Pokud by tvůrci série Call of Duty chtěli mít na svědomí hru, kterou by se poprvé za pěkně dlouhou dobu zavděčili každému ze svých věrných fanoušků, pravděpodobně by se museli navrátit zpátky do dob 2. světové války. Oni nicméně stále nevzdávají pokusy o nahlédnutí do budoucnosti, jež by si hráči byli schopní skutečně zamilovat. Dosud jsme se většinou brodili v období pár let před námi, nejnovější pokračování Call of Duty: Advanced Warfare je prvním titulem, s nímž se vydáme skutečně vpřed. Jet packy, ovladatelní roboti a vojáci oblečení do speciální výzbroje jsou tím, co by mělo okamžitě upoutat naši pozornost, až se na podzim vrhneme do hraní. I v případě, že pomineme zasazení, má každopádně novinka v rukávu schované řady specialitek, jež titul odliší od všech předchozích. A právě na ty se zaměříme v dnešním preview.
O vývoj nových pokračování, aby se na trh stíhaly dostávat pravidelně každý rok, se v současnosti starají hned tři různá studia. Infinity Ward, nejzkušenější z nich, se postaralo o první dva díly série, načež mu byla přidělena odbočka Modern Warfare, po jejímž ukončení se vrhlo na titul Call of Duty: Ghosts. Dále tu máme tvůrce z Treyarch, jež bude většina z vás znát pro jejich práci na CoD: World at War a později také na minisérii Black Ops. Ani jedno z této dvojce každopádně s Advanced Warfare nic společného nemá. O nový díl se stará studio Sledgehammer Games, které bylo založeno teprve v roce 2009. Velkou část práce sice odvedlo na kusu Modern Warfare 3, ačkoli za svůj první vlastní velký projekt může považovat teprve hru, kvůli níž tu jsme dnes. Zdá se, že se mu jeho originální přístup k zajeté značce vyplatí?
Země je v ohrožení. Nacházíme se v roce 2054 a na obzoru se nachází nová hrozba. Globální teroristický útok pod dohledem organizace KVA si vzal za cíl nukleární reaktory vyspělých států celého světa, načež se dané země staly neschopné obrany z důvodu kompletního zdevastování armádní a vládní infrastruktury. Mnohem větší pozornost je tak věnována soukromým armádním korporacím, jež se pro celou řadu států staly jediným způsobem, jak proti akcím KVA zakročit. Jack Mitchell, náš hrdina, k jedné takové patří. Konkrétně si vybral Atlas, jenž disponuje nejmodernějšími válečnými prostředky na celém světě. Jeho zakladatel Jonathan Irons má však o něco větší ambice než pouze přišlápnutí teroristů k zemi. Napříč všemi kontinenty chce zavést demokracii, aby změnil světové rozdělení moci a posunul tak lidstvo na zcela novou úroveň.
Singleplayerová kampaň se u série Call of Duty vždy nacházela až na druhém místě. I když jí tedy většina hráčů něvěnuje žádnou pozornost a v mnoha případech ji nevyzkouší ani poté, co si hru pořídí, tvůrci nadále pokračují s pilováním každého detailu a vymýšlením příběhu, jenž by stál alespoň za něco. Spíše než událostmi vás každopádně kampaň nejnovějšího dílu má šanci zaujmout tím, kdo se v ní ukazuje. Hlavně máme na mysli Jonathana Ironse, o nějž se postaral Kevin Spacey známý pro své role v ohromné řadě filmů, mezi nimiž září hlavně American Beauty, The Usual Suspect a L.A. Confidential. O dabing hlavního hrdiny Jacka se pak postaral Troy Baker, pravděpodobně nejznámější dabér v celém herním průmyslu.
Posun o čtyřicet let vpřed pro Call of Duty znamená především pokročilou verzi exoskeletonu, výzbroje, která z vás udělá skoro až nadčlověka. Nadpřirozená síla, rychlost a možnost vznášení se ovlivní hratelnost neuvěřitelným způsobem, což bude znát především na multiplayerové složce hry, kde se hráč dostane k sedmi různým funkcím. Odvrácení až dvou různých granátů, krátkodobé zrychlení sprintu, vylepšené brnění, díky němuž snesete o pár kulek více, bonusové životy, neviditelnost, vznášení se a označení blízkých nepřátel červenými linkami jsou schopnosti, kterými může disponovat na bojišti každý, takže musíte být mnohem obezřetnější než kdy dříve.
