Výkvět ruského T část 1.
Výkvět ruského T a IS-3
Lehký tank T-70
Byl to nejrozšířenější průzkumný tank Rudé armády během války.Nahradil tank T-60 vyprojektovaný v roce 1941,jehož pancíř a výzbroj byly shledány jako nedostačující.Konstrukční uspořádání nového tanku bylo podobné,jen při větších rozměrech.Jako pohon byly použity dva synchronizované řadové automobilové motory,každá o výkonu 52,2 kW (70 HP).Výzbroj tvořil kanon 20K ráže 45 mm,spřažený s kulometem DT ráže 7,62 mm.Tento kanon umožnil za příznivých podmínek bojovat proti německým středním tankům PzKpfw III a IV.Bylo zachováno,podobně jako u T-60,zavěšení na torzních tyčích bez tlumičů.Nový pohonný systém vyžadoval prodloužení korby a oproti T-60 přidání jednoho páru pojezdových kol.Prototyp tanku byl postaven koncem roku 1941 v závodech GAZ podntovárním označením GAZ-70.
Pro zjednodušení a urychlení procesu projekce byla použita řada agregátů z T-60.První prototyp byl dokončen v prosinci 1941 a tovární zkoušky byly provedeny v prvních měsících následujícího roku.Sériový tank obdržel označení T-70.Sériovou výrobu prováděly,kromě závodů GAZ,také závody č.37,v Sverdlovsku a č.38 v Kirovu.Během výroby se zvýšila hmotnost výroby z 9,2 na 9,8 t,což způsobilo snížení dojezdu z 360 na 320 km.Od září 1942 byla stavěna modernizovaná verze T-70M se zesíleným podvozkem a novými pásy.Hmotnost této verze vzrostla na 10 tun,zatímco dojezd se snížil na 250 km.Celkem bylo postaveno 8 226 tanků T-70 a T-70M.S vozidly typu Ferdinand se střetly u Kursku.
Těžký tank IS-3
IS-3 byl technicky nejpropracovanějším sovětským těžkým tankem,vyvinutý v období druhé světové války.Měl dokonalý pancíř a velic dobrý kanon.Ve službě zůstal do pozdních 70.let.Od svého předchůdce,IS-2,se lišil především zesíleným pancéřováním a úplně novou věží,zaručující značně vyšší odolnost proti průstřelu.Sovětským konstruktérům se podařilo něco,co Němci u svých tanků PzKpfw VI Tiger a Tiger II nedokázali-přes mnohem těžší výzbroj,než byla německá,a stejně dobrý pancíř nebyl sovětský IS-3 o nic těžší a navíc měl výborné manévrovací schopnosti a byl spolehlivější než jeho německé protějžky.
Technická data IS-3
Celková hmotnost: 46,5 t
Délka: 10 000 mm
Šířka: 3 200 mm
Výška: 2 450 mm
Motor: Dvanáctiválcový dieselový V2-IS,výkon 600 HP (447kW)
Rychlost: 37 km/h
Dojezd po silnici: 225 km/h
Posádka: 4
Výzbroj: kanon D-25T (M1943) ráže 122 mm,kulomet DŠK ráže 12,7 mm,jeden kulomet DT ráže 7,62 mm
Síla pancíře: od 20 do 120 mm
Střední tank T-54
Střední tank,první představitel sovětských obrněných vozidel nové generace,který byl do výzbroje zařazen po ukončení druhé světové války.Výroba byla zahájena v roce 1948 a pokračovala do konce 70.let.Celkem bylo vyrobeno více než 95 000 kusů různých verzí T-54 a jeho modifikované verze T-55,což je mezi poválečnými tanky rekord.Toto vozidlo bylo ve velkém množství exportováno a stále se nachází v materiálových rezervách řady armád a také ve výzbroji mnoha armád třetího světa.
Nejrůznější verze tanku T-54 se zúčastnili prakticky každého konfliktu,k němuž došlo v průběhu posledních padesáti let.Levný,výrobně jednoduchý tank,byl skutečným exportním hitem SSSR,zvláště ochotně kupovným arabskými zeměmi.
Technická data T-54
Celková hmotnost: 36 t
Délka: 6 460 mm
Šířka: 3 720 mm
Výška: 2 400 mm
Motor: Dvanácti válcový dieselový V-54,výkon 520 HP (388 kW)
Rychlost: 48 km/h
Dojezd po silnici: 400 km
Posádka: 4
Výzbroj: kanon D-10T ráže 100 mm,dva kulomety DT ráže 7,62 mm,kulomet DŠKM ráže 12,7 mm
Síla pancíře: do 203 mm
Stření tank T-34 vzor 1943
Nejrozšířenějším tankem na východní frontě byl v letech 1943 a 1944 sovětský T-34,vyzbrojený kanonem ráže 76,2 mm.Toto vozidlo bylo v roce 1942 přizpůsobeno masové produkci a následně začalo být modernizováno.V roce 1942 začala většina výrobců používat novou věž,která byla sice větší,ale přesto stále příliš malá,než aby dovolovala instalaci výzbroje větší ráže.V roce 1943 byla tato věž vybavena velitelskou věžičkou,což zlepšilo výhled z tanku.Proti Tigerům byly tyto tanky prakticky bez šance,jelikož střely z jejich kanonů dokázali prorazit pouze boční pancíř německého tanku,a to jen z malé vzdálenost.V soubojích v otevřeném terénu zaznamenávaly značné ztráty.Opětovný pokus vyzbrojit T-34 ( k prvnímu pokusu došlo v roce 1941) výkonným protitankovým kanonem ZiS-2 ráže 57 mm s mnohem lepšími balistyckými charakteristikami byl opožděný a byl zamítnut ve prospěch kanonu ráže 85 mm.
Technická data T-34 VZOR 1943
Celková hmotnost: 30,9 t
Délka: 6 100 mm
Šířka: 3 000 mm
Výška: 2 650 mm
Posádka: 4
Výzbroj: kanon F-34 ráže 76,2 mm (97-100 nábojů),2 kulomety DT ráže 7,62 mm (3 150 nábojů)
Pancíř: Korba 15-60 mm,věž 16-75 mm
Motor: Dvanácti válcový,kapalinou chlazený V-2-34,výkon 372,8 kW (500HP)
Rychlost: na silnic 53 km/h,v terénu 25 km/h
Dojezd: 465 km po silnici,365 v terénu
Všechny stručné technické detaily byly použity z tankové encyklopedie 2.sv. války.Děkuji za přečtení první části!!