Feudální Japonsko v druhé polovině třináctého století nebylo právě dobré místo, kde se usadit. Mongolský vůdce Kublajchán si už před několika lety podrobil Koreu a Japonsko bylo další na řadě. A tak se stalo, že v roce 1274 bylo vysláno dvacet tři tisíc mužů na Japonsko s cílem podrobit si celou zem. A ostrov Cušima, který se nachází v Cušimského průlivu mezi Japonskem a dnešní Jižní Koreou, byl první na řadě.
Dost ale bylo historie z dějepisu, i když jde o jednu z nejdůležitějších událostí japonských dějin. Ve hře Ghost of Tsushima se ujmeme samuraje, který se jmenuje Jin Saka. Nepřekvapivě právě on sídlí na ostrově Cušima. K ruce proti mongolské armádě mu ale nebude zástup dalších samurajů, kterým by mohl velet v odboji, a tak se rozhodne jít do boje v otevřeném světě ostrova sám. Aby ale porazil obrovskou přesilu nepřátel, musí být tichý, rychlý a v mongolské armádě rozsévat smrt nepozorovaně.
Jako samurajský mistr je Jin skvělý šermíř a jeho hlavní zbraní je katana, i když podle dosud vydaných obrázků a videí se mu také za pasem leskne wakizaši, což je kratší meč, který samurajové nosili vedle katany. Jestli ho bude možné také používat, není jisté. Co ale jisté je, je použití vystřelovacího háku podobě jako v Sekiro: Shadows Die Twice, ten je zejména důležitý při tichém postupu.
Přímé střety jsou sice krásně akční, ale také velmi nebezpečné. Stačí jediná chyba a následuje smrt. Kde je to možné, je lepší využít tiché přiblížení. Ne nadarmo se Jinovi přezdívá Duch z Cušimy. V případě nepřátelské přesily je lepší získat výhodu vystoupáním do výšky a zaútočit z vrchu, odkud Jin dokáže rozjet kombo, při kterém zabije několik nepřátel najednou. K tomu, abychom našeho samuraje dostali na vhodné místo, často skryté v korunách stromů nebo na střechách chrámů, budeme moci využít vystřelovací hák. To nám nejenže pomůže při šplhání po budovách, ale jeho vystřelení v polovině skoku taky usnadní zdolání propastí, kdy se na jeho laně zhoupneme jako na liáně.
Arkádový styl boje v Ghost of Tsushima nečekejte. Zkusit jít proti obrovské přesile mongolské armády, čítající také korejské válečníky, je čistá sebevražda. Ostatní samurajové byli podle historických pramenů zmasakrováni hned první den vylodění přímo na pláži. Jin Sakai je jedním z posledních a vypadá to, že to už jen tím, že na sobě má minimální zbroj, myslí se svým šermířským uměním opravdu vážně. Jeho největší devizou není bezhlavé sekání do nepřátel, ale naopak vyčkávání na správný moment, kdy se vyhnout nepřátelskému seknutí a rychlému přechodu do protiútoku.
I Jin musí obětovat své přesvědčení, aby přežil. Morální kodex samurajů, který se nazývá bušidó, musí jít stranou, pokud se Jin chce postavit tisícihlavému nepříteli v podobě mongolské armády. Jestli bude Jin schopný se učit novým stylům boje během průchodu hrou, nevíme. Přeci jen jde o samurajského mistra. Na druhou stranu jeho úkrok od kodexu Bušidó by mohl Jinovi dovolit si přisvojit i praktiky, které by jinak ve statusu samuraje nebyly možné.
Otevřený svět ostrova Cušima i během invaze dýchá východní kulturou třináctého století stejně jako přírodou netknutou lidskou rukou. Podzimní listí šustí ve větru a společně s paprsky zapadajícího slunce hraje všemi barvami duhy. V jinak nádherném prostředí odkvetlých sakur se odehrává temný příběh boje o život a kulturu celého národa. Ať se tedy budeme s Jinem procházet mezi nádhernými paláci a chrámy, nebo se plížit mezi kvetoucími bavlníky, abychom se dostali nepříteli do zad, odevšad na nás bude dýchat krása feudálního Japonska.
Po obrovském otevřeném světě se Jin nebude trmácet pouze po svých. Společnost mu v otevřeném terénu bude dělat kůň, se kterým se může prohánět krajinou. Když ale přijde na úzké koridory, keřem zarostlé cesty nebo průchod ruinami, je potřeba z koně sesednout a pokračovat pěšky. Kůň na Jina počká.
Jak prozradilo video s jednou z vedlejších misí, nečekejte černobílý svět, kde na jedné straně jsou zlí Mongolové a na druhé chrabří Japonci. Každá postava, kterou Jin při svém putování otevřeným světem potká, má svůj příběh a své motivy. Může se tak stát, že přítel, který s vámi bude po část hry spolupracovat, obrátí katanu proti vám, protože jeho úmysly se rozchází s těmi vašimi. V dobách teroru to tak bývá.
Studio Sucker Punch, které sídlí ve Washingtonu, historicky předvedlo, že se dokáže zhostit otevřeného světa. Vždyť její vývojáři již dříve vytvořili skvělou sérii inFAMOUS. Stejně tak pro Ghost of Tsushima používají svůj vlastní engine, který od dob inFAMOUS: Second Son prošel obrovským vývojem a ze čtvrté generace konzole Playstation ždíme výkon na vykreslení celého ostrova se všudypřítomným poletujícím listím a větrem stále pohybující se travinami. Největší detail je samozřejmě zaměřen přímo na osoby, ať už jde o Jina a další příběhové postavy, nebo jakéhokoli nepřítele, se kterým se Jin při svém putování střetne.
Ghost of Tsushima vyjde exkluzivně pro Playstation 4 v létě tohoto roku. Jestli se hra chystá později vyjít i na jiné konzole nebo PC? Těžko říci, možná se s ním setkáme na Playstation 5, ale vzhledem k absenci značky inFAMOUS na jiných konzolích a faktu, že hru vydává Sony Interactive Entertainment, se jiných verzí hry než pro ty na konzole od Sony nejspíš nedočkáme.