Žánr survival hororů patří k velmi rychle rostoucím. Na dlouhé série jako Resident Evil či Silent Hill si vzpomene každý, ovšem jsou tu ještě další. Poněkud mylně je původ této škatulky situován do Japonska. Byli to totiž právě Francouzi, kdo dal vzniknout jednomu z vůbec prvních zástupců tohoto specifického žánru, kterému se mnozí hráči vyhýbají, protože jeho reprezentanti většinou dokáží vytvořit tak sugestivní atmosféru, až z ní mrazí. Alone in the Dark bylo až dosud řadou čtyř akčních adventur, v nichž se lekavými okamžiky rozhodně nešetřilo. Ovšem právě Japonci ovládli trh natolik, že čtvrtý díl se přes své nesporné kvality nesetkal s úspěchem, a tak to vypadalo, že kdysi slavná série skončí dost neslavně. Naštěstí by tomu mělo být úplně jinak. Spolu s nástupem next-generation konzolí se totiž začal chystat pátý, v mnohém revoluční díl s podtitulem Near Death Investigation. Ještě že se ho na PC dočkáme rovněž.
Tvůrci z Eden Games (chystají třeba i Test Drive Unlimited) se pyšní důrazem na filmovost celého projektu, který by měl především zefektivnit a zrychlit veškeré herní mechanismy. V duchu doby se těžiště zřejmě přesune blíže k akci, ovšem ani mírné adventuření nepřijde nazmar, a to především z hlediska příběhu. Logické zapeklitosti sice budou, ale nečekejme kdovíjaké namáhání šedé kúry mozkové. Pro mnohé je ale stejně přednější kvalita vyprávění, která by měla dosáhnout někdejší úrovně (myslíme tím především první tři díly). Zatímco Silent Hill byl vždy spíše bizarní a mnohým jeho těžce pochopitelný příběh nevyhovoval, vyznačoval se Alone in the Dark jistou pragmatičností, která pracovala s mystickými prvky jen zlehka. Stejný postup lze čekat i u Near Death Investigation. Samotný děj je pořád ještě držen pod pokličkou, jisté však je, že se posuneme v čase směrem do současnosti 21. století. Možná byste očekávali změnu hlavního hrdiny, který by takovýmto skokem měl logicky útočit na stoletou hranici, ale tvůrci na to buď zapomněli nebo si s tím prostě nelámou hlavu. Novinář Edward Carnby se vrací a je opět v nejlepších letech!
Tentokrát se budou podivné věci dít v okolí newyorského Central Parku i přímo v něm. Podíváme se tak do blízké zoo, kanálů i temného lesíka. Ačkoliv lokace nebudou nikterak rozsáhlé – rozhodně nečekejte rozsáhlé palouky známé z Oblivionu – užijeme si na nich slušnou míru volnosti. To je oproti ryze naskriptované a koridorovým způsobem designované konkurenci markantní rozdíl a řekli bychom, že i výhoda. Situace by tak mělo jít plnit mnoha způsoby. Near Death Investigation se snaží působit realisticky, což platí i ohledně prostředí. Jako zbraň si budete moci vypůjčit takřka jakoukoliv vhodnou část interaktivního okolí, přičemž jediným imperativem je fakt, že ji musíte unést, a to pokud možno tak, abyste se nemuseli ploužit dlouhé minuty. To platí i o střelných zbraních – těžko se napakujete třemi puškami, když prostě nejsou kam dát. Za kalhoty si strčíte maximálně dvě pistole a tím to tak hasne. Navíc nábojů nebudou přehršle, nehledě na to, že revolvery bude potřeba reálně, tedy pomalu, dobíjet. Právě to vás bude nutit k časté improvizaci se zmíněnými utrženými kousky plotu apod. Každopádně tu ale máme co do činění s hodně intenzivní akcí.
