Tiberium (subst., neutrum) – krystalická látka mimozemského původu (→viz Emzáci). Vyskytuje se především ve formě zelených krystalů, vzácně i modrých. Je to hodnotná ekonomická komodita, využívaná často k financování armádních operací. Má devastující vliv na ekosystém. Všechny látky, co přijdou s krystaly tiberia do styku, přejímají jejich strukturu, ložiska tiberia se tedy neustále rozšiřují a kontaminují planetu; krystalům se daří zejména v chladnějších oblastech. Zatím neexistuje způsob, jak potlačit devastující vliv této substance. Při styku s kůží neprodleně vyhledejte lékaře!
[Zdroj: Encyclopædia Lakrumackiana, s. 4108]
Není tomu dlouho, co EA s velkou pompou oznámilo Command & Conquer 4, závěrečný díl série, kterou snad netřeba nikomu představovat. S definitivní platností prý půjde o zakončení tiberiové ságy, jež dlí v našich srdích již od roku 1995. Slovo “definitivní” však raději berte s rezervou – všichni, myslím, máme docela dobrou představu, jak to v herní branži chodí. Překvapilo by vás snad znovuotevření již ukončeného příběhu, jestli po release vyjde najevo, že dojná kráva má v cecíkách ještě dost mléka? Ale přestaňme spekulovat a věnujme se raději samotné hře. Ačkoli podle tvrzení zasvěcených je čtvrtý C&C ve vývoji už přes rok, tvůrci ze studia EA Los Angeles se dosud blýskli jen slibným trailerem, několika screenshoty a kusými informacemi, jichž se nám po troškách už podařilo nashromáždit tolik, aby to vydalo na plnohodnotný článek. Takže, děj je zasazen do roku 2064, tedy patnáct let za události z Tiberium Wars. Rozšíření tiberia už dávno překročilo kritickou mez, lidstvo čelí zkáze a blížící se kataklyzma oprávněně dělá vrásky na čele příslušníkům obou odedávna válčících frakcí. A protože GDI i Brotherhood of Nod se ocitnou ve stejném srabu, situace dojde až tak daleko, že Kane, největší záporák, jaký kdy kráčel po povrchu zemském, kontaktuje GDI s nabídkou, která se – jak by konstatoval don Corleone – nedá odmítnout…
Konkrétně jde o to, že Kane vykoumá, jak elegantně zabránit zdánlivě neodvratné zkáze, jenže celá věc má malý háček: aby jeho vynález fungoval, musí každý – tedy i GDI – přiložit ruku k dílu. Mírová spolupráce začne nést ovoce, po světě vyroste síť stanic regulujících růst krystalů. Avšak ve chvíli, kdy se blíží dokončení monstrprojektu, hluboce zakořeněná nedůvěra mezi GDI a Bratrstvem přeroste v otevřený konflikt a ke slovu opět přijdou zbraně. Jako vždycky. Po zhlédnutí traileru člověk snadno dospěje k (nesprávnému) závěru, že C&C 4 bude standardním přírůstkem do série, nijak nevybočujím ze zažitých tradic. Avšak to je pravda jen z části. Ano, opět uvidíme hrané sekvence, jimž vévodí uhrančivý Joe Kucan alias Kane, a dočkáme se zajímavého příběhu vyprávěného s notnou dávkou nadsázky, přesně v duchu Command and Conquer her. To je ale vše, herní mechanismy projdou drsnými změnami, tolika změnami, že horda pravověrných fanoušků se domnívá, že C&C 4 nebude “pravou” C&C hrou. Tvůrci překopali interface, radikálně změnili systém získávání surovin i stavbu základny, to vše ve snaze zaujmout co největší část moderního hráčstva. Jak dále uvidíme, mnohé z těchto změn jsou diskutabilní, jiné zase nepochybně poslouží ku prospěchu věci. Poprvé v historii série se například dočkáme populačního limitu, takže už nebude možné postavit obrovitánskou armádu a poslat ji na základnu soupeře. Jistě uznáte, že takové jednání mělo daleko k strategii, ale čistě mezi námi… sledování masy oceli, jak nezadržitelně drtí zabarikádovaného protivníka, nám bude chybět.
