Není to o tom, že by nebyla nápaditá a plná nových věcí, ale pokud trochu znáte celou sérii C&C, nebude pro vás obsah tohoto nového dílu nijak šokující. Tento článek bude tedy hodně o tom, namlsat se na to, jaké to bude. Zjistíme, co se vlastně ve hře bude dít, kdo za jaké ideály bojuje a která ze stran by vám mohla vyhovovat více. Pohodlně se usaďte a jdeme na to.
Pokud si z minulosti nesete vypálený cejch GDI, budete mít asi sklony pokračovat tam, kde jste začali. Výhodnou taktikou pro tuto stranu je to, že má silnější jednotky nežli NOD. Jestliže máte dost času, stačí si počkat a vybavit se jednotkami, kterými přečíslíte nepřítele a vítězství je vaše. A o to právě jde. Ono totiž mít na to dost času nebude zase tak jednoduchá záležitost. Váš úhlavní nepřítel NOD je pravým opakem oproti mamutímu kolosu GDI a staví své základy hlavně na rychlosti a obrovité univerzálnosti použití. Může se vám tedy velice lehce stát, že nestačíte postavit ani prvních pár jednotek, které za něco stojí a červenočerná armáda vás již bude úspěšně zadupávat do země.
Elitní jednotky GDI, jsou ale krásnou odměnou za tu trochu strachu ze začátku hry, kdy jde hlavně o čas. Pomalé požírání území ve váš prospěch se bude také odehrávat díky novým jednotkám, které GDI bude mít. Jde o to, že za jejich pomoci lze velmi dobře stanovovat pevné body na mapě, které vám budou patřit. Postupně tak roztáhnete svou pavučinu na celou mapu a zakončíte to oním zničujícím útokem vaší masivní armády. Tento postupný útok dokáže být velmi nepříjemný, jelikož jednotky, které se na něm budou podílet, budou o hodně tužší nežli srovnatelné vybavení NODu. Jsou zde připraveny speciální tanky a pěchota, která si ohlídá stavění opěrného bodu. Jakmile je ten postaven, je opravdu těžké ho dobýt a hlavně na vás začne padat stíha, že vaše zkáza se blíží.
To byla jedna stránka GDI, ta více útočná. Najdou se ale i tací hráči, kteří si rádi brání svou základnu, odrážejí útoky a uvnitř si kutí monstrózní vojenskou sílu. I pro ty je hra dobře vybavena. Za stranu GDI je totiž možné začít velmi rychle stavět, což vám zpřístupní další a další možnosti, jak se rozvíjet. Jakmile totiž máte energii, můžete stavět základní infrastrukturu, malé nicotné vojáčky a první věže. Vždyť to ostatně znáte sami. Po tomto dobře rozjetém základu, kdy jste schopni se jakž takž ubránit, se můžete vrhnout do výroby technologicky náročnějších věcí, jako jsou např. mammoth tanky. Ty jsou velmi mocnou zbraní, ale na druhou stranu jejich výroba hrozně dlouho trvá a jsou neohrabaní až běda. Proto je dobrým nápadem postavit si druhou výrobnu vozidel a paralelně s nimi vyrábět i lehčí jednotky, které jsou díky své pohyblivosti schopné je střežit. Je to jednoduché, stejně jako pěchotu cpete do APC, tak tyto velké tanky také vyžadují svou péči, aby vám déle vydržely.
