Připraveni na úplně nový Borderlands? Budeme-li upřímní, on je to vlastně “nový Borderlands” jenom tak napůl. I proto se hra nejmenuje Borderlands 3, ale Borderlands: The Pre-Sequel a primárně má za úkol vyplnit příběhovou mezeru mezi prvním a druhým dílem. Přesněji řečeno se zaměříme na fešáka Jacka, jeho útěk z vyhnanství a vzestup k moci. Za chvíli uvidíte, že známých charakterů z předchozích dílů bude ve hře mnohem více, takže dějově do sebe vše krásně zapadá.
Jak jistě víte, Handsome Jack je víceméně padouch a tak možná každého nepotěší, že hráčovým úkolem bude právě této postavě pomáhat. Dobráky od kosti alespoň může hřát vědomí, že Jack na konci druhého dílu nedopadne nejlépe (možná jste dvojku ještě nedohráli, takže neuvádíme podrobnosti. Jack však nebyl špatný vždy. Vlastně bude mít ze začátku vcelku dobré a čisté úmysly, ale postupem času bude čím dál více sklouzávat k očividně odsouzeníhodnému chování, až se z něj nakonec stane onen právoplatný zloduch, jak jej známe z Borderlands 2. Dle autorů narazíme na nejednoznačnost a relativitu toho, co je dobré a co zlé. Hráči tak částečně bude přiblížena etická problematika.
Na vývoji pracují jako obvykle 2K Australia v doprovodu Gearbox Software, pod vydavatelem 2K Games. Bylo by překvapující, kdyby tihle zkušení borci nezpracovali hru, jak se dnes sluší a patří. Jak to ale bude vypadat ve výsledku zjistíme v Evropě až 17. října na platformách Windows, PlayStation 3 a Xbox 360. Novější konzole mají bohužel smůlu, ale už nyní se spekuluje o vydání pro Mac a Linux. Datum vydání je to dosti blízké a to především kvůli poměrně nedávnému oznámení o hře. Před sedmým dubnem tohoto roku o hře veřejnost ani potuchy. Nyní je Borderlands: The Pre-Sequel už na spadnutí. Už jsme nakousli cíl našich budoucích misí – pomáhat Jackovi. Tentokrát to ale nebude na již vcelku ohrané matičce Zemi, ale vydáme se rovnou na onen šedý šutr, jenž někdy vidíme na obloze – vydáme se na samotný Měsíc. Taková změna se nepromítne jen do odlišných protivníků a designu prostředí, ale zejména na úplně jiné gravitaci. Ta bude výrazně nižší, následkem čehož jsou naše skoky mnohem delší a pomalejší. Místo nudného běhání po rovince máme najednou k dispozici třetí rozměr, vzduch.
Kromě vyšších a delších skoků jsou k dispozici i dvojskoky a především jetpack, umožňující létat kamkoliv je libo. Jako palivo spotřebovává naši zásobu kyslíku, kterou však zároveň potřebujeme k dýchání. Nyní již zajisté tušíte neustálou nutnost hlídat si úroveň této životodárné látky. Snad to nebude příliš odvádět hráčovu pozornost coby rušivý a otravný element. Z dostupných videí to ale vypadá, že zásoba je dostatečně velká. Kyslík také bude potřeba jen ve venkovních prostorách a navíc se bude snadno doplňovat kapslemi z mrtvých nepřátel a taktéž za pomoci rozmístěných kyslíkových stanic. Narazíme i na malé stanice, vytvářející kopuli s atmosférou (i kyslíkem), ze kterých budeme mít i lepší palebnou sílu, jelikož i zbraně reagují lépe v atmosféře. Při skoku do výšky lze i záměrně zrychlit svůj pád a dopadem na nepřátele jim uštědřit solidní poškození. K tomu připočtěme speciální efekty jako zmrazení všech kolem a následné roztříštění. V prostředí Měsíce je tedy patrná celá řada dříve neznámých možností, ale musíme mít stále na paměti, že tentokrát budeme mít nepřátele všude. Kromě horizontu si musíme více než kdy jindy pohlídat i horní část obrazovky, což může hru dosti zpestřit.
