Společnost Bethesda si nechala na letošní letšní Quakecon velké odhalení chystaného nového projektu, který vypadá nesmírně zajímavě, protože půjde o hodně originální mix co se týká hratelnosti. Na zatím nepříliš známé hře Dishonored pracuje studio Arkane, jež se skládá z mnoha mistrů herního průmyslu. Posuďte sami: ředitelují mu společně Harvey Smith (hlavní designér Deus Ex) a Raphael Colantonio (hlavní designér Dark Messiah of Might and Magic) a hlavním grafikem konceptů se stal Viktor Antonov, ten má pro změnu zkušenosti z vývoje Half-Life 2. Už toto mistrovské složení jasně vypovídá o tom, jaké vlastně Dishonored bude. Hned takto na úvod můžeme říci, že do velké míry dojde ke zmixování všech výše zmíněných her. Ale vezměme to hezky postupně…
Prvotní představení Dishonored začalo úvodem a navozením příběhového děje. Hlavní postavou se stane Corvo, v jehož kůži se dostaneme do značně tajemného města Dunwall. Protagonista disponuje celou řadou superschopností a jde o bodyguarda, který převzal něco málo od bezcitných zabijáků. Poté, co je obviněn ze smrti člověka, kterého měl chránit, vydává se na vlastní pěst najít odpovědi a zároveň se zasloužit o pořádnou pomstu.
Právě zde se má všechno odehrávat, přičemž na první pohled toto pochmurné město připomíná atmosféru Londýna během tamního typického počasí. Ostatně i samotní tvůrci prozradili, že se po designové stránce nechali inspirovat skutečným Londýnem 17. století a použili ho jako základní předlohu pro Dunwall. Každopádně ohledně Dishonored musíme podotknout ještě jednu důležitou věc – nečekejte nic realistického, tvůrci se rozhodli naopak značně opustit od reality. Půjde řekněme o takový současný alternativní svět, ve kterém platí vlastní pravidla. Ve skutečnosti totiž nejsme ani na planetě Zemi, fungovat tady bude všechno úplně jinak.
Když se bavíme o tom, jaký bude Dishonored mix, pak musíme určitě přidat i další ingredience. Stylem hratelnosti nám totiž nejvíce připomíná Assassins Creed, ovšem z pohledu první osoby. Takže abychom s tím přirovnáváním ještě nekončili, trošku hra působí jako Mirrors Edge. Zkrátka budeme zde mít velkou svobodu efektního pohybu. Jen zatím není úplně jasné, jestli zvládnou tvůrci zpracovat naprosto intuitivně ovládání, čehož se malinko obáváme. Kromě samotných přesunů si užijeme i pořádnou dávku soubojů a akce, která slibuje nejvíce originálních prvků.
V každé situaci budete mít možnost uchopit úkol takříkajíc po svém. Především půjde o volbu, jestli zvolíte burtální sílu, nebo tichý stealth postup. Podle toho, jakým stylem se rozhodnete hrát, má se do velké míry právě tomu upravovat celá hratelnost. Pokud se například rozhodnete postupovat temnými stíny, schovávat těla mrtvých nepřátel a speciální schopnosti bude využívat pro co největší zneviditelnění, uděláte si z Dishonored propracovanou stealth akci. Přeci jen asi větší část hráčů se přesto rozhodne vydat drsnějším stylem. Souboje mají kombinovat jak bitky s mečem, tak střelné zbraně. Ve finále není problém mít třeba v pravé ruce malou dýku a v levé pro změnu pušku. Předchozí věta snad sama o sobě jasně napovídá o tom, že tato hra bude tak trošku jiná…
Kdykoli během hraní si můžete otevřít speciální menu, ve kterém máte přehled nad všemi svými schopnostmi a zbraněmi. Všechno navíc půjde kombinovat dohromady, čímž si vytváříte nová zabijácká komba a přístupy k zabíjení nepřátel. Krásná podívaná to má být i po vizuální stránce. Uveďme si jeden příklad toho, jak bude moci hlavní hrdina postupovat v konkrétní situaci, která uzavírala představenou demoverzi ze hry. Corvo se zde dostal ke svému cíli – úplatnému právníkovi, který profituje na nákaze v tomto městě. V první řadě proskenujeme celou místnost pomocí skuliny, kdy zároveň naslécháme dialogu za dveřmi. Pak už stačí vykopnout dveře takovou silou, že vzniklá vzduchová vlna zastaví čas a v klidu dobře mířenými bulkami nepřátele odstřelíte a pak už nezbývá nic jiného než rychle utíkat pryč. Nebo se do nepřátel můžete rovnou přímo převtělit. To byl zrovna značně akční postup, pokud by to snad nebylo jasné.
