Přestože Arma 2 si od většiny recenzentů vysloužila opatrnou chválu, celkové hodnocení hry srážely nesčetné bugy, některé vpravdě olbřímých rozměrů, a AI mající daleko k dokonalosti. Teprve jak postupně vycházely opravné patche, stala se z druhé Army excelentní FPS, jakou měla být hned v den vydání. (V zájmu objektivity je však nutno uvést, že ani verze 1.0 neměla mezi realistickými střílečkami vážnější konkurenci. Codemasters by mohli vyprávět.) Zároveň s opravami pracovali mágové z Bohemia Interactive i na standalone datadisku nazvaném Operation Arrowhead, který vyjde těsně před začátkem letošních prázdnin a přinese mnoho nových featurek, jež se do původní hry nevešly.
Označení “datadisk” vlastně není příliš na místě, protože Arrowhead si rozsahem nezadá s původním titulem, v mnoha ohledech by ho měl dokonce předčit. Z postsovětské Černarusi, kterou prý tvůrci navrhli podle satelitních snímků Českého středohoří, se přesuneme do vyprahlého Tákistánu, středoasijského (a skrznaskrz fiktivního) státu, jemuž byl předlohou Američany okupovaný Afghánistán. V Tákistánu zuří občanské nepokoje, civilní ztráty rostou každým dnem, což západní koaliční síly nehodlají nechat jen tak. A tak je do konfliktem zmítané zemičky vyslána armáda, aby zde obnovila pořádek, mír a víru v pravdu a lásku.
Děj se odehrává tři roky po událostech v malebné Černarusi, tvůrci pro tentokrát opustili ideu hlavního hrdiny (sbohem, Matte), poněvadž šlo o příliš omezující koncepci. Hned si objasníme proč. Chlapíci z BI si totiž dali za cíl ukázat válku coby komplexní děj, jakožto sled zdánlivě nesourodých událostí, které teprve ve svém celku umožňují jakés takés pochopení vražedného šílenství, jemuž říkáme válka. Musíte-li spoléhat pouze na vlastní oči (což plyne přímo z definice FPS) a chcete přitom spatřit celek, potřebujete více úhlů pohledu. Jelikož s jediným protagonistou prostě nevystačíte, v Arrowheadu si vyzkoušíte rovnou 4 různé role, podobně jako kdysi v prvním Flashpointu. Potenciál vícero hrdinů skvěle využilo například nejnovější Call of Duty, expanze k Armě snad nezůstane pozadu (i když tyto dvě hry jinak nemají prakticky nic společného).
Arrowhead chce tedy mít co nejširší záběr. Bohemia Interactive z vás udělá obyčejného pěšáka i armádního specialistu, vojína i velitele. Posadíte se do kokpitů helikoptér a kabin tanků, vyzkoušíte si ovládání bezpilotních letadel; herní náplň bude zkrátka mnohem pestřejší než v případě Army 2. Podrobnosti o příběhu zatím zůstávají obestřeny tajemstvím, takže kromě výše uvedeného vám toho už moc neprozradíme. Ne že by na zrovna na příběhu nějak zvlášť sešlo, zápletka ve střílečkách stejně slouží jenom ke zprostředkování akce. A tu uměli v BI vždycky podat skvěle. Za zmínku ale určitě stojí, že v průběhu hry narazíte také na české jednotky, i když o jejich roli v kampani se zatím neví nic.
Rozloha herní plochy má konkurovat původnímu titulu, podíváme se jak do skal a kamenitých pustin tákinstánského venkova, tak do hustých městských zástaveb. V řeči čísel to znamená zhruba 225 čtverečních kilometrů terénu. Na gigantické lokace, jež věrně vystihují realitu, jsme u BI už tak nějak zvyklí, takže by se skoro zdálo, že tvůrci v tomto ohledu nikoho nepřekvapí. Chyba lávky. Faktem totiž je, že herní plocha nebude ničím limitována! Když dospějete až na “konec” mapy, engine procedurálně vygeneruje novou krajinu, táhnoucí se do nekonečna a nejspíš ještě o kus dál. Jan Pražák, PR manažer Bohemia Interactive, nedávno prozradil serveru IGN, že “přeshraniční terén” (včetně zástavby) bude generovaný pseudonáhodně, což znamená, že nekonečný svět Arrowheadu bude při každém rozehrání (a pro všechny uživatele) stejný.
