O vývoji čtyřky víme již od 13. června, kdy byla hra na konferenci E3 oznámena. První Dead Rising přitom vyšel již před deseti lety, tedy roku 2006. A měl slušný úspěch. Dalo se tedy logicky očekávat, že vyjdou i další díly. A také vyšly. Druhý díl (z roku 2006), třetí díl i právě dokončovanou čtyřku, včetně všech DLC, vyvíjí jediné vývojářské studio. Je jím Capcom Vancouver. Tohle studio je známé svým pevným partnerstvím s Microsoftem. Microsoft tak pro sebe opakovaně vyjednává různé výhody.
Exkluzivita u předchozích dílů spočívala například v opožděném vydání her pro konzoli PlayStation. Obdobná dohoda existuje i nyní. Dead Rising 4 zatím vyjde pouze pro Windows a Xbox One (s). Dle aktuálních informací bude hra později vypuštěna také na Steam a PlayStation 4. Stalo se tak i u předešlých dílů, ačkoliv to není pravidlem. Například Dead Rising 3 dosud není na PlayStationu. Na hru se vztahuje služba tzv. „xbox play anywhere“. To znamená, že pokud si koupíte hru například pro Xbox, můžete ji hrát i na Windows.
Čtvrtý díl dle dostupných informací nechystá žádné revoluční změny v konceptu série, ale plánuje spíše drobnější změny a vylepšení. I tentokrát bude spočívat hlavní forma zábavy v zabíjení nekončících hord nemrtvých a to nejrůznějšími způsoby. Staro-nová je naše hlavní postava. Skočíme totiž do kůže samotného Franka Westema, což je zároveň hlavní hrdina prvního dílu. A podíváme se s ním do krásného Colorada.
Stejným způsobem bylo zvoleno prostředí. S řadou inovací se navrací obří obchoďák Williamette Memorial Megaplex, jež se osvědčil v jedničce. V open-world hře by však byla jedna budova málo. Proto se můžeme těšit na řadu dalších lokalit, mimo jiné třeba široké okolí onoho obchodního domu. Starý dobrý Frank se zde vrací po 16ti letech od událostí Dead Rising 1. A jelikož hra vyjde krátce před Vánoci, rozhodli se vývojáři proměnit veškeré herní prostředí právě do Vánočního stylu. To jste možná tušili i díky hudbě v traileru níže, která se vyloženě nese v duchu zimních svátků. Kromě prostředí se můžeme těšit i na speciální Vánoční zbraně a vozidla.
Frank je bývalý fotograf a investigativní novinář. Svůj fotoaparát nezahodil ani poté, co se svět změnil. Díky tomu si můžeme pořídit snímek čehokoliv kdykoliv ve hře. Při bizarních situacích, které nás ve hře mohou potkat, se to nakonec i docela hodí. A aby nechyběl náš hrdina, pořizovat půjde i selfie. Kromě toho náš foťák zvládá noční vidění či automatickou detekci různých důležitých informací. Jen tak mimochodem – když zrovna nebudeme používat tenhle aparát, pohled je z 3. osoby.
Nově jsou nepřátele tříděni do tří skupin. Do první patří ti nejobyčejnější zombíci, kteří jsou „mrtví“ již dlouho. Jelikož mnoho z nich dlouho nejedlo, dochází jim energie a zdaleka nejsou tak nebezpeční, ani rychlí. Jejich největší síla je v množství. Půjdou na nás po desítkách až stovkách najednou. Proto není divu, že se s nimi budeme vypořádávat plošnými útoky, které jsou ve hře běžnější než ty klasické. V druhé skupině najdeme čerstvě „mrtvé“. Ti jsou mnohem rychlejší a hbitější. Dokáži také šplhat, takže se jim jen tak neschováme. Poslední skupinou jsou ti, kterým v žilách začínají kolovat protilátky proti viru, ale dosud ho nepřekonaly. Kupodivu to má za následek vytvoření super-schopností jako jsou extrémní skoky, ohromná síla či rychlost. Těmto se říká EVO. Druhý a třetí typ je v podstatě novinkou hry.
Abychom se s takovou výzvou vůbec vypořádali, dostaneme do vínku více než slušný arzenál zbraní. Nejenom, že budeme mít k dispozici ostré, tupé, střelné a mnoho dalších typů zbraní, ale budeme je navíc moct vylepšovat či kombinovat. Chybět tak nebude ani craftění a elementy (např. ohnivý a elektrický), kterými zbraně vylepšíme. Záživnější boje zajistí množství různých komb a zakončení. Pro rychlejší cestování, v rámci kterého můžeme nepřátele drtit, budou sloužit nejrůznější vozidla.
Jednou z nejvítanějších novinek je speciální robotický oblek – Exosuit. Ten se bude hodit zejména proti těm nejsilnějším soupeřům. Oblek nám například poskytne super-sílu a my tak můžeme házet třeba auty či vytahovat značky z betonu jakoby to byly párátka v jednohubkách. Na oblek lze připevnit i zbraně a na rameni tak můžeme mít třeba i těžký kulomet. Nakonec však zjistíme, že exosuit mají i někteří nepřátelé…
Zatím by se mohlo zdát, že ve hře jde jen a jen o boj. To však není úplné. Sekundární roli totiž sehraje i příběh s množstvím cut-scén. Dle prvních videí bych měl menší výtky k grafice a animacím, od kterých jsem o trošku lepší úroveň. Ale jde o nedokončenou hru, takže buďme s hodnocením mírní. Nově ve hře také nebude timer systém. Pokud jste hráč společenský, potěší vás jistě zpráva, že ve hře naopak bude multiplayer.
Na druhou stranu, dosti nemilá zpráva je, že spolu s vydáním bude moct zakoupit i season pass, tedy přístup k brzkým DLC. Za 20 dolarů, tedy 500 Kč, se nám například zpřístupní speciální a brutální golf, tedy herní mód. V něm je zapotřebí posouvat gigantický míč do cílové jamky a to za pomocí všelijakých zbraní. Cestu nám však zkomplikují hrůzní nepřátelé. V dalším DLC nás pokouše zombík a my tak musíme zavčasu naleznout lék. Lidská armáda však zároveň zvažuje, že naše okolí nechá odstřelit silnou hlavicí. Ani získání léku tak není zárukou přežití. DLC bude údajně možné sehnat i samostatně. Proč ale vývojáři prostě obsah nevložili rovnou do hry a neprodávají DLC třeba až rok či půl roku po vydání?
Dead Rising 4 celosvětově vyjde pro Xbox One a Windows již 6. prosince. Těšit se samozřejmě můžete na naši recenzi. Hra staví na úspěšných základech předešlých dílů a neriskuje zásadní inovace. Nabízí se však otázka, zda čtvrtá hra s téměř totožným konceptem není spíše zbytečně se opakujícím přežitkem. Zatím je však brzo soudit. Nechme se překvapit, jak hra bude působit při samotném hraní. Zatím to vypadá, že jde o fajn odreágovačku, která však samozřejmě není určena dětem.