Přiznejme si to, že ještě dlouho před vydáním, byl první díl vyzvednut do pomyslného herního nebe a to především díky neskutečnému hype s půvabnou Jade Raymond v čele. Zprávy co všechno hra dokáže a co všechno hráč bude moci provádět, pouštěné do světa skrze její krásnou tvářičku, se zkrátka ukázalo jako velmi dobrý marketingový tah. Ať už se nám to líbí nebo ne, o prodejnosti her dnes do značné míry rozhoduje právě reklama a zavedená značka. Ostatně ony jsou velmi ziskové i hry, které většinou v recenzích shazujeme, a které jsou vytvořeny jen proto, že v kině běží film se shodným názvem. Příležitostný hráč pak za pár šupů koupí titul, nad kterým by zkušenější hráč jen zvysoka ohrnul nos. Ale to jsem, zřejmě ještě pln dojmů z nedávno recenzovaného Terminátora, zabředl někam úplně jinam. Zkrátka Ubisoft potřeboval zavést novou značku a my mu tímto musíme složit velkou poklonu, protože Assassins Creed dnes patří mezi ta nejzvučnější jména v herní historii vůbec a klidně si odvážím říct, že i kdybychom se o pokračování před jeho vydáním nedozvěděli lautr nic, stejně to bude jedna z nejočekávanějších a nejsledovanějších her tohoto roku. Možná i proto se tentokrát management Ubisoftu nespoléhá na půvab sličné producentky, ale jde na to zcela jinou a možná ještě fikanější cestou. Nu dost bylo mlácení prázdné slámy, pojďme se podívat, co si pro nás vývojáři pro druhý díl zatím nachystali, je toho totiž opravdu hodně.
Myslím, že snad neprozradím nic, co by všichni hráči už dávno nevěděli. V prvním díle si na nás totiž tvůrci nachystali takový malý fígl, díky kterému si podstatně ulehčili budoucí práci na příběhu. Hlavní hrdina totiž žije v roce 2012 a všechny příběhy uskuteční díky tomu, že se pomocí speciálního přístroje vrací do minulosti a prožívá tak vlastně události, které zažili jeho vzdálení předkové. A nejinak tomu bude i tentokrát. Jenom se přesuneme o několik stovek let vpřed kolem roku 1486, přičemž hlavní část děje se bude odehrávat v Benátkách, tedy ve slunné Itálii. Připadá mi úžasné, jak tvůrci vyprávějí o tom, proč si za oblast hraní vybrali právě Itálii. Je to dnes totiž jedno z turisticky nejvyhledávanějších míst a v různých průzkumech je Itálie označována za nejkouzelnější a nejromantičtější oblast na planetě vůbec. Je tedy jasné, že spousta hráčů bude milovat hrát v takovém prostředí a přiláká to jistě i spoustu nepravidelných hráčů. Je zkrátka důležité ocenit, že autoři přemýšlí o hře i v takových detailech a souvislostech.
A když už jsem u těch autorů. Podle posledních zpráv, na hře v současné době pracuje více než 450 lidí, což je prý 3x více, než tomu bylo u prvního dílu, kterého se mimochodem prodalo více než 8 milionů kusů, což lze považovat za fantastický úspěch. Je vidět, že Ubisoft prostě nic nenechává náhodě a pokračování nedovolí propadnout za žádnou cenu. Některé informace totiž zní doslova fantasticky, takže se nakonec není ohromnému množství lidí na hře pracujících co divit. Hlavní postavou, za kterou se budeme ve středověku pohybovat, tentokrát bude šlechtic z Florencie se vznešeným jménem Ezio Auditore de Firenze. Ten původně vůbec nepatřil k assassinům, ale okolnosti ho přinutily do tohoto řádu vstoupit, ostatně předpoklady k tomu má značné, už od mládí se totiž cíleně zdokonaloval v bojových uměních. Hrdinu prý bude hnát neukojitelná touha pomstít se jiným klanům, které neoprávněně pošpinily jméno jeho rodiny. Podrobnosti o co přesně vlastně půjde, ovšem zatím vývojáři tají a zřejmě budou prozrazeny až posléze.
