Možná si říkáte, že to již Ubisoft se svými hrami ze série Assassin’s Creed přehání, když letos chystá vydat dvě AAA hry z tohoto universa. Jenže všechno má svůj důvod. Unity totiž cílí jen nové konzole v čele s PlayStation 4 a Xbox One, kdežto Rogue pouze na staré železo v podobě PlayStation 3 a Xbox 360. A to si pište, že se tato strategie Ubisoftu rozhodně vyplatí, když každou ze starých platforem vlastní nějakých 80 miliónů hráčů. Navíc bude tento díl inovativní v jedné zásadní věcí. Úplně poprvé totiž budeme hrát za templáře a ne za asasína, jak jsme ze všech dosavadních dílů zvyklí. Samozřejmě se hráč nezhostí role templáře ihned, ale dospěje k němu pomocí ústřední postavy a jejího příběhu. Řeč je o jednadvacetiletém Shay Patric Comracovi, který je drzý a v řádu asasínů nebere svou roli příliš vážně. Ne proto, že ji nevěří, ale proto, že ji díky svému mládí dostatečně nerozumí. Pak se ovšem stane něco, co Comraca přesvědčí, aby se vydal zcela jinou cestou a začal lovit své bývalé bratry. I díky tomu budeme mít před sebou zatím nejtemnější díl celé série Assassins Creed. A právě tuto temnotu vysvětluje scénárista hry Richard Farrese: „Jak už jsme si zvykli, obě frakce potlačují to, co považují pro lidstvo za nejlepší. Asasíni chtějí lidem dopřát všeobjímající svobodu i za cenu chaosu, který pro dosažení svého cíle kolikrát používají. Templáři oproti asasínům věří, že lidstvo na takovou svobodu není připraveno, a proto lidstvo vede jako ovce a prakticky se ho neustále snaží držet v určitých svazujících mantinelech. A protože budete hrát za templáře, můžeme čekat mnohem temnější atmosféru, než na která byla k vidění u doposud vydaných her.”
Hra se odehrává během Sedmileté války, která probíhala v letech 1752 až 1761 a následně ovlivnila dění i v Evropě, kde došlo k Velké francouzské revoluci (o ní bude díl Assassin’s Creed V: Unity). A právě tato válka je důležitým středobodem pro Templáře i Asasíny, protože si v koloniální Americe mohou tyto dvě frakce urvat pro sebe kontrolu nad značným územím a jeho lidem. Mnohé z vás jistě zajímá, do kterých míst se podíváme. Autoři hry slíbili, že se můžeme těšit jednak na New York, který je vytvořen dle skutečné podoby z 18. století a také na údolí s názvem Appalachian, v kterém najdete nedotčenou přírodu. Samozřejmostí bude opět lov různorodé zvěře a prozkoumávat budete i severní část Atlantského oceánu s vlastními body zájmu, jako tomu bylo v Assassins Creed IV: Black Flag. A protože se bude jednat o severní část oceánu, budete se muset s lodí prodírat ledem a částečně zamrzlou vodou, tudíž ani vašemu hrdinovi se moc do vody nebude chtít. Plavání ve vodě sice vyloučeno není, ale ve hře bude asi nějaké omezení, po jakou dobu budete moci být ve vodě tak, aby se Cormac nepodchladil. Stejně jako v Black Flag, i v Rogue bude hlavní hrdina vlastnit loď, která nese název Morrigan. Morrigan patří do třídy ledoborců, takže může lehce brázdit zamrzlé vody severního Atlantiku. Pozor si ovšem musíte dát na plující kry, které mohou vši loď těžce poškodit nebo rovnou poslat ke dnu. Zajímavě zní možnost využít plující kry jako štít před nepřátelskou palbou. A tím se vlastně dostáváme i k námořním bitvám, které budou nedílnou součástí tohoto templářského dobrodružství. Zapomeňte na to, že byste to byli vy, kdo bude po většinu času útočit na ostatní lodě. Samozřejmě i na to časem dojde, ale v tomto díle se budete muset hlavně bránit a to dokonce i na palubě své Morrigan! Bohužel zatím nevíme, zda se v tomto díle objeví příběhová linka z přítomnosti, nebo bude zcela vynechána. Co je ale sto procentně potvrzené – multiplayer v tomto díle nebude dostupný v žádné formě.
