Na začátek tohoto preview vám prozradím, že Fornite má být hrou dvou tváří. Jestli se ptáte, jak je to možné, tak vám prozradím, že je to dáno denním cyklem herního světa. Ve dne totiž budete muset prozkoumávat herní svět, sbírat suroviny a materiály k tomu, abyste si mohli postavit pevnost, ve kterém přežijete krutou noc pod náporem příšer a zombií. Přitom stavět vaši pevnost nebude nic jednoduchého, stejně tak nebude jednoduché ubránit se náporu přicházejících příšer. Samotná hra se bude odehrávat na otevřených mapách (zónách). To bude pro Epic Games velká změna, oproti lineárnímu level designu z předchozích her. Navíc, když svět hry Fornite má být procedurálně generovaný. Mohlo by se zdát, že se dá Fornite přirovnat k hitu posledních let – Minecraftu. To by byl ale hřích, protože Fornite hráče nehodí do obrovského otevřeného světa. Naopak ve Fornite budou hráči prozkoumávat relativně malé zóny, na kterých budou mýt hráči různé body zájmu ke splnění – například postavení a bránění radaru před stále dotírajícími monstry. Samotné zóny budou propojeny s mapou velkoměsta, v kterém se bude hráč postupem kampaně prokousávat až ke zdárnému konci (přitom kampaň má vydržet až na 50 hodin čistého herního času, dle zvolené obtížnosti, která přidá se stoupajícím indexem vice misí). Mapa velkoměsta a jeho okolí je rozdělena na hexy a každý hex reprezentuje samostatnou zónu, kterou může hráč prozkoumat. Samozřejmě se nebudou hráči pohybovat pouze v městské zástavbě, ale podívají se také do okolních lesů, luk, městských částí, průmyslových zón a chudinských i bohatých čtvrtí. Průzkum zón bude důležitý hlavně pro získávání surovin a podkladů pro tvorbu různých staveb. Ještě dodám, že průzkum levelů bude probíhat z pohledu třetí osoby.
Možná se ptáte, jakým způsobem budete získávat suroviny a ptáte se dobře. Vezměme v potaz, že vše co v jednotlivých zónách uvidíte, to půjde rozbít – až na samostatnou zónu, tudíž hra se opravdu nedá přirovnávat k Minecraftu. Například plot a auta můžete rozložit na železo, stromy na dřevo, jídlo a lékárničky doplňující zdraví můžete najít v opuštěných budovách. Engine Fornite umí například ručně vytvořené objekty, jako požární stanici či hřbitov, umístit náhodně do zóny a vygenerovat tak při opětovné návštěvě jinou herní situaci. Samozřejmě je ale vše podřízeno hlavní vizáži zóny, takže pokud jste se na mapě velkoměsta přemístili například do průmyslové zóny, těžko v ní bude hřbitov. Navíc nový engine od Epic Games umožní hráčům dostat se do prostor, do kterých byste se jinak nemohli dostat – například díky uzamčenému vchodu do podkroví si můžete postavit rampu z nedalece umístěných beden, po té vejít na střechu a probourat se do podkroví.
Jenže hlavní lákadlo hry se točí okolo pevnosti, kterou bude hráč přes den zvelebovat, aby se v noci stala jeho útočištěm a po opadnutí vlny monster se ráno mohla znovu opravit a možná i vylepšit o nějaký nový obranný mechanizmus. Ale nebojte se, váš herní avatar nebude jen bezmocným kopáčem rozličných materiálů jako kámen, dřevo, železo. Bude zde zastoupen především v rámci čtyř základních povolání, jejichž vlastnosti budete vylepšovat až na maximální 20 úroveň. Mezi tyto povolání patří jednak Ninja, který bude disponovat dvojitým skokem, má velmi silnou chladnou zbraň Katanu, kouřové bomby a házecí hvězdice. Dalším zástupcem ve výběru povolání je Stavitel. Ten se vyznačuje tím, že dokáže rychleji postavit danou budovu a přitom spotřebuje méně surovin. Dále také disponuje speciálním přístrojem, díky němuž může automaticky opravovat stavby v jeho blízkosti. Předposledním povoláním je Scavenger. Ten umí rychle získávat suroviny, a proto by se hráči za toto povolání v multiplayerové free-to-play hře Fornite měli dát do party se stavitelem. Poslední povolání je zastoupeno členem komanda, jenž může páchat obrovské škody pomocí granátů a min. Každé povolání má jinak vyvážené vlastnosti pro boj a pro stavbu pevnosti.
