Po mnoha odkladech to vypadá, že se už v květnu tohoto roku podívá na svět hra Biomutant. Ta slibuje zábavu v otevřeném postapokalyptickém světě, kde ke slovu přijdou mutanti, kung-fu a RPG prvky. Také vám spojení těchto věci dohromady připadá ztřeštěné? Ještě aby ne. Za hrou totiž stojí Stefan Ljungqvist, herní veterán z Avalanche Studios, který měl na starosti Mad Max nebo sérii Just Cause. V roce 2015 původní studio opustil a založil nové s názvem Experiment 101. Společně s přibližně dvaceti zaměstnanci hned začal pracovat na jejich prvotině s názvem Biomutant.
Hra Biomutant byla oznámena už v roce 2017 a původní rok vydání byl stanoven na rok 2019. Jenže postupně se hra při vývoji rozrůstala a tvůrci se nechtěli striktně držet jen původního scénáře. Ten měl mít zpočátku přibližně 80 000 slov, ale postupem času nakynul na úctyhodných 250 000.
Příběhová myšlenka je jednoduchá. Světem se šíří neznámá nemoc, která napadla i Strom života a je potřeba sjednotit kmeny mutantů napříč zemí a semknout se proti společnému nepříteli. Bude nový vůdce jejich spásou, nebo přivede život všech do hořkého konce?
Jak už předchozí odstavec napovídá, hra nám nechá velkou tvůrčí svobodu. Ano, stále tu máme výpravu, která nám nastaví určité mantinely, ale k jednomu z několika možných konců se dostaneme jen díky naším činům a rozhodnutím.
Vše začíná u hrdiny. Na ukázkových videích je vidět nepřeberné množství hratelných postav s různými bojovými vlastnostmi. Oproti jiným RPG je vzhled Biomutanta závislý na jeho vlastnostech. Intelektuál bude mít velkou hlavu, silák široká ramena a tak dále. Základní vzhled lasice nám sice zůstane, stejně jako velikost, a proto většina našich nepřátel nás bude převyšovat.
I když námi vytvořený hrdina bude ozbrojen, stále jeho hlavní devizou bude boj tělo na tělo. Ne nadarmo je mistr v kung-fu, do kterého podle svých mutací a výbavy přidává další chmaty a speciální schopnosti. V umění kung-fu je stále se co nového učit a i náš hrdina na své cestě sbírá zkušenosti, nebo se nové chmaty naučí přímo od jiných mistrů, které na svém putování potká. A protože jsme v postapokalyptickém světě, stále jsou na mapě radioaktivní místa, díky kterým náš hrdina může projít dalšími mutacemi a získat ještě zajímavější schopnosti. Je libo telekinezi nebo třeba rovnou levitaci?
Kromě nadpřirozených schopností způsobených mutacemi bude náš malý Biomutant ovládat i zbraňový arzenál. Zapomeňme na klasické samopaly, pistole nebo meče. Takových vymožeností moderní postapokalyptický svět neoplývá. Každá zbraň, která nám přijde do ruky, je vytvořená z náhradních dílů, které najdeme. Podle toho jde zbraně všelijak upravovat. Z jednoruční kudličky lze vytvořit obouruční halapartnu, z více dílů rovnou kuše. Po světě potkáme také pár šikovných postav, které nám za protislužbu spíchnou bionická křídla, raketové lyže nebo rovnou Automatona – robotického parťáka.
Další důležitou součástí pro přežití v této krásné, i když nehostinné zemi je další vybavení. Pro bezpečný pohyb v plynem zamořených zónách je potřeba maska, na kontaminované jedince se hodí jít přímo v ochranném obleku.
Čeho se v Biomutantu nevyhneme, budou časté boje s bossy několikrát mohutnějšími, než je náš samotný hrdina. I když nedosahují velikostí kolosů v Shadow of The Colossus, stále si proti nim budeme připadat jako titěrný David proti masivnímu Goliáši.
Otevřený svět v Biomutant má mít přibližně 64 km², tedy z logiky věci se bude rozkládat na ploše 8 × 8 kilometrů. Pro porovnání mapa posledního dílu Assassin´s Creed s podtitulem Valhalla má přibližně 140 km², zatímco takový Immortals Fenyx Rising 27 km². Jak tvůrci tvrdí, nechtěli mít za každou cenu co největší poloprázdný svět, ale naopak jej naplnit maximem obsahu.
A tím se dostáváme zpět k monstrům. Jejich hledání a boj s nimi bude hlavní náplní hry. Že to připomíná jinou známou herní sérii? Ano, Monster Hunter je jasnou inspirací. Jen v Biomutant je vzezření monster, a vlastně celého světa, více pohádkové. Pokud bychom měli Biomutant porovnat s Monster Hunter, bude výsledek podobný, jako bychom porovnali nedávno recenzovaný Immortals Fenyx Rising se sérií Assassin´s Creed.
Vzhled samotných monster na první pohled nedokážeme porovnat s jinými herními sériemi. Na jejich vzezření si tvůrci prostě vyhráli a každé z nich má tak daleko od skutečných tvorů, že spíše připomínají krásně graficky zpracované Pokémony než zmutovanou zvěř z reálného světa. Samozřejmostí je různorodý přístup v boji s každým z nich.
I když je Biomutant zasazený do jiného světa, na první pohled je vidět silné ovlivnění východní kulturou. Ať už se jedná o architekturu staveb, pohled na široké pláně táhnoucí se až k horizontu, který uzavírají vysoké hory, nebo vše doprovázející hudba, tvořená převážně flétnami a brnkáním na Pchi-pcha, tradiční čínský strunný nástroj.
I přes pokročilé grafické zpracování si hra ponechává komiksový nádech. Například při skoku na muchomůrku je náš hrdina vymrštěn do vzduchu a na obrazovce se v bublině objeví „Boing!“, nebo nás nepřátelé upozorní na svůj následující silný útok mocným „Vrau!“.
Hra je prozatím potvrzena pro PC a pouze Playstation 4 a Xbox One. Důvod je vcelku prostý. Tím, že se na hře pracuje už dobrých pět, je hra vyvíjena pro generaci, která v té době byla na trhu. Sám šéf studia Stefan Ljunqvist potvrdil, že Biomutant bude hratelný i na Playstationu 5 a Xbox Series S/X. Jestli se bude jednat o vylepšenou verzi, nebo jen hra poběží v režimu zpětné kompatibility, není jasné. Biomutant vychází po dlouhých odkladech 25. května tohoto roku a my jsme upřímně zvědaví, jestli rozšíření scénáře a herních mechanik stálo za ty dlouhé roky čekání.