Pamatujete film Na hraně zítřka, kde Tom Cruise znovu a znovu prožívá bitvu s mimozemšťany a s každou smrtí se probouzí v to stejné ráno, ale zároveň se díky svým znalostem dostává o píď dál? Také jste si říkali, jaké by to bylo v herním světě? Žánr Metroidvania je svým způsobem odpovědí na tuto otázku. Jenže dosud si ho neosedlali herní veteráni z francouzské dílny Arkane Studios, tvůrci série Dishonored a nedávné reinkarnace Prey. A právě jejich nový počin Deathloop nám dá ochutnat, jaké to je se točit v časové smyčce.
Probouzíme se na pláži ostrova Blackreef v kůži Colta, nájemného zabijáka, a máme za úkol zavraždit celkem osm cílů. To je vlastně celý koncept hry, která sice na první pohled vypadá jednoduše, jenže je na ni nabaleno tolik obsahu, že se na Deathloop nedá netěšit. Začneme s našimi cíli. Říkají si Vizionáři a jde o špičkové vědce, umělce a boháče a samozřejmě pár špičkových vrahů a mafiánů. A každý z nich má kolem sebe malou armádu, kterou se nebojí na Colta poslat. Ostrov není jen plackou s pár palmami. Naopak se rozprostírá na několika kilometrech čtverečních a je rozdělen do čtyř sektorů. A naši nepřátelé jsou logicky v nich rozmístěni a přecházejí mezi nimi. To nezní tak náročně, tak kde je háček?
Háček tu je. Dokonce je to jeden velký hák. Hra nemá žádné checkpointy, žádné možnosti manuálního uložení. Vždy když zemřeme, objevíme se na samotném začátku a všech osm cílů je opět naživu. Smrt má být neoddělitelnou součástí hry a každý další reset ostrova nás má něco naučit. Takže tenhle cíl se zdržuje v této části ostrova a dělá obchůzky tam a tam. Támhleten cíl je ozbrojen, takže ho musím přepadnout ze zálohy. A tak dále. Jediná postava, která stále se opakující den na ostrově neprožívá stejně, je Julianna.
Julianna je další nájemná vražedkyně, která má na seznamu cílů jediné jméno – to naše. Sice je hlavní důraz kladen na singleplayerový zážitek v roli Colta, ale budeme si moci střihnout i roli samotné Julianny. Jak? V multiplayeru. Prostě se v její kůži objevíme na ostrově a naším cílem je sám Colt, tedy hráč klidně z druhé strany světa. To je volitelná možnost. Jinými slovy si budeme moci vybrat, jestli chceme v roli Colta čistý singleplayer, kde Juliannu bude ovládat umělá inteligence, nebo necháme hru, aby nám na ostrov poslala opravdového hráče.
Zajímavé je, že od probuzení na pláži ubíhá čas a zatímco ráno je slunečné, v poledne se začne zatahovat, odpoledne se objeví první sněhové vločky a k večeru už zem pokrývá silná vrstva sněhu. A stejně každý z našich cílů má na starosti v každou denní dobu něco jiného. Tvůrci jdou tak daleko, že dokonce slibují, že můžeme ovlivnit, co a kde budou Vizionáři v konkrétní dobu dělat. Jak? Například zjistíme, že jeden vědec má pozvánku na večírek jistého mafiána, ale nejde tam, protože je blízko vědeckého objevu a tak do noci zůstane ve své laboratoři. Když ale tohle na večer zjistíme, můžeme v novém opakování jeho vědeckou práci už přes den překazit, takže mu nezbývá nic jiného, než večer využít pozvání svého kolegy a zapít žal u něj v klubu. To znamená, že my máme příležitost odstranit oba cíle v jedné chvíli, na jednom místě.
Kapitolou sama o sobě jsou zbraně. Ano, po většinu doby se s Coltem budeme snažit zůstat neobjeveni, takže na řadu přichází tichá nastřelovačka hřebíků PT-6 Spiker, mačeta nebo Coltovy šikovné ruce. Když nás náhodou objeví, nebo sami cíleně vběhneme od přestřelky, nastupuje těžší kalibr. Tím je třeba kulomet Strelak 50-50, pumpovací brokovnice Vopat Trencher nebo třeba ruční samopal Limp-10. Naopak pro ty, kteří se do akce příliš nehrnou, ale rádi se jí zúčastní z uctivé vzdálenosti, je tu odstřelovací puška Sepulchra Breteira. A nesmíme zapomenout na po ostrově poschovávané artefakty, kterými lze zbraně vylepšit.
Kromě zbraní má Colt ještě jedno eso v rukávu a to špionážní techniku jak z filmů o 007. Rušičkou umí na chvíli vypnout průmyslové kamery, do cesty nepřátelům postaví automatický turret Limp-10 a jistě to nejsou jediné vychytávky, které pro nás tvůrci chystají.
Nebylo by to studio Arkane, aby nám kromě zbraní nenadělilo i nějaké ty nadpřirozené schopnosti. Klasikou právě z Dishonored je možnost přemístění na krátkou vzdálenost nebo vyhození nepřítele do vzduchu jako hadrovou panenku. Novinkou je provázání dvou a více nepřátel. Jak to funguje? Označíme jednoho nebo více blízko sebe postávajících nepřátel. Pokud v omezeném čase usmrtíme jednoho, automaticky odpadnou i všichni ostatní. A pro špiony a voyery je tu krátkodobá neviditelnost. Dokonce je tu schopnost nepřítele jediným mávnutím ruky vymazat z povrchu zemského. Jestli se jedná o odemknutelnou schopnost, nebo je třeba si ji jinak zasloužit, zatím nevíme.
Co naopak víme jistě, je to, že i když ztratíme život a chudák Colt se zas a znovu probudí na té samé pláži, odemčené schopnosti, nalezené zbraně a odemčené vylepšení mu zůstanou. Takže i když se nám zdá, že vše je ztraceno, není to tak úplně pravda. A to nemluvíme o znalostech a zkušenostech, které s každým pokusem nabydeme.
Studio Arkane je známo svým silným typickým uměleckým stylem. Ať už jde o steampunkovou sérii Dishonored nebo futuristické Prey, z mnoha ohledů realistické ztvárnění světa tvůrci ohnou do nerealistické až komiksové podoby, které má prostě styl. A to stejné je vidět ze záběrů Deathloop. Prostě Francouzi mají uměleckou část hry v malíku. A přitom hra působí, jako by byla zasazena do šedesátých let, a dýchá atmosférou špionážních filmů.
Datum vydání bylo původně stanoveno na 21. května 2021, ale studio nedávno oznámilo odložení hry na 14. září z důvody zdržení vývoje při práci z domova. Kromě PC vyjde Deathloop také na Playstation 5, kde slibuje rozšířené možnosti ovládání díky ovladači DualSense, ve kterém využije haptiku i programovatelné zadní triggery. Zajímavý je fakt, že se hra objeví na Playstationu 5 a ne na Xboxu Series X. Vydavatelem hry je totiž Bethesda, která v minulých týdnech prošla akvizicí Microsoftu. Dalo by se předpokládat, že nový majitel bude chtít dát exkluzivním titulům pro svého konkurenta přítrž. Je tak otázkou, jestli se i v budoucnu můžeme těšit od Bethesdy i na další hry pro Playstation 5, nebo je Deathloop od tohoto vydavatele poslední exkluzivitou pro konzoli od Sony.