Exkluzivit není nikdy dost. Stejné heslo razí i kalifornské studio Counterplay Games. To má za sebou sice zatím jen jednu hru (Duelist), ale jádro týmu tvoří vývojáři, kteří se v minulosti podíleli na vývoji dlouhého seznamu AAA her, jako je Ratchet & Clank, God of War, Horizon Zero Dawn, Diablo III, Gears 5, Guild Wars, Titanfall 2, Left 4 Dead, Halo 5, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Injustice 2 nebo třeba Overwatch.
A právě z jejich stáje nám v listopadu na nových SSD discích konzole Playstation 5 přistane hra Godfall. Jedná se o exkluzivitu? Ano a to rovnou dvojnásobnou. Kromě Playstationu 5 se totiž hra objeví ještě na PC a to pouze na Epic Games Store. A právě na konzoli nám má ukázat, čeho je pátá generace Playstation schopna.
Předně se bude jednat o akční RPG. Tvůrci se však nebojí hru zařadit do úplně nového žánru, který sami nazývají Looter slasher. Budeme tedy kosit zástupy nepřátel a sběrem vybavení odemykat další schopnostní body. Rýpalové by tento typ rádi zařadili právě do akčního RPG, ale výsledné škatulkování žánru si nechme až na recenzi. Důležité je, že celá hra je hratelná sólo nebo v kooperativním módu až se třemi přáteli.
V kůži jednoho ze tří hrdinů se ocitneme ve světě jménem Aperion. Jeho povrch pokrývají převážně trosky kdysi krásné a prosperující civilizace. Jako jeden z posledních Valorijských rytířů bude na nás, abychom se probili ke zlému bohu Macrovi a sesadili jej z jeho krví vykoupeného trůnu. Právě Valerijští rytíři totiž mají božskou moc na sebe vzít magická brnění Valorplates a využít jejich nadpřirozenou sílu v boji proti hordám bytostí, které na nás Macros pošle.
V základu máme tedy tři hratelné charaktery. Každý má své výhody i slabiny. Prozatím ani nevíme jména jednotlivých postav. Již na první pohled se však jedná o mocné bytosti, z nichž ten hlavní s brněním připomínající lva je bratr zlého Macra a byl jím sám svržen z nejvyšší věže světa Aperionu. Je tedy právě na něm a jeho nohsledech, aby Macrovi zabránil v jeho temných plánech.
Cesta na vrchol věže vede skrze fantaskní svět. Ten je rozdělen do čtyři říší inspirovaných podle základních elementů, tedy země, vzduch, oheň a voda. Elementům se říše podobají architekturou paláců i vzezřením nepřátel, kteří oblast okupují. Připravme se na boj s vodními, ohnivými nebo hliněnými nepřáteli i bossy.
Důležitým prvkem v Godfall je bojový systém. Ten je vcelku složitý na pochopení, ale až budeme mít ovladač mít v ruce, prý rychle nám rychle přejde do krve. I tak nám hra nedá nic zadarmo. Sice obtížnost nepůjde na úroveň série Dark Souls, ale nervy si raději obrňme předem. Teď tedy k jednotlivým postavám. U těch nevíme pravá jména a kdo ví, jestli je vůbec nějaká mají. Možná se jich zřekli právě pod rytířskou přísahou.
První hratelný charakter má základní brnění zvané Silvermane. Helma připomíná lví hlavu, brnění je bronzové a dokonce má i lví ocas. Kromě masivních nárameníků a černočerveného pláště nás na první pohled zaujali jeho zbraně. Zatímco v pravačce nese široký meč se záštitou ve tvaru kruhu, v levačce tříme ještě zajímavější štít. Ten nejenže mu slouží pro krytí útoků nepřátel, ale dokáže s ním zasadit silnou ránu, nebo ho po nepříteli hodit. Štít se mu po zasažení nepřítele vrátí zpátky do ruky podobně jako Kratovi sekera v God of War. V době, kdy jej rytíř nepotřebuje, se štít rozdělí na jednotlivé pláty a zmizí. Alespoň tak náš lví bijec může chytnout meč oběma rukama a zasazovat ještě silnější rány do nepřátel.
Druhý hratelný charakter má na první pohled úplně jiný design brnění. Kovová křídla na helmici společně s ostře řezanými nárameníky připomínají egyptského boha Seteše, který je zobrazován s hlavou psovité šelmy. Jeho zbraní je dlouhé kopí, kterým dokáže, bodat, točit kolem sebe a také hodit po nepříteli. Jeho brnění se nazývá Phoenix.
Třetí charakter opět vypadá jak z jiného světa. Se svou bílou zbrojí se zlatými prvky a jednoduchou helmicí, ze které září bílé oči, připomíná spíše návštěvníka z jiné dimenze nebo padlého anděla. V prvotních videích se oháněl ohromným kladivem, které je sice pomalé, za to zasazuje masivní rány.
Když jsme si tak hezky popsali hlavní tři charaktery, proč se ve videích objevují i další na první pohled jiné hratelné postavy? Vězte, že se stále jedná o ty stejné, jen trochu pozměnily svůj šatník. Ve hře bude totiž dohromady dvanáct různých typů brnění. Každé z nich má specifické vlastnosti, a zatímco jedno z nás udělá neprůrazný tank, druhé nám dá mnohem větší volnost pohybu na úkor obranné síly. To nám společně s výběrem vhodné zbraně dává do rukou široké spektrum možností, jak Godfall hrát. Není tohle jedna z jasných známek, že na Godfall pracují i lidé, kteří měli na starosti Diablo III?
V rukách můžeme mít vždy jen dvě zbraně. Síla zbraně se ne právě logicky nabíjí při jejím nepoužívání. Tedy pokud budeme mít v ruce meč a štít, můžeme nepřátele kosit samotným mečem, dokud neuvidíme, že štít má nabitý speciální útok. V Godfall bude pět tříd zbraní: meče, dvojice dýk, kopí, kladiva a velké obouruční meče. Jak jsme již zmínili, ve hře jsou také štíty, které tvůrci do výčtu zbraní nepočítají, ale pro boj s nepřáteli jsou nepostradatelné. Díky štítu dokážeme navazovat komba, udeřit i vzdálené nepřátele a zejména bránit nebo odrážet útoky.
Každá zbraň bude mít základní sérii útoků a společně s různými brněními a své speciální útoky. Jedním takovým speciálním útokem je kupříkladu takzvaný Soulshatter. Ten má za příznivých podmínek tak enormní sílu, že dokáže zraněného nepřítele doslova roztrhat na kusy.
I když je hra podle tvrzení studia již dokončená, vývojáři nezahálejí a pracují na velkém rozšíření, které vyjde v rámci Season Passu během prvních měsíců po vydání. Takže i když hra nebude obsahovat mikrotransakce, připravme si další kapitál pro dodatečný obsah.
Co se týče verze pro Playstationi 5, ta by měla běžet v 4K rozlišení a to při stabilních 60 snímcích za vteřinu, což je parádní výsledek. Snad se port povede na výbornou, protože srpnové záběry z hraní na PS5 ukazují hru s mnohem nižší úrovní detailů a na první pohled zapnutým dynamickým rozlišením. Jak ale titulek napovídá, jednalo se o verzi ve vývoji a věříme, že se Godfall na PS5 ukáže jako hrdý launchový titul.
Godfall vyjde ve světě 12. listopadu se startem prodejů konzole Playstation 5. U nás se hry dočkáme o týden později, konkrétně 19. listopadu. Kromě Playstationu se objeví také na PC a to exkluzivně na Epic Games Store.