Třetí Red Alert důstojně kráčel ve stopách svých předchůdců, přinesl klasickou hratelnost, jaksepatří ztřeštěný příběh a pěknou grafiku, a tak snad nikoho nepřekvapuje, že co nevidět vyjde k této povedené realtime strategii i datadisk. Ostatně, vydávání expanzí je pro sérii Command & Conquer typické. Nelze ovšem opominout fakt, že přídavky k C&C titulům nabízejí za relativně malý obnos solidní porci muziky, což je vskutku netradiční přístup, podíváme-li se na drtivou většinu datadiskové produkce. Uvidíme, zda se tento pozitivní trend podaří udržet i v případě prvního rozšíření RA 3, které nese název Uprising a na trh se dostane už v měsíci březnu.
Děj Uprising navazuje na RA 3 (co jiného by taky připadalo v úvahu, že) a opět se dočkáme Spojenců, starých dobrých rudých Sovětů a Říše vycházejícího slunce, jak mezi sebou zápolí ve jménu vyššího dobra. Pro každou ze znepřátelených stran bude přichystána samostatná příběhová kampaň, ve kterých se dozvíme, jakým směrem se vyvíjely události po spojeneckém úspěchu na konci původní hry. Za pozornost ale stojí hlavně čtvrtá z připravovaných kampaní, soustředící se na důstojnici Yuriko, superhrdinku Říše, s níž jste se sice setkali už dříve, ale tentokráte se jí tvůrci rozhodli dát mnohem větší prostor. Zatímco ostatní kampaně projedete podle klasického mustru „postav základnu, vytrénuj jednotky a pak je všechny v jediné ničivé vlně pošli na základnu nepřítele“, Yuričino dobrodružství bude jiné. Budování základny se nekoná, trénování jednotek také ne – s Yuriko si užijete čistě sólovou jízdu.
Naštěstí pro nás je ale Yuriko, přestože vypadá, jako by právě opustila brány základní školy, holka do nepohody. Dokáže likvidovat protivníky vrháním všelijakých předmětů, poněvadž ovládá telekinezi. Také disponuje psionickými schopnostmi, jež jí umožňují využít až 3 nepřátelské jednotky k plnění svých záměrů (takže úplně sólová jízda to nebude). Yuriko postupně získává nové schopnosti a dále rozvíjí ty stávající, což vlastně znamená, že EA Los Angels se vydává do neprobádaných vod akčního RPG. Nejedná se o žádnou převratnou myšlenku, něco podobného předvedl už před několika lety Blizzard v datadisku ke strategii Warcraft 3, ale i tak bychom rádi viděli, jak se tento “krok bokem” povede tvůrcům zakomponovat do RTS univerza Red Alertu.
V Uprising najdete i jeden zbrusu nový mód, nazvaný Commander´s Challenge, jenž sestává z padesátky map rozesetých po celém světě. V nich se jednak utkáte s počítačem řízenými veliteli v klasickém skirmishi, jednak vás štáb pověří splněním netradičních úkolů (například musíte zabránit invazi geneticky modifikovaných sovětských válečných medvědů). Když se vám podaří splnit zadání v časovém limitu, zpřístupníte si nové jednotky a unikátní upgrady pro další boje – to vše ale bude použitelné pouze při sólové hře, stejně jako veškerá náplň datadisku. Uprising se totiž soustředí pouze na rozšiřování singleplayerového obsahu, multiplayer se nezmění ani o ždibíček. Přibude maximálně několik nových map, nicméně do pojetí hry více hráčů se nechystají zásahy, a to hlavně kvůli nevyváženosti nových jednotek.
