Významné cigaretové značky

Co vám říkají názvy Marlboro, Camel, L&M či dokonce Al - Fakher? Jste-li kuřák tak hodně, přibliž me si je trošku blíž.

Marlboro 


             Jestli mi někdo řekne, že nejmocnějším mužem světa je americký prezindent, vysměju se mu do očí a tiše ti zabroukám; „I Obama kouří!“ Jestli je někdo mocný, tak jedině předseda akciové společnosti Philip Morris pan Louis C. Camilleri. Kdyby tento člověk dokázal zastavit průmyslovou výrobu cigaret, půl světa by se do dvou dní zbláznila. Panu Camillerimu se ježí vlasy na hlavě když slyší o datu 25. května. Tento den se totiž zapsal do histroie jako den bez tabáku, ovšem zde nehodlám začít. Jistě jste četli jiné mé články – Tabák – Kubánské doutníky – Vodní dýmky – Kuřácký nástroj bongo. Jak už jsem ve svém předešlém článku zmínil, Philip Morris je otcem moderního tabákového průmyslu a také člověka, kterému se nikdy neřelo jinak než Malboro Man!


             Philip Morris vytvořil v New Yorku v roce 1902 dceřinou spolčenost, která prodávala několik značek svých cigaret. Až o dlouhých dva a dvacet let později se na lidi začala hrnout reklama na značku Malboro, jako cigaretu pro ženy v stínu sloganu: „ Mild as May “

             Za druhé světové války ovšem byla tato značka stažena s trhu, a vojákům byly expandovany značky jako Camel, Lucky Strike a Chesterfield. Tyto značky se dostaly do podvědomí nejen američanům, ale také Evropanům, jelikož za Druhé světové války američtí vojáci osvobozovali západní Evropu od nacistické okupace. Přitom byli stále zásobování firmou Philip Morris, z továren v Americe a Anglii. V té době se americké cigarety staly výborným obchodem, jelikož měli něco jako nálepku: „Jsme svobodné cigarety.“ Pro firmu Philip Morris to byl neskutečný kontrakt, který jim vidělal nestčetně mnoho peněz, přesná částka není známa, jelikož expandace některých cigaret do Evropy probíhaly tak rychle, že úřady nestačily kotrolovat ani náklady lodí dokonce ani finační sitaci společnosti.

           Největším boomem bylo zveřejnění sérii článku o škodlivsti kouření a tím způsobenou rakovinu plic, stalo se v rocie 1950. Philip Morris i ostatní cigaretové spolčenosti reagovaly tím, že začly vyrábět tenkrát revoluční cigarety s filtrem. V první fázi šedesátých let Philip Morris přišel s nápadem na novou reklamu „ Malboro Country“ která spočívala na Nevadské poušti kde robustní kovboj kouřil cigaretu, byl spíše známy jako „Malboro Man.“ Tato reklama vznikla právě v důsledku, aby propagovala cigarety s filtrem, jelikož lidé je považovaly za čistě ženskou záležitost.

 


             Robert „Bob“ Beck byl prvním Maloboro Manem a díky celosvětové reklamě se stala značka malboro nejprodávanější značkou světě, předčila na svou dobu i sesterskou značku Cammel. O celou reklamní akci se postrala angetůra Leo Burnett. Dalším Malboro Manem, který dokázal udělát vír ve spolčenosti byl Davit McLean který zemřel na rakovinu plic. Ve svém životě dokázal však velice zaslužnou činost, odnaučil se kouřit údajně hned den po té co slyšel svou diagnózu. Stál včele anti-kuřácké organizace, která se značně zasazovala v boji proti cigaretovým společnostem. Paradoxem však zůstava že společnost Philip Morris popřele, že kdy v nějaké reklamě, později změnili své tvrzení tak, že se sice v reklamách ukázal ale že nebyl Malboro man. Kupodivu se žádná vlna negativních následku neodehrála, avšak cigaretové reklamy jsou stále více zastracovánu právě kvůli škodlivosti kouření. Malboro man byl, je a bude nevlivnější osobou, která však nikdy fyzicky neexitovala, snad jen v podobě herců která jej měla stvárnit.

             Stalo by ještě za zmínku že Philip Morris má v české republice svou dceřinou společenost pod názvem Philip Morris ČR a.s. Která sidlí v Kutné hoře. Z místní továrně také chrlí zásoby cigaret ale kde jsou přesně expandovány se neví, protože smlouvy o expandaci se mění každý den. Čistý výdělek za rok 2007 činil 2,8 miliardy Kč... “ Kuř at jim není hůř “

 

Camel 

 

 


             Camel je značka cigaret společnosti RJ Reynolds Tabaccco v létě roku 1913. Tyto cigarety byly nejprodávanější cigarety světově až do nástupu Malbor, tento velbolout je míšencem vigrinského a turckého tabáku. Legenda o této značce cigaret praví, že tureckému šejku se rozbila jeho oblíbená dýmka a protože byl velice zavislý na tabáku začal tabák balit do papíru. To viděli evropští misionáři a tuto zprávu roznesli široko daleko.


             Tato značka se zaššla vyrábět právě v roce 1913, kdy RJ Raynolds vyvinula revuluční průmyslově balené cigarty. V té době každý preferoval vlastnosruční balení cigaret, lidé byli skeptiční ke Camelu, používalo se právě již zminěného tureckého papíru. Díky této inovaci získal RJ Rayldos nepřeberně mnoho zákaznku, o rok později od inovace bylo prodáno více jak 425 miliónu balení Camel cigaret.

