Vzhůru do oblak! Zhruba tak by mohl znít podtitulek dalšího pokračování Bioshocku, které naprosto změní způsob, jakým je obvykle pohlíženo na tuto sérii. Ne, že by se staré známé FPS s prvky RPG proměnilo v čistokrevnou real-time strategii, avšak fakt, že se z klaustrofobických podmořských místnůstek dostaneme do nebeských výšin a začneme jezdit po kolejích lanovky jako na horské dráze, jen abychom se na druhé straně opět dostali na pevnou zem, pro Bioshock, jenž si vždy zakládal na tísnivé, nedýchatelné atmosféře, už něco znamená. Změn nás však čeká ještě mnohem více a jenom Chuck Norris by je dokázal shrnout v jednom jediném odstavci. My ale naštěstí s místem šetřit nemusíme, a tak Bioshocku Infinite s klidem věnujeme celý článek. Chcete vědět, co všechno s ním páni vývojáři hodlají podniknout?
Bioshock patří k nepříliš mnoha sériím, na nichž pokaždé pracuje jiné studio. Zatímco první díl si na starost vzalo studio 2K Boston, pokračování se neslo v duchu jiné z poboček 2K, tentokrát 2K Marin, ve spolupráci s Digital Extremes. Není tak překvapením, že třetí díl nevyvíjí žádné z předešlých studií, ale pracují na něm vcelku známí Irrational Games, kteří za sebou mají tituly jako System Shock 2, Freedom Force, Tribes: Vengeance či SWAT 4. Koneckonců, toto studio, třebaže jen zpovzdálí, dokonce pomáhalo při vývoji prvního Bioshocku. Snad jen jedna věc se od prvního dílu série nemění, a totiž vydavatel, kterým je stejně jako vždy 2K Games. Hlavní však není, nakolik zvučné jméno tvůrci mají, protože pokud by nevyvíjeli dostatečně ambiciózní titul, mohli by se jmenovat klidně „Banana Bomb Studio“ a bylo by jim to houby platné.
Bioshock Infinite nás vede ještě před události prvního dílu, ale na rozdíl od něj a druhého pokračování zde nejsme pouhým bezejmenným dobrodruhem, nýbrž máme jméno a dokonce i osobnost, která bude pro hru vcelku zásadní. Hlavní hrdina se jmenuje Booker DeWitt a pracuje jako agent, který má za úkol z nebeského města Columbie přivést tajemnou dívku Elizabeth zpět na pevnou zem. Když ji však osvobodí z vězení, zjistí, že má nevysvětlitelné schopnosti a je zásadní osobností civilní války, která zrovna v tu chvíli v Columbii probíhá. Je tak jen na vás ji dovést zpět do New Yorku, ale je třeba počítat s tím, že vám v cestě bude stát samotná Columbie a její obyvatelé, kteří na vás nijak hodní po záchraně Elizabeth nebudou. Nijak snadné to však nebude ani se samotnou Elizabeth mající problémy s ovládáním své magické síly, která vám bude mnohdy jak oporou, tak i nebezpečím. Zvládnete s Elizabeth z hroutícího se města utéct, či zemřete, ještě než se v něm stihnete pořádně rozkoukat?
Zdejší létající město Columbie symbolizuje Ameriku v počátcích 20. století, přičemž si z ní tak trochu i utahuje. Jedná se o období, kdy nastal obrovský technologický boom a vědy všech druhů i barev se začaly prudce rozvíjet. Právě díky tomu velmi brzy vzniklo první „létající město“ svého druhu, které se však zároveň začne v samotných základech hroutit a vy nemůžete jinak než utéci před hrozícími nebezpečími, kterých tu na vás číhá dost a dost. Jak vy, tak Elizabeth, máte své speciální schopnosti, díky nimž si můžete s okolním světem dělat v zásadě vše, co se vám zlíbí. Nesmíte to však brát tak, že byste měli tu čest s otevřeným světem plným možností ala Grand Theft Auto. Hned co si trochu uvědomíte, kde jste, okamžitě musíte běžet a nechat si brát dech tím, jak kolem vás vše epicky padá k zemi a vy pomalu ani nemáte čas zabíjet nepřátele.