Producent Greg Kasavin v rozhovoru pro server Gamespot přiznal, že vývojáři se snažili navrhnout jednotky tak, aby maximalizovali zábavnost offline hraní. Tudíž jim vznikla silná ocelová monstra, která ve velkém dští oheň a síru, což sice potěší každého správného milovníka destrukce (a řekněme si to otevřeně, to jsou skoro všichni hráči C&C), ale v online kláních by přítomnost extra silných vojáků a vozidel byla jen a jen na škodu. V úvahu sice připadá vydání patche zpřístupňujícího nový obsah i pro multiplayerové módy, ten však prý nemáme očekávat dříve než půl roku po vypuštění Uprising na pulty obchodů.
A kterýchže nevyrovnaných jednotek se to dočkáme? Tak třeba Sověti dostanou tank Grinder. Tato přerostlá plechová bestie je zatraceně pomalá, trvá věky, než vyjede z výrobní linky a nedisponuje žádnými zbraňovými systémy, nemá kanón ani kulomet proti pěchotě – takže to vlastně snad ani není tank. Existuje však důvod, proč se o Grinderovi zmiňujeme: tahle nepřehlédnutelná obluda totiž zlikviduje všechno, co se jí dostane pod pásy. Grinder bez mrknutí oka rozdrtí nepřátelskou pěchotu, zničí i vozidla (ostatní tanky nevyjímaje) a dokonce ani budovy neodolají jeho náporu. Prostě pravý sovětský úderník. 🙂 Spojenci zase dostanou Harbingera, létající pevnost s vynikající palebnou silou, která má potenciál ovládnout vzdušný prostor. A pozadu samozřejmě nezůstane ani Říše, která posílí o Giga-fortress, která se umí pohybovat po souši, po moři i vzduchem a dokáže pálit laserovými děly do více směrů současně. Celkem se nových jednotek objeví jedenáct. Jestli se všechny ponesou v podobném duchu – a to se zdá pravděpodobné – čeká nás pořádná mela. Jenomže pouze v singleplayeru…
Nezanedbatelný podíl na popularitě her od EA Los Angeles, kde jsou zaměstnáni bývalí členové Westwoodu, mají i filmečky, v nichž vystupují reální herci. Objevují se v nich známé tváře, jež sice nepatří mezi hvězdy první velikosti, ale na druhou stranu se nejedná ani o amatéry trapně se pokoušející hrát. Jistě, animace slouží především k posunování příběhu, jenže scénáristům EA LA se daří i tato čistě účelová dílka naplňovat říznými dialogy a nadsázkou – a dobře zaplacení herci tuto snahu podporují solidními výkony. Něco podobného se nedá říct například o tristních pokusech tvůrců Need For Speed a je až s podivem, že obě série vycházejí pod záštitou stejného vydavatele. Ale to už odbočujeme. V Uprising se kromě těch, jež jste měli možnost vidět v původní hře (za všechny jmenujme Gemmu Atkinson), objeví i velikán stříbrného plátna – Malcolm McDowell. Herec, jenž se do paměti milovníků filmu nezapomenutelně zapsal ztvárněním postavy Alexe v Kubrickově Mechanickém pomeranči a který je znám i hráčům videoher (poskytl svůj hlas prezidentu Edenovi ve Fallout 3), se objeví i v expanzi k RA 3.
Uprising se na našich harddiscích uvelebí už březnu, tedy sotva šest měsíců od vydání původního titulu. Pan Henry Ford, zakladatel Ford Motor Company a otec sériové výroby, by z politiky Electronic Arts, kdy se hry produkují jako na běžícím pásu, nepochybně skákal radostí. I my si rádi poskočíme, jestli se obsahové rozšíření RA 3 povede. Půl roku na vývoj není zrovna dlouhá doba, na druhou stranu lidé z dnes už neexistujícího Westwoodu, kteří stojí za všemi tituly C&C, mají s tvorbou datadisků bohaté zkušenosti. Snad nám proto i přes krátký termín budou vývojáři schopni nabídnout hru, jíž rádi věnujeme několik hodinek svého drahocenného času. A ještě malá, úplně bezvýznamná poznámečka na závěr: vůbec bychom se nezlobili, kdyby se v marketingové kampani doprovázející vydání Uprising opět angažoval David Hasselhoff 🙂