Spousty hráčů netrpělivě odpočítávají dny, které zbývají do 16. 4. 2020. Proč? Protože v ten den vyjde Cuberpunk 2077, jedna z aktuálně nejvyhlíženějších her. S tím, jak se toto datum blíží, přichází, dozvídáme se i více informací a detailů.
Nejvíce jsme se toho o Cyberpunku 2077 dozvěděli na letošní E3 na konferenci Microsoftu. Ta byla vskutku velkolepá, a to zejména díky Keanu Reevesovi, který se nejdříve objevil na konci nového traileru a pak i sám přišel na pódium. V ten okamžik šli všichni do kolen. Keana Reevese, který hraje Johna Wicka nebo třeba ztvárnil Nea v Matrixu, tady (a ani v Cyberpunku 77) asi nikdo nečekal.
Z traileru zveřejněném na E3 jsme se dozvěděli, že postava Reevese tak trochu nahradí Jackieho, jenž zemřel v témže traileru. Asi se sami ptáte, jak moc velkou roli Reeves dostane. Dle samotných vývojářů rozhodně nepůjde rozhodně o žádný štěk, ale naopak o velmi důležitou roli. O to překvapivější je pak informace, že Johny Silverhand, kterého Reeves hraje, bude v podstatě jen halucinací vygenerovanou čipem v hlavě V (postava, za níž si zahrajeme), nejednomu hráči to asi připomene Cortanu z Halo. Nicméně, Silverhand by měl být důležitou postavou, která vás bude doprovázet a komentovat váš postup, zároveň si s ním ale budete budovat vztah, jenž nemusí být úplně jednoduchý. Tento vztah zřejmě není předem nadefinovaný, tudíž ho vy sami budete ovlivňovat. Může se tak jednoduše stát, že Silverhand ve výsledku nebude váš věrný společník, ale naopak pěkný zmetek, který vás bude jen využívat.
Tím jsem se dotkl naprosto klíčové záležitosti pro Cyberpunk. Bude to především RPG v otevřeném světě. ačkoli se dočkáme i přestřelek, zběsilé jízdy v autě a kdoví čeho ještě, Cyberpunk nebude primárně akční hrou, ale právě RPG.
Z toho vychází i fakt, že vaši postavu se záhadným jménem V si můžete kompletně přizpůsobit, a to nemluvím jen o jejím pohlaví a vzhledu. Zvolit si dokonce můžete i příběhové pozadí, na výběr bude minimálně z „dítěte ulice“, nomáda a korporáta. Tento příběh vaší postavy bude přímo ovlivňovat hratelnost, takže např. jako dítě ulice budete moct rozpoznat, že se vás někdo snaží podvést, a tak se mu ubránit. Za korporáta zase budete lépe rozumět obchodu, což vám otevře dveře k novým možnostem. Zdá se, že výběr tohoto pozadí supluje výběr klasických tříd, na které jsme v RPG zvyklí (bojovník, zloděj, kouzelník aj.), protože ty zde naopak chybí.
Absenci těchto tříd bychom ale neměli nijak zvlášť pocítit, a to jednak díky již zmíněným příběhovým pozadím, druhak díky systému levelování. Ten bude zkušenosti přidělovat k těm činnostem, kterým se zrovna budete věnovat. Jinak řečeno, když se budete často rvát, stane se z vás přirozeně časem zdatný rváč. Jde tedy o velmi podobný systém jako u Kingdome Come.
S Kingdome Come má Cyberpunk 2077 společné ještě jedno, jmenovitě důraz na možnost vyřešit úkoly vícero způsoby. Bude tedy jen na vás, jestli se vydáte cestou drsňáka, který střílí po každém, kdo se mu postaví do cesty, nebo spíše neviditelného zlodějíčka, či charismatického diplomata. Nebude to ale jen tak, úspěch zvoleného přístupu bude záviset na hned několika faktorech. K silnému charisma tudíž nebude stačit jen se slušně oháknout, bude potřeba třeba i nějakého perku, levelu „výřečnosti“ atp., jak už to tak v RPG bývá.
Právě zde je vidět, že vývojáři z CD Projekt Red nejsou žádní zelenáči, snad ani není potřeba připomínat, jaké zkušenosti (se Zaklínačem) mají. Není pak překvapením, že svět Cyberpunku 2077 je fascinující a především fantasticky uvěřitelný. Nejedná se ani zdaleka o žádné prvoplánové sci-fi plné robotů a létajících aut, ale o sofistikovaný a promyšlený svět, při jehož návštěvě si budete říkat, že takto by budoucnost skutečně mohla vypadat.
Abych to upřesnil, tento svět skutečně žije, má svou dynamiku a své problémy. Tak třeba modifikace lidského těla nabízejí lidem nové možnosti a vývojáři tohoto dokážou skvěle využít. Můžete si nechat implantovat do oka zařízení, které vám umožní vidět více než ostatní, stejně tak můžete zbraně propojit s vaším mozkem, a tak je lépe ovládat a mít neustálý přehled o jejich stavu. Tohle je určitě skvělé, ale pro mě osobně je geniální to, jak vývojáři tento fenomén do futuristického světa zasadili. Ačkoli tedy předělávky lidského těla nejsou raritou, najdou se i tací, např. gang Maelstrom, kteří jdou v těchto modifikacích tak daleko, že si lidé začnou ťukat na čelo a opovrhovat jimi. A právě o tom to je, svět Cyberpunku 2077 má svůj příběh, který ho činí opravdu živým a unikátním. Všechno se vším souvisí, postavy na to mají svůj názor a nic není jednoduché. Přesně tak, jak je to ve skutečném světě. V tomto konkrétním případě se sluší dodat, že gang Maelstrom se vyskytuje i v Cyberpunku 2020, z něhož Cyberpunk 2077 vychází.
Sami vývojáři přiznali, že u Zaklínače měli často svázané ruce kvůli knižním předlohám, ale právě v Cyberpunku 2077 mají mnohem více možností, jak dát průchod své představivosti. A to i přesto, že vycházejí z již zmíněného Cyberpunku 2020. Znamená to tedy, že tento svět mohou skutečně vyšperkovat a určitě se o to pokusí.
V tomto se tedy na ně můžeme rozhodně spolehnout, z čeho mám ale trochu obavy, jsou prvky hry, s nimiž CD Project Red tolik zkušeností nemá. Tím mám na mysli např. jízdní model aut a motorek nebo třeba realističnost ovládání střelných zbraní. Nechci ale rozhodně nikterak sýčkovat a už vůbec ne podceňovat vývojáře v CD Projekt Red. Jsem tedy velmi zvědavý, jak se s tím poperou.
Před samotným závěrem ještě zmíním, že na E3 byla odhalena i sběratelská edice, v níž najdete celou řadu skvělých předmětů. Nejvíce pozornosti upoutá 25cm soška, zaujmou ale i artbook v pevné vazbě, stylová klíčenka či třeba pytel na důkazy policie Night City.
Kolem hry už teď běží velký hype a je jasné, že až 16. 4. 2020 vyjde, bude to „při nejmenším“ herní událost roku. Nepochybuji o tom, že Cyberpunk 2077 bude dobrá hra, jestli ale půjde o tak vynikající titul, na který se mnozí těší, si netroufnu říci. Podle mého názoru o tom rozhodne zvláště to, jak se studio CD Projekt Red zvládne vypořádat s novými výzvami, které pro ně futuristické zasazení (na rozdíl od toho fantasy středověkého) přichystalo.