Od vydání posledního eposu v podobě Metal Gear Solid V uběhly dlouhé čtyři roky. Hideo Kojima se se svým studiem Kojima Production odtrhl od Konami a s nově nabytou svobodou se pustil do projektu Death Stranding. Již letošní podzim vyjde tato očekávaná hra a stále o ní víme zoufale málo. Nebyl by to ale Hideo Kojima, aby každá nová informace nevyvolávala místo poznání také další vlnu otázek. O čem tedy vlastně bude Death Stranding? K odpovědi vede trnitá cesta, ale vezmeme to pěkně popořádku.
Všichni si jistě pamatujeme první nicneříkající trailer z roku 2016 s hvězdou Normanem Reedusem (seriál The Walking Dead) a k němu připojeným nemluvnětem.
Po něm následoval další se dvěma dalšími celebritami, hercem Madsem Mikkelsenem a režisérem Guillermem del Torem. Ten už nám napovídá trochu o více a představuje samotného Mikkelsena jako temného nepřítele s nadpřirozenými schopnostmi a s četou nemrtvých vojáků, kteří jen čekají na jeho povel. Sám Mikkelsen o rok později přiznal, že napoprvé nepochopil scénář Death Stranding, což vzhledem k Kojimovu stylu výpravy ani není nic překvapivého. My sami bychom měli začít chápat, co se děje, až po nějakých pěti hodinách hraní.
V následujících měsících byli představeni další herci, kteří na projektu spolupracují, a to Lea Seydoux, Lindsay Wagner a Troy Baker, který s Kojima Productions spolupracoval již na pátém díle Metal Gear Solid, kde hrál Ocelota. O obsazení jsme si toho řekli vcelku dost, ale o samotné hře nikoli. V prvním roce vývoje totiž o herním zážitku nepadlo ani slovo a dokonce ven prosákla informace, že první trailer byl celý postaven jako technologické demo využívaného enginu zpočátku spolupráce s Normanem Reedusem a to dokonce v době, kdy k projektu ještě nebyl ani přizván Mads Mikkelsen.
Děj hry se bude odehrávat v blízké budoucnosti. Planeta Země byla postižena nevysvětlitelným kolapsem, na mnoha místech vznikají trhliny a celé části pevnin zmizely v ničivých explozích. Do toho připočítejme zprávy o dalších nadpřirozených událostech, rozpadu společnosti a lidstvo se velmi rychle objevilo na pokraji vymření. Hlavní hrdina Sam Bridges je povolán americkou vládou, aby se pokusil zabránit blížícímu konci civilizace, jak ji známe. Sam se tedy vydává do americké pustiny, jak se nyní přezdívá vnitrozemí, ale jaký je důvod a cíl jeho cesty, nevíme. Z dostupných informací je velkou částí náplně hry právě procházení pustinou a zdolávání překážek v podobě trhlin. Ty je možné přelézt, nebo se do nich spustit a najít cestu skrz ně. Pustinou se ovšem pohybují také separatisté. Ti si přezdívají Homo Demens a jdou Samovi po krku. Kromě nich je také možné potkat nadpřirozené postavy, kterým ovšem není dobré zkřížit cestu.
Velkou neznámou je nemluvně v inkubátoru, který si Sam nese sebou. To má jistě také své nadpřirozené schopnosti. Stejně tak visí otazník nad robotickou pohyblivou anténou, která slouží jako radar pro zjišťování přítomnosti nadpřirozených postav. S těmi na rozdíl od separatistů nelze bojovat a ze střetu s nimi lze vyváznout leda útěkem. V opačném případě nás nečeká klasická herní smrt a načtení nejbližší pozice. Místo toho se propadáme do temného světa, který připomíná zákopové bojiště první světové války. Z toho se lze dostat zpět do reálného světa, i když i tato země stojí za prozkoumání. Jen pozor na nemrtvé vojáky. A co nás čeká po návratu do našeho světa? Místo našeho skonu bude ohraničovat obrovský kráter. Kojima tím poukazuje na ustálený způsob smrti, který je plošně využíván ve hrách již od dob prvních herních automatů. Zemřel jsi? Vhoď další minci a zkus své štěstí znovu ze stejného místa. Podle Kojimy by herní smrt měla mít důsledek na celý svět a s Death Stranding chce ukázat, že zažité herní standardy tu rozhodně nemusí být navěky.
Ve hře se má také objevit minimalistický multiplayer. Podle Kojimy je běžný multiplayerový koncept boje hráči proti hráči již zastaralý. Nechce v Death Stranding jen další kompetici, ale také by rád poukázal na druhou možnost multiplayeru – spolupráci. O přímou spolupráci ovšem nepůjde. Nebude možné navštěvovat svět druhého hráče a společně s ním jej prozkoumávat. Pasivně však půjde sdílet předměty a propůjčovat jiným hráčům vybudované úkryty. I když tento systém vypadá jaksi omezeně, Kojima se dušuje, že jeho registrovaný tzv. Social Strand System by mohl dokonce stvořit úplně nový herní žánr.
Právě z tohoto důvodu se hra jmenuje Death Stranding. Slovo strands by se dalo přeložit jako vlákna a Kojima chce, abychom navazovali nové svazky s dalšími hráči z celého světa. Že se Kojima opravdu pokouší o úplně něco nového a neříká jen zbytečné chvalozpěvy, potvrzuje i Sam Lake z Remedy Entertainment. Tomu Kojima udělal soukromou prezentaci a Lake sám potvrzuje: „že se Kojima odvážil posunout hranice“. Na to, že je hra už víceméně za dveřmi, o ní ale víme děsivě málo. Kojima se ovšem nebojí naznačovat a nechat pátrání po detailech na nás hráčích. Například na jednom plakátu má postava Amélie náhrdelník, na kterém jen uzlovým písmem zvaným Kipu zapsána melodie písně od skupiny Low Roar. A další trailer je doprovázen právě touto kapelou. Kojima je prostě mistr náznaků a kolem celé své hry vytvořil vlastní hru symbolů a nápověd.
O hudební stránku hry se postará Ludvig Forssell, který s Kojima Production již spolupracoval na Metal Gear Solid V. Jistě se nejedná o jediného autora. I v trailerech zazněly písně například od finské Apocalypticy nebo zmiňovaných americko-islandských Low Roar. O technickou stránku se zas postaralo studio Guerrilla Games (tvůrci Horizon Zero Dawn), na jejichž enginu Decima hra běží.
Death Stranding vyjde 8. listopadu exkluzivně pro Playstation 4 s českými titulky. Jestli se jedná o trvalou exkluzivitu, nebo pouze časovou před vydáním na PC, nevíme. Jisté ovšem je, že díky přímé produkci vydavatelem Sony a dosazení Marka Cernyho do role producenta se Death Stranding nejspíš nikdy nepodívá na Xbox One.