už nějaký čas běží a pokud máte zájem, cena se pohybuje těsně pod hranicí 1400 korun.
...slint!
Mám celkem strach, že se tvůrci nepoučili a nevyslyšeli modlitby nás hráčů co se týče zvuků aut...Popsat to jde všeobecně oblíbeným výrazem "Vacuum cleaner"
bylo neco takoveho aj na pc :)
Co jsem zatím hrál to GT Academy 2013, tak ty zvuky jsou o něco lepší než u pětky.. U GT bly zvuky vždycky zvláštně nahrané, a chce to celkem dunící soustavu (nebo sluchátka)..
Jo a ty vysavače byly v GT5 nejčastěji poté, co jsi nainstaloval ten Titanový výfuk, ve kterým měl zvuk "rezonovat" ale akorát tomu zvýšili tón...
moc pěkné auto
Vypada to fajnove
že je čas si pořídít ps3 :D
Vypadá to dobře
vypadá to brutálně
Úžasné.. Hrával jsem kdysi dávno gran turismo 4 .. ještě na PS2.. Tak toto bude bomba!
To už bude hodně realný si myslim
si to predobjednat ? :D az tu pujde :D
Miluju tu hru všechny díli sou parada tak už jen čekám tento ;)
vśechny gran turismo byly v pohode
fakt dobry
Podle mě je to hodně povedená hra :D