GDI i Nod se do sebe pustí s plnou parádou, ke slovu přijdou i Scrinové a malou roli si střihnou i The Forgotten, které jste mohli vidět naposledy v Tiberian Sun (1999). Nicméně hratelnými frakcemi zůstanou pouze první dvě jmenované, jež se dále dělí na 3 třídy: ofenzivní, defenzivní a podpůrnou, přičemž to, jaké dáte přednost, ovlivní druh jednotek, které budete moci využívat. V zásadě lze říci, že ofenzivní třída se soustředí hlavně na tankovou divizi a zbraně hromadného ničení (Ion Cannon). Defenzivní třída dokáže jako jediná stavět obranné struktury a naplno využívá možností pěchoty. Podpůrná třída zase disponuje silnou protivzdušnou obranou, k dispozici má i rychlá vozidla a inženýry… Počet jednotek se blíží k osmi desítkám, mnohé z nich budou pro každý class společné. Tvůrci ohlásili návrat starých známých – jako třeba Mammoth tank Mk II – v nové, graficky přepracované podobě. Kromě vizuálního faceliftu nás však čekají i zásadní změny, a to hlavně v pojetí základny. Už nepůjde o středobod všeho dění, o který když přijdete, končíte. Základna bude pohyblivá, což otevírá nové dimenze strategického uvažování, a nic se nestane, pokud vám ji protivník či AI zničí. Přesně za minutu totiž dostanete novou (a vždy při respawnu zvolíte class), tudíž můžete vesele válčit dál.
Aby snad dramatických inovací nebylo příliš málo, zmizí harvestery. Čtete správně, přijdeme o harvestery, které čistily mapu od krystalů, převážených následně do rafinerií, jež generovaly zisk. Získávání prostředků bude nyní mnohem jednodušší – a nutno podotknout, že i mnohem fádnější. Na stanovených místech prostě jen postavíte budovu, která automaticky a trvale generuje kredity. Sice opět spatříte krystaly roztroušené všude kolem, ty k sérii neodmyslitelně patří, ale v C&C4 budou jen pro okrasu, nenajdete pro ně praktického využití.
Hra podle všeho bude vyžadovat konstantní připojení k internetu, ne snad kvůli protipirátské ochraně, jak by mohlo někoho napadnout, nýbrž kvůli četným MMO prvkům, které jsou z pochopitelných důvodů čistě server-side záležitostí (hodně štěstí, cheateři). O co kráčí? Nic se nemění na tom, že za každou cizí usmrcenou jednotku získává vaše vlastní armáda zkušenosti. Tentokrát je ale dostáváte i vy coby velitel, nabýváte jich vždy, bez ohledu na to, zda právě hrajete kooperativní multiplayer, skirmish či singleplayerovou kampaň. Nu, a čím víc expů nahrabete, tím větší varietu použitelných jednotek budete mít. Zpočátku velíte jen partičce základních ňoumů, s nimiž sice lze efektivně hrát, ale jste omezeni v taktických možnostech – což se, jak jsme právě vyložili, časem spraví. Nejde tedy o to, že byste se ziskem zkušenostních bodů sílili a stávali se mocnějšími, jako spíše o to, že se vám otevírá mnohem širší pole působnosti, zpřístupňují se různé alternativy. Tvůrci implementovali tento (v prostředí RTS) neobvyklý systém, jednak aby jednak zabránili zahlcení nováčků spoustou jednotek, jednak aby hráči měli dlouho co objevovat.
Až v roce 2010 připravovaná čtyřka, jejíž podtitul mimochodem zatím visí ve hvězdách, neboť závisí na výsledcích fanouškovské soutěže, přijde na trh, bude mít těžkou konkurenci v podobě blizzardího Starcraftu. V EA LA si toho jsou samozřejmě velmi dobře vědomi, snad proto také chtějí přinést tolik změn. Hrozivě velká část dnešních sequelů jako by z oka vypadla svým předchůdcům, v případě C&C 4 to určitě nehrozí.