Předně je potřeba říct, že podtitul u tohoto pokračování není jen tak z plezíru. Svět Dragon Age již od prvního dílu obsahoval spoustu náboženských skupin a řádů tak, aby se dala vybudovat rozsáhlá historie celého universa. Kdo hrál alespoň jeden díl ságy Dragon Age, jistě si vzpomíná na řád Chantry. Ten je v Dragon Age: Inquisition v otevřené válce s mágy. Navíc celým kontinentem Thedas díky této otevřené válce zmítá chaos, a díky tomu se schyluje k občanské válce. Prostě začátek těchto událostí naznačuje, že příběh v DA: I bude opravdu výživný a zajímavý. A abych ještě více podnítil vaši zvědavost – na pozadí hlavního příběhu vstupuje do materiální sféry království Ferelden metafyzická sféra, která s sebou přináší démony a iluze, jež napadají vše a trousí chaos do všech oblastí a kast obyvatelstva.
V této nelehké době vstupuje do dění právě inkvizice, coby definitivní nástroj na potírání čarodějnic, iluzí a démonů. Hádejte, kdo bude za jednoho z mnoha nástupců inkvizice ovlivňovat svět Dragon Age? Pokud hádáte, že vy – hráči, hádáte správně. V druhém dílu vám byla poskytnuta předpřipravená postava v podobě Hawkeho, ale s tím je konec. Stejně jako v dílu prvním, i v této připravované hře si budete moci vytvořit svou postavu od základů. Na výběr budou čtyři rasy – lidé, trpaslíci, elfové a Qunari. Dále samozřejmě určíte své budoucí postavě třídu (válečník, mág a tulák) a zbylé atributy jako pohlaví a jméno. Volba rasy pak bude mít přímý vliv na to, jak se k vám budou chovat v určitých lokacích království.
Hráč samotný se stane nástrojem Inkvizice a to ne jen řadovým pěšákem, ale rovnou jejím vůdcem. Inkvizici totiž nezajímá politická situace, jde jí především o to, aby se lidé nedopouštěli nedovolených praktik, jako jsou konspirace, tajná setkání či napomáhání zlu. Bohužel a možná i bohudík jste jediný přeživší tohoto řádu. Nosnou linkou hry DA: I bude tedy plně rozvinout moc inkvizice směrem, který vám otevře postupně další lokace světa. Ale jak to provedete? Jednak vývojem vaší herní postavy a dále družiny, která vás bude doprovázet. Další prvek, který vám pomůže zvýšit moc inkvizice, je její věhlas. Ten získáte pomocí plnění úkolů, jako je například hledání ztracených artefaktů či pomáhání obyvatelům kontinentu Thedas, kteří jsou v nouzi.
Jenže ztracený věhlas inkvizice se bude nabývat jen těžko, protože obyvatelé cítí k inkvizici odpor jako ke každé novotě, která v tento těžký čas přichází. Ale odpor musí hráč překonávat, aby v obyvatelích Thedasu zažehl jiskru důvěry k tomuto řádu. Uvedu to na příkladu – dejme tomu, že vás v úvodu hry vyhodí z hradu, ve kterém jste měli schůzku s tajemným mužem ohledně jisté věci. Jenže strážní u brány vás dovnitř nevpustili, protože jste se zmínili, že budujete znovuzrozený řád inkvizice. V tu chvíli vám nezbývá nic jiného, než odejít. Jenže jak vám roste věhlas a obyvatelé Thedasu se o vašem řádu dozvídají pozitivní informace, chtějí do vašeho řádu vstoupit. Takže za nějakou dobu si můžete vybudovat svou vlastní armádu a z pohnutek sobě vlastních třeba hrad dobít. Jenže vaše postupná vzrůstající moc bude trnem v oku dalším řádům – jmenovitě řádu Chantry či Templářům. Je jen na vás, jakými prostředky je přesvědčíte. Tyto řády budou mít také své území, pevnosti a stoupence stejně jako vy. A pokud selže diplomacie, může přijít na řadu obléhání jejich pevností a dobývání jejich území.
