Dlouhé dva roky čekáme na pokračování dnes již kultovní herní série o Asasínech a jejich boji proti zlým a všehoschopným Templářům. Poslední dvouletá pauza nastala v sérii v letech 2015 a 2017 mezi vydáními titulů Syndicate a Origins. A výsledný rozdíl byl ohromující. Z otevřené akční adventury se stalo rozsáhlé RPG, které svůj nový koncept potvrdilo o rok později v díle Odyssey. Co nás tedy na podzim čeká v novém díle s podtitulem Valhalla?
Nový díl se bude odehrávat v devátém století v Anglii. V kůži Vikinga jménem Eivor máme za úkol dobíjet a osidlovat krajinu. Abychom pochopili, proč se autoři rozhodli právě pro Anglii v devátém století našeho letopočtu, nakoukneme trochu do historie. Vláda na území dnešní Velké Británie byla před počátkem nájezdu Vikingů roztroušena mezi sedm hlavních a několika menších anglosaských království. Anglosasové, potomci germánských kmenů Anglů, Sasů a Jutů, hovořili různými germánskými dialekty a na ostrovech žili prakticky od pátého století, kdy z něj vymizeli poslední Římané. Samotná království měla mezi sebou sváry a občas došlo i k nějaké bitvě.
Zajímavé je, že nejsou doložený záznamy, kdy poprvé Vikingové dorazili k ostrovům. S jistotou je zaznamenaný až nájezd na klášter na ostrově Lindisfarne v roce 793, což byl nejen šok pro anglická království, ale také pro celý západní křesťanský svět. Naše dobrodružství začne až v roce 873, tedy osmdesát let po prvním nájezdu a zároveň jen pět let před drsnou porážkou Vikingů v bitvě u Edingtonu králem Alfrédem Velikým.
Budeme hrát za postavu jménem Eivor. Opět stejně jako v Odyssey si budeme moci vybrat, jestli se bude jednat o muže nebo ženu. Ať už naše volba padne na jakékoli pohlaví, Eivor bude velet klanu Vikingů na jejich cestě za drancováním, vypalováním a osídlením Britských ostrovů. Dokonce to vypadá, že mezi pohlavím budeme moci přepínat i během hraní a nezávisle na pohlaví svého hrdiny vést románky.
RPG systém, který se objevil v předchozím díle Odyssey, se objeví také ve Valhalle. Komu se tedy líbily větvené dialogy, postup v příběhu závislý na rozhodování hráče a strom schopností z Odyssey, nebude zklamán ani z Valhally. Schopnosti budeme moci vylepšovat ve třech větvích. Těmi jsou přímý boj, ovládání luku a stealth prvky. Protože Vikingové (alespoň v podání Ubisoftu) byli rození všeumělové, nebudeme už oproti předchozímu dílu muset docházet za kovářem kvůli opravám a vylepšením. Ty půjdou dělat rovnou v inventáři na jedno kliknutí.
Jelikož budeme hrát za Vikinga, očekáváme také brutálnější souboje. Vikingové byli známí svou bojechtivostí a ve hře to bude znát. Kam zmizel stealth systém z původní série? Nezmizel. Stále tu bude v dostatečném množství, ale kromě něj se ve hře objeví také rozsáhlé bitvy, kde to potichu prostě nepůjde. A když začne téct do bot, nově se ve Valhalla objeví možnost v určitých částech hry zavolat na pomoc svou malou armádu, která misky vah převáží na naši stranu.
Navíc umí si někdo představit tiché zabití sekerou? Eivor jich bude mít hned několik a v otevřeném konfliktu se nebude zdráhat je po nepříteli i hodit. Tvůrci si také uvědomili, že náš hrdina má dvě ruce a tak mu budeme moci do nich dát, co budeme chtít. Klasická kombinace jedné zbraně a štítu zní poměrně logicky, ale proč to nezkusit se dvěma sekerami bez možnosti krytí, nebo pro ty nejotrlejší rovno se dvěma štíty?
Realističnost hledejme v jiných hrách. Stejně jako v předchozím díle i tady budou souboje dávat větší důraz pro akci než na to, jestli žena, ať už z kmene Vikingů, by zvládla odkopnout nepřítele v plné zbroji několik metrů daleko. Ano, vrací se sparťanský kopanec a s ním i delší sáhodlouhé úskoky, luky natažené za vteřinu a máchání velkými sekyrami jednou rukou. I když má Eivor skrytou čepel, neznamená to, že je hned od začátku hry sám asasín. Čepel nosí teatrálně na hřbetě ruky na odiv nepřátelům, což také není typické pro asasíny z této série. Komu to není po chuti, ať si vzpomene na desítky metrů dlouhé pády, které končí bezpečně v kupičce sena už od prvních dílů Assassin´s Creed.
I když stealth ustoupil trochu do pozadí, stále herní prvky, tak typické pro sérii Assassin´s Creed, poznáme po pár minutách hraní. Například nezmizí povinnost vyhledávat a vylézat na nejvyšší body v okolí, abychom provedli synchronizaci a odemkli tak přístup k mapě.
Kdo pamatuje na postupnou opravu usedlosti rodiny Auditore v Monteriggioni z druhého dílu? Podobný koncept bude i ve Valhalle, kde se budeme starat o vlastní osadu. Kromě stavby a oprav příbytků se nám s tím, jak budou přibývat další osadníci do vesnice, otevřou i nové questy a možnosti vylepšení.
Co je ovšem pro nás stále záhadou, je dějová linka z dnešní doby. Jak to vypadá se stávajícím bojem mezi Asasíni a Templáry? A jakou roli v tom hrají Vikingové? Na to, kolik už autoři ukázali ze samotného hraní, nevíme o dějové lince prakticky nic.
Na co se vysloveně těšíme, je hudba v podání Jespera Kyda a Sarah Schachner. První jmenovaný pracoval naposledy na povedeném soundtracku k druhému dílu série a od té doby spolupracoval například na sérii Borderlands. Sarah Schachner je autorkou hudby k předchozím dílům Origins a Odyssey a několika dalších her ze stáje Ubisoftu a EA.
Z grafického hlediska moc velký krok vidět není. Možná je to způsobené tím, že hra kromě PC a nové generace konzolí cílí i na konzole stávající. Ubisoft potvrdil zpětnou kompatibilitu u obou konzolí, takže pokud si pořídíme fyzickou kopii Valhally pro stávající generaci a později přesedláme na novou, poběží nám hra i na ní.
Dvouletá pauza od vydání Odyssey je prozatím poslední velká přestávka v jinak již třináct let trvající sérii. Naposledy si Ubisoft vyžádal stejný odklad mezi díly Syndicate a Origins. A bylo to znát. Do dílu Origins autoři zapracovali tolik změn, že se ve výsledku jedná téměř o jiný žánr. Podobně na tom byl skok i mezi čtvrtým dílem Black Flag a pařížským Unity. Na to, jak křečovitě se právě firma Ubisoft drží některých herních prvků, klobouk dolů za to, že poznali, kdy stávající koncept není udržitelný. Bude Valhalla o tolik jiný než předchozí díly a novou definicí dílů následujících? Na první pohled to příliš znát není, výsledek uvidíme již 17. listopadu tohoto roku na PC a stávající i nové generaci konzolí Playstation a Xbox.