Connor Kenway, známý také pod přízviskem Ratohnhaké:ton (“Ra-doon-ha-gay-doo”), se narodil mohawské matce a anglickému otci. Vyrůstal mezi domorodci, dokud nepřitáhli červenokabátníci, kteří ve jménu krále Jiřího II. kmen zmasakrovali – zůstalo jen děcko toužící po pomstě… Chystané pokračování známé série zavede hráče do Severní Ameriky, konkrétně do doby, kdy se obyvatelé budoucích Spojených států obrátili proti britské nadvládě. A protože budování nezávislého státního útvaru se neobejde bez krve, potu a slz přimíchaných do základového betonu, Assassin’s Creed III slibuje přinést velkolepé, šarlatem zbarvené dobrodružství, jímž nás provede sympatický Connor.
Tvůrci postaví protagonistu po bok revolucionářů, velikánů formátu George Washingtona či Benjamina Franklina; učiní z něj malé, ale nepostradatelné kolečko stroje svobody. Hra mapuje období mezi lety 1753 a 1783, stanete se účastníkem a hybatelem událostí, vyvrcholivších léta páně 1783 formálním ukončením bojů a uznáním USA. Zabojujete si u Bunker Hillu, v Bostonu ochutnáte Darjeeling, navštívíte okupovaný New York, kde se zapojíte do evakuace revoluční vlády. Tvůrci zvolili období bohaté na události zásadního rázu a jakkoli americké reálie osloví spíše zámořské publikum, hra si klade za cíl zaujmout širokou herní veřejnost. Nic jiného ostatně – vzhledem k obřímu rozpočtu hry – Ubisoftu vlastně ani nezbývá.
Pozoruhodný skok prostorem a časem představuje nezbytný krok, jak vlít (poněkud) stagnující sérii novou krev do žil. Razantní změna prostředí je ovšem změnou největší: pokud jde o herní mechanismy, “třetí” pokračování se oproti předchozím dílům změní spíše jen kosmeticky. Opět se podíváme do velkých měst (Boston, New York) i mimo ně, s naprostou svobodou pohybu. Pokud jde o ztvárnění lokací majících historický předobraz, tvůrci si v zájmu hratelnosti dovolili jisté odchylky od reality, kupříkladu město proslulé neotřelým čajovým dýchánkem bude v AC3 asi třikrát větší než jeho skutečný dobový protějšek. Jen doufejme, že totéž montrealská pobočka Ubi neprovede s historickým děním – moc by se nám líbilo, kdyby uzpůsobeny byly nikoli dějiny scénáři, ale scénář dějinám…
Série vždy stála na protagonistech, přičemž těmi se přirozeně rozumí historičtí hrdinové (Altair, Ezio a nyní i Connor), nikoli moderní Desmond, jenž sice vývojářům slouží jako osa pro vyprávění, nicméně paradoxně představuje nejméně zajímavou postavu. Takže pokud jde o Connora, tento samotářský míšenec je oproti temperamentnímu Eziovi (jenž si v rámci série uzmul největší prostor) o poznání mlčenlivější, rozvážnější. Je to chladnokrevný zabiják spjatý s přírodou, jehož osud přivede mezi mlýnské kameny řádu templářů a asasínů. Povahové a etnické odlišnosti se projeví nejen v dialozích a cut-scénách, ale i při samotném hraní, kdy Connor sází na tichou agresivitu, spoléhá na svou hbitost a rychlost a žízeň po krvi. Hra původně měla obsahovat i skalpování, ale to vývojářům povedlo zpracovat tak realisticky, že se nakonec rozhodli tento prvek raději vypustit. AC3 hlásá posun stávajícího paradigmatu, kdy defenzívní prvky ustoupí poněkud do pozadí, aby daly vyniknout Connorově bezprecedentně nezúčastněnému přístupu k zabíjení.
Významná část nového pokračování, zhruba třetina herní doby, by se měla odehrávat mimo městskou aglomeraci – v tzv. příhraničí (The Frontier), kde narazíte na divokou zvířenu vhodnou k lovu a následnému zpeněžení kořisti), navštívíte malé osady a tábořiště indiánských kmenů. Příhraničí rozlohou překoná římský venkov a nabídne (alespoň podle tvrzení Ubisoftu) mnohem víc obsahu než dříve. Z části se o to postará také nový systém akrobacie, jenž Connorovi dovolí pobíhat po větvích stromů a po skalách: vývojáři se rozhodli přenést freerunning i do přírody, proti čemuž nelze nic namítat. Poměrně výrazných změn se dočkají – s ohledem na výše uvedené – i souboje, obsahující nově možnost zabít několik protivníků zároveň, systém řetězení zabití, nový zaměřovací systém, boj se dvěma zbraněmi apod. Connor se nerozpakuje brát si lidské šíty, nepozorné strážné škrtí na smyčce provazu, je to zkrátka chlapík do nepohody.
Upravený engine Anvil zvládá vykreslit až 3 tisíce postav najednou, což tvůrcům dovoluje pojmout davové scény (bitvy, úprk lidí před požárem) pompézněji než kdy dříve. V průběhu hry se budou střídat roční období, což se neobejde bez dopadů na hratelnost. V zimě, kupříkladu, je pohyb pomalejší a když se brodíte po pás sněhem, jste snadným cílem pro skryté útočníky. Sníh má ulpívat na oblečení, tvůrci si prý dokonce dali záležet i na takových detailech, jako je fyzika sněhových vloček. Že ve sněhu budete zanechávat stopy, stejně jako vaše kořist, je to nejmenší. Řeky a jezera zamrznou, čímž dojde ke zpřístupnění dříve nedosažitelných oblastí.
Některé featurky z minulých dílů Ubisoft výrazně překopal, jiné odstranil úplně. V průběhu hry se – s ohledem na hektický děj – několikrát změní způsob vydělávání peněz. Zpočátku budete získávat finance lovem, později přijde ke slovu skupování nemovitostí. Vrátí se oblíbené dobrovolné mise, při nichž se využívají čistě akrobatické prvky, kdy odměnou je přístup k nejlepší zbroji a zbraním ve hře. Jen by nás docela zajímalo, jak je tvůrci pojmou, když v kolonizované Americe člověk jen těžko najde podzemní bludiště podobné římským katakombám.
Hra by měla vyjít 31. října pro PS3, X360 a PC, přičemž půjde o nejdražší a nejdéle vyvíjený AC titul, na němž se podílelo nejvíce lidí. Bylo by fajn, kdy si hra ke všem “nej” mohla připsat i adjektivum “nejlepší”, obáváme se ale, že dob AC2 (tzn. první hry s Eziem) tvůrci pouze iterují zavedené postupy: když si odmyslíte změnu prostředí, zas až tolik nového chystaný třetí díl nenabízí. Ne že by to ovšem apriori muselo znamenat něco špatného… Je však třeba dodat, že rozpočet, velikost týmu a délka vývoje se na nejnovějším pokračování projevuje: hra vypadá jednoduše famózně, a pokud bude obsahová část jen z poloviny dobrá, jako je podle dostupných obrázků a filmečků vizuální prezentace, máme se opravdu nač těšit. (A zároveň se, sluší se dodat, modlíme, aby HW nároky nebyly tak krvavé, jak vypadají, že budou.) Mimochodem, než se s vámi pro dnešek rozloučíme, stojí za to vypíchnout, že Ubisoft se zatím nijak nevyádřil, zda bude AC3 vyvrcholením série, či zda se můžeme těšit i na další pokračování…