Další velkou novinkou je dramaticky vylepšený systém nočního vidění, realizovaného pomocí termovize. Zpracování termovize převzalo BI ze svého simulátoru VBS2, který využívají armádní složky po celém světě. O co přesně půjde? No, stručně řečeno, každý objekt generuje určité teplo, zachytitelné přístroji. Vtip je v tom, že hry, v nichž můžete využít termovizi, dosud nikdy nekladly na teplotu takový důraz a nereflektovaly teplotní změny, což právě Arrowhead dělá. Motory stojících vozidel vychládají (a začínají splývat s prostředím), lidské tělo nemá všude stejnou teplotu (končetiny jsou chladnější než trup) atp. Tohle všechno nyní engine bere v úvahu. Jsou to sice jen detaily, ale právě detaily přibližují Armu k ještě větší podobnosti s realitou.
Hratelnost zpříjemní možnost ukládat věci do batohu, jehož obsah budete moci sdílet se svými spolubojovníky, čeká vás též nová sada tutoriálových scénářů a přepracovaný navigační systém, který by měl umožnit o něco pohodlnější zjišťování polohy než minule. Změn se dočkala i rádiová komunikace, dočkáme se spousty nových vozidel (30+) a zbraní – tohle všechno ukazuje, že ambice Arrowheadu dalece přesahují ambice standardních datadisků.
Změn pochopitelně dozná i grafika, taktéž fyzikální model dozná vylepšení. A když říkáme fyzikální model, máme na mysli hlavně destrukci prostředí. Zatímco v druhé Armě šly zničit jen některé budovy, nový destrukční systém by se měl vztahovat na všechny stavby ve hře. Oproti originálu byl vylepšen také jízdní model, což bylo potřeba jako sůl. Co se grafiky týče, engine prošel optimalizací, tvůrci zapracovali na modelech postav, kterým dali do vínku velké množství detailů, rovněž hra světla a stínu bude vypadat lépe než v případě Arma 2.
Stejně jako všechny předchozí válečné tituly od Bohemia Interactive, i Arrowhead nabídne hráčům téměř neomezenou svobodu při řešení rozmanitých herních situací. Arrowhead chce podat bezprecedentní zpracování války – a z toho, co o hře dosud víme, se jeví, že tvůrci k tomu mají slušně našlápnuto. Nezbývá než doufat, že zážitek z realistického válčení nepoznamenají zbytečné bugy (preview verze hry naštěstí ničemu takovému nenasvědčuje). Arma 2: Operation Arrowhead se na pulty obchodů dostane předposlední červnový den, takže příznivci realistických akcí budou mít během prázdnin plné ruce “práce”. A protože BI ke hře přibalí i vymakaný SDK, početná modderská komunita snad zajistí, že tento “datadisk” neztratí na kráse ani v delším časovém horizontu.
Nojo, grafika úžasná, lákadla skvělý... ale hra samotná zas tak super není, tedy alespon ARMAII nebyla a pochybuju, že se to nějak razantně změní.. zlatý OFP :-(
no singleplayer po příběhové stránce na OFP (1) nesahal ani po nehet na noze...ale multiplayer...hmm krása
Multak je super trip!Arma 2 neni hra pro deti!
je gut, akorat me tam stwe jedna wec, to owladani wzdusnich sil.. celkem hodne citliwy :(
Zase to bude s prominutím tak debilně optimalizovaný,že na to budu muset mít kompl za 50k abych to jel na střední ne??Zkoušel jsem to stáhnout,a na mym pc se to na medium/low docela sekalo,to už radši OFDR nebo AA3 nebo už i CoD...
Nevíte kdy to víde?
už se na to těším jak si to pořídím
Jak je v članku uvedeno, poslední červnový den :)
jakých 50k? Můj kopl má do 50K hodně daleko a arma 2 mě jede na plné krásně
no jako docela dobre ale cod je lepsi xD
Náročnost je na plečky samozřejmě vyšší, stejně jako tomu bylo u OFP i ArmA 1. Ale když člověk zjistí, co všechno ArmA 2 dělá, tak si uvědmí, že ta hra je celkem dobře optimalizovaná. V jaké jiné hře uvidíte naráz bojovat třeba 1000 AI, které mají vlastní úkoly a neřídí se nějakým striktiním scénářem "na efekt". To vše na mapě o rozměrech mnoha kilometrů čtverečních.
Jinak podle mého odhadu by měla být náročnost Arrowhead nižší než náročnost ArmA 2. Už jen z důvodu, že tam není tolik vegetace.
Kampaň je prý taky mnohem více svižnější, akčnější a ucelenější než původní z ARMA 2.
Já se těším na konec června.
cod 4everhttps://www.gamepark.cz/img/smile/bum.gif
tak to vypadá hodně zajímavě, akorát nový komp už to chce jak tu sůl...
