Mi-171Š
VRTULNÍK
Mi-171Š
- Vznikly jako pokračovatelé známých, a téměř po celém světě rozšířených vrtulníků Mi-8/17. Prototyp ,,osmičky “, původně v jednomotorové variantě, vzlétl již v roce 1961. Další prototypy a následné sériové stroje byly již poháněny dvojicí turbohřídelových motorů Izotop TV2-117A.
- Na základě provozních zkušeností vznikla v druhé polovině sedmdesátých let modernizovaná verze označená jako Mi-8MTV lišící se vedle jiných úprav především pohonnou jednotkou složenou z dvojice výkonnějších motorů TV3-117MT. Pro export byly modernizované vrtulníky označeny jako Mi-17. Oba typy také známe ze služby v československém a následně i v samostatném českém a slovenském vojenském letectvu.
- Zkušenosti získané za sovětské války v Afghánistánu kde byly bojové ,,sedmnáctky“ piloty hodnoceny jako ještě účinnější zbraň než Mi-24, vedly k další modernizaci, která se však začala realizovat až na počátku devadesátých let. Nejvyšší stupeň modernizace pak představuje vrtulník Mi-171 s moderním vybavením a motory TV3-117VM se zvýšenými výkony i ve velkých nadmořských výškách. Právě tento typ vrtulníku byl vybrán ve verzi Mi-171Š i do výzbroje AČR. V rámci kompenzace ruského dluhu bylo dodáno šestnáct těchto vrtulníků, z toho je osm vybaveno zadní sklopnou rampou a zbývajících osm pak má na zádi klasická do stran otevírací vrata, známá i z předchozích verzí. )
- V součastné době by měli být nasazeny tři české vrtulníky tohoto typu v Afghánistánu kteří mají za úkol přepravovat vojáky nebo materiál pro NATO.
- Piloti mají za sebou výcvik trvající rok a půl (v Alpách nebo v izraelských pouštích).
- České vrtulníky by měli operovat na základně Šarana v jihovýchodní části země. Mise by měla trvat dva roky.
TECHNICKÉ ÚDAJE
- Nejvýraznější změna oproti předchozích verzích je zadní sklopná rampa, která mění tvar zádě
- Na Mi-171Š jsou z obou stran trupu nainstalovány nové a větší nouzové východy, umístěné na úrovni posledního okna přepravní kabiny
- České stroje jsou vybaveny novou spouštěcí a pomocnou energetickou jednotkou. Místo standardní AI-9V s charakteristikou mřížkovou boulí v pravé zadní části krytu reduktoru je nainstalována česká jednotka Sarif 5K/G MI s mnohem lepšími parametry.
- Hlava nosného rotoru je u všech strojů standardně vybavena tlumiči vibrací.
- K vnější ochraně slouží výmetnice klamných cílů ASO-2V umístěné ve dvojici na obou stranách zadní části trupu.
- Na spodku trupu je upravitelné rozmístění světel a antén.
- Charakteristickým znakem našich strojů Mi-171Š je trubková konstrukce se šesti závěsníky.
- Je schopný přepravit až 24 pasažérů, nebo 12 pacientů na nosítkách
průměr nosného rotoru - 21,29 m
průměr vyrovnávacího rotoru - 3,91 m
délka s otáčejícími se rotory - 25,35 m
délka trupu - 18,40 m
výška - 4,76 m
prázdná hmotnost - 7 240 kg
vzletová hmotnost - 13 000 kg
hmotnost nákladu - 4 000 kg
maximální rychlost - 250 km/h
cestovní rychlost - 230 km/h
taktický dolet - 610 km
dynamický dostup - 6 000 m
statický dostup - 3 980 m