Bratrstvo. Už samotný název zavání tím, že nepůjde o nějakou velkou organizaci řízenou odněkud shora, ale spíše o organismus, který se rozhodl existovat sám na vlastní pěst. U této frakce se setkají s ideálními podmínkami ti, kteří rádi hledají slabiny druhých, do kterých následně nelítostně udeří. NOD budou oplývat velkým počtem neviditelných jednotek, které jsou sice relativně slabé, ale kolik bitev již bylo vyhráno jen díky výhodě překvapení. Musíte být mazaní a strhnout hru na svou stranu. Jakmile jednou totiž ti druzí přistoupí na vaše pravidla, už jen dirigujete spád událostí a užíváte si chaos, ve kterém se vyznáte. Kolikrát to dokonce dopadne tak, že nepřítel bude raději utíkat, než aby se svou nablýskanou armádou hrdě čelil slabším jednotkám. V ten moment je skvělý čas na ono pověstné bodání dýky do zad. Neviditelnost a náhlé výpady, společně s touhou po vítězství a ochotou vše obětovat, to je definice NODu. Za tuto stranu budete mít ve vlastních řadách dokonce jednotku, která se „živí“ vašimi vlastními vojáky. Ano, i taková oddanost bude vyžadována.
Jednou veselou strategií bude rozmístění jednotek okolo nepřátel po mapě, samozřejmě ve vší tajnosti. Vaše neviditelné letky nemají žádný problém dopravit na místo určení lehké tanky, které ale také dokáží pořádně zatopit. Jakmile budete mít dost sil na útok, odmaskujete se a zaútočíte z několika stran najednou. To nepřítele dokonale rozhodí a jeho silová převaha mu bude k ničemu. Další přístup může být rozmístění jednotek v polích Tibéria, kde nepřátelské harvestry pracně vykonávají svou práci. Pokud nepříteli vezmete jeden stroj, bude se usmívat. Pokud mu vezmete třeba 4, zpomalíte mu tím jeho ekonomiku a už se tak smát nebude. Tímto způsobme mu totiž ukradnete jeho čas, který tak zoufale potřebuje pro vývoj svých silných jednotek. Velkou silou je pak u bratrstva bojový robot Avatar. To je ta věc, které obětujete své vlastní jednotky. Tyto ztráty se ale zajisté vyplatí, protože tento mech umí vstřebávat zbraně a vlastnosti poražených. Pokud tedy například obětujete dva své neviditelné tanky a další dva s plamenomety, vyjde vám krásný a velmi nebezpečný výsledek.
Autoři vtipně podotýkají, že to všechno je jenom začátek a máme si počkat, až nám odtajní třetí stranu, za kterou bude možné hrát. To už se stalo a jsou jí alieni. Mno, abych byl upřímný, četl jsem někde na webu názor, se kterým se shoduji. Není to ani tak moc překvapující, protože se dali očekávat buďto mutanti a nebo alieni. Mutanti jsou jasní, ti by byli zmrzačeni Tiberiem a alieni jsou také, protože už v předchozích dílech byly létající lodě a ufa (Tiberian sun a Renegade). Kolují také zmínky o tom, že alieni si připravili Zemi na invazi nákazou právě oním Tibériem. To jsou ale nepotvrzené informace, potvrzeno je jen to, že to budou cizáci z vesmíru. Pokud bych chtěl ještě chvíli zůstat u cizácké rasy, přišli bychom na to, že budou broučího vzhledu. Ty mutanti ale kupodivu budou ve hře možní také. Na mapách totiž budou k nalezení budovy, které když si přivlastníte, tak vám dovolí produkovat mutanty. A jak tomu tak bývá, mutant je vždycky silnější než člověk, takže se jeho vlastnictví vyplatí.
Příběh, který je zkomponován pro tuto hru se odehrává v blízké budoucnosti a to roku 2047. Začne to jako samotná planeta Země a to velkým třeskem (záleží čemu věříte, ale to je vaše věc). Bohužel tento oslepující záblesk bude jen začátkem nové války a nikoliv rozbřeskem nového života. Jaderný výbuch tedy uvádí nový díl navráceného krále RTS. Tiberium je předmětem sváru. Země je pokryta prakticky souvislou vrstvou této látky a dělí se na několik zón. Dvacet procent zemského povrchu zabírají modré zóny. To jsou místa, kde se dá relativně normálně žít a vládne zde GDI. Dalších padesát procent je označováno jako žluté zóny. Ty jsou částečně obyvatelné a žije zde většina světové populace. Zde jsou rozdrobeny NOD. Zbylých třicet procent je naprosto neobyvatelných a spíše připomínají cizí planetu, jsou nazývány zónami červenými. Kdo má jaké zájmy a proč se doopravdy vede válka? No, nejlepší se na to bude podívat z obou stran.
