Začněme ale krátkým výletem do historie. Pokud jste hráli Doom 3 a jeho datadisk Resurrection of Evil, nejspíš jste si stejně jako my odnesli poněkud rozporuplné pocity. Doom 3 totiž vlastně nebyl nic jiného, než nezáživná střílečka, která se snažila navodit hororovou atmosférou všudypřítomnou tmou a faktem, že na vás ze zálohy neustále vyskakovali nepřátelé. Chvíli to byla zábava, ale brzy nastoupil silný stereotyp. Situaci se tak snažil zachránit datadisk Resurrection of Evil, který hru posunul správným směrem a více se zaměřil na samotnou hratelnost. No a nejnovější Doom jde ještě dále.
První gameplay ukázka, kterou nám autoři předvedli, se odehrávala na Marsovské základně, která ale od minula prošla zásadními změnami. Jako první zmíníme například fakt, že je ve hře nově daleko více otevřených prostorů a i když se náš hlavní hrdina dostal do některého z koridorů, celá oblast působila daleko prostornějším dojmem, díky čemuž odpadají stísněné a nezáživné prostory z minulého Dooma. Mile nás také překvapilo, že náš hrdina umí nově vylézt na nejrůznější překážky a že může použít drobný „boost” pro delší skoky. Tato novinka nás velmi zaujala, protože dává hráči větší svobodu pohybu a zároveň přidává taktický element při soubojích s nepřáteli.
Samotný boj s démony je také daleko zábavnější, protože nepřátel je v otevřených prostorách mnohem víc a zároveň přibyly jednotky, které vás mohou ostřelovat z dálky, díky čemuž je hra daleko více akční. Většina démonů z minula zůstala, i když například v trochu pozměněné podobě, takže se samozřejmě dostanete do boje se „zombíky”, impy, „hell knighty”, létajícími kostlivci nebo například obřími monstry, která mají místo rukou kanóny. Celkově vzato na nás souboje zapůsobily velmi pozitivním dojmem, protože masakrování démonů nikdy nepůsobilo lépe, obzvlášť v kombinaci s velmi povedeným arzenálem zbraní.
Ten zůstal od minule z velké části nezměněn, takže se můžete těšit na starou dobrou brokovnici, útočnou pušku, dvojhlavňovou brokovnici, plasmovou pušku, rotační kulomet, raketomet a samozřejmostí je pak návrat motorové pily a BFG. Asi nejvíc nás ale zaujalo, že některé zbraně, konkrétně brokovnice a útočná puška, disponovaly i sekundárním palebným módem. V akci jsme tak mohli vidět, jak náš hrdina proměnil svoji brokovnici na odpalovací zařízení výbušných pulzů a podobná situace se opakovala, když na soji útočnou pušku přidělal balení nenaváděných raket. Nevíme sice kolik zbraní bude sekundárním palebným módem disponovat, ale jsme velmi rádi, že se autoři rozhodli tímto způsobem oživit svůj arzenál.
Než se od démonů a zbraní přesuneme k jiným tématům, tak bychom také měli zmínit, že autoři do hry zapracovali i poměrně zajímavý systém zakončovacích úderů, které jsou v dnešní době tak populární. V praxi to tedy znamená, že pokud některého nepřítele dostatečně „nalomíte”, ale nezabijete, dostanete šanci na jeho brutální likvidaci. Pokud tedy toužíte po podobně krvavých zážitcích, v novém Doomu se určitě nudit nebudete. Nás ale nejvíc potěšilo, že se jedná o možnost volitelnou a pokud už se pro tyto „zakončováky” rozhodnete, tak netrvají příliš dlouho a nevytrhují vás ze samotné hratelnosti.
Velmi mile nás také překvapilo, že si vývojáři vzali kritiku minulého dílu k srdci a poměrně zajímavým způsobem vyřešili otázku hledání klíčů a dalších předmětů nutných pro postup hrou. Nově tak už nemusíte desítky minut bloudit, protože si u zamčených dveří můžete z kamerového systému vytvořit hologram předcházejících události, díky čemuž se nalezení klíčových předmětů stává daleko jednodušší. My jsme tak například mohli vidět, kterak náš hrdina následoval hologram démona až k mrtvole strážného, kterému pak utrhl ruku a otevřel si pomocí ní zavřené dveře.
Ačkoliv se na nový Doom těšíme hlavně kvůli jeho singleplayerové části, musíme autory také pochválit za snahu o tvorbu zajímavého multiplayeru, z něhož jsme na letošní E3 mohli vidět poměrně velkou ukázku. Jako první přišel na řadu multiplayer kompetitivní, který se podobně jako například Quake 4 odehrával v nejrůznějších arénách a ukázal nám, jak má vypadat svižná akce. Daleko víc nás ale zaujal multiplayer kooperativní, ve kterém můžete spolu s kamarády vzdorovat neustálým vlnám nepřátel a to v mnoha odlišných módech. A aby toho nebylo málo, autoři nám vyrazili dech s chystanou novinkou Doom Snapmap.
Podle zatím uveřejněných informací se jedná o editor úrovní, ve kterém může i člověk bez jakýchkoliv předchozích zkušeností vytvářet mapy pro multiplayer a s velkou pravděpodobností i singleplayer. Když také vezmeme v potaz, že moderská komunita kolem Doomu byla vždy velice aktivní, nemůžeme se ubránit nadšení. V budoucnosti bychom se tak mohli dočkat neustálého přísunu nových map pro multiplayer a možná i kompletně nových misí pro singleplayer, které budou vytvořeny samotnými hráči. Tento fakt by tak z dlouhodobého hlediska mohl prodloužit životnost samotné hry, za což jsme velice rádi.
Co se audiovizuálního zpracování týče, musíme autory pochválit za velice povedený grafický kabát samotné hry, který je navíc doplněn o propracované modely zbraní a démonů. Také nás velice potěšilo, že autoři zapracovali na samotném prostředí, které působí daleko prostornějším a detailnějším dojmem. Asi největší starost nám tak dělá optimalizace samotné hry, která z velké míry určí, zdali si v podobné kvalitě zahrajeme Dooma i na našich PC. My však pevně doufáme, že autoři zapracují i na této oblasti a že nebudeme kvůli hardwarovým nárokům nuceni snižovat grafickou kvalitu na minimum.
Shrnuto podtrženo, nový Doom mile překvapil prakticky po všech stránkách. Na rozdíl od minulých dílů se zaměřuje více na akci a nesnaží se zbytečně hrát si na horor, za což si získal náš obdiv. Když si pak ještě připočteme zábavně vypadající multiplayer a možnost vytvářet vlastní mapy, máme tady adepta na nejlepší FPS příštího roku. Nakonec ještě dodáme, že Doom by měl vyjít na jaře a to konkrétně na PC, Xbox One a PlayStation 4.
Starý dobrý DOOM měl svoje kouzlo, tohle už vypadá skoro jako úplně jiná hra, ale nemusí být vůbec špatná. Zrovna nedávno jsem viděl film DOOM, natočený právě podle této hry. Ale ačkoliv tak hrál i "The Rock" alias Dwayne Johnson, není to moc dobrý film, oproti hře je ve filmu o dost méně akce a zbytečně moc kecání.
na 486DX na prostřední velikost obrazovky :D