Xbox 360 se může pyšnit několika skvělými sériemi, které vycházejí exkluzivně pro něj. Mimo jiné se jedná i o známou střílečku z pohledu třetí osoby Gears of War, která v první řadě patří už dlouhá léta ke špičce svého žánru. Microsoft se proto rozhodl, že vytvoří nové pokračování nesoucí název Gears of War: Judgment, v němž se dočkáme řady novinek i postupného odhalování tajů příběhu předchozích dílů série. Do vydání mu sice zbývá ještě dost času, nicméně novinek už vyplynulo na povrch tolik, že nebude problém je shrnout v krátkém preview. A s čím se tedy Gears of War: Judgment chystá předstoupit před fanoušky série?
Na hře pracuje známé studio Epic Games. Konkrétně jde o jeho pobočku People Can Fly, již můžete znát v první řadě díky brutálnímu FPS Bulletstorm, zajímavému kousku Duty Calls a několika dílům série Painkiller. Chybí vám ve výčtu předchozí tři díly Gears of War a další rozšíření série? Pak byste se měli vrátit zpět k Epic Games, kteří na sérii pracují již od začátku, takže se nemusíte bát, že by hra šla do špatných rukou. Lehká nezkušenost hlavního vývojářského týmu se sérií však může být i výhodou, neboť se nám právě díky podobným akcím dostává inovativních principů, které série dosud nikdy neviděla a které jí rychle a bezbolestně mohou dopomoci k ještě lepším výsledkům.
I tak by se ale měli ve studiu strachovat, neboť zkazit pověst tak fantasticky rozjeté sérii by nebyla zrovna dvakrát dobrá vizitka. Když se podíváme kupříkladu na průměrná hodnocení předchozích tří dílů Gears of War, zjistíme, že téměř nikde se hra nedostala pod 90%, což nás nutí zamyslet se nad tím, jak tohoto skóre chce dosáhnout Gears of War: Judgment. Že by příběhem? Vlastně by to nebyl až tak špatný nápad. Vezmeme-li navíc v úvahu, že hra do pozic hlavních rolí vnáší hned čtyři nové hrdiny, kteří jsou ze začátku hry zatčeni za neuposlechnutí příkazů, ukradení vybavení a daní v sázku miliony životů, jež měli bránit, rýsuje se nám tu vcelku hezká story, která může pokračovat téměř čímkoli.
Když jsme zmínili, že se jedná o „čtyři nové charaktery,” možná jsme neměli tak úplně pravdu. Charaktery jsou to totiž výrazně starší, než jak tomu bylo v případě předchozích tří dílů. Gears of War: Judgment je zasazen do období čtrnácti let před události prvního dílu, což znamená, že hrdinové a zároveň neskonalí drsňáci, které jste dosud znali, se v období, kdy se odehrává Judgment, teprve dostávají z plenek a vyráží směrem k armádě, aniž by věděli, co je bude za pár let čekat. Ani nová partička však nevypadá zrovna jako tým matematických fyziků a Damon, Garron, Augustus ani Sophia vás nebudou mít v úmyslu oblažovat sladkými řečičkami o tom, jak jsou létající jednorožci krásní, ale půjdou do všeho natvrdo a ať už to bude jednorožec nebo nosorožec, všechno, co se před ně postaví, během vteřiny odstřelí a navrch k tomu dodají brutální hlášku plnou k***v a s***ek.
Úžasné v každém případě je, že nejenže jsou všemi směry drsní, ale zároveň má každý svůj vlastní charakter, o který ho nikdo připravit nedokáže. Tak třeba Damon si pro vtípek nepůjde daleko a i přes jeho geniální mechanické schopnosti z něho jde sarkasmus cítit na desítky mil daleko. Garron zase bude mít na svědomí desítky utrhaných končetin, neboť jeho chuť cokoli a především kdykoli odbouchávat nezná mezí. Čím větší výbuch zažije, tím lepší má zážitek. Sophia je zase přesným opakem Garrona. Klidná a v první řadě způsobná vojačka, pro které jsou rozkazy svaté a za žádnou cenu nedopustí, aby se stalo něco, co by mohlo ohrozit původní plán. Právě jejich osobnosti dokáží příběh uzpůsobit tak, že si jej užije každý člověk, který má alespoň trochu smysl pro zábavu spojenou s Damonovým sarkasmem či epičnost založenou na všech těch výbuších, které si zařídí Garron.
Každá z těchto čtyř postav představuje jeden z charakterů, který si budete moci vybrat. Třídu inženýra okamžitě obsadí Damon, který, ač na to nevypadá, zřejmě na škole gradoval s vyznamenáním. S nepřáteli ale stejně raději než svými vlastnostmi zatřese se svými automatickými puškami či možností umístit obranou věž přímo před protivníky. Augustus vypadá a chová se jako klasický voják, který má oblibu v RPG a granátech, což spojuje jedna z jeho zbraní s názvem Boomshot. Sophia je na druhou stranu více léčit než zraňovat, ačkoli pro ránu také nejde zrovna nejdále. Když ale potřebuje hodit granát, může s ním nejen zranit protivníky, ale, díky její speciální schopnosti, i vyléčit vlastní. A jak už bylo zmíněno, Garron podpoří spíše výbušnější akci založenou na granátech a pořádném arzenálu, od něhož budou nepřátelé utíkat strachy domů za maminkou.