Pro vývojáře je zatím největší výzvou dobře hru vybalancovat, především co se týká možností kombinace jednotlivých schopností, aby byly souboje zajímavé a zároveň hráče motivovaly k různým postupům. O akčním postupu jsme si už něco řekli, teď se zaměříme na stealth prvky. Podstatnou a opět značně poblázněnou věcí mají být krysy, stěžejní záležitost Dishonored. Právě krysy se pojí s celou atmosférou města a nákazou, která zde propukla. Tyto čtyřnohé „mazlíčky” budete moci využít ke svému prospěchu, ale občas vám naopak dokážou pořádně zatopit. Pokud třeba nebudete mrtvé protivníky skutečně dobře ukrývat, můžou se pak na mrtvolu krysy pustit, čímž vás nepřátelé snáze odhalí. Do svých krysích kamarádů se na druhou stranu budeme moci i převtělit. V tom případě skutečně budete hrát za krysu a pomocí malých dírek se půjde dostat do nějaké budovy, třeba místo toho, abyste museli vykopnout dveře výše popisovaným způsobem. Jste-li přeci jen akčněji ladění, není problém, protože i v tomto případě půjde využívat krysí kamarády. Třeba tak, že si povoláte pořádný gang krys a pošlete je přímo na nepřátele. I tak nebudou krysy vždycky vašimi kamarády. Pokud se třeba budete hodně ukrývat ve tmě, pak na vás můžou naopak i zaútočit. Stejně tak je potřeba dávat si pozor na to, kam ukryjete mrtvoly protivníků, aby se na ně krysy nepustily a tak na mrtvolu neupozornily.
Během svého postupu městečkem Dumwall budeme sbírat speciální kosti. Za ně pak půjde vylepšovat dovednosti hlavního hrdiny, čímž se dostáváme k určitým RPG prvkům. Zdokonalit půjde třeba rychlost, celkovou damage a další vlastnosti hodící se nejen během soubojů. Na tomto sbírání bude zajímavé, že se pomyslné runy objevují pokaždé na jiných místech, takže i při druhém procházení hrou (kdy si zkusíte třeba úplně jiný styl) bude potřeba stále hledat. Dishonored poběží na Unreal 3 enginu, tvůrci zdůrazňují jeho značné předělání a vylepšení. Na rovinu ale nemůžeme očekávat naprosto dokonalou grafiku, což ale ani nemají vývojáři jako cíl. Půjde spíše o stylovou podívanou, řekli bychom až umělecký zážitek alá třeba Bioshock. Do velké míry bude prostředí šedé (černobílé), ale s výraznými barvičkami. Dočkat bychom se měli hodně minimalistického uživatelského rozhraní, aby příliš nerušilo kompletní a netradiční zážitek z této hry. „Rádi děláme místa, která působí, jako by zde kdysi žili lidé. Každé místo bude působit unikátně a skutečně si na něm dáváme záležet,” ujišťují nás vývojáři.
Dishonored se stalo milým překvapením letošního QuakeConu. Prozatím si každopádně tvůrci nechávají ještě dost trumfů ukrytých v rukávu, ale i tak můžeme říci, že jde o hodně originální hru. Půjde o takový mix mnoha úspěšných titulů, z každé si vypůjčí něco. Vydání se dočkáme někdy v příštím roce pro PC, PS3 a Xbox360, pravděpodobné je léto 2012. Doufejme, že tentokrát vydavatel Bethesda sklidí větší úspěch, než s nedávným pokusem o revoluční hratelnost v titulu Brink, který se jednoduše nepovedl a ve finále zklamal.
vypada to pěkně,grafika atd.. ale ten pribeh me pride divnej
Pokud bude hra úspěšná jako předešlé tituly -bethesdy, tak věřím, že tahle hra bude stát za to.
Grafika vypadá jako vždy skvěle, dofám že to bude tak i s hratelností.
celkem dobre!
..z toho cítim variaci na Deus Ex. :) Takže by to mohlo být velmi dobré..
skusim tu hru ale nevim nevim :/
nevím proč se vám tento titul zdá divný a nevíte, co očekávat. U Bioshocku 1 si taky lidi říkali, ty jo vypadá to fajn, ale hratelnost??? No a jak jste pak mlaskali. Už jen to, že je to od bethesdy a od lidí co stáli za úspěšnými tituly je záruka kvality. A věřte nebo ne, ale příběh je to co někdy táhne hru a může být sebevíc šílenější.
skusim to no
tak tak
to velice kvalitně zkusim pak stahnout
je tomu asi tak nejpodobnejsi, ale vypada to hodne slibne
zase nejaka budoucnost
To bude asi Viktorem Antonovem :)
Po grafické stránce mě to docela zaujalo, ale jinak nic moc. lol
tak za tuto vetu davam 1 hvezdu; takova nepravda, on se povedl az moc dobre, ale neprodaval a neprodava se jak by se na tuto hru sluselo a patrilo :(
se opravdu nepovedl. Neprodava se prave proto. Ja hru hral a je to bida. Slibovali mix mirrors edge a FPS a s mirrors edge to nemelo nic spolecnyho. To by mohli rict i o BF nebo CoD ze kdyz se muzu sklouznout po zemi za behu a skocit bokem pres plot, ze to je parkour :D
Nic moc hra !
co to je za divnu hru??
Brink bol fail
Docela mě to zaujalo!
no rozhodně se dá říct, že je to zajímavá hra
uau, vypadá to trošku zvláštně, ale přesto dobře
vypadá libově
aj grafika je pekna
vypada to zajimave
Ta hra vypada bobře 5/5
Určitě bych si ji rád zahrál ;)
dobrý to je
Dost mě tento titul zajímá
uvidime jak to bude vypadat
Docela se na to těšim !
aj grafika je pekny
vypada to dobre dobra hra
Vypadá to dobře:)
tesim se na to
Tak vypadá to hezky,ještě jsem to nehrál,nejspíš to zkusim
...skutečnost dle mého názoru bude opačná, ale je to pouze moje domněnka.
kamos tuto hru ma je zajimava ale moc me nebavila kdyz jsem ji hral