Ubisoft to neměl s tímto titulem vůbec jednoduché. Původní název této hry zněl lákavě, výstižně a hlavně ho průběžně propagovali. Následně se objevil problém s ochrannými známkami, došlo k přejmenování hry na poněkud krkolomné Immortals Fenyx Rising a hra se nyní začátkem prosince dostává do prodeje jak pro PC, tak na konzole PlayStation a Xbox, včetně verzí pro jejich nové generace. Na svědomí má tuto novou hru studio Ubisoft Quebec, které má na svém kontě díl Assassin’s Creed Odyssey, to se mimochodem nechalo slyšet, že je nadšené z možnosti posunou se opět někam dále. A jak si povíme v průběhu dnešní recenze, do velké míry se sem určité prvky či základy z této série promítly, byť ne nijak dramaticky. Immortals Fenyx Rising představuje po delší době úplně novou herní značku a až čas ukáže, jestli tím odstartuje celá nová série.
Přestože jde o novou značku a v některých ohledech zvolili vývojáři inovativní přístup, tak ve své podstatě poskládali dohromady prvky známé z různých her. Inspirace je rozhodně patrná Zeldou, ale ve finále i určité náznaky Assassin’s Creed byste zde našli, byť jde o jinou hru. Prvotní nadšení a velké lákadlo Immortals Fenyx Rising je rozhodně příběh vycházející z řecké mytologie. Z ní si hra vypůjčuje jak některé okamžiky a příběhové pozadí, tak právě samotné bohy. Nicméně zpracovává vše do hodně odlišné podoby, v odlehčené a zábavné formě.
Hráč se v roli Fenyxe, běžného smrtelníka, dostává po ztroskotání lodi právě doprostřed božských bojů. Jakmile se rozkoukáte a začnete s relativně dlouhým tutoriálem, zjišťujete, že z původně pokoutného zlodějíčka se vyklube Hermes. Všichni další bohové jsou uvězněni v hlubinách místního podsvětí a vy je musíte objevit, abyste spojili síly proti Tyfónovi, který drancuje celý svět. Odkaz na řeckou mytologii nacházíte na každém kroku, nicméně hra ze známých událostí spíše jen volně čerpá a převádí je do vtipné a odlehčené podoby. Dobrou zprávou pro všechny hráče určitě bude, že hra vychází na všechny platformy kompletně s kvalitními českými titulky, a tak si vše naplno užijete a pochopíte.
Z hlediska herní náplně a žánrového zařazení jde takřka o klasické RPG, ve kterém si užijete akci. Nicméně pokud byste očekávali jen bezduchou mlátičku, budete na omylu, protože právě mozkové buňky rozhodně musíte zapojovat každou chvíli. Logické nástrahy fungují většinou ve spojení s navrženým prostředím a fyzickou, přičemž vaše mozkové závity otestují řekl bych tak akorát. A dobře se přitom postarají o to, abyste po jejich zdolání dostali příjemný pocit zadostiučinění. Herní mechanismy a nápady se však po čase lehce vyčerpají a obtížnost nijak zvlášť neroste. Důležité je tak pochopit a zapamatovat si všechny možnosti a principy, abyste všechno zvládli.
Protože se v recenzi bavíme o dobrodružném RPG, tak pouze a jen u logických hádanek nemůžeme zůstat. Své místo zde mají i klasické souboje, které fungují na řekněme jednoduchém principu silného a lehkého útoku. Do kombinací a komb se přidávají i speciální božské schopnosti. Na soubojích hodnotím pozitivně jejich relativní jednoduchost a přímočarost, zkrátka už u logických hříček se někdy zapotíte, a tak zde je spíše okamžik pro oddych. Trošku drsnější všechno nastává při soubojích s bossy, kteří jako známe ze všech jiných her, vynikají vždy unikátními schopnostmi a musíte si najít cestu, jak je co nejefektivněji pokořit.
Pochválit musíme vývojáře za nádherný a rozsáhlý otevřený svět. Zaujme především jeho rozmanitost a navržení s velkým důrazem na detail. Prostředí navíc rozhodně není stereotypní, protože se proměňuje a nabízí odlišnou stylizaci v rámci každého regionu, v němž vždycky vládne některý z řeckých bohů. Budete si to opravdu užívat a krásně se tvůrcům povedlo přenést do hry stylizaci a odkazy z mytologie. V rámci hlavních misí zaměřujících se na pomoc bohům postupujete dál a dál, ale hra nabízí i celou řadu vedlejších úkolů a činností. Mnohokrát jsme se tak přistihli, že pořád vlastně nepostupujeme dál a dál příběhem, protože stále naši pozornost získávají vedlejší mise. Těmito činnostmi si především zajištujete vlastní rozvoj a vylepšování postavy, stejně jako získáváte nové schopnosti a dovednosti.
Veškeré zdokonalování postavy je základem úspěchu a určitě se vyplatí vedlejším činnostem pověnovat. Fenyx díky tomu bude silnější pro další boje a výzvy. Jedním ze stěžejních vlastností se zde stal ukazatel staminy, tu si můžete vylepšovat plněním logických mini hříček a bude se vám hodit. Do velké míry právě na ní celá hra staví, protože se spotřebovává při lezení do výšky, sprintování i při využívání speciálních dovedností. Kapitola a zábavný prvek v rámci objevování a přesouvání se po herním světě jsou křídla. Nejprve najdete jen poničená, ale posléze už máte celá, hezky funkční a plachtění s nimi je nádhera. Obecně vývojáři navrhli Immortals Fenyx Rising tak, aby vás častokrát dostali do opravdu vysoko položených míst a z nich teprve vidíte herní svět v celé své kráse.
Tím už se plynule dostáváme ke zhodnocení vizuální stránky. Zmíněné pohledy z výšky jsou opravdu nádherné a pokud budu mluvit čistě za sebe, tak mě hra svým uměleckým stylem nadchnula. Jistě, podobných kreslených titulů máme relativně hodně, navíc i v tomto ohledu je odkaz na Zeldu patrný. Mně pak hra do velké míry připomněla třeba i nedávno vydané free online RPG Genshin Impact, i když to šlo ještě více do jednoduchosti, dnes recenzovaný titul si zachovává smysl pro detail. Bude zde však bezpochyby hodně individuální to, nakolik vás umělecký styl nadchne, nebo vám naopak úplně nesedne. To však každý pozná již po zhlédnutí několika málo materiálů ze hry.
V rámci letošního roku, který se pomalu chýlí ke svému konci, bych Immortals Fenyx Rising jako úplně nejlepší titul neoznačil, přesto má co nabídnout. Ve finále vysoké hodnocení od nás získává především za sympatické zpracování a ucelený balíček, který má spád, užijete si v něm akci i puzzle hříčky zhruba stejnou měrou a hezky se na to všechno kouká. Navíc podobné zachycení řecké mytologie ještě není v herním podání až tolik okoukanou záležitostí. Po delší době tak od Ubisoftu přichází nová herní značka, která dokázala zaujmout. Ve finále přináší hernímu průmyslu o mnoho více, než dopředu vyhypovaný, ale nepříliš povedený Watch Dogs Legion, který vyšel od stejného vydavatele letos na podzim.