Do hry se pustíme v podobě jedné ze čtyř zcela unikátních postav. Jako obvykle bude mít každá z nich své speciální dovednosti a jelikož i tentokrát počítá Borderlands se spoluhráči, nemálo schopností bude mít za úkol naše milé spoluhráče podpořit. Všechny čtyři postavy jsme mohli už dříve potkat coby NPC. Tentokrát jsme ale v kontrole my sami. Athena alias Gladiátor je nejdéle známou, avšak neméně zajímavou postavou. Přestože je popisována jako bývalý asasín, ve hře bude působit jako tank. Zásluhu na tom má její hlavní dovednost – speciální štít Aspis, často připodobňován k štítu kapitána Ameriky, který dočasně absorbuje veškeré útoky protivníků. Naučenými skilly pak tenhle štít dokáže ohromné věci, jako třeba hodit všechny zastavené kulky zpět na nepřítele nebo využít absorbovanou energii k léčbě spojenců.
Pamatujete na Wilhelma z Borderlands 2? Napůl stroj, napůl člověk začne v podtitulu The Pre-Sequel jako obyčejný člověk z masa a kostí, kterému postupným vylepšováním budeme měnit části za ty robotické, jenž mají poněkud lepší parametry. Coby hlavní skill se představí hned dva létající droni. Zatímco jeden se okamžitě rozletí zničit všechny nepřátele, druhý zůstane u Wilhelma, aby jej zodpovědně chránil, dobíjel zdraví i štíty. Kromě toho nepřijdeme ani o pořádný kanón na rameni, kterému se bude každý soupeř oprávněně snažit vyhnout.
Krutý šerif v ženském podání – to je Nisha. V roli hlavního skillu je Showdown, díky kterému jí okamžitě vzroste rychlost, síla a především přesnost útoku na 100%. Nepřátele tedy nelze minout. Všechny naše útoky letí přímo na ně. Kromě toho Nisha krotí protivníky bičem jako útokem na blízko. Takový útok má sice největší dosah ze všech postav, ale kompenzace přichází v podobě malého poškození. Poslední hratelná postava zajisté vzbuzuje nejvíce zájmu. Přichází pravý maskot série Borderlands … Claptrap! Vývojáři se rozhodli zachovat maximální autentičnost tohoto legračního robůtka a tak je pohled hráče posazen níže a jelikož Claptrap nemá nohy, ale jen jedno kolečko, kamera se při přemisťování nekymácí v rytmu kroků. A jelikož toho roboti moc nenadýchají, není potřeba ani doplňovat kyslík. Pod originálním názvem vaulthunter.exe je ukryt jeho hlavní skill, který … vlastně nikdo předem neví, co dělá. Jeho funkce i síla se dle situace náhodně mění a zatímco jednou je skill neuvěřitelně silný, jindy neudělá takřka nic. Pokud máte rádi překvapení, máte svou postavu.
Do hry se dostane coby novinka i dvojice třídy zbraní. Jednak to jsou laserové zbraně, jenž zpomalují nepřítele a dále pak zmrazující kousky, které logicky nepřítele úplně zamrazí. Útokem na blízko pak z protivníka uděláte hromádku ledových střepů. Pokud bychom chtěli popsat blížící se Borderlands matematickou rovnicí, vypadalo by to asi takhle:
Borderlands: The Pre-Sequel = měsíc + nízká gravitace + žádná atmosféra + 4 noví hrdinové + nový příběh + pár nových zbraní a efektů. Žádná revoluce, ani extra změny se nechystají, ale pokud vás baví série Borderlands, pak se vás tenhle nový materiál jistě zaujme. V předprodeji hra vyjde na necelých 1400 korun českých (cena Steamu), což jen za nový obsah je dle našeho názoru přehnaně moc. Ačkoliv bude hra vydána jako samostatný celek, zůstává otázkou, zda by tento nový obsah neměl být raději v podobě DLC.
Zajimave, mne to ukazuje slevu 25% na steamu, takze tech 1400 kc to na 100% neni. Otazka proc, ze by proto, ze vlastnim Borderlands 2 na steamu?