A jak se co nejefektivněji zbavit dotěrných nepřátel, kteří vám ani za nic nedají na chvíli pokoj? Přece novými zbraněmi, které vám Assassin’s Creed: Rogue nabídne. V arzenálu Morrigan naleznete například zápalný olej, který za vaší lodí zanechá hořící stopu, od které mohou chytnout další nepřátelské lodě. Naopak novou ruční zbraní bude tak zvaná Puckle gun – podle popisu se bude jednat o něco jako předchůdce kulometu. Ostatně dále můžeme očekávat různé druhy chladných zbraní jako šavle, meče či kordy. Samozřejmě i hlavní hrdina bude mít novou zbraň a to multifunkční pušku, která umí vystřelit například uspávací šipky, granáty nebo světlice, které odlákají pozornost nepřátel. Hra bude také oplývat větší interakcí s okolím, kterou vám uvedu na následujícím příkladu. Na prostranství se objeví sud s jedem, ale nepřátelé jsou rozmístění kolem něj v různé vzdálenosti. Stačí, když nad sud vystřelíte světlici, díky které přilákáte pozornost nepřátel co nejblíže k sudu. Po té stačí jen z uctivé vzdálenosti sud rozstřelit a nepřátelé se následně vykoupou v jedovaté lázni. Další interakce spočívá ve využití medvěda, který se potuluje blízko tábora asasínů. Stačí na něj aplikovat známou šipku zuřivosti a pak se jen kochat pohledem na běsnícího predátora, kterého se snaží zneškodnit i asasínští odstřelovači na věžích.
Bohužel se v soubojovém systému tohoto dílu dočkáme jen pár změn, o zásadní změny se postará až Assassins Creed V: Unity. Musíme totiž brát v potaz, že hrajeme za templáře, který se musí nějakým způsobem bránit asasínům. Z tohoto důvodu byl pozměněn Eagle vision tak, aby odpovídal obrannému systému druhé strany. Ten bude nově signalizovat blížící se nebezpečí a ukáže vám jednotlivé cíle. Samozřejmostí bude také navigace v městském prostředí pomocí jakéhosi kompasu, který bude do Eagle vision zakomponován. I tak si ale Shay bude muset dávat velký pozor, aby nebyl uloven asasíny. Hráči toho mnoho napoví například neobvyklé šustění ve křoví. Dále rozhodně můžeme očekávat přepady ze vzduchu v městské zástavbě, kde se mohou asasíni schovávat na střechách budov či ve větvích stromů a tak dále. Prostě se dá říci, že se asasíni, tentokráte v rolích vašich nepřátel, budou chovat tak, jako jsme se chovali mi v předchozích dílech. Tvůrci hry se také dušují, že tentokráte potkáme špičkově vybavené asasíny nejen v závěrech jednotlivých misí, ale běžně v herním prostředí – třeba v táborech. Tito nemilosrdní zabijáci samozřejmě budou mnohem důvtipnější než běžní pěšáci. Můžete tak počítat, že se při soubojích s nimi pořádně zapotíte. Špičkoví asasíni se budou totiž schovávat, útočit z úkrytů, střílet do výbušných sudů, a jakmile se je vám podaří zranit, vezmou nohy na ramena a budou za sebou metat kouřové bomby, aby se vám co nejefektivněji ztratili z dohledu. Prostě souboje s tímto druhem nepřátel bude dle slov tvůrců probíhat vždy odlišně. Otázkou jen zůstává, zda i přes toto značné úsilí tvůrců nebude i tak soubojový systém příliš lehký po vzoru z předchozích dílů.
Takže, ještě jednou připomenu, že tento rok vyjdou celkově dvě hry z universa Assassins Creed. Assassins Creed V: Unity vyjde 13. 11. 2014 a Assassins Creed: Rogue 11. 11. 2014. Nevím jak vy, ale já se na AC: Rogue moc těším, protože přinese konečně pohled z druhé strany globálního konfliktu dvou znesvářených frakcí, které od pradávna bojují o vládu nad běžnými lidskými životy.