V prvním díle Dragon Age byl herní svět rozdělen na větší části, ovšem pořád šlo o rozšířený tunel. V druhém díle autoři hry svázali hráči ruce a z alespoň rozšířeného tunelu se stal opravdový tunel se stejnými jeskyněmi a převahou soubojů nad taktickým uvažováním hráče. To vše se mění s Dŕagon Age: Inquisition. BioWare slíbili, že vás v tomto díle čeká opravdu rozsáhlý obrovský svět, rozdělený na několik oblastí. Jeho hranice se rozkládají od východního Fereldenu až po západní Orlais. Tvůrci si vzali do úst již toliko oblíbenou větu – „Pokud znáte Skyrim, nejspíš tušíte, jak svět v Dragon Age Inquisition bude rozsáhlý.” A pak, že Skyrim neredefinoval pohled na moderní hardcore RPG hry. Navíc každá jednotlivá oblast má být větší než cokoliv, co bylo v předešlých dvou dílech Dragon Age k vidění. Odpadají tak úzké koridory, které jsme tolik „milovali” zvláště ve druhém díle. S tím se pojí možnost cestování na koních a dalších zvířatech určených pro cestování. Také je zřejmé, že levelování společně s vaší postavou u monster a humanoidních nepřátel již vzalo konečně za své. Díky tomu se nestane, že byste jen tak porazili draka či jiného těžkého protivníka. A BioWare také konečně dali sbohem generujícím se vlnám nepřátel z ničeho tak, jak jsme byli zvyklí u druhého dílu.
Nedávno na internet unikla půlhodinová ukázka přímo z hraní Dragon Age: Inquisition a vedle opravdu půvabné grafiky krajiny, kterou skrápěl déšť, vynikla rozloha mapy, po niž se předvádějící pohyboval. V první polovině uniklého videa bylo předvedeno, jakým způsobem lze získat zpět svou pevnost a vytrhnout ji z rukou templářů. Pevnost ležela přímo na okraji krajiny pojmenované Crestwood a dle předvádějícího se jednalo rovnou o největší oblast v dané hře. Nejdříve hráč pomohl zmoženým vojákům od náporu astrálních příšer. Po pěkném výšlapu na nedaleký kamenitý kopec před hráčem rozprostřely hradby pevnosti. Jenže vchod do pevnosti okupovaly další vyznavači templářského řádu, a proto se hráč vydal do pevnosti přes jeskyni, která byla velice pěkně osvícena loučí v rukách herní postavy. Samozřejmě i zde došlo na boj, který byl ozvláštněn o tužšího ohnivého elementála. Nakonec se předvádějícímu povedlo dostat až do sklepení dané pevnosti a mohl začít boj o záchranu svého majetku – tedy majetku inkvizice, samozřejmě. Až se předvádějící dostal na hlavní věž, sundal ze stožáru vlajku templářů a vysunul svou vlajku inkvizice.
Druhá část uniklé předváděčky se odehrávala v zasněženém místě zvaném Western Approach, kde se poprvé dobrodruhové letmo setkali s drakem a dále bylo vidět, jak funguje systém zvaný Tactical View. Jedná se o taktický boj, který si oblíbili hráči prvního dílu, protože kamera se dá odlomovat nad bitevní pole, abyste mohli snadněji rozdávat rozkazy svým dalším hrdinům v partě. Samozřejmě se vám při taktickém pohledu hra automaticky zapauzuje. Předvádějící ihned vyvolal pro Dragon Age klasické kruhové menu, z kterého si mohl vybrat použití různých podpůrných předmětů, seslání kouzla či použití vybraných speciálních dovedností jednotlivých členů party. Taktický souboj se odehrával v pevnosti Griffon Wing Keep, která byla pod vlivem templářů. Ve videu byla k vidění i ukázka inventáře, který působí vizuálně mnohem líbivěji, něž ten, jenž byl k vidění v dílu druhém.
