Začátky herní série Deus Ex byly pohádkové. První díly byly na výborné úrovni a oceňovali je nejenom hráči, ale i kritici hodnocením mezi 85 a 95 procenty. Proto byl poslední vydaný, v pořadí čtvrtý, díl s podnázvem The Fall, překvapivým propadákem, jehož hodnocení v průměru nepřesáhlo snad ani 50%. Nový počin s podnázvem Mankind Divided tak má jasný úkol – vylepšit reputaci nejenom celé herní série, ale také kanadského vývojářského studia Eidos Montreal, které stojí za právě zmíněným nezdarem.
O pecce Deus Ex: Mankind Divided víme už od 8. dubna 2015, avšak pořádné info jsme získali až s úderem E3 2015 a mnohými videi, které konference přinesla. Parádním lákadlem je i povedený trailer, který představuje některé nové schopnosti hlavního hrdiny, stejně jako řadu důležitých postav. O těch si ale povíme až za chvíli. Nejdříve si totiž řekneme, o čem zdejší dějství vlastně bude.
Jak již napovídá podnázev Mankind Divided, tedy rozdělené lidstvo, celosvětová populace se rozdělila na dva nesmiřitelné tábory. První skupinou je většinová část lidí, kteří jsou zcela přirození, tedy nikterak mechanicky upraveni. A druhá skupinka je pak pochopitelně tvořena právě jakkoli mechanicky upravovanými, kteří jsou podezřívání a obviňováni ze všeho zlého. I proto jsou upravení vytlačeni do speciálních ghett. Takové jednání pochopitelně vyvolalo protireakci, tedy jakýsi odboj, který se následně zformoval do mezinárodní organizace Augmented Rights Koalice (zkratka ARC). Hlava této skupiny je klidný a mírumilovný Talos Rucker, který své názory propaguje nenásilnou, poklidnou, právní cestu – vše si přeje vyřešit pomocí slov.
Vzhledem k množícím se teroristickým útokům upravených vůči neupraveným, je z těchto činů často obviňována zmíněná organizace. Obvinění přitom zřejmě nebudou daleko od pravdy, neboť v organizaci figuruje charismatický Victor Marchenko, který oproti Ruckerovi volí značně radikálnější cestu propagandy. Tenhle velikán s plně nahrazeným pravým okem má skutečné řečnické nadání a není pro něj tak obtížné verbovat pro své cíle nové a nové stoupence. Na první pohled ho snadno rozeznáme. Jeho levá robotická ruka paže totiž dosahuje enormních rozměrů. Hlavní padouch Victor, ale není pouze futuristickým Hulkem, ale je i extrémně inteligentní, zkrátka protivník jak se sluší a patří.
Situace ala zdaleka není tak přehledná, jak by se mohlo zdát. Ve hře je celá řada politických kruhů, které nenápadně tahají za nitky, takže bude třeba hodně vyšetřování, než se nám podaří pořádně zorientovat. Ano, detektivní práce bude našim hlavním cílem. Kromě toho už pak zbývá „pouze“ zachránit svět skrze zastavení šířícího se násilí mezi oběma tábory. Jak už je s herní sérii Deus Ex zvykem, staneme se Adamem Jensenem, který se spolu s protiteroristických organizací Task Force 29 snaží odhalit původce teroristických útoků. Přestože je Jensen mechanicky upravený (či vylepšený), nepodporuje ani jeden z táborů. Obrací se proti jakémukoliv násilí, které jeden tábor činí druhému.
Příběh se odehrává v roce 2029, dva roky po událostech hry Deus Ex: Human Revolution. Ti z vás, kteří předchozí hry dosud nehráli, máme potěšující zprávu. Hra vám totiž nabídne zrekapitulování všech důležitých událostí, takže i naprostému nováčkovi neunikne pointa celého příběhu. Jak už bylo zmíněno, středobodem hry bude Praha. Český národ přitom bude některým hláškám ve hře rozumět nejlépe z celého světa. Ano, například u ochranných složek se objeví i český dabing, ačkoliv ten je ve srovnání s tím anglickým špatně zpracovaný. A právě v Praze zažijeme i teroristický útok na vlastní kůži. V průběhu hraní potkáme i zajímavé postavy jako je pilotka Alejandra „Alex“ Vega, pomáhající Jensenovi s vyšetřováním nebo výtečný pilot a veterán Elias Chikane. Nutno dodat, že vzhledem k jeho nedůvěře v upravené, přetrvává mezi ním a Jensenem jisté napětí.
