Kde je pokračování v podobě druhého dílu zombie akce Dying Light? Polský Techland, který stojí za vývojem obou her, mlčí. Přitom nás ještě do konce minulého roku krmil dostatkem informací, abychom si o celé hře dokázali udělat celkový obrázek, a sliboval vydání v roce 2020. Od té doby je však ticho po pěšině a kromě a starání se o obsah stále hraného prvního dílu, jako třeba nedávno vydaným rozšíření v podobě battle-royale módu Bad Blood, se o druhém dílu příliš nemluví. Přitom na papíře (potažmo na displeji) vypadá koncept druhého dílu skvěle: bude větší, akčnější a s větším důrazem na příběh.
Pamatujete na infekci, která v prvním díle dělala z lidí rychlé zombie? Od první pandemie uběhlo dlouhých patnáct let a stejně jako jiné nemoce i ona dokázala zmutovat. Zombíci se nově bojí UV světla a přes den se schovávají v temných úkrytech. Zatímco pohyb přes den je relativně bezpečný, v noci nemrtví vylézají z děr a vyráží na lov. Říkáte si, že v noci by šel tak ven jen úplný blázen? A co když právě pod rouškou noci je možné prohledat tunely a temné interiéry, které jsou jinak přes den plné nemrtvých?
A právě pro své schopnosti proniknout i do míst, kam se jiní neodváží, je Aiden Caldwel hrdinou druhého dílu Dying Light. Sice je společnost, jakou známe, dávno pryč, ale stále se najde někdo, pro koho je životně důležité k sobě dopravit nějaký těžko dostupný kontraband a ještě za něj dobře zaplatit. Jenže tam venku nejsou nepřáteli jen nemrtví a Aiden se v mnoha případech dostane do potyčky i dalšími přeživšími. Autoři nám slibují i několik rozhodnutí, které ovlivní život v jednotlivých čtvrtích města, potažmo v celém příběhu.
Pohled z první osoby jako v prvním dílu zůstává. Nejenže je kamera z tohoto pohledu skvělá pro akrobatický pohyb po světě, ale zároveň dokáže způsobit husí kůži, když nevidíte, jestli hlavnímu protagonistovi právě neproběhlo něco těsně za zády. A pokud toho pohybu po světě jako sám samotinký budete mít po krk, můžete říct až třem dalším hráčům a společně projít celou kampaň až ve čtyřech. Co se ale týče rozhodnutí, která ovlivní celou hru, ta zůstávají jen vaše. Co to znamená? Že si každý z vás může rozehrát svou kampaň a sledovat, jak se s rozdílnými rozhodnutími hra vyvíjí jiným směrem.
Kromě palných zbraní, kterých bude poskrovnu, budou mít hlavní slovo právě ruční zbraně. Kromě pálek, latí nebo mačet tak do ruky vezmete i exotičtější kousky vyrobené v dílně na koleně. Každá zbraň by měla mít dva režimy použití a stále platí, že nejefektivnější zbavení se nepřítele je dekapitace. Základním pravidlem horrorů je to, že zombie nikdy nechodí nikam po jednom a vy povětšinu doby budete čelit nepříjemné přesile. Naštěstí stále platí, že nejlepší obranou proti přesile je útěk a ten v podání Aidenova parkouru je nejen efektivní, ale zároveň efektní způsob dopravy po ruinách dříve krásného města. Aiden má také nám známý vystřelovací hák, díky kterému se dokáže rychle přemisťovat z budovy na budovu.
Důležitou součástí nejen parkouru je hodnota výdrže. Aiden nedokáže běhat donekonečna a pokud mu výdrž vyčerpáte, bude si muset odpočinout, i kdyby měl za zády padesát naštvaných zombíků. Výdrž ale nově nebude klesat jen při parkouru, ale také během útoků ručními zbraněmi, nebo při držení se na římse. Sice se nevyčerpá po dvou skocích nebo po pěti vteřinách sprintu, ale jedná se o další prvek, který je potřeba hlídat, nemluvě o další dávce napětí, kterou s sebou omezená výdrž přináší.
Příběh prvního dílu byl minimalistický a autoři si dobře uvědomují, že jej mohli vytěžit více. Na pomoc si tak vzali odborníka na slovo vzatého a to Chrise Avelloneho, herního designera a komiksového autora. Ten má na svém kontě scénáře pro širokou škálu titulů, jako je např. Fallout: New Vegas, Prey, Pillars of Eternity nebo třeba nedávno vydaný Star Wars Jedi: Fallen Order a podílí se i na připravovaném Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2. Kromě samotného Aidena tak ve hře můžeme očekávat nejen spoustu dalších postav, ale dokonce frakcí rozmístěných po celé mapě nejmenovaného středoevropského města. Každá frakce zmá jiné důvody izolace, vlastní víru a zejména vlastní nepřátele. Není tak překvapivé, když některé z našich misí zadané jednou frakcí, budou špionážní nebo dokonce záškodnické oproti frakci jiné. Také v tom cítíte příběhovou hloubku, která prvnímu dílu tak chyběla?
Aiden, stejně jako jeho společníci v kooperaci, je nakažený. Jen na rozdíl od ostatních zombie měla u něj nemoc poněkud jiný průběh a nepřevzala plnou kontrolu. A jak se tedy u Aidena projevuje? Pokud jej po nějakou dobu nevystavíme slunečnímu světlu, začnou se u něj postupně projevovat jisté nadlidské schopnosti, které ale po osvícení starým dobrým sluníčkem opět zmizí.
Původně mělo Dying Light 2 vyjít již letos na jaře pro PC, Xbox One a Playstation 4. Jeho odklady nás však uvrhli do nejistoty. V posledním updatu z 20. ledna se autoři omlouvají za zpoždění, ale prostě potřebují více času, což vysvětlují tím, že se jedná o jejich dosud největší projekt. Dočkáme se tedy hry ještě letos? A bude dostupná i pro stávající generace konzolí, nebo se objeví až na těch nových? Samé otázky. Jistotou je, že Techland nehodlá vývoj uspěchat a i za cenu dalších měsíců čekání nám chce naservírovat titul, který na rozdíl od prvního dílu přinese v mnohém komplexnější zážitek.