Poslední odhalenou novinkou jsou sochy, které si můžete do své pevnosti koupit a které vám umožňují upevnit vaši moc. Na výběr bude několik druhů a jejich získání je podmíněno rekrutováním dostatečného počtu agentů inkvizice. Ve svých nově nabytých pevnostech a hradech nebudete ale stavět jen sochy, ale také opravovat poničené budovy, jenž mají nějakou historickou nebo spirituální hodnotu pro členy tamního obyvatelstva. Tento prvek vypadá rozhodně zajímavě a bude dělat z Dragon Age: Inquisition něco, co se na poli RPG her málo kdy vidí – správu svých pevností, zajišťování jejich zásobování a chytře promyšlené cashflow pro další vedení nekonečné války inkvizice proti templářům a řádu Chantry.
Je vidět, že si v BioWare kritiku minulého dílu, zdá se, vzali opravdu k srdci a slibují, že ve hře Dragon Age: Inquisition nenarazíte na opakující se design prostředí a dungeonů. S nadcházejícím dílem by v hráčích rádi zažehli touhu hru pořádně prozkoumat (tedy její svět, oblasti a dungeony) a také je kladen velký důraz na interakci s prostředím. Pokud se například dostanete do horské oblasti, kterou nemůžete překonat a máte ve své družině schopného mága, který vykouzlí přes danou propast most – máte problém vyřešen. Pořádné RPG se neobejde bez pořádného boje s taktickými dovednostmi, které bude mít každá hráčem zvolená třída nastavena tak, aby hráči mohli v závislosti na zvolené specializaci přistupovat k boji z taktického hlediska. Z toho vyplývá, že akce bude spíše rozvážná. Hra vás bude nutit používat mozek společně s pauzovaním hry, abyste si mohli v klidu rozmyslet další postup v boji. Samozřejmě půjde libovolně přepínat mezi všemi členy vaší družiny a udílet jim rozkazy. Do hry se v omezené míře vrátí i výroba nových předmětů či vylepšení předmětů stávajících. To se ovšem týká pouze hlavního hrdiny, kterého si vylepšíte. Ostatním členům družiny můžete však brnění individuálně přizpůsobit.
Jak už je z her BioWare známo, dialogy jsou vždy tou nejlepší volbou, pokud však selžou, následuje boj. Dialogové okno bude mít opět kulaté rozhraní, ovšem bude vylepšeno o doprovodné popisky, aby vaše volby byly jasnější. Volby a rozhodnutí budou hrát v Dragon Age: Inquisition velkou roli a důsledky vašich činů se ponesou celou hrou. Dle tvůrců hry nebudou vaše možnosti jen černé nebo bílé (rozuměj dobré a zlé). Také se dozvíme něco o osudu Morrigan a události okolo Gray Wardenů, Red Lyria a čarodějnice Flementh. K vaší družině se připojí nová postava v podobě kouzelnice Vivienne a do vašich řad zavítají i postavy z předešlých dílů – jmenovitě Varric a Cassandra. BioWare také přemýšlí, jakým způsobem implementovat napříč platformami vaše uložené pozice, abyste se nemuseli bát přechodu na jinou platformu. I zde totiž uložené pozice ponesou vaše volby a konsekvence z minulých dílů. Nevím jak vy, ale já se na Dragon Age: Inquisition opravdu těším. Pokud také sdílíte určité nadšení pro tento nadcházející díl, vyhlížejte konec příštího roku, kdy má třetí díl této ságy vyjít.
Moc pěkná hra
To,co mě zajímalo nejvíc,bylo v posledních pár větách..
vypadá to krutopřísně, jenom doufám, že to nakonec nebude propadák jako Dragon Age 2, který před vydáním vypadál také hustě, ale hrát mě ho bavilo snad jen dvě hoďky... uvidíme.
že tentokrát to bude něco jako DA 1.
Raději jsem DA 2 ani nehrál, neoslovilo mě :/.