Velmi důležité je, že se spolu s postavami změnilo i prostředí, takže se dočkáme zcela nových lokací, a to nejen v singleplayeru ale i v případě multiplayerového hraní. Jakýmsi výchozím bodem má být každopádně válkou poničené město, z něhož zbyly pouhé zříceniny, nicméně když se z nich vyrojila spousta zmutovaných nepřátel, jakkoli nemilé to vládě bylo, poslala vás tuto oblast vyčistit. Pokud počítáte s tím, že narazíte na malé broučky, které byste pochovali a poté rozšlápli jako nic netušící buchtičku, která vám upadla na zemi, pořádně se mýlíte. Série se tím netají a Judgment už vůbec ne. Když se má na plátně objevit potvora, ať má minimálně váhu stovky slonů a velikost, kterou se jinak než v mrakodrapech počítat nedá. Kolik si myslíte, že tu bude mít takový průměrný boss mrakodrapů? Dva nebo tři?
K čemu by však byly nové mapy, když by se na nich nedaly hrát i nové multiplayerové módy. Autoři si na nás tentokrát připravili dva kousky, z nichž jeden všichni zaručeně znáte a druhý kombinuje módy z předchozích dílů s názvy Horde Mode a Beast Mode. Hru všichni proti všem, zde nazvanou Free-for-all, představovat pravděpodobně ani nemusíme. Druhý z módů pojmenovaný Overrun by si však krátké uvedení zasloužil. Jde o to, že v něm budete stejně jako v módu Horde muset čelit invazím locustů, kteří se vás budou snažit zabít, ještě než se dostanete skrze několik místností k důležitému generátoru, jenž musíte zničit. Tím pádem se neustále spolu se spolubojovníky pohybujete kupředu, ačkoli musíte počítat s několika body, na nichž se budete muset po určitou dobu bránit nepřátelským útokům.
Jako malé ověžení v každém případě módu Overrun poslouží to, co můžete znát mimo jiné například z her Left 4 Dead 2 či Dead Space 2. Správně! Nejedná se o čistě kooperativní mód, neboť budete hrát proti nepřátelskému týmu, jenž se vás vydá zabít v těle zmutovaných nepřátel. Jakkoli děsivě ale vypadají, není možné říci, že by vypadali špatně. Proč? Samozřejmě za to může grafika, která vypadá velmi slušivě. Pokud bychom hovořili o současné generaci konzolí, jedná se o jasný nadstandard, který by však byl počítači převálcován jako bábovka. O mnoho v každém případě přijdete nejen při vypnutí obrazu, ale i zvuku, který nabídne skvělý rockový soundtrack i labužnické rozhovory, které sice nebudou zrovna nejzpůsobnější a nejzdvořilejší, ale zaručeně vás vrhnou do děje a zavřou v něm jako v popelnici.
Gears of War se rozhodně má právo řadit mezi nejlepší TPS série na světě, a to i přesto, že se rozhodl vycházet pravidelně pouze na Xbox 360. Zatímco ostatní mohou ronit slzy a snažit se sérii vysmát s vlastními exkluzivními tituly, všichni vlastníci Xboxu se mohou vrhnout do obrovských monster a záludného příběhu, které nenabídly pouze první tři díly, ale nabídne ho i Judgment. Hratelnost se už do vyšších pozic dostat nemohla, což se však nedá říct o multiplayeru, v němž nastala spousta změn, a dostál rozšíření hned o dva herní módy, z nichž jeden vypadá skvěle a druhý ještě dvakrát tak lépe. Hra nicméně vyjde až 20. března 2013, takže je na soudy a oslavy příliš brzy. Nechme se každopádně překvapit, s čím autoři na jaře přijdou, protože ať už to bude cokoli, rozhodně to s herním průmyslem něco málo udělá.
O hry se docela zajímám takže palec nahoru :P
Vypadá to opravdu dobře!
hrál jsem všechny díly a bavilo mě to pouze ve dvou... sám jsem nikdy nehrál... na toto jsme zvědavý od 3tího dílu mi to přišlo stereotipní...
tento žánr mě moc nebere ale tato série mě baví lepš než Minecraft
si jí půjdu koupit, vypadá moc dobře.
Super hra určitě si ji koupím.. :)
vypada to libove
Vypada skvele! No jeste uvidim..:)
Hrál jsem u kamaráda na PS3 a až si tuto konzoli koupím tak určitě budu investovat i do této hry....
Tak to máš smůlu.. GOW se od druhýho dílu dělá jen pro xbox ;)
Rozhodně lepší než Minecraft! :) Fakt bezva:)