Alespoň trochu odlišný pohled na multiplayer byl hlavním cílem, k němuž tvůrci ze Sledgehammeru chtěli zamířit, když se nad tvorbou Advanced Warfare poprvé zamysleli. Exoskeleton však do světa díru neudělá, neboť jsme se s jeho skvěle zpracovanými verzemi setkali již několikrát, kupříkladu v rámci série Crysis či akce Titanfall. Vývojáři jsou si toho samozřejmě vědomi a v oblasti novinek u toho rozhodně neskončili. Zajímavým prvkem je kupříkladu to, že vám čas od času po zápasu padne balíček. Ten vždy obsahuje několik náhodných předmětů, zpravidla jde o zbraně, jejich vylepšení nebo třeba oblečení, které si můžete na svého vojáka hodit, aby vypadal stylověji. Vše je pouze o náhodě, ačkoli vás hra samozřejmě odmění za delší dobu strávenou ve hře, neboť spolu s ní získáte více balíčků a více příležitostí k tomu, abyste se dostali ke svému vysněnému arzenálu.
Už druhým rokem zde funguje tzv. „třináctkový” systém. Ten vám umožňuje nasadit tolik zbraní, perků a vylepšení pro zbraně, kolik se vám jen zachce, dokud jejich celkový počet nepřekročí třináct. Nezáleží tak na tom, zda upřednostňujete pasivní schopnosti zvýhodňující vás při pohybu po mapě, nebo na svoji zbraň raději přilepíte všechny možné serepetičky, aby byla co nejvýkonnější, rozhodnutí je jenom na vás. Zcela nově se ve hře každopádně vyskytuje úprava vzhledu vašeho charakteru, který se dříve odvíjel čistě od vybrané classy a mapy, na níž se právě hrálo. Upravit si máte možnost prakticky cokoliv. Od bot až po helmu si vše vybíráte z nabídky předmětů, které vám vypadly z balíčků, o nichž jsme se zmínili o odstaveček výše. Pro efekt je před načtením každého zápasu navíc možné prohlédnout si všechny ostatní a podívat se na to, jak vypadají oni.
Aby hra měla alespoň lehký nádech klasických FPS, rozhodli se tvůrci jako doprovod k herním módům, jež můžete znát prakticky ze všech předchozích dílů, vytvořit i nový „traditional” mód. Ten je osekán o všechna vylepšení, takže na zneviditelňování se, poletování po okolí a chránění se před granáty zmáčknutím jediného tlačítka můžete zapomenout. Vrací se i oblíbený coop, který bude samozřejmě obsahovat zcela novou kampaň, jíž si budete moci užít s až třemi dalšími hráči. Vzhledem k nepříliš velké rozlehlosti map se pravděpodobně v multiplayeru k vozidlům jen tak dostat možné nebude, ve hře se každopádně nachází alespoň ovladatelný mech, do nějž můžete nasednout, pokud se vám povede dosáhnout určitého killstreaku a budete ho mít zrovna přidaný ve svých odměnách.
Call of Duty: Advanced Warfare sice neplánuje revoluci, zajímavých novinek ale obsahuje tolik, že bychom se slovíčko „evoluce” čas od času rozhodně nadnést nebáli. Po audiovizuální stránce nicméně žádné velké zázraky čekat možné není. Alespoň na PC a nové generaci konzolí hra každopádně bude vypadat překrásně, což bezproblémů dokazují obrázky, na něž se můžete podívat kolem. Kdybychom se na Advanced Warfare měli podívat po stránce hratelnosti, rozhodně se nevyhneme porovnávání se sérií Crysis. Novinka je však v mnoha směrech svá a rozhodně na ní bude cítit, že má kořeny pevně uvězněné ve značce Call of Duty. Pokud patříte k věrným fanouškům a titul minout v žádném případě nechcete, do kalendáře byste si měli zapsat datum 4. listopadu, kdy hra celosvětově vychází na PC, PS3, PS4, X360 a XONE. Jaký na ni máte názor? Líbí se vám, že Sledgehammer se sérií zamířil do daleké budoucnosti, nebo byste se raději vrátili o pár let zpátky a navázali tam, kde série skončila se světovými válkami?