Hra staví na epizodickém konceptu, ale v trochu jiném slova smyslu, než Half-Life 2: Episodek, tedy nikoliv vydáváním kratších celků, nýbrž rozdělením na 15 epizod přímo v rámci jedné hry, kterou získáte rovnou. Každá z epizod skončí cliffhangerem, tedy něčím, co vás upoutá k hraní té další, přičemž ta pro změnu začne rekapitulací předchozí. Jistě se ptáte, k čemu je to dobré. Autoři se svorně domnívají, že takovýto postup notně zintenzivní celý zážitek a také ho udělá přístupnější příležitostným hráčům. Jelikož je totiž na příběh značný důraz, bylo by pro jeho plné vychutnání hrát hru v co nejdelších kusech. K tomu mnozí nemají čas. Proto si vždy mohou zhruba za hodinku odehrát jednu epizodu, shlédnout pouták, čímž se natěší, ale nemusí kvůli kontinuitě ihned pokračovat. Mohou se ke hře vrátit třeba za týden – opakovačka jim efektně připomene to, co již ve hře prožili.
Tvůrci chtějí zaujmout podobný postoj vůči hráči, jako se to povedlo americkým televizním sériím typu 24 hodin či Ztraceni, tedy silné okamžiky na začátku a na konci, přičemž onen prostředek vyplňuje pátrání a myšlenkové postupy hrdinů (v tomto případě výhradně Edwarda). Mnozí tomu říkají vata, ale je nezpochybnitelnou pravdou, že tento postup funguje a dokáže zaujmout miliony lidí. A vzhledem k tomu, že mají Eden Games k dispozici jeden z nejmocnějších enginů dneška, měli by s ním opravdu dosáhnout té správné atmosféry. Tím nemyslíme pouze skvělou grafiku a ozvučení, což už je na next-gen tak nějak samozřejmostí, ale především výbornou kameru se schopností vypíchnout nejlepší momenty. Grafici společnosti se ke všemu vydali do Central Parku na vlastní průzkum a vybraní novináři, kteří mohli porovnat jeho virtuální podobu se skutečnou, hovoří o bezmála dokonalé podobě, jež sama o sobě vyvolává úžasnou atmosféru pochmurného (hra se pochopitelně bude odehrávat hlavně v noci) velkoměsta.
Ukázka prezentovala situaci, kdy Edward doslova visel z jednoho z těch mrakodrapů, z nichž je tak krásný výhled na celý Manhattan. Celá budova je zevnitř podivným způsobem rozmlácená, jako by jí prolétlo tornádo. Edward se pochopitelně přitáhne na římsu, což už samo o sobě vyvolává respekt – přeci jen je pocit z visení nad několikasetmetrovou propastí nepříjemný i virtuálně. Musí se z budovy dostat. Na jednom místě využívá nebezpečně vypadajícího elektrického kabelu, který se dá využít jednak k vyšplhání a jednak i k různým akrobatickým kouskům, jako je horizontální přeběhnutí zdi. Jednoduše se ho přidržíte a tam, kde zrovna chybí podlaha, bohatě postačí zeď. Ukázka nebyla příliš dlouhá, ale bylo z ní patrné, že se hra orientuje akčním směrem, což vzhledem k efektnímu provedení kvitujeme.
Na Alone in the Dark: Near Death Investigation se těšíme nejen proto, že se znovu vžijeme do kůže charismatického Edwarda, ale především kvůli sugestivní atmosféře, která navíc bude konečně těžit z opravdové next-gen prezentace. Čím jsme starší, tím raději se necháváme bavit nenáročnou, ale přesto intenzivní formou. Alone in the Dark 5 je takovým herním seriálem v kuse a tomuto požadavku přesně odpovídá. Snad se ho dočkáme ještě v první polovině tohoto roku.
No to je hnus !!! :D Jinak serii Alone In The Dark mám rád. 4 byla parádní i když trošku krátká. Týhle hře decola věřim no.
vypada docela good uz se tesim :)
Konecne je moje oblibena serie zpatky :)
co se děje?Redsun píše bez capslocku a dokonce ani nenadává.Týjo....jinak ty screeny jsou ze hry? :-D
Vypada to Good to bude asi lepsi nez silenhill
no ale tahle recenze je to po druhé ale to neva
toje super ze je tu new parba musim si ji smahnout
to bude spise jak u BF2142 tam byly taky vsechny screeny z uvodniho videa..
=great grafika. co naky videjko?
hura už je to tu!!!!!!!
kromě tak dvou vypadají na ingame.
:P
holt grafika pokročila :D
4 byla byla docela v poho (az na ten konec kterej byl fakt nudnej). Na RE tahle serie nema i kdyz definovala zanr