Příběhová linie
Jak jsme již nakousli v úvodu, tentokrát nás hra zavede daleko od všech předchůdců a to do vzdálené budoucnosti. Čeká na nás sám starověký Egypt. Místo a čas vzniku samotného řádu asasínů. Budeme tak při samotném založení bratrstva, díky čemuž ještě lépe pochopíme jeho smysl a cíl.
Byla to doba hieroglyfů, uctívání mnoha bohů a vlády královny Khenus s králem Unasem, což je konec páté dynastie, okolo 2360 před naším letopočtem. Naše hlavní postava nese jméno Bayek, jehož povolání je tzv. medžaj, tedy něco jako policista či vojenská jednotka. Jeho hlavním úkolem je dohlížet na pořádek a spravedlnost na ulicích či mimořádných akcích. Bayek tak automaticky strká nos do čehokoliv nezvyklého, ať už je to chystaná poprava nebo korupce ve vysokých kruzích. Zřejmě právě intriky a spolčení se mnoha vysoce postavených lidí (možná již templářů) vedlo ke vzniku asasínů. Někdo zkrátka musí dohlédnout na potřeby a zájmy prostého lidu.
Starověký Egypt
Zřejmě vůbec první informace, která o této hře byla známa, byla lokace Egyptu. A musím se hned zkraje přiznat, že při představě všudypřítomného zlatavého písku, žlutých budov a maximálně cest z nějakých bledých kamení, jsem byl poněkud skeptický. Všudypřítomná jednolitá barva bude tak stereotypní, pomyslel jsem si. Nemohl jsem však být dále od pravdy. Neocitneme se totiž na nudné vyprahlé poušti, ale poblíž moře a bujné vegetace. Divoká příroda v podobě lvů, plameňáků, hrochů, ale i palem, keřů a jasné zeleně vytváří nádherný kontrast, na který je radost pohledět. To vše navíc v pokrokovém grafickém kabátku? To je více než příjemné překvapení.
Užijeme si navíc pro Evropana možná ne tolik známé zbraně a civilizaci, celou řadu zajímavých lokací, nevyjímaje obřích pyramid, tajemných katakomb či krví nasáklé gladiátorské arény. Dle některých informací na nás čeká dosud největší otevřený svět ze všech dílů série. Někdy je prostředí přirovnáváno ke Skyrimu. Se sérií The Elder Scrolls má nový AC však ještě jednu společnou vlastnost. Zmizela totiž minimapa a místo ní se v horní části obrazovky objevil kompas. Na něm vidíme všechny důležité místa i cíl mise, tedy za předpokladu, že se díváme správným směrem. Nemusíte se však bát, že bychom o mapu přišli úplně. K dispozici je stále mapa přes celou obrazovku, kde vidíme již odhalené lokality. Jako obvykle můžeme značný kus mapy odhalit tím, že vylezeme na speciální vysoké místo a spustíme prohlídku, při které se kamera točí dokola. Nechybí ani staré dobré zakončení skokem do měkkého, zde třeba do palmových listů. Pokud vás napadla otázka, jakým jazykem že se bude v tomto prostředí mluvit, odpovědí je současná angličtina.
Souboje jak je neznáme
Série Assassin’s Creed dosud měnila dobu, protagonisty, zbraně i některé mechanizmy. Co však zůstávalo téměř stejné, byl soubojový systém. Ubisoft se však nyní rozhodl proměnit i tento prvek a to razantním způsobem. Zapomeňte na používání neproniknutelného blokování a devastujících protiútoků. Boj nyní probíhá v podobě úskoků a rychlých výpadů, nejlépe v době, kdy protivník promáchl. Zůstal sice k dispozici rychlý a silný (ač pomalý) útok i možnost střílet z luku. Obrovský prostor však dostal i náš nový štít, který pravděpodobně nedáme z ruky a to ani v boji s dvouručními zbraněmi. Samozřejmostí pak jsou výsuvné asasínské čepele.
Celkově jsou tak boje připodobňovány ke hrám jako Witcher nebo Dark Souls. U nepřátel dokonce už ani nevidíme varovný signál, že na nás začínají útočit. Plně se tak budeme muset spolehnout na vlastní okamžité reakce a reflexy. Při boji proti větší skupině soupeřů můžeme dostat i vícero ran najednou, jelikož si nepřátele při boji již vůbec nedávají přednost. Každá rána, kterou dostaneme, nás přitom na asi vteřinu paralyzuje, takže můžeme dostat sérii ran, aniž bychom se mohli nějak účinně bránit. Omezeno bude také okamžité zabití, které dřív bylo možné i z podezřelých situací, když jsme třeba ke stráži přišli zepředu a zabili třeba i víc stráží v krátké době. Obecně již nebudeme stráže zabíjet jako na běžícím pásu, ale kromě okamžitého zabití zezadu či seskokem, si budeme muset každého padlého tvrdě vybojovat. Následkem toho jsou boje mnohem dynamičtější, napínavější a zároveň také obtížnější.
