Přestože středověcí kazatelé často a rádi hřímali o ohni a síře, byl to právě Dante Alighieri, kdo věřícím náležitě vykreslil, jak dopadnou lidé, kteří se zprotiví Bohu a jeho zástupci na Zemi, církvi. Božská komedie popisovala průchod peklem, očistem a nebem (v uvedeném pořadí), přičemž právě první pasáž zajistila rozsáhlé básni staletí přetrvávající popularitu. Nápad studia Visceral Games udělat z tohoto klasického veledíla velebrutální rubačku může zprvu vypadat podivně, jenže Alighieriho skvostem se už inspiroval kdekdo, tak proč ne zrovna vývojáři? Dokonce jde o velmi chytrý tah, protože Mistr nešetřil popisnými pasážemi a do nejmenších detailů zachytil, jak to v doupěti hříšníků vypadá. Rozdělil peklo do devíti soustředných kruhů (levelů?) a s až morbidní pečlivostí veršovaně znázornil muka duší podstupujících krutou torturu. Zkrátka načrtl level design. A jestliže Dante peklem pouze procházel (básník vyslal na cestu sám sebe), Dante´s Inferno nám dá možnost se peklem prorubat ve stylu God of War či Devil May Cry, kde mimochodem vystupuje stejnojmenný protagonista.
Tvůrci samozřejmě museli původní zápletku poněkud překopat, aby ospravedlnili, že hlavní hrdina vkročí do pekla nikoli s perem, nýbrž se zbraní v ruce. Dante v podání Visceralu je tedy nešťastný básník bloudící v lese žoldák vracející se domů z války, který najde svou lásku, zbožňovanou Beatrici, brutálně zavražděnou. A jakoby snad nebohá kráska neměla smůly málo, temné síly vtáhnou její duši do hlubin pekelných. Což náš válkou zocelený hrdina, jenž sebral samotné Smrti kosu, rozhodně nehodlá nechat jen tak. Doprovázen duchem slavného Vergilia, vybaven kosou a Beatriciným křížkem, vstoupí Dante do podsvětí na dlouhou krvavou procházku. Nu, proč ne. K literární předloze má sice herní zápletka na míle daleko, ale to naštěstí neznamená, že Dante´s Inferno má s Alighieriho počinem společný pouze název. Metaforicky řečeno, studio Visceral sice boří dům postavený panem Básníkem, nicméně ponechává bytelné základy, na nichž buduje vlastní infernální stavbu.
Vaše pouť začne v předpeklí, Limbu, kde ještě v relativní pohodě přebývají duše pohanů, jež nepoznaly Boha, a skončí v devátém kruhu pekelném, kde v zamrzlém jezeře úpí ti největší hříšníci: zrádci. Chceme-li věřit tomu, co se píše na oficiální stránce, a to pro potřeby preview nejspíš musíme, prostá záchranná mise se brzy změní v příběh o vykoupení, kde hrdina musí čelit vlastním hříchům z minulosti, až nakonec stane před samotným Luciferem, zrádcem Boha. Jak už jsme uvedli, Alighieriho skvost představuje dokonalý materiál pro tvorbu hry. Filutové z Visceral Games mají jednak postaráno o dialogy, poněvadž ty si alespoň částečně vzal na starost sám mistr pera (a ten se autorských poplatků dožadovat rozhodně nebude), jednak dostali předpřipravené prostředí, které už jen stačí vymodelovat a zaplnit nepřáteli – a mají téměř vymalováno. Na scénáři pracuje Will Rokos, autor skriptu k oscarovému Plesu příšer. Snad tedy Rokos vezme to nejlepší z Alighieriho a přidá to nejlepší ze sebe samého… A když už jsme se začali ohánět jmény, pak vězte, že na designu postav pracuje Wayne Barlowe. Tento talentovaný chlapík stojí mimo jiné za návrhy kreatur k filmům Hellboy I & II a třetímu Harry Potterovi.
