Firewatch pochází od naprosto neznámých vývojářů ze San Franciska jménem Campo Santo. Nadcházející titul je jejich vůbec prvním dílem, takže nad kvalitou zpracování visí velký otazník. Nicméně někteří z tohoto malého týmu již mají zkušenosti například i s tvorbou hry The Walking Dead. Portlandský vydavatel Panic je obdobně zahalen tajemstvím, jelikož zatím vydal jen několik málo her.
Píše se rok 1989 a naše hlavní postava přijíždí do slavné divočiny Wyomingu, západního státu USA, jehož sousedi jsou mimochodem slavné státy jako Dakota, Montana či Nebraska. Jmenujeme se Henry a zavítali jsme sem ne proto, že bychom si jako většina projíždějících chtěli zdejší přírodu pouze prohlédnout. Přijeli jsme vzít práci jakéhosi správce zdejší krajiny a trvale se zde usadit. Zdálo se to být jako ideální východisko po nedávných událostech. Drsný rozvod doprovázely složité právnické kličky a v neposlední řadě vše zkomplikoval i alkohol.
Pryč z příliš komplikovaného moderního způsobu života, který naplňuje jen chození do práce, neustále řešení nějakých nových problémů, papírování a nekonečné vyřizování banalit s úřady. Odlehlé místo, klid, ticho… To je to správné místo, kde si člověk skutečně odpočine a nechá ze sebe vše spadnout. A právě tohoto námětu se drží dnes představovaná hra Firewatch. Obdobný námět byl ostatně zfilmován ve filmu Útěk do divočiny / Into the Wild v roce 2007, který dosáhl výborných hodnocení.
Na první pohled to možná vypadá jako nudná záležitost. Opak je však pravdou. Pro relax po náročném dni je tahle hra opravdovým ideálem. A naše potloukání po zdejší krajině nakonec stejně nebude tak stereotypní, jak by se mohlo zdát. Každou chvíli se totiž něco semele. Jednou tak v dáli uvidíme létat rachejtle, jindy zahlédneme kouř z ohniště nebo se přeruší spojení s vnějším světem, takže budeme muset zjistit, co se s oním kabelem vlastně stalo.
Už samotná cesta do jistých lokací je jedinečný zážitek. Musíme totiž překonávat přirozené překážky terénu, jako jsou kameny, srázy, propadliny a podobně. Narazíme na medvědy rozdrásané kmeny (brousili si drápy), vyvrácené stromy, poházené odpadky či vyhaslé ohniště. S různými výletníky si to přitom budeme muset hezky vyřídit, jelikož rozdělávat v této oblasti oheň či zahrávat si s rachejtlemi je nejen nebezpečné, ale přímo protizákonné.
Vývojáři si dali záležet, aby naše cesta za oněmi barbary nebyla nudná. Přijít a říct, aby se klidili, by zřejmě mnoho hráčů neuspokojilo. Proto se například dostaneme do situace, kdy stopujeme chuligány, v průběhu čehož nacházíme části oděvů a nakonec i spodní prádlo. Vzápětí objevujeme dvě koupající se slečny v jezeře. Ihned se tak začneme vypadat jako jakýsi zvrhlík, jenž ony křehké stvoření pozoruje, takže by se jednomu chtělo utéct. Je však zároveň třeba upozornit na porušování zdejších zákonů, takže okamžitě vzniká zábavné dilema, jak to vše vlastně vyřešit. V každém případě žádný vandalismus strpět nesmíme – to je naše práce.