             Důvodů bylo hned několik. Camel měly jemnější chut než konkurenční cigarety a dým voněl jako právě cigaretový nežli doutníkový. V roce devadesátem prvním, dva roky po Sametové revoluci, zveřejnila zprávu, ve které upozornuje na negativní dopat cigaretové reklamy na děti které měli okolo pět až šestli let. Reklamní kampan těchto cigaret sice nebyla tak razantní jako značky malboro ale na to aby znaly americkéh děti lépe poznají Joe Camela než Mickey Mouse, Fred Flintstone, Bugs Bunny, nebo dokonce Barbie. Z prvu to byl pokus ovlivnit veřejné minění. Cirusový velbout 'Starý Joe' byl hnát přes celé město a bezplatně distribuoval cigarety, podle oficálních zpráv RJ Raynolds. Právě tento velbloud byl použit jako “logo” pro cigaretovou krabičku, Starý Joe se naní udržel neuvěřitelných jednadvacet let. 

             V Evropě se tato značka rozvíla tak, že spolčenost RJ Raynolds expanodovat své velbloudy do jižní a východní Evropy díky své dceřiné společenosti. Například na Balkánském poloostrově se staly takovou legendou, že někteří lidi používají slovo “Camel” pro krabičku cigaret.

             Roku dvatisíce osmém byly změněny desingy krabiček a to zneklidnilo tisíce zákazniku. Změnilo se také složení tabáku, což pocítilo nejvíce zákazníku. Noho lidí proto odsuzuje společnost RJ Raynolds za změnu především chuti cigaret, a varuje pokud nebude staré složení cigaret zpátky v prodeji, přejdou k jiné značce, podle mnoha průzkumu nejčastěji k právě již zmíneným Malboro. 

             Ještě bych se zmínil o pár zajimavostech této značky. Městu Winston-Salem v severní Karolíně se neřeklo jinak než “Camel City,” právě tom to městě byla spolčenost RJ Raynolds založena. V letech od 1972 – 1993 byla značka Camel sponzorem populárních automobilových závodů s názvem IMSA. Byly sponzorováne takové značky jako Lotus či Honda. 

             Winston-Salem, North Carolina, město, kde RJR byla založena, byl přezdívaný "Camel City" najednou, protože značky na popularitě. Nicméně, toto jméno je míjení se používat mezi místními obyvateli. Turecký tabák, který se do roku 2008 používal pro výrobu cigaret je velice zvláštní. Je spíše temnější a hnědší, má jedinečnou vůni, díky které jej lze přepoznat velice rychle. Zajimavostí je, že se tento tabák používal jen v cigaretách vyrobených jen ve spojených státech.

 

L&M

 

 


             L&M je značkou původně firmou Liggett and Meyers Tabacco Company ve Spojených státech Amerických, později byla převzata společenosti Philip Moris. Ve své Historii L&M nebyly nějak známe a ani prodáváne v centrální americe ale za to byly expandovány do zbytku světa. Největšímy spotřebaovately těchto cigaret jsou Rusko, Ukrajina, země Beneluxusu, Dánko a Česká republika. Původná L&Mka byly bíle a jmenovaly se L & M Lights. Zajimavostí je, že v Evropě je zakáz používaní slova “lights” pro cigarety. Proto se “nová” L&M jmenují podnázvem Blue Label, podle krabičky ve které se prodávají. Zajimavostí této značky je, že za rok 2007 byla tato značka čtvrtá světově nejprodávánější značka. Bylo prodáno více než devadesát dva miliard kusů této značky v celosvětovém měříku. Vyjimkou jsou Spojené státy a Čína.

 

Al Fakher

Vodní dýmky

 

 


             Určitě nejkvalitnější tabak pro Vodní dýmky na našem trhu, proto jsem se rozhodl se mezi cigaretovým průmyslem o něm zmínit. Al Fakher nemá dlouhou histrorii, na trhu je teprve sedmým rokem. Filozofie Al Fakher Corporation je rozšíření, již populární Vodní dýmky na Středním východě a Evropě a také chce zaujmout plnohodnotné místo místo mezi tabákovýcmi výrobky. Porpvé byly první tabáky pro vodní dýmky od této společnosti spatřeny v roce 1999. Tato spolčenost vlastní egypské takovárny, které vyrábí melasu. Tyto továrny vyrábí melasu nejen klasickou ale také s různými příchotěmi. Tomuto tabáku nemuže konkurovat, žádný jiný tabák, který se doposud vyskytuje na uzemí České republiky, zejména díky své kvalitě. Dalším významým faktorem zůstaví umístění velící tovarny v Ajmanu ve Spojených arabských emirátech (dále jen SAE.) Zde se míchají sposty kultůr zejména díky ropným vrtům a geografikému umístění. Al Fakher zde chrlí své výrobky zejména protože, většina návštěvníku, businessmanu či turistů si tyto tabáky odveze do své zemně. Tato značka nabízí třiatřicet příchutí ve 4 různých velikostech pro každou variantu. Tyto tabáky jsou prodávaný v šest a třiceti zemích mezi kterými je i Česká Republika.



             Závěrem bych snad rád řekl, že je nejzdatnější světová firma Philip Morris, která má ve svém repertáru přes 150 různých značek, mezi ně také patří Startky, Petry či Moon-ky. Existuje 1900 různých variant, proto je těžké napsat kus řeči o každé značce. Spomenuty značky by bylo možné ale velice až krutě pracné. Proto jsem popsal jen ty nejvýznamější značky, které mají velký podíl na českém trhu nebo v historii tabákového průmyslu. Cigaretový průmysl by se dal přirovanat ke zbranovému průmyslu, který si nyní holduje v Bogotě či těmtito hodinami v Indii.

 

 


Tento článek nepobízí ke kouření cigaret a ani jiným aktivitám snimiž spojenými, taktéž tento článek byl/bude uveřejněn na mém osobním blogu: www.overblog.cz

Komentáře(45)