Na druhou stranu však ani nelze říct, že by hra byla jedním dlouhým temným tunelem, ze kterého se nikdy nedostanete. Vlastně máte možností na rozdávání, a to nejen v oblasti soubojů, ale též ve svém duševním růstu týkajícím se vašich schopností, které nicméně tak jako tak nakonec využijete pouze v soubojích. Ačkoli už bylo řečeno, že se Bioshock Infinite odehrává v počátcích 20. století, mnohem zajímavější informací je přesný rok, s nímž budete mít v Bioshocku Infinite tu čest, a totiž rok 1912. Co se období týče, zase až tak velkou facku do tváře původní dva díly nedostaly, Columbie ale oproti Rapture kope úplně jinou ligu. Pokud jste některý z předchozích dílů hráli, zajisté si pamatujete zrezivělé železné trubky, harampádí rozházené všude po podlaze a stěny, jež měly velký problém vytěsnit vodu tlačící do nich ze všech stran. Pryč je děsivá atmosféra, v nejnovějším pokračování se budete cítit přesně naopak. Budete se cítit jako pták, který může kamkoli a kdykoli.
Columbie vypadá velmi zajímavě, především co se architektonického stylu týče. Autoři využívají v první řadě optimistické bílé, která značí moc a sílu Columbie, navzdory tomu, že se rozpadá a ničí v základech. Když se na Columbii v těle Bookera dostanete, vše se zdá být perfektní a bez jediného škrábance na omítce. Je to však doopravdy pouhým zdáním, což brzy zjistíte na vlastní oči. Již se sice není možné ustrašeně bát každého temného stínu, koneckonců pod perným sluncem nic takového najít ani nelze, atmosféra si však dovolenou nevzala, jenom je vnímána úplně jinak než v prvním Bioshocku. Závisí totiž na tom, že se vše kolem zdá být jaksi rychlejší, obratnější a nadnášející a že je z Columbie cítit síla i přes neustálé otřesy a válku, která Columbii sžírá zaživa. Ojedinělé je, jakým způsobem se budete ve hře pohybovat. Po vzoru Assassin’s Creedu Revelations si i Bioshock na scénu přizval hák. Zdejší obyvatelé žijící na pomyslných „ostrůvcích v nebi“ se navzájem navštěvují jen díky jakési napodobenině lanovky, a právě po jejích kolejích se budete se svým hákem pohybovat, což hře přidává na zajímavosti a též epičnosti.
Ještě podivnější než způsob dopravy jsou ale nepřátelské jednotky, které v mnohých případech vypadají doslova a do písmene úchylně. Kupříkladu monstrum, které bylo oznámeno naposledy, je něco jako černá tyčka s dvěma velkýma ušima ve tvaru trubky. Paradoxně ale právě to vystihuje její podstatu. Toto monstrum vám nepříjemně zavaří ne díky zaměřování očima, ale ušima. Každý váš krok, každý šust vaší bundy, každé nadechnutí pro něj znamená označení místa, kde za chvilku nebude nic až na mrtvolu. Na druhou stranu si díky nevýhodě, že nevidí, můžete začít kout plány a taktizovat, takže každá z nepřátelských stran dostane nějakou výhodu a teprve se uvidí, kdo zemře první. Přestože je Elizabeth ovládaná za pomoci AI, i ona vám s ní pomůže, protože, věřte nevěřte, má být poměrně chytrá a spolupráce s vámi bude její prioritou.
Hlavní oblast, v níž se budete čile doplňovat, jsou speciální schopnosti. Zatímco Elizabeth dokáže kupříkladu vyrvat ze stěny kus kovového plátu či ovládnout počasí, vy se musíte spokojit s telekinezí a elektrickými šoky, jež u nepřátel nadělají slušnou paseku. Pokud třeba Elizabeth vytvoří bouřkový mrak a usadí ho kousek nad nepřátele, vám stačí použít elektrický šok a v kombinaci s mrakem dohromady spálíte všechno živé v dosahu. Podobné laskominy však lze vytvářet i při kombinaci Elizabethina vytrhávání obrovských předmětů a vaší telekinetickou energii, s jejíž pomocí železnou kouli vrhnete na nepřátele, kteří budou vypadat, jako by po nich zrovna přejel válec. Ani s tou nejlepší kombinací však hned tak nevyzrajete na zdejší Big Daddys, kteří na sebe vzali podobu hned několika potvor. Zatímco jedna, poněkud klasičtější, vypadá jako velmi obratný táta z předchozích dílů, druhý se dá popsat spíše jako létající monstrum. I když ještě o Adamu nebylo řečeno zhola nic, je jasné, že s ním či nějakou jeho verzí Big Daddy, vy i vaše schopnosti budou spolupracovat.