Když už jsme u boje, je nasnadě popsat si pár příšer, které se ve hře jisto jistě objeví. Napřed je ovšem lepší vysvětlit, kde se berou monstra, které vás a vaši pevnost budou v noci ohrožovat. Jejich původ pochází ze záhadných fialových mraků, jež se utváří v noci a na mnoha místech zóny současně. Jak ovšem vývojáři varují, nebude se jednat o zombie, protože těch už mají po krk. Sice některé jejich monstra ve hře Fornite mohou zombie lehce připomínat, nicméně se jedná o jejich originálně navržený druh. Monstra se dělí do několika kategorií podle toho, jak mohou ublížit vám nebo vaší pevnosti. Mezi nejslabší monstra řadíme ty z názvem Husk, Pitcher Husk a Exploding Husk. Poražení těchto příšer vám nebude činit žádné větší potíže. Horší to bude již s těmito monstry: Flinger, Lobber Husk a Smasher. Z těchto silných monster vypíchnu třeba to z názvem Lobber Husk, které střílí vysoce destruktivní projektily a například Smasher se umí pomocí své hrubé a brutální síly probourat skrz konstrukci budov pomalu až k vám do obývacího pokoje. Samozřejmě nenarazíte pouze na tyto monstra, ale ve hře jich bude postupem času mnohem více. A jak dodává členka vývojového týmu Ellis, nechtěli mít z monster vyloženě strach nahánějící obludy, ale na druhou stranu jim zase nešlo o to, aby monstra vypadaly jako z nějaké grotesky. Proto zvolili styl roztomilé ošklivosti. Humorný grafický tón navíc prostupuje celou hrou a týmu Epic Games to dovoluje celou hru dokonale uvolnit stylem, jež v koutkách úst hráčům při hraní Fornite vykouzlí úsměv ve tvářích.
Další velice zajímavou věcí bude váš systém postupu. Ten je totiž na pevno svázán s vaším herním účtem, který vám dovolí hrát více kampaní současně, v kterých si můžete vybrat rozdílné povolání vašich hlavních postav. Díky jednomu účtu se můžete do hry kdykoliv snadno přihlásit a odehrát pár minut nebo i celé hodiny. Tento systém postupu v Epic Games pojmenovali Home Base. Home Base prostě reprezentuje váš postup, to jak hrajete a umožní každému hráči vlastnit svoji domovskou základnu (od té je odvozen název celého systému). Vaše domovská základna nebude ovšem 3D prostorem, po kterém byste se mohli volně procházet. Přestavte si ji spíše jako základnu z nového Xcomu. V domovské základně budete moci stavět velmi specifické budovy, které zvýší vašim hlavním postavám dovednosti a vlastnosti. Představte si to tak, že pokud postavíte zbrojnici a umístíte do ní postavu, která má povolání Commando, zaručeně mu tím zvýšíte jeho palebnou sílu. Budov ve vaší domovské základně samozřejmě můžete postavit mnohem více, například nemocnici, velitelskou centrálu či pilu, která z každého poraženého stromu vytěží více dřeva.
A protože se jedná o free to play titul, musí hra obsahovat i sociální prvky, abyste se mohli svým přátelům v síti pořádně pochlubit, co nového jste postavili, kolik máte vzácných a obyčejných surovin nebo jak máte vybavenou vaši domovskou základnu či pevnosti na jednotlivých hexech mapy velkoměsta a jeho okolí. Nedávno EPic Games spustili Alfa verzi, takže kdo bude mít štěstí a chuť, může se do testování tohoto velmi zajímavého projektu pustit. Za sebe mohu říci, že kdybych měl dostatečně výkonné PC, tento projekt s radostí vyhlížím.
myslim že se to jmenuje Fortnite a ne Fornite