Nejlepší by bylo,kdyby se zaměrřili spíš na otevřené prostředí,volnost při plnění úkolů,ale to bych chtěl moc
už jsem neměl potřebu ani zkoušet. Udělali z toho přefilmovanou sci-fi krávovinu...! Dokud neudělají nějaký výraznější krok, jako například návrat k druhé světové a taky dokud neuberou tý filmovosti, která je vyloženě na úkor hraní, budu všechny nové díly bojkotovat... Hlavně že každý nový díl zabírá desítky giga na disku, ale hratelnost je krátká a nezajímavá.
B,L,B,O,S,T.Viděl jsem trailer jen jednou a už se na to nepodívám.Nechápu proč se to furt snaží hrát dál do budoucnosti,akorát z toho dělají blbost
Přesně jak už někteří napsali, je to krok nikam zas. Až si budu chtít zahrát střílečku, kde budu mít exoskeleton a sci-fi příběh zapnu si radši něco ze skvělé série Crisis. Neee já chci zpět klasické CoDčko. Trošku rozvinout ty světové války z jiného úhlu by bylo super. Kdo si vzpomene na super sniperskou misi z CoD4 Chernobyl tak dá zapravdu, že to bylo to co tam přesně má být. Takže ....až budou příště něco vymýšlet ať nechají sci-fárny v šuplíku a udělají další pořadné Call of Duty.
hra to asi bude dobrá ale od tý doby co se děj her neodehrává v druhé světové válce už to pro mě prostě neni COD :/
Mám předobjednáno. Hra mě pořád baví Ghosts byli úplně nejlepší po nich MW3. 2. světovou si zahrajte někde jinde tu najdete u stovky her.
Kvalitních akcí z 2. světové až tak moc není... To teda spíš těch sci-fi rubaček je až až - bohužel. :-X
Jak již řekl výše dost se dává filmovosti ale
i tak je hra pořád dobře naduplá.
spíš si myslím,že vyvohjáři daly na své fanoušk na forech,alezou jim do řitě...jo my tam chcem totok ,a tamtok,chceme skákat jako v Ubohosoftu,ceme byt neviditelný....A jo,proč by ne,nenažraně západokapitalistické konzoloidní dětíčky si zabrečej a dostanou dárek od rodičov..Náš malej postfederální trh má na to vliv jako prd do moře...Jo WAw poslední normální CoD..
Myslím že největší slávu zažilo cod u dílu
COD 2 a COD Modern warfare
Kde jsou ty doby, kdy COD nebyla hra z budoucnosti. :( :( Zlaté to byly časy :(
Budoucnost mě taky moc nebere,ale je pravda,že u žádného dílu jsem se nenudil.
Opravdu pořádně udělané hry na 2 sv sem moc neviděla cod 5 taky po strance bugu a to že u Japonce bouchne nad a on žije taky neni teda nic moc ale sci-fi blbosti je desný kvantum .....
Přesně tak. Lidi co si myslej jak jsou skvělý na konzolích nesnášim. To umí každej zmáčknou jedno tlačítko, vystřelit a seš mrtvej.
Zabere to půlku HDD a hra na 4 hodiny si zahrajem, konec hry........ :D
clanek je pekny ale BF je BF...
Připojuji se k ostatním s komentářem, že všechny tyhle chujovinky jsou sice hezký a třeba člověka pobaví... ale když chci sci-fi, tak je kolem hafo nenormálních hovadin ke hraní. Hra asi nebude špatná, ale jak říkají ostatní, na CoD z posledních dob mi chybí trošku větší mapa a pořádný příběh. Znovu zpracovat 2 světovou by bylo určitě dobrý. Přece jen, to co CoD proslavilo je 2ka a 4ka pokud vím... V singleplayerech z posledních dob člověk kolem sebe akorát střílí jak pominutej... pořád... Otázka je, jestli tyhle názory nepatří mezi menšinové a proto se vývojáři hlavně snaží vydělat a udržet se na trhu... Já bych byl pro pořádně propracovat něco, co už se povedlo. Představa CoD 2jky s dnešníma možnostma grafiky mi přijde velmi lákavá (stejně jako třeba Mafie 1 a jiné klasiky).