Pro Bioshock Infinite byl vytvořen zcela nový herní engine, neboť autoři chtěli využít skutečně plný potenciál jejich nápadu a hry, což by se jim dařilo s enginy šitými na míru jiným hrám horkotěžko. Tento engine nabízí samozřejmě pěknou grafiku, jak lze koneckonců poznat z okolních obrázků, ale nejen to. Columbie je známá pro prosluněná venkovní prostředí a velmi neobvyklé charaktery, a právě s tím si engine poradí na jedničku. O nic pozadu však nebude ani audiovizuální stránka hry, která si s sebou vzala velmi pěkný soundtrack, jehož první známky můžete vyčíst z trailerů. Jeho hlavní funkcí bude dotváření neobvyklé atmosféry, jež je, jak už bylo zmíněno, dočista rozdílná od předchozích dílů, a proto museli autoři šáhnout i do trochu jiného repertoáru skladeb, který však není o nic méně kvalitní než u předchozích dílů.
Bioshock Infinite sérii odstartuje prakticky nanovo. Ačkoli má s původními díly společné jméno, svět a mnohé potvory, se kterými se v průběhu hraní budete muset potýkat, rozhodně byste si při pohledu na něj na první dva díly ani nevzpomněli. A proč taky? Je tu vše, co by správná hra měla mít! Charismatický hrdina s neobvyklým jménem a krásnou hrdinkou Elizabeth, přičemž oba disponují tajemnými silami, ať už telekinezí nebo ovládáním počasí, příběh odehrávající se v neobvyklém prostředí, a totiž v létajícím městě Columbii, atmosféra, která vás bude děsit spíše podvědomě než vám dělat srdeční záchvaty a další aspekty, kvůli kterým hra vypadá dokonce celý rok před vydáním skvěle a s potenciálem zaujmout široké herní publikum. Než se však dostane na herní pulty, bude to chvíli trvat, a proto by nebylo od věci si zahrát první dva díly, protože přece jenom, něco společného všechny tři hry mít musí a mít budou.
podle me je tenhle "bioshock" nic moc puvodni dva dily byli skvele kvuli toho ze Rapture bylo pod vodou a jak se zminilo v recenzi zdi netesnily vodu,vsude rez atd...prave to dodavalo hre ten spravny nadech a atmosferu...tohle s puvodni hrou ma spolecneho jen nazev...za me hodnoceni 5/10....
ja teda nevim ale hodnotit hru ktera jeste ani nevysla ... trosku ujety ne ? :D
Tvůrci SS2? Tak to nemam obavy. :)
Škoda, že už neexistuje Looking Glass..
Hodnotit hru, co ještě nevyšla? Právě jsi zvítězil v soutěži " Ho*ado dne" ;)
Nevipada to spatne, ale mam jinej styl.
Jasně...
A ten styl se jmenuje antipravopis co?
Podle mě je to jedna z nejlepších her.Hrál jsem 1 a 2 a byl jsem snimi spokojen.parádní atmosféra + hratelnost. Třetí díl bude zajímavý už jen proto,že " Columbia" bude ve vzduchu ,jen škoda že hra je odložena na 2013
hrál jsem bioshock 1 dohrál jsem to celý a nechápu co je na té hře tak super připadlo mi to jako hroznej zmatek
Zajímavá hra, je fakt že je hra celkem trochu chaosová, ale v tom je ta hra zvláštní.
lol lol lol
Zajimeve no
Jak tohle může někdo hrát???:D
Bude to pecka. Sice už to není podmořský svět jako v prvních dvou dílech, ale věřím, že to bude stejně dobré.
strašně se těším bude to pecka hlavně ten příběh a ta grafika :D
no tak tahle hra je uplná blbost vubec mě to nebavilo hrál jsem to u kámoše ten je na tom pomalu závislej ale mě to prostě nebaví článek 5/5
Už se těším až si to zahraju