Že tedy spatříme jaksepatří odporné kreatury, je docela jisté. Tvůrci už nastínili svou představu o obyvatelích jednotlivých kruhů, tak se jim pojďme na chvíli věnovat. Například ve Chtíči (druhý kruh), se střetnete s nahými démonkami, jež v sobě snoubí krásu s odpudivostí; spatříte falické symboly a portály nápadně připomínající… ehm, raději přeskočme o něco dále. Jedním z bossů, jimž se ve Chtíči postavíte, bude pořádně nabroušená královna Kleopatra, která ze svých bradavek spawnuje menší démony. Originální, to se Visceralu opravdu musí nechat. V podobném stylu se ponesou i ostatní úrovně (Obžerství, Mamon atd.), takže hltavé oko hráčovo se má rozhodně nač těšit. Netřeba dodávat, že atmosféru budou vyškerkovávat všudypřítomné duše zmítající se v agónii a další podobné náladu zvedající záležitosti. 🙂
Už jsme letmo zmínili, že Dante vstoupí do podsvětí s kosou a křížkem v ruce. Oba uvedené předměty mu poslouží jako zbraně. Že kosu lze pěkně využít ke kosení nepřátel, je nabíledni, zato kříž si jen málokdo dokáže představit jako účinnou zbraň. Nesmíte ovšem zapomenout, že ze standardního náboženského harampádí se v pekle stávají mocné předměty. Beatricin kříž, praktický to dárek od zesnulé přítelkyně, střílí magické projektily a vysílá šokové vlny, jež zraňují všechny démonické bytosti v dosahu. Nu, a kosa je zbraň s mnohem prozaičtějším účelem, a Dante jakožto zkušený bojovník s ní dokáže nadělat opravdu pořádnou paseku. Jen pro zajímavost: myslíte, že v pekle mají někoho na údržbu trávníku?
Soubojový systém se podobá tomu, co už znáte z GoW, popřípadě DMC. Paralela ke God of War je však mnohem zřetelnější, této povedené gamese se připravovaný titul ostatně podobá i v dalších ohledech, např. co se vizuální stránky týče. Ale zpět k soubojům. Čeká na vás široká škála útoků, zběsilá komba a časté souboje s několikapatrovými nepřáteli. Prostě žánrová klasika. Duším nepřátel, které sešmelcujete, můžete dopřát buď vykoupení a spásu, nebo je lze poslat do věčného zatracení (což je poněkud zvláštní, uvážíme-li, že tyto duše už přeci dávno zatracené jsou). Hodní, odpouštějící hoši získávají “svaté body”, za něž lze pořídit upgrady pro Beatricin kříž. Kdežto zlí hoši – nebo prostě ti, kdo zrovna nemají chuť konat dobré skutky – za “temné body” zase vylepšují kosu, takže z Danta se stane ještě o něco efektivnější mašina na zabíjení. A protože kosa i kříž se vám budou při dlouhé cestě hodit, vyplatí se udělovat odpuštění i zatracení rovným dílem. Když už jsme u likvidace nepřátel, stojí též za zmínku, že Dante si dokážet “ochočit” některé bestie, na nichž – odstraní-li původního jezdce – poté rajtuje jako na koni. Ovšem s tím rozdílem, že koně neumějí plivat oheň. Hyjé!
Rychlá, brutální řežba v prostředí vytvořeném středověkým mistrem pera – to jest mix, který bychom si jen neradi nechali ujít. Kdo chce, může samozřejmě Dante´s Inferno brát pouze jako rubačku, ale je třeba vědět, že zde ambice tvůrců rozhodně nekončí. Jsme proto zvědavi, jak dopadne pokus převést nadčasový literární skvost, byť ve velice akčním balení, do videoherní podoby. Pokud nedojde k odkladu data vydání, Dante´s Inferno přistane na pultech obchodů přesně 9. února příštího roku. Půjde čistě o konzolovou záležitost: vyjde pro PS3, X360 a PSP, majitelé PC mají pro tentokrát smůlu. Uvidíme, jestli Inferno vyjde ze srovnání s God of War vítězně či nikoli.