Motiv hry je zasazen do pozdějšího středověku v období mezi 10 až 15 stoletím v Evropě a přilehlé Asii. Důraz je kladen především na reálnost a uvěřitelnost. A jelikož opravdový život rytíře ve středověku nebyl žádný med, tahle hra bude pro tuhé kořínky. To by však mohlo mít neblahý vliv na hratelnost, neboť běžný život není, kdo ví jaká legrace. Vývojáři se tak rozhodli přidat i několik fantasy prvků, nebude jich ale rozhodně moc. Hru již od února 2012 vyvíjí nové a zcela neznámé studio Black Eye Games, kteří o sobě hrdě prohlašují, jak pilně a ambiciózně každý den pracují, přesto je hra po dvouletém vývoji stále v alfa verzi. Neradi bychom však vývojáře podceňovali. Nezřídka se totiž stává, že revoluční hra je právě dílem tvůrčích, malých a do té doby nepoznaných talentů (vzpomeňme si třeba na Minecraft). U Gloria Victis je již nyní patrný velice propracovaný rámec a fungování hry, což značí dobrý počáteční potenciál.
Přibližme si soubojový systém, neboť ten má v Gloria Victis ústřední úlohu. Autoři odmítají dnešní trend, kde jediným kliknutím až příliš pohodlně nepříteli zasadíme úder. Proto v jejich hře naopak budeme muset ovládat nejenom směr našeho útoku a dosah zbraně, ale i načasování. V opačném případě soupeře mineme, nebo mu uštědříme jen minimální poškození. Stejně náročná bude i obrana, která opět musí odpovídat typu a času útoku. Realisticky pojatá je ve hře i výdrž. Zapomeňte na celodenní běhání a nekonečné sekání ohromně dlouhým a těžkým mečem. Zde vám i za pouhé držení meče ubývá výdrž, nemluvě o běhání, útočení, bránění a dalších extrémně náročných aktivit. A co když vám výdrž dojde uprostřed boje? Popravdě – je z vás živá mrtvola.
Každá zbraň umožňuje speciální útoky a techniky. Počítat samozřejmě můžeme s postupným zdokonalováním a čím dál tím lepším uplatněním v boji. Nepřijdeme ani o vhozené rukavice, neboli boje s živými hráči. Našeho soupeře můžeme pozvat třeba do arény, kde si to s ním můžeme na férovku rozdat jak plně ozbrojeni, tak v pěstním souboji. Samozřejmě se můžeme utkat i v obrovských bitvách o území, vesnice nebo celé hrady. Herním světem budeme putovat zcela bez omezení, tedy kam se nám zrovna zachce. Plocha bude rozdělena do částí, mezi kterými se hra pochopitelně bude chvíli načítat. Obyvatelé zdejšího světa se dělí do čtyř zcela odlišných národů, z čehož každý vyniká svou krajinou, kulturou, vládou, armádou a dokonce i náboženstvím. Údajně je každý národ inspirován historií, takže se může klidně stát, že budeme hrát za naše předky.
Říše Azebia je umístěna na jihu v nehostinných pouštích. Tak kruté prostředí je však údajně dělá hbitými a zároveň odolnými. V bitvě sázejí na lehkost a rychlost, při čemž jejich jízda lukostřelců je téměř nezastavitelná. Nordheim naproti tomu zastřešuje neústupné, obrovité, avšak čestné válečníky. Země se nachází na zasněžených a mrazivých horách severu. Tihle otužilci jsou obzvláště vysocí (běžně přes 6 stop) a upřednostňují dvouruční zbraně jako je třeba těžká sekyra, jenž rozsekne nepřítele napůl i s jeho štítem. Armáda je složena prakticky jen z pěchoty, kde každý voják raději zabije, nežli si zachová život. Čest jako priorita číslo jedna panuje v národu Midland, taktéž ze severu. Národ vyniká zejména v obraně, což se odráží jak na architektuře, kde najdeme ohromně opevněné hrady, tak v boji, kde jsou vojáci vybaveni mečem a téměř nezničitelným štítem.
