Možná si ještě pamatujete na poměrně kvalitní, avšak nikterak zázračné RPG jménem Divine Divinity od belgického studia Larian. Autoři ještě přidali nepřímé pokračování Beyond Divinity, které jelo na tom samém konceptu i enginu, aby se na dlouhou dobu odmlčeli. Stihli za ní pouze oznámit druhý díl Divine Divinity. To se psal rok 2005, ale od té doby o této hře nebylo ani vidu ani slechu. Většina na ni zapomněla a ti, kdo se těšili, zřejmě své šance nadobro odepsali s tím, že studio nejspíše zkrachovalo a hra už nikdy nevyjde. To se v herním byznysu často stává. Jenže Divinity 2 je jiný případ. Autoři se oklepali, hru zřejmě totálně přepracovali a po třech letech představují znovu, tentokrát již s podtitulem Ego Draconis, paralelní verzí pro Xbox 360 a s mnohem většími ambicemi.
Pohled na zveřejněné obrázky nenechává nikoho na pochybách, že Divinity 2 má skutečně velký potenciál. Autoři se netají tím, že by rádi hráli první RPG ligu a konkurovali titulům jako Gothic 3, Oblivion či Zaklínač. Larian jsou přitom malým týmem – mají pětatřicet zaměstnanců plus několik externistů. S trochou nadsázky se tak dá říci, že vyvíjejí v pravěkých podmínkách a vracejí se ke kořenům herní branže. Vždyť na Oblivionu pracovalo více jak sto lidí. Ale Farhang Namdar, vedoucí vývoje, srší optimismem. Je přesvědčen o kvalitách studia a naprosto věří v úspěch Divinity 2. Podívejme se, zda bychom měli věřit s ním.
Vyprávět dobrý příběh. Zapracovat do hry uvěřitelné a propracované charaktery. Dát hráči množství možností ve velkém a detaily kypícím světě. Přinést variabilní questy. To vše opepřit humorem a rozhovory, které nebudou nudit. Vytvořit bojový a magický systém, jenž vydrží motivovat dlouhou dobu.
Ale popořadě: příběh Divinity 2 se odehrává několik let po skončení Beyond Divinity a dále rozvíjí historii světa Rivellon, kam opět přicestuje hlavní charakter. To, že si nepamatuje nic z předchozích událostí, vysvětluje Farhang Namdar tradiční berličkou v podobě amnézie. To připomíná začátek Gothicu 2 a zcela určitě se to nedá označit za originální. Za funkční ale zcela určitě ano. Kousek od místa „narození“ hrdiny stojí sličná blondýnka, která vám vysvětlí, že jste pro budoucnost světa Rivellon naprosto zásadní, ale že vlastně teď ještě vůbec nic neumíte, a tak byste si měli co nejdříve opatřit patřičné vzdělání, abyste mohli složit maturitu drakobijce.
Farhang dodává, že ve hře narazíte na spoustu vtipných dialogů, jejichž styl by neměl být vzdálen tomu z Monkey Island. Těžko říct, zda je to jen chvástání, nebo zda tvůrci skutečně mají po ruce takovou porci humoru. Je ale pravdou, že v Beyond Divinity bylo také vtipu spousta, byť snad až příliš kontrastoval s temnotou světa. Tentokrát budou tyto dvě položky o mnoho lépe vyváženy. Divinity 2 přinese trojici naprosto zásadních schopností. První je možnost vidět duchy, kterou získáte hned, jak se stanete drakobijcem. V Rivellonu se totiž pohybuje velká spousta astrálních bytostí, jež budou mít značný význam. Jen někdo je přitom dokáže vidět a bavit se s nimi. Druhou schopností jsou jakési rozšířené možnosti v rozhovorech. A třetí schopností je svého druhu čtení myšlenek, třeba i nepřátel, díky čemuž budete vědět například to, na jaký úder se od nich připravit. Poté, co se stanete drakobijcem, se budete moct rozhodnout pro některou ze specializací. Buď budete tulákem, mágem nebo válečníkem. Ovšem žádná ze tříd nic nepředepisuje a není nikterak závazná. Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv z variant, schopnosti sedící ostatním vám zůstanou i nadále zpřístupněny. Můžete si tak klidně cvičit defenzivního mága, jehož střelecké schopnosti konkurují Vilému Tellovi. Otázkou zůstává, co znamená podtitul Ego Draconis. Na otázky mířící tímto směrem nechtějí autoři odpovídat a tváří se tajemně jako hrad v Karpatech. Zřejmě půjde o něco zásadního a my předpokládáme, že hrdina časem zjistí, že mu v žilách koluje dračí krev. A samozřejmě nesmíme zapomenout na to, že i vaši nepřátele budou často pocházet z dračího rodu.
