Série Far Cry si za dobu své téměř čtrnáctileté existence připsala čtyři regulérní pokračování a jeden výlet do pravěku v podobě Primal (recenze zde). Za tu dobu jsme v prvním a třetím díle prolezli řadu ostrovů, v díle druhém africkou džungli a vrcholky Himalájí v díle čtvrtém. Poslední Primal naopak otočil celou sérii naruby a kromě pro sérii typického luku a otevřeného světa, zkusil úplně nový koncept. Tento tah Ubisoftu víceméně vyšel a vytrhl tak sérii ze stagnujícího bodu, který Far Cry hrozil po čtvrtém díle. Ten totiž oproti dílu třetímu nepřinesl víceméně nic nového. S nadcházejícím pátým dílem, který nás má vrátit z pravěku zpátky do moderního světa, je tak potřeba přinést mnoho inovací. A těch dle slov tvůrců bude dostatek.
Ze zasněžených vrcholů Nepálu se s novým dílem přesouváme na druhou stranu světa, tentokrát do severozápadní části Spojených států amerických. Někde na území Montany totiž podle Far Cry 5 leží okres Hope County. Vysokorychlostní internet tu budete hledat marně, zato povinností je vlastnit traktor a starat se o svou část půdy. Zní to až idylicky, nebýt bláznivého kazatele Josepha Seeda, který si kolem sebe vychoval kult extrémistů Eden´s Gate, jež se neustále rozrůstá. Že vám to něco připomíná? Ano, tvůrci z Ubisoftu si opět vytvořili nemesis v podobě bláznivého nevypočitatelného zloducha, jakým byl Vaas ve třetím díle nebo Pagan Min ve čtvrtém. Ke knězi Seedovi přidejte jeho další tři pravé ruce v podobě slečny Faith Seed, mravokárce Johna a ochranitele Jacoba Seeda, a máte výčet hlav chiméry této nebezpečné frakce, kterou je potřeba jednou pro vždy zničit.
Konečně se dostáváme k hlavnímu hrdinovi pátého dílu. Toho si přitom na začátku hry budeme moct vůbec poprvé vytvořit sami. Ať se rozhodneme pro jakékoliv pohlaví či barvu vlasů, dostaneme se do kůže policejního důstojníka, který se rozhodne vzrůstající hrozbu kultu řešit hezky po svém. Mohlo by se zdát, že v tomto bodě hra padá zase do starých kolejí, na kterých nás poveze otevřenou krajinou s roztroušenými úkoly k plnění.
V podstatě je tomu tak, ale Ubisoft se přece jen poučil v několika bodech, takže například již na mapě nenajdeme věže, na které by bylo nutné vylézt a rozhlédnout se po okolí pro zpřístupnění dalších misí. Mimochodem tento koncept si Ubisoft držel již od dob prvního dílu Assassin´s Creed, tedy rozhodně je čas na změnu. Místo šplhání na nejvyšší bod v okolí, využijeme pro sběr informací a posun v příběhu mnohem jednoduššího a přirozenějšího způsobu – interakce s lidmi. Ruku v ruce s tím jde i vykreslení postav. Těch, které si možná po dohrání budete pamatovat jménem a mají vlastní příběh i minulost, je ve hře přes šedesát. Jasný posun vpřed oproti sotva dvěma desítkám osob z minulých dílů. Příkladem mohou být například lidé, kteří se budou postupně přidávat k vašemu odboji, ať už z vlastní motivace nebo za peníze. Zapomenout nesmíme ani na věrného psa. I ten má ve hře své místo a rozhodně bude praktickým pomocníkem.
Hope County vypadá z ukázek a mapy jako dostatečně rozlehlá země, plná polí, luk, potoků, lesů i kopců. K přemísťování z bodu A do bodu B si kromě aut připočítejte také již výše zmíněné traktory, tahače, motorky, rogala, práškovací letadla nebo třeba wingsuity. Když už jsem zmínil klasiku z minulých dílů v podobě wingsuitu, rovnou přeskočím na zbraně.
