Co může být rychlejší, silnější a chytřejší než asasín? Přece více asasínů. Toho si je vědomo i studio Ubisoft Montreal, které na připravované souhře těchto špičkových zabijáků v novém dílu AC: Unity pracuje už od roku 2010 (tedy od vydání AC: Brotherhood). Přestože tihle vývojáři mají okolo tří tisíc zaměstnanců, k přídavným pracím přizvali dalších devět studií Ubisoftu, takže Assassin’s Creed Unity bude skutečně kolektivní dílo.
Ubisoft je vývojář francouzského původu a tak nemůže nikoho příliš překvapit, že po všech historických událostech z předchozích dílů se děj zastavil právě u Velké francouzské revoluce na konci osmnáctého století. Zmíněné období si navíc užijeme přímo v hlavním městě – nádherné Paříži, vybudované přesně dle skutečného města. A tak se prostřednictvím monitoru z pohodlí našeho domova podíváme i na některé světově známé památky.
Ohromná revoluce zde povstane proti tyranské aristokracii, jenž klidně nechává prosté lidi vyhladovět až k smrti. Do celého děje samozřejmě zasahují i praničemní templáři se svými manipulativními technikami a tak je opět na asasínech, aby je zastavili a stanovili svobodné období bez lží a piklů. V kampani se z nás stane Arno, jenž začíná coby nezkušený mladík, avšak brzy se vypracuje na mistrovského asasína. V příběhu zažijeme průběh celé revoluce na vlastní kůži a narazíme tak třeba na útok na Bastilu nebo různé hrátky krále Louise XVI.
Atmosféra nám zřetelně zobrazí s jakou drsností, brutálnosti a krvelačností se lidé v této době vlastně museli potýkat – nepokoje budou vřít doslova na každém kroku. Proto často narazíme na vyhrocené střety obyvatel a vojáků, do kterých můžeme zasáhnout, ale stejně tak je můžeme prostě ignorovat. Při plnění mise, kdy například sledujeme určitou osobu zajisté nebudeme mít čas zastávat se zdejších obyvatel.
Vzhledem k tomu, že nyní v dohledu uvidíme až 5000 postav (v dřívějších dílech série bylo maximum 150 postav), si zdejších často rozzuřených davů užijeme i vizuálně. Otázka pak může být, nakolik se to projeví na požadavcích HW. Uvidíme. Údajně budou k dispozici nové interakce s lidmi na ulici a dokonce potkáme na celou tisícovku individuálních charakterů. Velkého počtu lidí pak konečně budeme využívat trochu více i při skrývaní našeho zabijáka, což ve skoro prázdných ulicích býval dříve problém.
Takové skrývání působí mnohem realističtěji, než skákat do všudypřítomných kopek sena. Možná i to bylo jedním z důvodů, proč zmizelo seno úplně, takže můžeme rovnou zapomenut na okamžité skoky ze závratných výšin. Přesto se po budovách budeme prohánět více než kdy jindy a to díky vylepšenému i zjednodušenému systému šplhání. Z takových výšek taktéž uvidíme důležité ikony a to umístěné přímo na okolních budovách, takže minimapa už není vůbec potřeba. Díky tomu odpadne porovnávání minimapy a míst před námi, takže orientace a identifikace míst je najednou hračka.
Nově navíc nebudeme od začátku až do konce stejně schopní, ale některé dovednosti se naučíme až s nabývajícími zkušenostmi. Ano, AC: Unity přináší RPG systém, kde své těžce nabyté zkušenosti utratíme za lepší schopnosti maskování, boje či navigace. V coopu pak si pak každý asasín může vybrat ze čtyř speciálních dovedností, aby svůj tým unikátně podpořil.
Nově si dopřejeme dojem větší návaznosti, který zaručí, že vše bude vypadat jako uvěřitelná série událostí. Pokud nám tak například uteče pronásledovaná oběť, neobjevíme se useknutě na posledním uloženém bodě, ale budeme ji muset znovu najít. A pokud jsme z ní měli dostat nějaké informace a cíl při neočekávané roztržce zemře, získáme pravděpodobně informace z dokumentů v kapsách mrtvého těla. Už jsme zmínili, že se často ocitneme na střechách budov, ale v Unity si budeme moci naplno užít i interiéry řady domů. Bez jakéhokoliv načítání budeme moci vstupovat do nejrůznějších příbytků, ať už jen abychom si zkrátili cestu či pro splnění nějaké mise. Kromě hlavní linie se prý máme těšit na pořádnou dávku vedlejších misí, které budou samozřejmě zcela dobrovolné. Abychom do místnosti neskočili a něco nás nepřekvapilo, budeme moci využít orlí pohled a zvenku si danou stavbu prověřit.