Opravdu hodně si v Larian Studios dávají záležet na questech. Že půjdou splnit buď dobrým, nebo špatným způsobem, to je naprosto jasné a Farhang nad tím mává rukou s dodatkem, že to je spíše směšné. Navíc kontruje s tvrzením, že některé questy mají desítky způsobů řešení. Jeden z nich, ten nejspletitější, dokonce dvaatřicet. Je otázkou, co všechno se počítá, jako možná cesta, ale i tak je to opravdu hodně. Jsme zvědaví, jak se podobná rozcestí budou testovat. Určitě ne jednoduše a doufáme, že to nedopadne zabugovaně jako třeba v Gothicu 3. Hráč by se ale každopádně nikdy neměl cítit, jako že o něco přichází. Autoři nechtějí, aby si před každým rozhodnutím ukládali a pak zkoušeli všechny možné cesty. Prostě vyberou jednu a každá z nich něco nabídne. Žádná by neměla být lepší, nebo horší, co se zážitku ze hry týče.
Rozsáhlý svět bude jakýmsi hybridem mezi freeformovým prostředím a na úseky rozsekaným koláčem. Do těch se autoři pustí, když budou chtít na hráče přenést nějaký skutečně intenzivní zážitek, případně jasně odvyprávět kus příběhu. Při orientaci bude pomáhat minimapa, normální mapa (konečně zase i s poznámkami!) a zápisník questů. Kolem a kolem ale tvůrci nechtějí hráče vodit za ručičku, chtějí mu dát naopak prostor k vlastní realizaci a lineárnějším postupem si vypomohou jen tehdy, kdy je to skutečně ku prospěchu věci. Velmi se těšíme na bojový systém, který slibuje být naprosto dynamický a akční. Přesto bude stále hodně záležet na statistikách. Údery a obranné manévry se budou odvíjet od jejich základu. Čím zkušenější budete, tím hezčí by také bitky měly být.
Divinity 2 chce zabránit jedné z největších slabostí rozsáhlých RPG světů. Tou je jednoznačně prázdnota určitých úseků a z toho vyplývající nuda. Rivellon tak sice bude relativně velkým prostředím, na druhou stranu nijak přehnaně, aby se autoři mohli soustředit na detaily. Stejný přístup volí v dungeonech, kde chtějí zabránit stereotypu. Proti nudě jistě dobře poslouží také přisluhovači, kteří se za určitých podmínek mohou obrátit proti vám.
Po grafické stránce patří Divinity 2 zcela určitě k nadprůměru, možná ještě výše. Je až s podivem, jaký pokrok hra udělala od prvního prototypu z roku 2005. Vůbec se zdá, že Larian Studios někde schrastili velké finanční prostředky a hodlají je pořádně roztočit. Samozřejmě s cílem vydělat ještě více. Na úspěch mají velmi dobře zaděláno, tak jim přejme, ať to dotáhnou do zdárného konce.
nic moc
..kdyby si autoři GP odpustili své osobní názory a doměnky. Za to "nikterak zázračný RPG" bych ti nejradši vysklil úsměv. Hádam, žes to ani nehrál.