Jako poslední se z neznáma vynořuje jižní národ Sangmar, hubení, slabší a méně odolní. Jako jediní si rádi holí své vousy. Jejich země byla dlouho křižovatkou velkých myslitelů, umělců a mistrů všeho umění. I proto jsou zdejší bojovníci na špičkové úrovni v boji i inovátorství. Zdejší armáda je nejen praktická, ale i krásná. Každý kousek zbroje, každá zbraň je precizně vyrobená z nejlepších materiálů a zdobena nejkrásnějšími kameny. Nejlepší vybavení najdeme právě zde! Ve hře nalezneme také celou řadu umění, kterými se můžeme zabývat. Ať už se jedná o alchymii, těžení, lovení, výrobu ze dřeva, kovu nebo třeba strojírenství. Stačí si zvolit, pilovat svou techniku a brzy se staneme nepostradatelnými mistry svého řemesla.
K vytváření vlastních předmětů však budeme potřebovat nějaký ten materiál. Občas si tak budeme muset ulovit nějakou tu divokou zvěř, jejíchž drápy, rohy či kůži šikovně využijeme. Své schopnosti pak můžeme uplatnit v nejrůznějších turnajích. Hráč se bude moct přidat do řady cechů, které navíc mohou stavět budovy a dokonce i hrady. My si pak můžeme našetřit a koupit vlastní domeček, kam můžeme pozvat přátele nebo si sami zarelaxovat. Abychom na našich poutích světem necítili osamoceni, bude nás doprovázet mazlíček v podobě psa, orla atd. Jistě sami cítíte, že možností tady bude opravdu hodně. A právě v obrovských možnostech a naprostém ztotožnění se s naší postavou tkví kouzlo Gloria Victis. A to jsme ještě nezmínili, že každé rozhodnutí bude dalece ovlivňovat celý svět. Dávejme si tedy pozor, co si přejeme a co činíme!
Fantasy stránka hry zde spočívá v existenci bájných stvoření, které na našich dobrodružných výpravách můžeme běžně potkat. Otázkou je, zda ono setkání i přežijeme. I my se však můžeme zaměřit na onen magický prvek prostřednictvím studia magie. Pokud ale chceme oplývat kouzly jako Harry Potter, musí být magie naší alfou, omegou, zkrátka naším životem. Žádné rychlokurzy tady neplatí.
Přestože nás grafická stránka jen těžko dojme či ohromí, hra je postavena na enginu Unity, což je velmi vydařený základ hry, na kterém vývojáři ještě mohou leccos stavět. Hezky fungující je zde i proměnlivé klima, které nezohledňuje jen den/noc a nejrůznější počasí, ale dokonce i roční období. Pochválit by se pak slušelo také audio, neboť už nyní zahraniční i české herní servery publikuji některé písně ze hry. Až tak redaktory uchvátily a i my vidíme, tedy slyšíme, že hudba je na slušné úrovni.
Gloria Victis bude free-2-play s mikrotranskacemi uvnitř. Za reálné peníze si tak můžeme případně pořídit lepší vybavení nebo si případně vylepšit postavu. Autoři však zároveň ujišťují, že hráči investující peníze nebudou mít ve hře drtivou převahu a téměř vše co si zakoupí, lze s menším či větším úsilím získat i prostřednictvím klasického hraní. O příběhu dosud záměrně nebylo sděleno vůbec nic. Máme se ale prý na co těšit, neboť příběh hry vytvořili slavní Jacek Komuda a Maciej Jurewicz (autoři množství knih či příběhu Zaklínače).
V současné době je Gloria Victis vyvíjen pouze pro Windows, ale v budoucnu má vyjít i verze pro Linux a MacOS. Titul je to bravurně nalinkovaný do všech detailů, díky čemuž může vzniknout opravdový unikát. Z prvních dostupných videí však hra vypadá bohužel o něco hůře, než jsme očekávali – zejména souboje. Hra je však stále v raném vývoji a tak může být pořád všechno jinak. Uvidíme a držíme palce. Opravdu dobrá MMORPG z období středověku na trhu opravdu chybí.
Dost pripomina Gothic :P
to máš pravdu snad bude aj gothic nekda novej
No ten systém soubojů mi už teď nahání hrůzu,Aby to nebylo až příliš složité :(
Vypadá to dost prkenně teda...
hlavní hrdina dupe, jak kdyby vážil třicet tun. :P :))
Super hra
Je to spíše napodobenina her jako jsou Gothic,Zaklínač a Elder Scrolls, ale jelikož mám hry tohoto stylu rád dávam ***** jinak nic moc podle videa...