„Nová generace” hraní už je v plném proudu, takže se není čemu divit, že se na PlayStation 4 v současnosti chystá celá spousta exkluzivních titulů, mezi nimiž by si měl být schopný vybrat skutečně každý. Jedním z těchto kousků je i nesmírně zajímavě vypadající RPG Deep Down, které, jak jsme se krátce po jeho oznámení dozvěděli, bude dokonce nabízeno zcela zdarma. Ačkoli ještě chvíli potrvá, než nám tvůrci dají možnost se do něj pustit, napadlo nás, že by nebylo od věci shrnout si vše, co nám o něm zatím řekli a odhalili, kvůli čemuž je tu samozřejmě dnešní preview. Máte zájem se Deep Down mrknout pod kůži s námi?
Existuje mnoho her, jež vypadají v době jejich vývoje úžasně, načež každopádně nikdy nedostojí svým slibům a tvrdě dopadnou na kolena kvůli nezkušenosti vývojářů. To je však poslední věcí, jíž bychom se báli v případě Deep Down. Na hře se totiž podílí studia Capcom a SCE Japan Studio, jež bychom bezproblémů zařadili mezi nejznámější a nejúspěšnější celky celého herního průmyslu. Výčet her, na nichž v minulosti jejich vývojáři pracovali, by sám o sobě vystačil na celý článek, takže bychom se s ním raději nijak neobtěžovali a pouze pokývli faktu, že se v minulosti setkali se skvělými hrami, od nichž Deep Down nemá daleko. Co za hry to však vůbec je?
Titul nás zavede do New Yorku nacházejícího se v daleké budoucnosti roku 2094. Hráči se v ní teleportují zpátky do středověku pokaždé, když se dotknou některého z mnoha různých magických artefaktů. Vzhledem k tomu, že nám po oznámení tvůrci nabídli pohled pouze na rytíře překonávající mohutné draky a obry, tato zápletka nás poněkud překvapila. Když se nad tím ale trochu zamyslíme, nijak ojedinělá rozhodně není. Ideálním příkladem série, jež na to šla podobně, ačkoli k tomu neměla jediný důvod, je kupříkladu Assassin’s Creed. Přesto je zvláštní, že si tvůrci vybrali zrovna New York, kolem nějž v době rytířů a spanilých princezen prakticky nic nebylo, takže byste zde žádné středověké artefakty po zemi rozházené určitě nenašli. Ve hře, v níž se proti vám postaví kostlivci a obrovské příšery, je však nekorektnost něčeho takového asi poslední věcí, na níž bychom si měli stěžovat.
Při porovnávání hratelnosti se jako ideální protějšek Deep Down jeví jednoznačně Dark Souls. Může za to hlavně vizuální zpracování a temné dungeony, jež oba tyto kousky sdílí. Novinka by se však údajně měla v mnoha směrech lišit. Soubojový systém třeba hraje na podstatně pomalejší noty. Každý útok trvá celé věky, pohyb je omezenější a na bránění dojde pouze v případě, že máte v rukou štít. To vše dělá z každého souboje ještě o trochu větší výzvu než u Dark Souls, ačkoli vám naštěstí do karet hraje fakt, že hrdina mnohem více vydrží a snáze a rychleji všechny nepřátele pošle na věčnost. Velmi dobře působícím prvkem jsou mířené útoky, které zde skutečně něco znamenají. Pokud proti vám stojí nepřítel dosahující v porovnání s vámi několikanásobné výšky, můžete se zkusit zaměřit na odrovnání jeho kolena. Jeden mocný útok přímo do něj by jej měl srazit na zemi, načež nastává čas na další kritické zásahy, díky nimž z protivníka během chvilky uděláte jen bezvládné tělo překážející vám v cestě dále.
Pokaždé, když se dotknete některého z artefaktů, byste měli být posláni do zcela nového dungeonu. Ty jsou generovány procedurálně, což znamená, že tvůrci mají pod kontrolou, co se před vámi objeví, když se vydáte dvakrát do toho samého. Vše bude sice v obou případech rozmístěné náhodně, jednou ale bude předurčeno, že se k bossovi dostanete propadnutím se do hluboké jámy, zatímco podruhé budete muset překonat náhodně rozmístěné pasti, načež se před vámi objeví aréna, kde se vrhnete do akce, aniž byste museli kamkoliv padat. Jednou se dostanete k obrovské hromadě zlata a pokladů, podruhé na vás truhly zaútočí v momentě, když se je pokusíte otevřít. A když se čirou náhodou ve spleti chodeb ztratíte, připravena je pro vás 3D mapa, která vám cestu pomůže nalézt.
Co se týče akčních RPG, singleplayer byl vždy základním módem, bez něhož by se podobná hra neměla šanci obejít. Alespoň nějaké ty multiplayerové prvky však v dnešní době patří ke každému receptu na tvorbu hry. Co se Deep Down týče, nikdo s nimi rozhodně nešetřil. Hra obsahuje kooperační multiplayer, kdy se vám po bok budou moci přidat až tři další hráči. Při prolézání samotných chodeb dungeonů sice budete moci z velké části stále hrát pouze za sebe a na ostatní se třeba ohlížet nebude, až se však dostanete k bossovi, připravte se na to, že bez spolupráce nedokážete nic. Hromadné házení bomb přímo do chřtánu proti vám stojícího protivníka, který mezitím plivá oheň po celé místnosti, kde se boj odehrává, je u Deep Down dokonalou ukázkou toho, jak by měla vypadat pořádná next-gen hra, jež ze současné generace konzolí ždímá maximum pomocí obrovské spousty efektů vypouštěných zaráz.
Speciálně pro tuto hru se Capcom rozhodnul vytvořit nový engine, který si vede bezvadně v oblasti osvětlení a zobrazování speciálních efektů. Alespoň na chvíli se vám dech pozastaví kupříkladu při pohledu na zdejší oheň, jenž sebevědomě vyzařuje realističností. Hra obecně, jak koneckonců můžete vidět sami na obrázcích a ve videích kolem, vypadá výtečně, za což může do jisté míry určitě i to, že byla šita přesně na míru konzole PlayStation 4. Už na začátku jsme zmínili, že tento kousek bude dostupný zdarma. Otázkou je, jakým způsobem tvůrci chtějí zakomponovat mikrotransakce, ohledně nichž zatím nevíme absolutně nic. Očekávat by se ale dalo něco na způsob speciálních dungeonů, lepších zbraní a dalšího obsahu, s nímž si hry budete moci užít ještě o trochu více než ostatní.
Pokud se máte chuť vydat do dungeonu a vybít v něm všechno, na co narazíte, herní průmysl vám má rozhodně co nabídnout. Pokud se vám každopádně u televize válí konzole PlayStation 4 a zachce se vám něčeho podobného v příštím roce, místo zbytečného hledání bychom okamžitě šli vyzkoušet Deep Down. Titul disponuje dobře vypadající hratelností, zajímavou zápletkou v příběhu a hlavně multiplayerem, v němž je vše vždy větší zábava. Rozhodujícím prvkem pro mnohé hráče bude zaručeně i to, že se ke hře bude možné dostat bez placení, na což u podobně velkých projektů nejsme vůbec zvyklí a oceňujeme, že s něčím takovým přichází právě Capcom a SCE Japan Studio, což je spojení, z něhož nemůže vzejít nic špatného. Jak vysoko každopádně Deep Down dosáhne, se teprve ukáže v přicházející otevřené betě, která by měla dorazit ještě do konce tohoto roku.