I v tomto díle má samozřejmě své nezastupitelné místo luk, který oceníte zejména v boji proti nepřátelům, ale také při obraně proti divoké zvěři. Nezapomeňte, že jste na venkově, takže za každým stromem nejenže číhá šílený okultista, ale třeba i krocan, medvěd grizzly, naštvaný býk, puma americká nebo ten nejnebezpečnější ze všech – samotný rosomák. Při zranění, ať už z boje nebo od naštvaného zvířátka, zapomeňte na automatické uzdravení. Tady pomůže jen odborný zásah v podobě použití lékárničky.
Možná tak trochu překvapivě zvířata reagují i mezi sebou. Nejenže se tak dá vyhnout přímému střetu se zvířetem, například útěkem před medvědem do ohrady s býkem, ale navíc právě takové interakce přidávají na puncu uvěřitelnosti živoucího ekosystému stejně jako rozhovory všudypřítomných lidí. Nejde jen o jejich typický přízvuk venkovského balíka, ale i o vykreslení některých typických charakterů a jejich názorů na dění kolem nich. K tomu připočítejte brnkání na bendžo ze zastrčeného jukeboxu a máte vykreslenou venkovskou idylku amerického západu jako vyšitou.
Co se týče náplně úkolů, tvůrci slibují nelineární příběh, ve kterém můžete na přeskáčku zatápět kultu Edens Gate pod kotlem a ti na vás budou pružně reagovat. Odstranili jste jim konvoj? Tak počítejte, že příště vás už nepodcení. Ruku v ruce s tímto systémem jde i měřítko síly vašeho odboje, které ukazuje, nakolik je schopný se útokům kultu bránit.
Hrát lze i v kooperativním multiplayeru. Spoluhráč se může připojit kdykoli během vašeho běžného dobrodružství a stejně tak z něj vyskočit a nechat vás na holičkách, kdykoli se mu zachce. Dokonce mu zůstanou všechny nasbírané předměty v inventáři a on si je tak přenese do své kampaně. Tento způsob možnosti plné kooperace skrze kampaň se mi zdá skvělý včetně komunikace přes integrovaný voicechat.
Nutno dodat, že hra oproti čtvrtému dílu vypadá opravdu dobře. Je vidět, že se jedná o první plnohodnotný díl, který vychází pouze pro PC a konzole stávající generace (Primal nepočítám, přece jen šlo spíše o spin-off) a tvůrci tak nemuseli dělat ústupky kvůli stařičkému XBOXu 360 a PS3. Z grafického hlediska na ukázkách oceňuji zejména výbuchy a pohled na krajinu pří průjezdu některým z vehiklů. Ubisoft nedávno zveřejnil i nároky na PC sestavu a kupodivu s přihlédnutím k tomu, že se celá ta akce odehrává v otevřeném světě, nejsou zase tak přehnaně krvavé. Na hraní ve fullHD na vysoké detaily budeme potřebovat Intel i7 nebo Ryzen 5 ve spojení s GTX970 nebo AMD R9 290X, ale kdo se spokojí s nižšími detaily, zahraje si i na GTX670 neb AMD R9 270.
Ubisoft již minulý rok dokázal, že umí i zdánlivě nekonečné série omladit dostatečně na to, aby opět dokázaly bavit. Řeč je samozřejmě o posledním díle Assassin´s Creed s podtitulem Origins. Uvidíme, jestli i v novém roce dokáže přijít s neotřelým zpracováním již notně zaprášené série a snad nadšení ze hry bude podobné tomu, které nás v roce 2004 přibilo k monitorům u prvního dílu. Far Cry 5 vychází 27. března pro PC, PlayStation 4 a Xbox One.
Tak uvidí se, Far Cry může být hrou roku ale klidně propadák
No já jsem hlavně zvědavý na to, jak vysvětlí, že se to všechno děje někde na americkém venkově. Policie, armáda nic?
No, jsem zvědav. Amíci, rednecks, zbraně... asi klasický venkov :D uvidíme, ale radši nic super nečekám, aspoň to bude připadně méně bolet :D