Jinak nikterak nepochybuju o tom, že tohle bude dobrý. Divine Divinity byla naprosto skvělá hra, kterou v určitejch ohledech nepřekoná naprosto nic. A hlavně to bylo originální, což dnešním hrám dost zoufale chybí.. ostatně i některým v době kdy to vyšlo.
Každopádně vzhledem k tomu jak to vypadá a jak dobré je jejich vývojářské studio, tohle bude stát za to. I když to uvidíme prostě až to vyjde. :)
tak trochu mi připadá, že se kvalita dnešních her posuzuje spíše podle jejich vzhledu a jména, než obsahu. chápu důvod, proč gothic3 a oblivion sklízejí úspěch za úspěchem, ale i tak mi samotná zábavnost (dlouhodoběji) v obou dílech poněkud chyběla.
stále se upínám k stařičkým faloutům a baldurám a porovnávám vzniklé "hity" s nimi a beyond divinity mi v mnoha ohledech bavilo o mnoho více než oba výše zmíněné (nezapočítávám do hry komunitu se svými mody, ale pouze čistou hru, která je vystavena kritice herních redaktorů).
no co, herní průmysl jde holt s dobou a s čím dál větším počtem lidí. za chvíli budou hry stejně variabilní, jak dnešní dětská hřiště. :)
nevypada to nejhur uvidime
Zcela upřímě s touhle hrou nemám zkušenosti,ale už jen to co tu čtu si řeknu hm zase propadák,ale říkám je to docela hezký,nemyslim si že by to bylo špatný,mrknu na videa a říkám,že bych to rád skusil,,,,nejde přece ografiku v RPG ale o možnosti,,,,,třeba ULtima Online,never winter,Baldury to jsou hry zcela super,,,,a grafika je stará,ale hratelnost a možnosti tam jsou pěkné,,,,a Upřímě Titáni jako GOthic a OBlivion nejsou teda moc velký titáni dohrál jsme Gothica a po takových 5 hodinách hraní je to uplně to samé,,,,zrovna oblivion,kčemu je mraky velkej svět když tam jdeš proto žr víš že ti někdo řekne zabij 5 píchačů a jdi zpět,,,,heh to si hru užijete ano:D Necros je můj člověk,plně souhlasim
ujde to
najednou se za vlastní názor nadává?Necros nehrabe ti už trochu?Se mu to třeba nelíbilo tak moc jako tobě, napsal svuj názor na to.Kdyby se tu za každej názor, kterej se někomu nelíbí, vysklíval úsměv, tak si specielně ty 50x bezzubej.Nevidim jedinej důvod, proč by autor článku nemohl napsat svuj názor na předchozí díl.Kdyby napsal, že je to bylo super RPG, tak bys mu úsměv nevysklíval, protože by to souhlasilo s tvym názorem.
Hrozne mi to pripomina Two Worlds nebo TES IV :OBLIVION
jinak zadnej zazrak a vubec me to nechytlo
RPG hry podporuji ve všem na před,takže i ta to hra má muj hlas není to dokonalé podle představ,ale je možné zabít několik měsíců intenzivní zábavy..:p
PS:MMORPG ty to hry nedoporučuji hrát,nebo aspon World of Warcraft...!! Ze začátku prima,ale pak je to shit nic ve zlim..
To už si raději počkat na něco nového a lepšího..Tohle Vás naprosto okrádá o čas a od vašeho dosaženého levelu prakticky nemáte co dělat...furt chodit instance/raidy..Areny atd..no prosim..co to má za smysl...!!! U mě má ta to on-linovka -100%
vzpomen si, jak i ty jsi dal recenzi na Space Siege, je to recenze. ano RECENZE. takze neni duvod, proc by tam nemel svuj nazor, vis objektivne hodnotit tu neumi nikdo. Natoz psat. Muzes s nim debatovat jesi to bylo ci nebylo dobry,ale "kdyby si autoři GP odpustili své osobní názory a doměnky"... nevim jestli je ti 12 a mas adminy na piedestalu bozstev. Pokud ne, tak si uvedom, ze admin je clovek, jen ma o par pravomoci vic.
po grafickej stranke to vyzera pekne, aj jazdenie na drakoch moze byt zabava, uvidime ako to dopadne ako celok
to bude nářezový
tak jako graficky to vypadá hodně dobře teď de ještě o to jak to bude s hratelnosti...
