Kdo kdy neměl chuť projít si Šibuju, nejznámější tokijskou křižovatku, ale bez mračna lidí všude kolem? Na začátku příštího roku se nám naskytne šance, i když jen virtuální. Jen se při té příležitosti budeme muset vypořádat s pár duchy a maskovanými zabijáky.
V říjnu totiž na PC a Playstation 5 přistane Ghostwire: Tokyo, dlouho očekávaná hra od tvůrců ze studia Tango Gameworks. Ti v minulosti zaznamenali úspěch s oběma díly The Evil Within a ředitel studia není nikdo jiný než Shinji Mikami. Ano, ten Shinji Mikami, který má s hororovými hrami zkušenosti již od devadesátých let, kdy vedl vývoj prvního Resident Evil.
Jenže Ghostwire: Tokyo mám blíže k akční adventuře než k děsuplné hře, tvrdí tvůrci, zatímco prvotní záběry nás přesvědčují o opaku. V jednu chvíli zmizí z Tokia devadesát devět procent obyvatelstva a místo nich se po městě vyrojí duchové, kteří se úplně neučili o přátelství od strýčka Caspera. Jejich počínání vypadá více na školu od Beetlejuice nebo přímo Poltergeista, protože to vypadá, že duchové a jiné nadpřirozené bytosti nemají za úkol nic jiného než dopomoci hlavnímu hrdinovi vidět to legendární světlo na konci tunelu.
Už v prvotních ukázkách nám tvůrci představili několik typů nepřátel, které budeme v tokijských uličkách potkávat. Amewaraši vypadá jako dítě ve žluté pláštěnce. Kdo si vzpomněl na hrůzné scény z hororu To, jistě si dokáže představit, že duch tohohle vyděšeného dítěte nebude právě přátelský. Naopak při podezření vyvolá další duchy, kteří mu přijdou na pomoc. Dalším typem nepřítele bude Širomuku, tedy prázdné svatební kimono, které v sobě skrývá emoce zhrzené ženy. Třetí typ zvaný Kučisake je duch s nůžkami, který pokládá otázky, na které nikdy nenajdeme správnou odpověď. A každou takovou chybu Kučisake trestá právě svými nůžkami.
Zároveň je dobré nezapomínat na fakt, že ne vše nadpřirozené musí být hned zlé. Mezi duchy prý potkáme i pár jedinců, kteří nám buď nechtějí nic udělat nebo nám dokonce pomoct. Jenže kromě duchů a jiné havěti z řad podsvětí začnou ulicemi korzovat také maskované postavy, které vypadají jako lidské bytosti, ale mají také nadpřirozené schopnosti. Je možné, že vědí, co se to děje? Nebo dokonce přímo oni mají prsty v náhlém zmizení obyvatelstva?
Ještěže si náš hrdina s touhle podivnou skvadrou dokáže poradit po svém. Zatímco jeho přátelé zmizeli, v jeho rukách se začala probouzet nadpřirozená síla. Zapomeňme na zbraně, s ektoplazmatickým šmejdem se dá bojovat jedině pomocí kouzel. Jejich sesílání nebude jen o prachsprostém zamíření na nepřítele a zmáčknutí příslušného tlačítka. Každé kouzlo je vyvoláno sérií různých gest rukama a prsty. Tato gesta vychází z reálného učení Kudži-kiri, které má dlouhou tradici zejména v bojových uměních, kde má za cíl usměrňovat energii těla a mysli.
Podle tvůrců v Ghostwire: Tokyo karate potkává magii. A právě naučením daných gest a jejich složením do správné kombinace dokážeme usměrnit energii tak, aby z našich dlaní vyšla v podobě příslušného elementu.
Na vývoji se podílí i Shinichiro Hara, který měl na starosti soubojový systém v restartované sérii DOOM. I tady přidává svou trochou do mlýna herního vývoje právě co se soubojů týče. “Chceme, aby se hráč cítil jako kouzla vrhající frajer, high-tech ninja exorcista, který poráží hordy zlých duchů,” řekl Shinichiro Hara v jednom rozhovoru přímo na stránkách Bethesda, vydavatele hry.
O hlubší zážitek nejen při vrhání kouzel by se konkrétně u konzole Playstation 5 měl postarat ovladač DualSense. Ten má fungovat jako náš šestý smysl. Z jeho zabudovaného reproduktoru uslyšíme podezřelé zvuky a hlasy duchů, díky haptické odezvě ucítíme, kudy vede správná cesta. Nejdůležitější však budou jeho rozšířené funkce při boji, kdy při troše umu i přes zavřené oči poznáme, jaké kouzlo se nám rodí v rukou.
Nám se tento nápad velmi líbí, jen jsme zvědaví, jak díky pokročilým funkcím ovladače budeme konkrétní kouzla sesílat. Využijí tvůrci třeba gyroskopu pro kreslení určitých pohybů v prostoru? Nebo snad dotykové plochy na přední straně ovladače? Inovativních možností kombinace mají tvůrci na výběr dostatek. Přeci jen je ovladač DualSense na trhu vcelku krátkou dobu a jeho potenciál prozatím využilo jen pár her.
Protože se opuštěným Tokiem budeme pohybovat z pohledu první osoby, velký důraz vývojáři dávají také do trojrozměrného zpracování zvuků. Pokud jsou tedy mezi námi majitelé sluchátek Pulse 3D, jistě poznají rozdíl oproti standardnímu zvuku z televize.
Hra bude exkluzivitou pro konzoli ze stáje Sony jen po omezenou dobu a na konzole od Microsoftu se podívá příští rok. Vedle PS5 verze hra ovšem vyjde i na PC, takže její exkluzivita se týká pouze jen konzolových verzí. Otázkou zůstává, jestli vývojáři chystají pro PC hráče, kteří nevlastní ovladač DualSense a tedy budou o dodatečné funkce ochuzeni, nějaké náhradní řešení.
I když jsme se o hře dozvěděli poprvé již v roce 2019 a zároveň měla vyjít již letos, tvůrci o jejím obsahu mlží. Zatímco u jiných titulů nám marketing naděluje maximum informací ohledně gamedesignu, herních prvcích, grafice či hudbě v postupných dávkách, u Ghostwire: Tokyo je vše zalité v mlze tajemna. O to více v nás hra samozřejmě vzbuzuje zájem. Bude se jednat o revoluční titul, který zatřese s definicemi herních žánrů, nebo nakonec po dohrání zmizí z naší paměti stejně rychle, jako proběhne odinstalace? To jsme se měli dozvědět již letos v říjnu, kdy bylo naplánované vydání pro PC a Playstation 5. Vydavatel Bethesda v poslední zprávě však posunul datum vydání na začátek příštího roku.