O hardcore RPG Code Vein, které mělo původně vyjít již minulý rok, jsme drahnou dobu neslyšeli. Datum vydání 27. září 2018 nebylo dodrženo a stejně tak jarní termín se mihnul bez známky života celého projektu. Skeptici už chtěli nad hrou mávnout rukou, ale vydavatel Bandai Namco se nakonec vzchopil a na letošní E3 nám naservíroval čerstvé videoukázky této hardcore RPG rubačky rovnou i s novým termínem vydání. Ten je kupodivu přesně na den stejný jako v předešlém roce, tedy 27. září 2019.
Již od počátku byla hra Code Vein porovnávána se Souls sérií a toto tvrzení není daleko od pravdy, i když osobně bych ji zařadil spíše po bok Bloodborne. Zapomeňte na štíty. Boj zde je heretický a mnohem rychlejší, takže na krytí není čas. Dokonce důležitější i než únik je správně načasovaný útok tak, aby nejen ublížil oponentovi, ale ještě zablokoval jeho vlastní útok. Na výběr bude rychlý slabý útok a pomalý silný útok, oba půjde navazovat do komb. K tomu připočítejte široký výběr zbraní od bleskurychlé katany po těžkotonážní meč, možnost kouzlení a recept na zábavu vypadá téměř kompletní.
Dějově ovšem nemůžeme čekat tak hluboký a propracovaný příběh jako v Souls sérii, který má ovšem tak omezené narativum, že si mnoho událostí musíme domýšlet skrze náznaky všude kolem nás. Code Vein na to jde jinou cestou, která je mnohem přímočařejší, ale ne každé hardcore RPG musí být Dark Souls, že? V Code Vein se přesuneme do vzdálené budoucnosti, kdy byla lidská rasa smetena z povrchu zemského. Naší civilizaci připomínají snad jen trosky měst, do kterých je hra zasazena. Hlavní hrdina, kterého si na začátku hry sami vytvoříme v editoru, je členem upírského kultu Revenant sídlícího v pevnosti jménem Vein. Ta je bezpečným úkrytem před ztracenými, což jsou monstra, která kdysi bývala upíry, ale jejich žízeň po krvi z nich udělala tupé krvelačné bestie. Náš hlavní hrdina trpí ztrátou paměti. Kromě pití krve má jako upír i jisté nadpřirozené schopnosti, které upíři v Code Vein označují jako Dary. Ty si ovšem budeme muset znovu postupně osvojit.
Po jejich postupném odemčení tak kromě sečných útoků naší zbraní budeme moci nepřátele kosit také speciálními útoky. Abychom však získali sílu na provedení takového útoku, je potřeba nasbírat dostatek božské many, které se v Code Vein přezdívá Ichor. Při nasbírání jejího dostatečného množství a zadání postavě, aby kouzlo provedla, je sice sama na několik vteřin zranitelná, ale odměna v podobě drtícího útoku stojí za takové riziko. Dary mohou být nejen aktivní útoky, ale také pasivní vlastnosti s různě dlouhou dobou účinnosti. Samotného Ichoru je možné u sebe mít omezené množství, které je vždy po smrti automaticky navýšeno na maximum. Během hraní ho lze také navyšovat buď smrtí nepřátel, správně načasovaným odrážením nepřátelských útoků nebo díky překvapivému bodnutí protivníka do zad.
Souls žánr není v Code Vein zastoupen pouze náročnými souboji, ale také dalšími mechanismy, které jsou hráčům zmíněné série dobře známé. Například květ zvaný Mistle, který v bílé záři vyrůstá ze země, zde slouží jako checkpoint a místo znovuzrození v případě smrti. Stejně tak můžeme počítat s tím, že všechna monstra, která jsme do té doby zabili, se s naší smrtí navrátí k životu.
Naopak příjemnou novinkou je počítačem ovládaný společník, který nás bude hrou doprovázet. A není to jen hloupá postava, která by zpovzdálí ubírala nepřátelům nicotná procenta zdraví, ale plnohodnotný charakter, který má nejen danou hodnotu zdraví, ale také určitou dávku síly, která se postupně vyčerpává podle náročnosti použitých útoků a úhybů stejně jako nám.
Již na první pohled je v Code Vein vidět typicky japonský manga styl a to jak v animovaných filmečcích, tak v postavách v samotné hře. Grafická stránka hry ve stylu Anime skvěle koresponduje s reálně vypadajícími rozvalinami postapokalyptického světa. Samotné postavy mají typické rychlé pohyby, mohou skákat desítky metrů daleko a nosit u sebe zbraň, která je na první pohled několikrát těžší než oni. Každý z upírů má u úst stylovou masku napojenou na dvě ampule s krví, aby i během boje mohli hasit svou neustálou žízeň po krvi. Herní části stylově prostříhávají manga klipy, které jsou kompletně kreslené a skvěle tak doplňují atmosféru.
Stejně jako v Souls sérii i v Code Vein bude přítomen online multiplayer. Hráč ve svém světě může vyhlásit žádost multiplayeru, a pokud jeho výzvu přijme jiný hráč, objeví se v jeho světě. Tam sice nemůže sbírat žádné předměty ani na vlastní pěst bojovat s bossy, za to je plnohodnotnou podporou prvního hráče. Pokud na výzvu odpoví hráč s mnohem silnější postavou, budou zkušenosti jeho postavy ponížené tak, aby odpovídaly zkušenostem hostitelského hráče. Na druhou stranu při použití daru kterýmkoli hráčem působí jejich účinek na obě postavy zároveň. A co si odnese hráč návštěvník za to, že nabídl pomoc jinému hráči, ale žádný předmět si odnést nemůže? Postupně navyšující se hodnost a počet medailí, které uvidí všichni ostatní hráči.
Code Vein si nese mnoho vlastností ze Souls série. Také je vyvíjen pod stejným vydavatelem Bandai Namco. Lze to tedy považovat za kopírování? Podle nás ne. Takové hardcore RPG, jak jej definovala série Dark Souls je dnes již samostatným žánrem a Code Vein jej na první pohled využívá ve svých mechanikách, ale jde svou cestou, co se týče zasazení hry, grafického zpracování i celé atmosféry. V hardcore RPG ale vždy byl a bude hlavní stavební kámen v podobě náročného, ale férového boje s přesným načasováním, který jde ruku v ruce s širokým stromem vylepšení postavy. Jestli tohle Code Vein splní, nebo jestli se stane dalším krev sajícím parazitem Souls série, se dozvíme již 27. září tohoto roku na PC, Playstation 4 a Xbox One.