Hmm líbí se mi to.Určitě si to skusim zapařit
Kdys se Hral Zakluinace oblivion a gothic3 tak oblivion mi sedelo nejvic a pokud dohle ma dosahnout jeho urovne.....Tak jako ze RPG zboznuju tak si to sezenu a ohodnotim sam zadny nazor na hru neni tak dobry jak ten vas kdyz si ji zahrajete!!!!!!!!!!!!!!!!!§xD
super hra vipada to dobre tak urco si to ztahnu
jako muze to bejt mazec bezet s typgem po lese vyskocit a odletet jako dragon:-D
autor clanku nema podavat subjektivni nazor, ale objektivni, to, ze to napsal s takovym emocialnim vyrokem svedci o tom, ze by o tom clanku nemel vubec psat a mel to prenechat nekomu "zkusenejsimu" ve svem oboru...
No me se to vcelku líbí,ale u me pořád vede série Gothic a Gothic 2.Morrowind,oblivion,two worlds,fable me nijak nechytly.Dalsi stary hitovky sem nehrál ale verim,ze sou taky dobry.NIcmene ve hrach nejde jen o grafiku,engine a téma.Ale hlavne,a u rpg zvlášt by měl být kvalitní příběh,atmosféru a systém vývoje postavy.A v tehlech ohledech u me bude navzdy vést gothic 1,2 a morrowind. Kazdopadne jestli na tuhle hru nezapomenu tak vyzkousim. :)
zajimava gameska
co jsem osobne hral - Gothic serie. Jsem zvedav, zda je pokori...
Zrovna jsem dohral jednicku a zacinam dvojku s datacem :)
kamarat to mel a moc se mi to nezdalo moje jednicka je elderscrols oblivion
nechame se prekvapit.................:)
Tak tuhle hru můj komp neutáhne.. :( No nevadí, alespoň se budu moct věnovat PS3... xD
neviem moc ma to nezaujalo
vypada to dobre ale dam prednost lepsim
vypada to dobre
tato hra vypadá po vizuální stránce mooooc pěkně, doufám, že se dočkám a budu mít možnost si jí zahrát
..když si něco pytlíkuju do svýho blogu, tak je poměrně jasný, že nejenže nebudu objektivní (neb to neni moje práce), ale naopak velice subjektivní. Navíc tohle ani neni recenze, tohle je preview, kde něco soudit je dost ošemetné. A to co mě nejvíc štve je, že dotyčnej buď za 1) nerozumí RPG 2) nebo ten první díl ani nehrál.. což je ještě horší.
Tim sem chtěl naznačit, že když píšu pro oficiální herní e-zine, tak bych se měl podle toho též chovat. A neměl by se tudíž chovat jako já, když si píšu do blogu, že?
grafika pekna mohlo by to byt zajimavy :)
tuhle hru miluju
docela se těším až si zapařím
Nevypada to špatně no::::::(())
noo urcite to vyskousim
"Vypada to dobře určo si to stahnu" omg zamysli se nad sebou a pak skoč do zdi.
trosku jako asasin
psat mas slusne at uz do blogu svyho nebo verejnyho. Pokud to rozlisujes, tak jsi blazen. Receze je ok, Spáčilová v MF Dnes ma taky svuj nazor, nemusis souhlasit, ale nikdo nerika, z pise kktiny...:D
ma se to docela k svetu ^^ snad to bude lepsi nez gothic :) kterej byl docela divnej no...
by mohlo bejt celkem dobry
Mozna by, pani redaktori, nebylo spatny se mrknout na ten trailer, pak by vam mozna bylo jasny, co Ego Draconis znamena...
Vypadá to dobře
vypada topekne ale neni to muj zanr
pěkný hrál jsem pedchůdce ale tadyto je nejlepší