GDI – Global Defense Initiative. Sami sebe prezentují jako hodné chlapce, kteří mají rádi vojenský režim a natřou to všem zlým lidem. Vznikli z tajné frakce „gé osmičky.“ Za tu dobu co existují, se jim již podařilo stát se samostatným subjektem, který je ale doopravdy politický a vojenský super stát. Autoři to pro představu přirovnávají k tomu, abyste si zkusili v hlavě sloučit všechny členské státy NATO a udělat z nich stát. Tak to jsou GDI. Ochraňují modré zóny a pořádají občasné výlety do žlutých, kde se snaží pomáhat lidem, kteří tam musí žít. Jejich úhlavním nepřítelem je bratrstvo, se kterým bojují již více jak polovinu století. To nyní spí a zmítá se ve svých interních problémech. Tak to alespoň předpověděli analytici GDI.
Brotherhood of Nod. To že se analytici mýlili je jasné již z toho, že má vyjít tato hra. Pokud by nebyl Nod, nebylo by třeba za nic bojovat. A nebo že by to platilo obráceně? Neexistovala by strana GDI, byl by všude klid a sociální rovnoprávnost? Pohled hodných známe takřka odevšad, pohled těch označovaných za špatné je potom o to více překvapující. Tato organizace není stát. Je posbírána z mnoha a mnoha kousků, které se rozprostírají po celém světě, kde slučuje dohromady lidi, kteří mají stejné přesvědčení. Z pohledu GDI jde o nebezpečné lidi, proti kterým je třeba bojovat. Oni sami sebe označují jako nepochopené. Jejich vztah k Tiberiu je jiný, než jak ho známe. GDI označují za fašisty, kteří se snaží zabrat Tiberium jen pro svoje účely, kdežto Nod se snaží již do roku 1995, kdy se tato látka poprvé objevila přijít na všechny jeho plusy a předat je dál lidem. Věří, že je to svým způsobem dar a jen je třeba najít tu správnou cestu, díky níž lidstvo pochopí, proč se tu Tiberium objevilo. Ve žlutých zónách vládne bída a hlad, GDI se o tyto zóny nestarají. Nod se snaží poskytnout jídlo těm nejchudším a zajistit alespoň základní zdravotní péči. Málem bych pak zapomněl na charismatického vůdce jménem Kane. Tento chlapík se zde opět objeví v celé své síle a kráse :).
Vypiplanou věcí, který na vás čeká v tomto novém díle bude interface. O tom autoři hodně dlouho přemýšleli a nakonec dostali nápad zkombinovat to nejlepší z předchozích strategií. Tento nápad vyústil v to, že vpravo na obrazovce bude panel jako za starých časů a k tomu budeme mít ještě command bar, kde udáváte jestli útočit, bránit, přesouvat nebo co vlastně. Tato variace slibuje hlavně možnost absolutní kontroly nad veškerým děním na bojišti, aniž byste museli zrovna kontrolovat danou jednotku/stavbu fyzicky. Pokud se ale zaměříte na nějakého jednotlivce, čeká na vás další nášup detailů o jednotce/stavbě, podle kterých můžete uvažovat jak dál. Zajímavostí je potom ukazatel velkých zbraní. Ten vám naskočí automaticky ve chvíli, kdy jiná strana vyrobí zbraň hromadného ničení. Začne se odpočítávat čas a pokud se počítadlo zastaví, znamená to, že je nepřítel bez energie a tudíž nadešel čas na ofenzívu. Kromě klasických ukazatelů jako je zbývající energie jednotek či staveb jsou zde ještě přehledy, ve kterých komplexně vidíte, kolik čeho máte a jak na tom co je. K dalším vlastnostem, které půjdou zobrazit patří také speciální schopnosti, hodnost veterána a upgrady. Pokud vaše jednotka padne, můžete se ještě dozvědět, čí rukou padla, jakou na daný subjekt použila zbraň a jak tento postup byl účinný.
