Úvodem byste se jistě rádi dozvěděli, o co že tu vlastně běží. Evolve je název rychle se blížící sci-fi akční střílečky, která hráče vrhne do těch nejživějších prostředí, aby zde sváděli boj nejenom bok po boku ale i proti sobě. Tahle herní hříčka si ovšem musela projít ledasčím, než došla do nynější fáze, kdy je vydání už na spadnutí. Původně byl totiž Evolve v režii THQ, jenž bohužel zkrachoval a tak nad všemi rozpracovanými produkty samozřejmě visel pořádně velký otazník. Naštěstí vše dobře dopadlo a produkt za nemalých cca 220 000 000 (ano, počet nul je správný) odkoupilo 2K Games.
Vývojářský tým Turtle Rock Studios se tak znovu mohl pustit do práce. Že jste o těchto vývojářích už někde slyšeli? Aby ne, mají za sebou slušné zkušenosti s vývojem série Counter Strike, po kterém se zaměřili na svůj vlastní produkt a vytvořili velmi úspěšnou herní sérii Left 4 Dead (recenze druhého dílu zde). Doufejme tedy, že úspěch bude provázet i jejich nejnovější kousek Evolve, který ozdobí Microsoft Windows i moderní konzole Xbox One a PlayStation 4.
Naše herní působení se odehraje v hlubokém vesmíru, konkrétně na světě Shear. Přestože tohle místo je již desítky let kolonizováno, neustále přináší nová tajemství a dobrodružství. Nikdo se tedy nemohl příliš divit, když se postupně začaly objevovat neuvěřitelně nebezpečná monstra, zabíjející vše, co jim přišlo pod tesáky. V takhle vyspělém světě je snadné zavolat technologiemi prošpikovanou armádu, aby tyhle nové potvory dostaly za vyučenou. Bohužel pro lidské obyvatele jsou však všechny jednotky vesmírně daleko a tak vše budou muset vyřešit samotní lovci. Příběhovou linii však označili samotní vývojáři za druhotnou a to přes fakt, že zde existuje hra pro jednoho hráče.
Hlavním tahákem Evolve je tedy hra pro více hráčů, ve které nebudeme moci jen lovit monstra po boku kamarádů, ale dokonce si můžeme užít pocit z toho být loven, tedy do našich herních pařátů se dostanou samotné příšery. Přestože je očekávána řádka nejrůznějších potvor s všelijakými schopnostmi a vlastnostmi, dosud jsou známy pouze dvě (snad jich ve vydaném titulu bude výrazně více). První je Kraken, hbitá nestvůra skrývající se ve stínu. Přestože máte dojem, že jste v bezpečí, přímo za vašimi zády může číhat slizký Kraken, obklopený svými mocnými blesky. Na druhé straně Goliath na to jde přímo. Jakmile si vás všimne, okamžitě vám dá pocítit svou ohromující sílu i ohnivý dech. Už z dálky po svých soupeřích švihá obrovské ohnivé koule a pokud se pokusíte přiblížit, v mžiku na vás skočí, ochromí vás a pak už jen ucítíte žár z jeho nechutné tlamy.
Coby žijící zvíře začneme jako téměř neškodná malá potvůrka, při čemž budeme požírat vše okolo – nejdříve vegetaci a následně i okolní živočichy, abychom mohli rychle růst a sílit. V určité fázi se staneme natolik silní, že naše překonání bude téměř nemožné. A protože by pro nás mohlo být nepřirozené dívat se očima takových netvorů, uvidíme vše z třetího pohledu.
Lovit se nás vydají hned čtyři hráči, za které samozřejmě můžeme taktéž hrát. Ti si mohou vybrat ze čtyř odlišných povolání, z čehož má každé navíc dvě odlišné postavy. Dohromady se nám tak do rukou dostává 8 velice zajímavých postav, z čehož má každá svou specializaci, vymoženosti a vybavení. Je tedy nutné se přizpůsobit a zvolit nejvhodnější taktiku. To platí nejenom o vlastní hře, ale taktéž o souhře s ostatními, neboť spolupráce je zde klíčem k úspěchu. Jelikož jsme vám již představili stranu příšer, je fér nahlédnout i na zmíněné třídy lidí.
Assaulta zastupuje sadistický Hyde, jenž všechno, co se mu přestane líbit, jednoduše spálí svým plamenometem. Žáruvzdoné objekty se pak musí potýkat z jeho minigunem či toxickým granátem. Aby se Hyde snadno nesesypal, chrání ho silový osobní štít. Markov dal na druhé straně přednost elektrickému proudu. V rukou tak dřímá energetickou zbraň šlehající elektrický paprsek a nechybí mu ani samopal nebo miny. Stejně jako Hyde má i on odolný osobní štít. Assault je zkrátka tank, jenž má za úkol absorbovat co nejvíce poškození a navíc co největší damage i způsobit.
