Historických strategií existuje nepřeberné množství, ale co takhle nějaká zaměřující se na rok 5 000 př. n. l.? Jestli vás tato představa láká, Ancient Cities vám udělají velkou radost.
Na hře pracuje malé nezávislé studiu ze Španělska, přičemž by měla vyjít ještě letos na PC. Nicméně dle samotných autorů by neměl být problém udělat i konzolovou verzi, aspoň se tak vyjádřili na Twitteru, takže si dost možná budeme moct zahrát na Xboxu či PS 4, každopádně není to zcela jisté. Za zmínku taktéž stojí, že autoři prošli crowdfundingovou kampaní, v níž vybrali přes 273 000€ (cca 7 000 000 Kč) a taktéž získali značnou podporu ve Steam Greenlight.
V Ancient Cities začnete kdesi v Evropě coby malá tlupa skoro ještě polodivochů. K dispozici budete mít omezený počet zdrojů a jen tu nejzákladnější technologii zakládající se na kameni připevněném ke klacku. Život to bude nelehký, jelikož se budete muset vypořádat s nemalým počtem nástrah. Na mysli mám samozřejmě divokou přírodu kolem vás, tj. divokou zvěř a kruté počasí, kteréžto vás nejednou donutí opustit vaše sídlo a vydat se najít nějaké nové pohostinnější. Narazíte ale i na přírodní katastrofy či zranění a nemoci.
Postupem času se bude vaše společenství vyvíjet, kameny vyměníte za měď a vrcholem všeho bude neolitická revoluce, jež vám umožní začít pěstovat různé plodiny a především vystavět si své město. Technologický pokrok tak nějak všichni očekáváme a ve hře bude hrát pochopitelně velkou roli, každopádně to není vše. Ancient Cities se totiž budou snažit zachytit přerod z kmene na městskou populaci hned na několika úrovních. Měli bychom se tedy dočkat i procesu vzniku sociálních vrstev (i když asi nepůjde přímo o buržoazii a proletariát 🙂 ), vývoj náboženství o obecně proměny společenské organizace. Těžko taky ostatně čekat, že by město fungovalo stejně jako kmen v čele s náčelníkem.
Hra by měla být velmi dynamická, vše se bude postupem času měnit a vy se budete muset přizpůsobovat podmínkám. Nepůjde tedy jen o dlouhodobý vývoj vašeho kmene, potažmo vašeho města. Čelit budete muset i třeba nepříznivému počasí či cyklu ročních období, kdy zima bude velkým strašákem, jak už to tak bývá. Dynamičnost podpoří i mapa, kde každé stéblo trávy a každé zvíře bude mít svůj vlastní život, což zaručí živou a pestrou herní kulisu.
Dostupný bude i diplomacie a boj, a sice skrze nájezdy, již budete moct uskutečňovat proti ostatním. Zároveň samozřejmě budete muset bránit své vlastní zdroje proti ostatním nájezdníkům. Údajně by mělo být možné i to, že se z vašeho kmene odtrhne nespokojená rodina (neboť každý jednotlivec bude mít vlastní „vlastní život“, podobně jako v Banished), jež založí vlastní kmen. S tímto novým kmenem pochopitelně budete navazovat diplomatické styky, případně s ním můžete vést válku.
Pokud jsem o několik odstavců výše použil frázi „kdesi v Evropě“, myslel jsem tím to, že k dispozici vám bude neolitická Evropa, přičemž si budete moc vybrat kterékoliv místo. Hra totiž vychází ze skutečných kartografických dat, jež konvertuje na mapu herní. Možnosti budou neomezené a je jen na vás, jak s nimi naložíte. Lákají vás vysoké hory? Či snad úrodnéáúdolí, př. pobřeží Atlantského oceánu? K dispozici taktéž budou předpřipravené lokace, které budou o dost detailněji ztvárněny, čili budou vytvořeny klasicky postaru „strom po stromu“.
Zajímavé je, že autoři museli dnešní mapu, z níž vycházejí, přizpůsobit době před 7 000 lety. Onehdy totiž byla hladina oceánů o několik metrů níže, což logicky mění podobu souše. Naneštěstí jelikož se hra bude odehrávat v období 5 000 př. n. l., nenarazíme v ní na Doggeland (pevninské propojení dnešní Británie a Francie), poněvadž ten byl zatopen mezi lety 6 200 – 6 500 př. n. l.
O Doggerland sice přijdeme, ale co nás nemine bude doba ledová. Ta vyjde jako datadisk. Další další nás zavede na Orient, což je skutečná kolébka civilizací, narazíte v něm např. na Jericho, které vzniklo před cca 11 000 lety.
Suma sumárum, vývojáři toho slíbili dost. To je i důvod, proč nakonec odložili vydání hry (původně měla vyjít již loni). Snad se jim podaří tedy naplnit potenciál, které Ancient Cities slibují, a povede se jim vytvořit něco, co tady ještě nebylo. Šanci na to rozhodně mají. Nezbývá než se těšit a držet jim palce.
No snad se poučí z chyb od Dawn of Man. Jinak hra ještě nevyšla a už mluví od DLC...proč!