Tušíte správně, že tahle zajímavá hříčka má co dočinění s filmovou legendou Vetřelec. Přesněji řečeno, britské studio studio The Creative Assembly (díky sérii Total War ho jistě znáte) zasadilo děj do futuristického roku 2137, 15 let od události filmu Vetřelec a 42 před druhým filmem s názvem Vetřelci. Hra se tak pokusí vyplnit takto vzniklou mezeru. Možná si ještě pamatujete zklamání, které vyplynulo z poslední herní snahy na toto téma. Aliens: Colonial Marines se v návaznosti na akční atmosféru druhého filmu stal podivnou střílečkou. Přestože na vývoji pracovali zkušení vývojáři Gearbox Software, výsledek byl prostě katastrofální.
V reakci na to byl nový vydavatelem Sega Alien raději svěřen do rukou jiných vývojářů, jenž se rozhodli změnit žánr celé hry. Pojetí se navrací k absolutním kořenům, tedy prvnímu filmu Vetřelec. Cíl hráče je jednoduchý – přežít. Do hry nakročíme jako Amanda Ripley, jejíchž matka jí v dětství slíbila, že Zemi sice opustit musí, ale do jejích 11tých narozenin se zase vrátí. Amanda svou matku už nikdy znovu nespatřila. Po celých patnácti letech Amanda vyrostla v krásnou slečnu a doslechla se, že černá skříňka matčiny lodi Nostromo byla zachráněna a přepravena na vesmírnou stanici Sevastopol. Hlavní hrdinka se této jedinečné šance chopí a vydá se zjistit, co se její mamince skutečně přihodilo.
Když na loď dorazí, brzy zjistí, že se znenadání ocitla v pěkné šlamastice. Netrvá dlouho a společnost jí začne dělat po krvi běsnící predátor. Hra se tak okamžitě mění v boj o samotné přežití. Jediný vetřelec nám bude po celou hru v patách, a přestože narazíme na nejrůznější předměty a zbraně, budeme to vše moci využít maximálně k naší obraně. Samotný netvor je proti drobné slečně nesrovnatelně silnější i rychlejší a tak nemáme žádnou šanci jej zabít.
Vetřelec má být ale i nadprůměrně inteligentní. Reagovat má na nejrůznější změny v jeho teritoriu. Pokud s tímhle pohneme či támhleto zapneme, brzy na to přijde a své chování i plány tomu ihned přizpůsobí. Údajně se má také učit z našeho chování, a pokud na něj uplatníme určitou taktiku, příště něco podobného bude snadno předvídat. Jelikož to není zrovna tichý tvor, dává své emoce najevo hlasitým vřískáním, takže jakmile něco objeví, uslyšíme to. Abychom to měli ještě složitější, tenhle predátor nás nevyhledává jenom pomocí zraku, ale taktéž podle sluchu a čichu.
Občas také narazíme na další lidské obyvatele stanice, a pokud nás začnou ohrožovat, můžeme proti nim použít již zmíněné zbraně. Ve hře budeme muset vytvářet a využívat nejrůznější předměty, například když potřebujeme použít svářečku, abychom se dostali skrz zamčené dveře a unikli tak ze spárů dotírajícího monstra. Obvykle však bývá cest i možností více a je jen na nás, kterému zakončení mise dáme nakonec přednost.
Ony nástroje naštěstí nebudeme muset otrocky vyhledávat ukazováním na každičký předmět. Interaktivní věcičky prostě blikají, takže je hned jasné, že s nimi můžeme něco provádět. Ne že by to vypadalo přirozeně, ale musíme uznat, že to ušetří to mnoho frustrujícího hledání. Přestože je ve většině stanici pořádný nepořádek, elektronická zařízení v něm stále ještě najdeme. Z těch lze následně vydobýt důležité informace a tak si užijeme i zábavné hackování. Třeba budeme mít štěstí a prostřednictvím elektroniky zjistíme i něco o osudu oné matky. Občas příběh dokreslí propracované videa, která se automaticky spustí, jakmile se dostaneme na místo určení. Takové video nám však může ukázat i naší smrt, například když naběhneme někam, odkud není úniku.