Uz se tesim
Vypadá to vyborně jak graficky tak herně
co tu zase melou o CoD. chcete snad srovnávat tuhle hru s CoD? tak to si dejte facku ať se proberete. nesrovnatelné dvě hry. a pokud bych měl porovnávat, tak pro mě by vyhrála jistě ARMA. jinak největší blbost to srovnávat. každopádně BI přeju ať se opět ukážou ve světě v tom dobrém světle jako kdysi u OPF
tak to vypada dobre ze vsech stran
FUJ
skvela grafika uz se tesim az si zahraju
vsadím se, že si zatvrzelý CoĎáček viď?
nevím proč si vybral zrovna tohle ,ale jinak dobrý.
nevite jaky budou minimalni hw naroky?
vyborne zase další origo do sbírky jinak mam armu 2 a je to výtečná smažba hlavne po netu...
Rada pokud nemáte jenom o trochu lehčí komp než je HAL3000 tak si tu hru ani nekupujte ani na medium ani low to nerozjedete osobni rada poslechnete pokud chcete usetrit prachy misto toho abyste je vyhodili za neco co vam nepojede....
husty
fakt nwm oco se dnesni programatori snazej..fakt demence tvl
Nevypadá to zle pěkné grafika děj bude asi taky ok tak snad se bude na co dívat a co dělat
ze to bude za krestansky penize,ikdyz silne pochybuju
Vypada to Dobree
Ceny se bude pohybovat kolem 800Kč. A za tak rozsáhlou hru respektive "bojový simulátor" je to fakt málo. I vzhledem k faktu, že to komunita neustále podporuje novými scripty, addony a mody.
I u české komunity najdete svoje http://btkclan.cz/ http://arma2.tym.cz/
http://morclan.cz/
atd. (sry za tak velky prispevek)
dle informaci Datadisk by neměl být tak náročný jako ARMA2 (viz dole)
Minimal PC System Requirements
Dual Core CPU (Intel Pentium 4 3.0 GHz, Intel Core 2.0 GHz, AMD Athlon 3200+ or faster)
1 GB RAM
GPU (Nvidia Geforce 7800 / ATI Radeon 1800 or faster) with Shader Model 3 and 256 MB VRAM
Windows XP
DVD (Dual Layer compatible), 10 GB free HDD space
Optimal PC System Requirements
Quad Core CPU or fast Dual Core CPU (Intel Core 2.8 GHz or AMD Athlon 64 X2 4400+ or faster)
2 GB RAM
Fast GPU (Nvidia Geforce 8800GT or ATI Radeon 4850 or faster) with Shader Model 3 and 512 or more MB VRAM
Windows XP or Windows Vista
DVD (Dual Layer compatible), 10 GB free HDD space
Hra je to moc pekna , ale jak na kterym pocitaci ! Docela narocny abys to pustil na plny detaily .
Už jednička byla brutálně HW náročná an svou dobu. Myslím že je to příliš malou praxí tvůrců, toa le nemyslím že by armu dělali špatně, naopak, je to skvělá pecka se skvělou hratelností jen ty HW nároky nejsou moc dotažený. Také si myslím že si s tím tvůrci dávají dost záležet, jelikož nejsou až v tak velké šasové tísni jako velkovýrbci EA games atd. Prostě mají víc času takže si daj na čas a pečlivost. Také mají skvělé nápady a celkové prostředí mají udělané krásně, a to i přesto že je celá krajina taknějak vygenerovaná. Dvojka klasická byla pecka, hlavně se mi líbilo jakjste třeba šli do vesnice zjišťovat co se stalo a najednou do vás začli střílet nepřátelé. Jediné co se mi nelíbylo bylo poměrně tupé AI ale to se patchema nebo rovnou novým datadiskem podá
budou stejny jak u arma2 nebo vyssi? jestli ma cenu kupowat novou grafiku..
Zase dalsi natvrdla strilecka ktera kazdeho po 10 hodinach hrani prestane bavit
Nároky by měli být menší, jelikož tam není tak složitý terén. U dvojky to prostě bylo způsobeno množstvím stromů (jednoduše řečeno). :) A co by jste chtěli za stromy na poušti? :)
Ty co hráli ARMA2 si myslím nebudou mít nejmenší problém s Datačem.
máš pěkný, ale co se týká této hry je hodně náročná na grafiku, hodně lidí bylo zklamáno prvním dílem a to právě pro grafiku, ale jinak máš za 5
jj uz se tesim
Dokonalé, už když jsem si ze zvědavosti pustil druhou Armu, byl jsem mile překvapen. A přesto že nejsem žádný velký millitary fanda, bavila mě hra hodně dlouho. Bohemia interactive šla s tímto titulem na jistotu. Na herním poli je takových her poskromnu, a všudeve světě mezi nimi září právě Arma. Datadisk bude skvělej, moc se těším :) Pánové z BI mají zlaté ruce :)
To je uz ale docela dost ohrany porad jedno a to samy.