A jak to vypadá s bojem a oblíbenými protiútoky? Všechny boje budou výrazně obtížnější, protože nepřátelé budou jednak trénovanější, inteligentnější a jednak vydrží mnohem více úderů. Zapomeňte na rychlý protiútok a usmrcení protivníka jediným seknutím. Nad obtížnějšími soupeři pak uvidíme bublinu se zbývajícím životem, protože takový protivník vydrží klidně i šest zásahů a tak je dobré mít přehled. Otevřené boje se vzhledem k síle soupeřů musí znatelně omezit a zelenou dostanou stealth akce, což dle vývojářů i přesněji odpovídá pravé úloze asasínů. V našich snahách využijeme novinku jménem Phantom Blade. Jedná se vlastně o skrytou vysouvací čepel, vylepšenou o jakousi mini kuši, jenž nepřátele zabije přesně, rychle a hlavně naprosto tiše. Vytvářet si však budeme moct i vlastní vybavení i zbraně a celkem tak můžeme stvořit na stovky rozlišných asasínů.
Název titulu a zveřejněný trailer hráčům už šikovně napověděli, že tentokrát bude v hlavní roli spolupráce. Vůbec poprvé se tak hráči postaví na stejnou stranu, aby spolupracovali a porazili kohokoliv, kdo se postaví proti dobru lidu. V kooperaci budou moci hrát dva až čtyři hráči, a jakmile se připojí do naší mise (pokud jim to povolíme), hra se vrátí na poslední uloženou pozici. Jako spojovací článek ve hře budou fungovat hospody. Jakmile do nich vkročíme, uvidíme zde hráče, kteří mají zájem o hru ve více hráčích, ale i třeba přátele, kteří v misi už jsou. Druhé zmínění pak budou mít podobu duchů. Kdo hru hostuje, bude mít podobu hlavní postavy, ostatním se pak náhodně vygeneruje postava z bratrstva. Několik málo misí má být údajně pouze pro jednoho hráče, zřejmě abychom si ty nejzásadnější momenty vychutnali naplno.
Všímavější hráči si už možná všimli, že na žádných dostupných obrázcích ani videích nefiguruje žena coby hratelná postava. Tentokrát totiž něžné pohlaví z hlavních postav bude zcela vynecháno, což možná až překvapivě vzbudilo obrovské emoce a rozvířilo řadu diskuzí. Na Ubisoft se ihned sneslo nemálo kritiky a dokonce vznikla i petice. Vývojáři to však vcelku logicky zdůvodnili tím, že pro ženskou postavu by se muselo vytvořit až 8000 animací navíc, aby postava vypadala věrohodně. Opozice však tvrdí, že na hře pracují tisíce lidí a práce navíc by tak neměla být takový problém. Z našeho pohledu tento spor samozřejmě nevyřešíme, ale můžete se o své názory podělit v komentářích.
Grafická stránka vypadá díky kouzelnému prostředí velice hezky. Ideální by samozřejmě bylo použít novější model enginu než AnvilNext, na kterém stojí i Assassin’s Creed III. Z dostupných videí si tak třeba lze všimnou, jak postava běží do zdi, při čemž těsně před ní se o krkolomně otočí, aby změnila směr. Na druhou stranu Assassin’s Creed nikdy nesázel na grafické zpracování a tak se dá i tentokrát čekat excelentní příběh, parádní hudba a vynikající hratelnost. Dobrou zprávou nechť je, že hra bude obsahovat české titulky.
I tentokrát narazíme na hned několik dostupných edicí, jejíchž cena se liší i dle platformy, pro kterou hra bude vytvořena. Nejlevněji v předprodeji vychází PC základní verze (1070 korun) a naopak nejdražší pak sběratelská edice, která kromě několika zajímavých předmětů i obsahu přináší i cenu zhruba 3020 korun. Vydání má proběhnout 28. října na PC, PlayStation 4 a Xbox One a my vám samozřejmě co nejdříve přineseme podrobnou recenzi. Máme se na co těšit!