A protože je Ezio hrdý šlechtit a má vychování, bude se podle toho i chovat. Dočkáme se tak nejen situací, kdy si pustí pusu na špacír, ale má své protivníky rovnou i cíleně provokovat, přičemž vy jako hráč do toho budete mít možnost přímo zasáhnout. Když si to celé srovnávám v hlavě, tak si nemůžu pomoct, ale napadá mě jasné srovnání se Zorrem. Vždyť to byl taky “skrytý” hrdina, který tedy bojoval především proti bohatým vykořisťovatelům své země a hnala ho víceméně taky touha po pomstě. Ezio to ovšem bude mít těžší, protože to vypadá, že maskovat svou tvář bude jen minimálně, takže po různých soubojích a šarvátkách ho budou moci lidi na ulicích poznávat. Dočkáme se tak spousty vedlejších misí, ve kterých po sobě budeme zahlazovat stopy, které jsme byli nuceni zanechat během hlavních soubojů. Plnit tyto úkoly nebude povinné, ale vystavujeme se tak nebezpečí, že nás po vstupu do města někdo hned pozná a okamžitě na nás zavolá místní ozbrojenou gardu.
Jak už bylo řečeno, hra se bude odehrávat především v Benátkách. Dočkáme se ale i dalších měst, navštívit bychom měli i Řím a jedna z misí se bude odehrávat na venkově. Ano, opět si užijeme i jízdu koňmo, nebojte, že by nás právě o toto tvůrci ošidili. Spojení měst ale bude tentokrát uděláno jiným způsobem, hráč prý má mít pocit, že se pohybuje v jednom velkém rozlehlém prostoru. Tomu zase trochu odporuje informace, že takové Benátky, ačkoliv mají být daleko rozlehlejší, než města v prvním dílu, budou rozdělena do pěti různých provincií. Zatím tedy tyto informace berme trochu s rezervou, na papíře to vypadá daleko jednodušeji, než funkční v samotné hře. I tak je vidět, že autoři nic nenechávají náhodě a dokonce se sami vydali do dnešních Benátek, kde pořídili několik tisíc fotografií. Podle nich pak tvoří herní lokace, měli byste tak mít intenzivní pocit, že se opravdu pohybujete v tomto nádherném městě.
Co možná nebude zas až tak identické, budou rozhledny, které opět budou rozmístěny po celém městě a budou vám sloužit především k tomu, abyste pěkně shora získali přehled o celém místu a mohli si dopředu naplánovat, kudy se budou vaše cesty ubírat. Hlavní úkoly mají zůstat vesměs stejné, tedy zneškodnit nějakou hlavní postavu. Tvůrci ovšem vyslyšeli kritiku od hráčů prvního dílu, takže jak se k vykonání konečné akce dostanete, bude probíhat odlišně. Po celém městě bude rozmístěno mnoho “vedlejších” postav, které vás třeba nasměrují, jak se vašemu cíli dostat na zoubek, ale zároveň vám mohou dávat i vedlejší úkoly. Budete si tak moci vybrat, které úkoly splníte, a na které se rovnou vykašlete, protože by vás třeba nebavily. Ovšem na úplně všechny se zase vykašlat nebudete moci, protože během jejich plnění budete zároveň získávat zkušenosti a nové vlastnosti, které mohou být nezbytně nutné pro dokončení hlavního úkolu. V každém případě byste měli mít pocit, že procházíte jednou celistvou hrou a prostředím, který bude žít a překypovat vlastním životem.