Hra je to skvělá a myslim si ze to neni pro nakyho 10letyho hrace Call of Duty coz je dobre, po netu se tam treba aspon najdou dobry teamovy hraci :-)
Pro Arrowhead jsou požadavky lehce upravené:
Minimal PC Requirements
> – CPU: Dual-core Intel Core 2.4 GHz or AMD Athlon 2.4 GHz
> – GPU: Nvidia Geforce 8600GT or ATI Radeon 3650 or faster with Shader
> Model 3 and 512 MB VRAM
> – RAM: 1 GB
> – OS: Windows XP or Windows Vista
> – DVD: Dual Layer compatible
> – HDD: 10 GB free space
>
> Recommended PC Requirements
> – CPU: Intel Core i5 or AMD Athlon Phenom X4 or faster
> – GPU: Nvidia Geforce GTX 260 or ATI Radeon HD 5770 or faster with
> Shader Model 3 and 896 MB VRAM
> – RAM: 2 GB
> – OS: Windows 7
> – DVD: Dual Layer compatible
> – HDD: 20 GB free space
..aby si to spustil na max. detailoch musis mat doma raketoplan :D
tak to je pekne
nemuselo by to být špatné ale tyto hry brzo omrzí :(
to zas ne, staci ti k tomi i7 980, 2x Toxic OC, 12GB DDR III 1600MHz ram a ses uplne vysmatej... jeste k tomu 2x 160GB ultra rychly SSD v RAID 1 a pak mas raketovej pc, ale to abys mel na zahrade jadernej reaktor a zasoby uranu...
LOL .. takuto hru mat doma :) .. nice hra dobra grafika ... fakt vyzera to super
vypadá to jako pěkná bojovka ale ja radsi ty zadarmo
vyzera ze to bude dobra hra ...
nebude to asi lepsi nez cod4
toto je pořádná hra která má tolik mžností a tak krásnou grafiku a docela solidní hratelnost že to zamaže i ty bugy! mám všechny díli v origo a sem hrdý že toto vyrobili češi :-)...těším se až budu mít další origo od BIS ;-)
boze na arme sou strasny WH naroky hlavne na grafiku to nebude ani crysis 2 a to tam bude jeste lepsi a realnejsi grafika
tohle je velmi dobre spracovany treba si to zahraju xD
arma nejde srovnavat s cod nebo crysis protoze to jsou takovy arkady kde vbehnes do tabora se stovkou nepratel a vykosis to tam sam, ale v arme si musis rozmyslet co udelas. Zkratka arma neni pro deti
On mluvil o neopravnenych HW narocich...
jak v avganistanu :D
článek i tema za 5/5
vsem doporucuji tuto hru akce od zacatku az do konce a grafika proste superrr
SUPER STRILECKA IiiI
hnedka stahnu, hnedka zahraju...sice sou i lepsi hry ale ČR nade vše :)))
paradaaa xD
jestli to bude udělaný jako arma 2 samotná tak je to v poho...
Jak už se tady někdo zminoval,není to hra pro děti a to mě na tom láká nejvíc.Tady se asi moc nenosí zmatené pobíhání a střílení na vše co uvidí..
Nevíte kdy to víde?
se těším
No uvidime ake to bude .
celkem nuda, ale možná bude samotná hra lepší :)
vyborna hra! neco jak BT2
Nejlepsi hra cesi to fakt umi :D
to slusne jdu to stahnout
boze na arme sou strasny WH naroky hlavne na grafiku to nebude ani crysis 2 a to tam bude jeste lepsi a realnejsi grafika
Arma je kruta hra. Nejlepsi je ze muzu jezdit i autama a prejizdet vojaky to je nejvetsi prdel...
dobra hra musis viac rozmylsat ak u inych strilackach ale aj tak sa stale drzim pri COD :D
pěkný článek tato hra si mne získala už jen tím že je od českých autorů doporučuji komu se líbí cod tak tohle se bude líbit také
Jako vždy...výborný článek......výborné .....provedení....výborný výsledek.Myslím že tato hra je opravdu nejlepší volbou pro simulaci armády,ale arma 2 mě zklamala kvůli své extrémní nevyváženosti,hra jela i na nejvyšší detaily,i na nejnižší ale stále se sekala stejně,doufám že arma 2:operation arrowhead se zase nebude podobat ve své náročnosti Armě 2,a bude to nádherná hra s vyváženou herní atmosférou.
Perfektní článek a ještě lepší simulátor.Armu 2 jsem rozchodil s bídou, ale OA má být daleko míň náročnější než předchozí titul.
Mimochodem do dnes hraju Armu 1 po netu a prostě bezkonkureční :)
preco je ta snipa riesena tak ze to pali skoro ako poloautomat bez nabijania