Popišme si nyní, jak to probíhá prakticky v celé hře. V neustálém ohrožení života jsme donuceni plížit se napříč vesmírnou stanicí, vyhýbat se a přelstívat krutého vetřelce. Na svém detektoru života zhruba vidíme, zda je alien nablízku. Jeho poloha je však určena jen velmi nepřesně a nevidíme ani, zda a jakým směrem se zrovna pohybuje. Jakmile začne jít do tuhého, budeme se muset skrývat za bednami a dalšími objekty, zpoza kterých se můžeme vyklonit, abychom viděli, co se zhruba děje. Na jednu stranu musíme vykukovat a dávat pozor, zda se k nám z některé strany náhodou neblíží nepřítel, abychom se případně mohli potichounku přesouvat jinam, a na stranu druhou to nesmíme dělat moc okatě, jinak nás predátor nemilosrdně chytne za pačesy a usmrtí.
Nebude chybět ani možnost běhu, avšak mějme na paměti, že tím vytvoříme hluk a výrazně tak zvýšíme šanci našeho polapení. Přímo naivní potom je pokoušet se tomuhle monstru utéci, jelikož je desetkrát rychlejší. Pokud to však přece jenom zkusíme, po chvíli uvidíme, jak padáme k zemi, protože nás alien už chytil zezadu za nohy. Následuje krátké video, ve kterém nás otáčí, prohlíží a večeří. Po takovém zabití se pak prostě objevíme na poslední uložené pozic a pokoušíme se misí znovu projít.
Občas bude nutno se schovat i do otevíratelných skříněk nebo zadržet dech, abychom nevydali ani tu nejmenší hlásku. Jelikož stanice není v nejlepším stavu, na mnohých místech je absolutní tma. Je tak třeba rozsvítit naší kapesní baterku, čímž na sebe ovšem můžeme rychle upozornit. Hra se zkrátka zdá být napínavou od začátku až do samotného konce. Nikdy nevíme, zda v příští sekundě už nebudeme mrtví. Atmosféra je navíc okořeněná překvapujícími událostmi, jako jsou velké výbuchy či náhlé změny gravitace. Teď je ale samozřejmě řeč o hře, jak ji prezentují autoři a první videa. Může to dopadnout i tak, že hrou bude prosakovat nuda a stereotypní plížení se z bodu A do bodu B. Na pravou tvář Alien: Isolation si prostě budeme muset počkat až do vydání, které bude 7. října 2014 a to pro PC, PlayStation 3, PlayStation 4 Xbox 360 a Xbox One.
Už teď ale jsme víceméně jistí, že zapůsobí audiovizuální zpracování. Grafika vypadá minimálně obstojně a na světelné efekty je radost se dívat. Na podobnou kvalitku to vypadá i u hudby a zvuků. V průběhu hry slyšíme naprosté ticho, které přerušuje jen naše rozechvělé dýchání, které jindy přeruší výbuch a silné pištění v uších. Můžeme jen dodat, že hra bude pouze jen pro jednoho hráče a v předprodeji vychází zhruba na necelých 1400 korun.
Alien: Isolation se pokusí naplnit hráče jedinou emocí. Strachem. Hráč bude muset využít všechno, co dovede, aby prošel napříč celou vesmírnou stanicí a nesčetněkrát unikl brutálnímu i chytrému vetřelci. Splní-li vývojáři co slíbili, můžeme očekávat nefalšovaně napínavou atmosféru a nezapomenutelný příběh.
. :)
naplnilo mě to leda kýblem sraček....Mrtvá série...
Tak do tohodle teda rozhodně nepůjdu. :)
konečně pořádný vetřelec po tom odpadu co se nazýval alien colonial marines
Na tohle nemám nervy :-)
nevypadá to špatně
Velice pěkné a hlavně zajímavéé :)