I tentokrát zůstanou základní, již osvědčené principy hry při starém. Tak například RPG systém umožňující vylepšit nejenom různé zbraně a vybavení, ale především své vlastní robotické tělo. K již známým schopnostem z předešlých dílů přibydou zcela nové. Některé lze zpozorovat ve vydaném traileru, jako je možnost vystřelit z paže až čtyři elektrické střely najednou, které ihned paralyzují své oběti. Novinka je také možnost vystřelit ostrý hrot, který sebou odnese celé tělo soupeře a následně ho přibodne ke zdi. Stejně jako v minulosti mohou některé odemčené schopnosti jako třeba vyšší skoky zpřístupnit nové lokace, na které bychom jinak nedosáhli. Díky vyššímu skoku se tak například do určitých budov dostaneme horem, čímž získáme značnou výhodu.
Těšit se můžeme i na jakousi super-rychlost, před jejíchž spuštěním se hlavní postava zastaví a pořádně se nabije energií. Schopnost, kterou je povedený trailer zakončen, je zakrytí povrchu celé postavy jakýmsi neprůstřelným kovem, který ochrání před střelbou soupeřů. I ten okusíme na vlastní kůži. Ve svém neúprosném boji budeme ale moct využít i tzv. focus mód, což jsou v podstatě hrátky s časem, takže si pro lepší zaměření při střelbě hezky zpomalíme čas. A pokud chceme mít přehled o poloze všudypřítomných nepřátelských jednotek, stačí zapnout speciální pohled a živé objekty najednou vidíme skrze zdi. Zmíněné schopnosti samozřejmě spotřebovávají energii a nemůžeme je tak využívat nonstop. Na druhé straně bude jejich spuštění mnohem přirozenější a to díky novému, přepracovanému ovládání. Tu nejpoužívanější schopnost si dokonce můžeme dát na „rychlou klávesu“, takže ji budeme mít neustále po ruce.
Podíváme-li se na možnost vylepšování i stylu hraní ze širšího hlediska, můžeme ho rozdělit do čtyř možností. První je stealth, který může být hlavním herním stylem, stejně jako jej nemusíme využívat prakticky vůbec. Je na každém hráči, zda se do cílové lokace proplíží hezky potichu a neústupné subjekty pouze paralyzuje, nebo zda všude vtrhne jako rambo a rozstřílí vše, co se v okolí pohne. Tím narážíme na druhou rovinu – přímou akci, která má být mnohem propracovanější, než jak tomu bylo u jiných dílu herní série. Malé upozornění – až se spustí alarm, vyběhne na vás malá armáda a vy se schováte za různé překážky, vězte, že snad každá překážka se střelbou nepřátel nakonec zničí.
Pro usnadnění práce se často bude hodit hacking nejrůznějších zařízení, ať už jsou to bezpečností kamery, odemykání různých dveří čí přeprogramování turretů a létajících dronů, aby místo po nás šly po krcích soupeřů. A pokud se robůtci zblázní, vždy po nich můžeme hodit EMP granát, který je snadno vyřadí. Poslední, možná tu nejzajímavější částí hry je sociální úroveň. To jsou vlastně jakési psychologické dovednosti. Vzhledem k různým, často protikladným možnostem v rozhovoru, je důležité vědět, kdy je lepší zatlačit a kdy být raději vlídnější. Zdatnost v sociální interakci znamená získat od všech kolem více informací, přemluvit stráže objektů, aby nás pustili dovnitř a dokonce i domluvení spolupráce s nejdůležitějšími postavami ve hře. Autoři hry zdůraznili, že ve hře chtějí mít i zcela nenásilné možnosti a celou hru tak lze projít bez jediného zabití. Rozhodnutí budou často velmi obtížná a budou tak skrývat morální dilemata. Nakonec je jen na nás, zda se do hry pustíme coby hodní, mírumilovní tvorové nebo s ničím se nepárající drsňáci.
Deus Ex: Mankind Divided bude i nadále nejenom akčním, ale i taktickým titulem z pohledu první osoby (a krytím ze třetí osoby). K tomu však přibude mnoho nových schopností, možností a srdcervoucí příběh přímo z Prahy! K tomu navíc nový grafický kabátek, zajímavá zápletka a vylepšená akce? To zní prostě fakticky dobře. Pod hlavičkou vydavatele Square Enix ozdobí PC, PlayStation 4 a Xbox One už v první polovině roku 2016.