Důraz pak bude kladen právě na spojitost s prostředím a ve hře má být výrazným způsobem vylepšena umělá inteligence. NPC postavy by tak měly reagovat na vaše chování a podle toho s vámi jednat. Pokud se tedy budete chovat jako vyložená svině, získáte si přízeň podsvětí a budete moci spolupracovat třeba se zloději, kteří pro vás například ukradnou nějaké důležité informace. Pokud ale budete vyloženě klaďas, pomohou vám zase spíš úctyhodní občané města atp. Stejný důraz je kladen i na nepřátele, protože různé souboje a potyčky budou opět hlavní složkou celé hry. Jsou tak slíbeny čtyři hlavní typy nepřátel, od lehko oděnců, kteří budou schopní stejně jako vy šplhat po budovách, po obrněné rytíře, kteří budou pomalejší, ale o to více nebezpeční. Tvůrci pak hovoří třeba o honičkách, kdy vás na útěku budou pronásledovat mrštní protivníci, kteří budou umět stejně jako vy používat různé parkurové specialitky a vychytávky.
Tím jsme se samozřejmě dostali i k samotnému lezení, které ani ve dvojce prostě nesmí chybět a užijeme si ho opět do sytosti. Protože autoři chtějí, abychom příliš netápali a naše cesty po stěnách budov a ochozech byly co nejvíc plynulé, připraví nám nápovědu v podobě porůznu uvázaných bílých šátků, které nám vždy napoví další možnou cestu. Bylo by dobré, kdyby ve vyšších obtížnostech šla tato funkce i vypnout. Ezio tentokrát bude umět i plavat, což vzhledem k lokacím, kde se hra bude odehrávat, můžeme brát jako naprostou samozřejmost. Pozoruhodněji už zní možnost létat a to na zařízení velmi podobném dnešním vznášedlům. Teď se totiž něčeho podržte! Hlavní hrdina se bude setkávat s geniálním vynálezcem Leonardem da Vincim, který mu vždy čas od času dá některý ze svých nadčasových vynálezů. No nezní to fantasticky? Tvůrci dále slibují interakci i s dalšími významnými historickými postavami.
Ezio ale musí také bojovat. K tomu mu poslouží více než dvě desítky především chladných zbraní. Každá z nich pak bude mít i svůj speciální úder, kterým efektivně a přitom efektně zneškodníte protivníka stojícího vám v cestě. Zapomenout pak nesmíme ani na speciální vystřelovací nůž, který má hrdina skryt na předloktí, a který tentokrát dokonce dostane dvojče, tedy na každé ruce bude mít hrdina jeden. Tvůrci se dále zaměřují na hlavní postavu, jejíž tvorbě věnují obrovské množství času. Postava nejen že se opět bude velmi ladně pohybovat, ale opět bude vymodelována do posledního detailu. To ale není všechno. Speciální péči věnují tvůrci dokonce i oblečení a to do takových podrobností, že bude na postavě v několika vrstvách. K tomu si navíc přičtěte, že grafika bude ještě lepší než posledně a přibudou i nové a lepší vizuální efekty. O daleko rozsáhlejším prostředí už jsme si psali, takže ještě dodám, že třeba systém vegetace bude stejný, jako byl použit u výtečného Far Cry 2.
Má cenu ještě něco dodávat? Informace, které jsou nám již nyní známy, znějí zkrátka fantasticky a to si vezměte, že termín vydání je stanoven až na 17. listopadu tohoto roku. Je tedy jasné, že hlavní esa mají autoři stále ještě v rukávu a už teď se jistě všichni nemůžeme dočkat dalších informací. Je jasné, že před sebou máme jednu z nejlepších her tohoto roku a tentokrát si ani v nejmenším nemyslím, že by si vývojáři dovolili něco zanedbat, o čemž svědčí i jejich obrovský tým. Oproti původně zveřejněným informacím mohou být klidní i všichni hráči nevlastnící některou z konzolí, hra se kromě Xboxu360 a Playstationu 3, objeví i na PC.