Proti nám se postaví jak egyptští vojáci, tak jednotky římské. Chybět nebudou lučištníci střílející ohnivé šípy, jež zůstanou v našem štítu či velmi obtížní bossové. V gladiátorské aréně byl již představen obrovitý boss Slaver, který většinu zkoušejících hru na E3 2017 zmasakroval. Nepřátelé se štítem mohou snadno zcela zablokovat náš útok. V aréně se na nás valí nepřátelé po jednotlivých vlnách, při čemž někdy je vše zakončeno právě bojem s nějakým tím bossem. Pro zpestření je aréna „zdobena“ různými překážkami, například rotujícím dřevěným kůlem s ostny. Tenhle kůl však jde také rozbít, protože zmíněný boss nás jím dokázal prohodit a tím z něj udělat dříví. Naštěstí se postupně nabíjí adrenalinový ukazatel, po čemž lze spustit sekvenci vlastních rychlých a ničivých útoků. Po každém úspěšném útoku (či střele) se u nepřítele objeví číselný údaj, takže hned víme, kolik jsme mu ubrali.
Právě kvůli zvýšené obtížnosti přirozeně dostane větší prostor stealth, který se stal mnohem výhodnější taktikou. Pro nenápadné plížení se a okamžité zabíjení je výhodné znát rozmístění jednotlivých stráží. K tomu poslouží výtečná novinka – náš nový jestřábí kamarád Senu. Jediným stisknutím tlačítka se vžijeme do našeho letícího urostlého ptáčka, se kterým nejenom že si užijeme parádní výhled, ale především můžeme označit důležité cíle, nepřátele, nepovinné úkoly či pokladnice. A jak obhlédneme situaci v budově? Jednoduše, Senu někdy dokáže označovat i skrze zdi budov.
Skilly a Vybavení
Bojem a plněním úkolů, ať už hlavních či vedlejších, získáváme zkušenosti. Jejich nahromaděním samozřejmě postupujeme na novou úroveň, díky čemuž také získáme bod schopností. Ten pak radostně utratíme za novou schopnost. Na stromu schopností jsou rovnou tři odlišné větve. Jednak tu máme oblast lovce, kam spadá také lukostřelba, dále oblast válečníka, což je přímý boj a zbývá již jen oblast jasnovidce. Do této třetí oblasti již spadá celá řada rozličných záležitostí, včetně výhodnějšího nakupování. Popis všech skillů najdete zde. Právě finance a předměty jsou další důležitou součástí hry. Můžeme si vybrat z celé řady brnění a zbraní, při čemž každý kus má číselně popsány své vlastnosti. Itemy jsou i různě vzácné, což zároveň označuje daná barva. Například některé luky jsou silné a přesné, ideální pro odstřelování z dálky. Jiné se naopak vzdáleně podobají brokovnici, střílejí totiž až 5 šípů najednou, ale přesnost je chabá. Šípů nemáme nekonečno, ale z našich obětí je lze vzít zpět. Sbírání lootu naštěstí nezabere takřka žádný čas. K věci se jen ohneme a na pravé straně obrazovky ihned přehledně vidíme obrázky toho, co jsme právě vzali. Úrovně mají nakonec i soupeři, což u nich lze vždy vidět.
Assassin’s Creed Origins přináší řadu inovací, při čemž každá z nich vypadá na jedničku. Největší změnou, která se možná nemusí líbit úplně každému, je bojový systém. Ten se nyní nese ve stylu uhnout a útočit, takže se již nedočkáme tolika komb. Právě ty jsem si však vždy neskutečně užíval. Čekat můžeme i zvláště kvalitní audiovizuální zpracování (část soundtracku k poslechu zde), jedinečnou atmosféru starověkého Egyptu a prozrazení samotného počátku všech asasínů. Předobjednávky již začaly. Hra je k dispozici hned ve třech edicích. Klasická vyjde na 60 euro, deluxe na 70 euro a Gold edice na 90 euro. Titul vychází 27. října na PC, PlayStation 4 a Xbox One.