Mi-171Š

VRTULNÍK


Mi-171Š


-          Vznikly jako pokračovatelé známých, a téměř po celém světě rozšířených vrtulníků Mi-8/17. Prototyp ,,osmičky “, původně v jednomotorové variantě, vzlétl již v roce 1961. Další prototypy a následné sériové stroje byly již poháněny dvojicí turbohřídelových motorů Izotop TV2-117A.


     

 

-          Na základě provozních zkušeností vznikla v druhé polovině sedmdesátých let      modernizovaná verze označená jako Mi-8MTV lišící se vedle jiných úprav především pohonnou jednotkou složenou z dvojice výkonnějších motorů TV3-117MT. Pro export byly modernizované vrtulníky označeny jako Mi-17. Oba typy také známe ze služby v československém a následně i v samostatném českém a slovenském vojenském letectvu.


               Nouzový východ


-          Zkušenosti získané za sovětské války v Afghánistánu kde byly bojové ,,sedmnáctky“ piloty hodnoceny jako ještě účinnější zbraň než Mi-24, vedly k další modernizaci, která se však začala realizovat až na počátku devadesátých let. Nejvyšší stupeň modernizace pak představuje vrtulník      Mi-171 s moderním vybavením a motory TV3-117VM se zvýšenými výkony i ve velkých nadmořských výškách. Právě tento typ vrtulníku byl vybrán ve verzi Mi-171Š i do výzbroje AČR. V rámci kompenzace ruského dluhu bylo dodáno šestnáct těchto vrtulníků, z toho je osm vybaveno zadní sklopnou rampou a zbývajících osm pak má na zádi klasická do stran otevírací vrata, známá i z předchozích verzí. )

 

                

     


-          V součastné době by měli být nasazeny  tři české vrtulníky tohoto typu v Afghánistánu kteří mají za úkol přepravovat vojáky nebo materiál pro NATO.

-          Piloti mají za sebou výcvik trvající rok a půl (v Alpách nebo v izraelských pouštích).

-          České vrtulníky by měli operovat na základně Šarana v jihovýchodní části země. Mise by měla trvat dva roky.



 

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

-          Nejvýraznější změna  oproti předchozích verzích je zadní sklopná rampa, která mění tvar zádě

-          Na Mi-171Š jsou z obou stran trupu nainstalovány nové a větší nouzové východy, umístěné na úrovni posledního okna přepravní kabiny

-          České stroje jsou vybaveny novou spouštěcí a pomocnou energetickou jednotkou. Místo standardní AI-9V s charakteristikou mřížkovou boulí v pravé zadní části krytu reduktoru je nainstalována česká jednotka Sarif 5K/G MI s mnohem lepšími parametry.

-          Hlava nosného rotoru je u všech strojů standardně vybavena tlumiči vibrací.

-          K vnější ochraně slouží výmetnice klamných cílů ASO-2V umístěné ve dvojici na obou stranách zadní části trupu.

-          Na spodku trupu je upravitelné rozmístění světel a antén.

-          Charakteristickým znakem našich strojů Mi-171Š je trubková konstrukce se šesti závěsníky.

-          Je schopný přepravit až 24 pasažérů, nebo 12 pacientů na nosítkách


 

 

průměr nosného rotoru - 21,29 m

průměr vyrovnávacího rotoru - 3,91 m

délka s otáčejícími se rotory - 25,35 m

délka trupu - 18,40 m

výška - 4,76 m

prázdná hmotnost - 7 240 kg

vzletová hmotnost - 13 000 kg

hmotnost nákladu - 4 000 kg

maximální rychlost - 250 km/h

cestovní rychlost - 230 km/h

taktický dolet - 610 km

dynamický dostup - 6 000 m

statický dostup - 3 980 m

 

 

 

 

Komentáře(7)