Ačkoliv vystupujeme v roli zákona, možná i trochu překvapivě nebudeme nikterak extra slušní. Zmíněným nahým slečnám tak klidně popadneme rádio a rozčileně jej někam zahodíme. Výjimečné není ani nazývání viníků idioty či neustálé ironické poznámky na jejich účet. Stejně se chová i vedlejší postava jménem Delilah. Popravdě řečeno, ta je ještě drzejší a neustálé rozhovory s ní, hře dodávají zábavný nádech neustálého kočkování o každé maličkosti. Delilah je náš supervizor, se kterým komunikujeme skrze vysílačku. Neustálé škádlení se tak místy otočí v důvěrný rozhovor, a místy to vypadá, že by se mezi nimi časem mohlo rozvinout i něco více, než přátelství. Také je ale pravda, že na levém prsteníčku stále neseme prsten, takže je otázka, nakolik je náš hrdina s rozvodem vyrovnaný.
Kdykoliv narazíme na něco nezvyklého, nabízí se logická možnost onu záležitost nahlásit vysílačkou. Tím zpravidla získáme komentář naší kolegyně, což se často zvrhne v dlouhý rozhovor. Ticho zdejší divočiny však nedoplňuje žádná hudba, takže jsou rozhovory s onou milou paní na druhé straně spojení, výborným zpestřením. Zároveň však nic nahlašovat nemusíme, případně na reakci Delilah neodpovíme, takže si ticho lze i vynutit. Je pravda, že někdy se ozve sama od sebe, ale to je raritní záležitost. Důležité je také zmínit, že v rozhovoru obvykle máme několik možností, jak reagovat, od čehož se odvíjí nejenom pokračování rozhovoru, ale i náš vztah. A jelikož je Delilah téměř jedinou osobou, se kterou v této divočině budeme v kontaktu, neměli bychom to brát na lehkou váhu. Možná vás překvapí, že na odpověď máte velmi omezený čas, a to asi 3 sekundy. U některých delších odpovědí je problém vše vůbec stihnout přečíst. Ano, potkáme i jiné postavy, avšak ty jsou vykresleny tak, abychom viděli pouze hrubý obrys, případně jen stín. Pravděpodobně se zde podepsal omezený počet vývojářů, kteří nestíhají vytvářet další postavy. V plné hře tomu ale může být jinak.
Dlužno říci, že prostředí vypadá opravdu nádherně a je radost potloukat se kolem. Podíváme se do jeskyní, lesů, skalnatých ploch nebo k již zmíněnému třpytícímu se jezeru. Zvláště obdivuhodné jsou světelné efekty oblohy, především východ a západ slunce. Nechybí ani ranní mlha či jasné nebe plné hvězd. A aby toho nebylo málo, občas narazíme na nějakou bednu, určenou pro správce parku (tedy pro nás), kde jsou uschovány nejrůznější věci. Číselný kód zámku je 1234, takže se snadno pamatuje. Pokaždé tak nalezení bedny vyvolává zvědavé otevírání a očekávání, co tam pro nás předchůdce asi zanechal. Tímto způsobem najdeme například staré jídlo, ale i vychytávky jako je baterka či fotoaparát.
Při cestování využíváme kompas a mapu, takže se hra trochu podobá cestování ve hře Kholat: Mrtvá hora, o které jsme vás informovali v této recenzi. Na rozdíl od Kholatu, kde byla orientace opravdu obtížná, zde máme na mapě vyznačenou současnou polohu. Na rozdíl od hororového Kholatu se však ve Firewatch většinou smějeme vtipným situacím a rozhovorům s kolegyní. Přesto se postupně začínají hromadit podivnosti, jako když na nás z útesu civí neznámý obrys osoby nebo když nám někdo vykrade rozhlednu.
Firewatch vypadá jako zvláště kvalitní kombinace humorné oddechovky v nádherném prostředí severozápadní Ameriky. To vše je navíc obohaceno zajímavými rozhovory a nevysvětlitelnými příhodami. A ačkoliv ve hře zcela chybí hudba, o to kvalitnější jsou hovory postav. Delilah namluvila Cissy Jones a našeho hrdinu zase Rich Sommer, což je ostatně známý americký herec. Firewatch vyjde na Windows, OS X, Linux a PlayStation 4 již 9. února 2016. Očekávejte naší recenzi.