Trapper skrývá Maggie, samotářská žena se zahalenou minulostí, která na obří nestvůru vytasí speciální harpunu, kterou jí pořádně omezí vyhlídky. Navíc dokáže chytit svůj cíl do speciálního energetického pole, které nepustí nic dovnitř, ani ven. Ve stopování jí navíc neustále dopomáhá mazlíček Trapjaw (viz obrázek níže). Veterán Griffin je prakticky to samé, jenom místo stopovací potvůrky vlastní zvukové hračičky, jenž snadno ukáží, kde se pobíhající nepřítel asi skrývá. Jak už určitě tušíte, Trapper má za úkol ono monstrum naleznout.
Úloha Medica je patrná už z názvu. Lazarus vlastní tak trochu ilegální zbraň, schopnou navrátit mrtvé zpět k životu. V praxi však na kontrovérzní spekulace není čas, hlavně, že to funguje. Pro nepřítele má zase připravenou odstřelovačku a vzhledem ke schopnosti zneviditelnit se není ani náhodou snadným cílem. Už druhé dnes představené něžné pohlaví nese název Val a nepříteli ničí brnění prostřednictvím speciální sniperky. Její druhou specialitkou je pak netvora zpomalovat, zatímco všechny spojence kolem neustále léčí. Ze smrti je ale už vzkřísit neumí.
Posledním povoláním je support, kam patři i Hank. Kromě svého smrtícího laseru umí blízké spojence chránit štítem nebo je rovnou zneviditelnit. Dokonce umí vyjednat i bombardování určité oblasti přímo z vesmíru. Specialitkou je potom jediný mechanický lovec Bucket. Kromě raketometu je třeba zmínit jeho nelidskou strukturu, jenž mu dovoluje vyslat hlavu, aby hlídkovala kolem a hledala onu cílovou potvoru. A pokud ji najde, může jednoduše poslat létající drony, aby prácičku udělaly za něj.
Samotná herní zkušenost se odehraje v množství odlišných map, které často budou zarostlé, živé a připomínající džungle. Tohle prostředí navíc okoření nejrůznější speciální místa, chýše a dokonce i ostatní monstra, které lovci mohou dočasně mylně považovat za cílové monstrum. Je to hra o čas. Lovci musí příšeru zabít co nejdříve, protože ta neustále sílí a mohutní. Hru lze předvídatelně vyhrát zabitím protivníka, při čemž aby vyhrálo monstrum, musí být lovci mrtví všichni najednou. Mrtvý lovec se totiž po pár minutách znovu narodí a ve svém lovu tak může pokračovat.
Každá mapa však poskytuje i speciální úkol, jehož splněním lze hru taktéž vyhrát. Někdy to znamená zničit základnu, jindy zase vyřadit generátor. Herní kolo nebude trvat příliš dlouho a vše by se mělo stihnout za 10 až 15 minutek. Aby Evolve ani náhodou nezaváněla stereotypností, vytvořili vývojáři RPG systém, skrze který nabíráme zkušenosti a následně odemykáme nové třídy, postavy, monstra, vylepšení, skiny i výstroj. To hráčům poskytne patřičný cíl, který je udrží ve hře.
Z dostupných zdrojů vypadá grafické zpracování hry, postavené na enginu CryEngine, vcelku nadprůměrně, takže naše očekávaní jsou vysoká. Stejně solidní dojem máme ze zvukového a hudebního doprovodu, který je pro atmosféru hry velmi důležitý. Nezbývá než pevně doufat, že vlastní herní zážitek bude mít s videi a obrázky něco málo společného.
Evolve nepotřebovalo ani vyjít a už stihlo získat několik ocenění, jako například “Nejlepší konzolová hra”, “Nejlepší Online Multiplyer” nebo “Nejlepší akční hra”. Vlastní dojmy si budeme moct utvořit až od 21. října 2014, kdy hra oficiálně vychází. Už teď ale musíme uznat, že Evolve vzbuzuje dávku pozornosti a zvědavosti. Pokud vše bude jak má, pak o skvělou hratelnost nebude nouze, protože tahle lovecká hra může mít neopakovatelnou atmosféru, skrze kterou zažijeme nefalšovaně ryzí zábavu.
Na tuto hru se velice těším a doufám, že mě nezklame :)