Ví někdo z nás, co je to vlastně Tiberium? Radioaktivní látka, která se dokáže sama množit. Díky své radioaktivnosti je stejně nebezpečná jako užitečná. Dá se sbírat a vyrábět z něj energie, bývá také základem pro ty nejmocnější zbraně. Je jasné, že ho musíte sbírat, abyste se mohli nějak rozvíjet. Úsměvné na Tiberiu je potom to, že autoři si opravdu najali tým vědců, kteří se nějakou dobu zabývali vymýšlením této fiktivní látky, aby zněla opravdu věrohodně a nápady z ní vyrobené, aby se alespoň vzdáleně mohly blížit realitě. Umělá inteligence ve hře, by se do jisté míry měla přizpůsobovat vašemu stylu hry. Pokud jste takoví ti pomalí, co si všechno rádi vychutnáváte, můžete počítat s rychlým koncem. Naopak, rychlíci si užijí pořádný masakr. Uvidíme, jak autoři tento prvek doladí, protože by asi nebylo dobré, aby se jich jedni báli a druzí se naopak nudili. Osobně jsem pak zvědavý na to, jak bude dořešeno fixlování počítače, který celkem často podvádí tím, že má jednotky tak technologicky náročné již v počátcích hry, až jeden nevěří.
Každá ze tří kampaní hry se bude skládat z částí, které autoři nazývají Theatre of War. Ve skutečnosti je to specifická geografická lokalita, třebas jako Francie. Tam budete hrát sérii misí, které se samozřejmě budou odlišovat svou náplní. Například jedna z nich může být o zabrání co největšího území, zatímco druhá se bude odehrávat v přístavu. Všechno pro co se rozhodnete, ovlivní vaše následující mise. Pokud tedy například zaberete přístav, máte pro budoucí mise pár speciálních útoků z vody, stejně tak jako při získání letiště vládnete vzduchu. Jako bonbónky jsou pak připraveny VoIP pro multiplayer společně s několika novými spectator mody, díky nimž se můžete kochat nad krásou bitev. O co jde autorům nejvíc, a co pořád někde zdůrazňují, je potom plynulost hry a váš komfort při hraní.
Celkem na vás čeká přes třicet misí (proslýchá se 35 a 15 za cizáky), ve kterých si budete moci ověřit, co z toho je pravda a co ne. Obrovskou devizou titulů C&C vždy byly video sekvence, jejichž prostřednictvím je nám dávkován příběh. Nejinak je tomu i zde a prý se máme na co těšit. O hrátky s iontovou energií se také nemusíte bát, s tou se zde počítá také. Pro hru více lidí také autoři slibují nové mapy, nové mody a editor obsahu jednotlivých misí. Zatím se ví o podpoře až 8 hráčů najednou, ale tento počet se může změnit. Grafický engine je stejný jako v The Battle for Middle-Earth 2. Fyzický engine je potom SAGE (Strategy Action Game Engine), ten možná znáte z Generals a díky své propracovanosti se uplatní i zde (dobrá operativnost při zoomování, 360 stupňů rotace kamery atd.). A vida, málem bych zapomněl na informaci, že i v této hře bude vaše základní budova také jako MCV (Mobile Construction Vehicle), které můžete spakovat a dojet s ním někam jinam.
Pro fajnšmekry bude dostupná edice Kane, která bude naplněna údajně enormním množstvím exkluzivního obsahu. Součástí bude bonusové DVD se scénami „za oponou“, scénami z natáčení a videi s autory. Kromě toho všeho pak tato edice bude obsahovat i přídavky do hry samotné. To vše je limitováno počtem prodávaných kusů a kousek bude za 60 doláčů. Zda-li bude k mání i u nás, záleží na distributorech. Hra by měla vyjít v březnu roku 2007 (28.3.2007) a pokud se autorům podaří co zamýšlejí, pak zde máme novou legendu.