Ve čtvrtek 19.11. jsme se u nás dočkali oficiálního vydání konzole PlayStation 5, která se tak již několik dní vyjímá v našich obývacích. Samozřejmě tedy za předpokladu, že se právě na vás dostalo, protože počet konzolí byl po celém světě velmi omezený. Já jsem byl jeden ze šťastlivců, který konzoli hned ve čtvrtek dostal, a právě díky tomu vám teď mohu přinést recenzi této next-gen konzole, kterou si pro nás připravila společnost Sony v čele s geniálním inženýrem Markem Cernym.
Na úvod se hodí říct, že konzole PlayStation 5 se dostala na trh ve velmi silné pozici oproti konkurenčnímu Xboxu, a to díky předchozí generaci konzolí, která vyzněla naprosto jednoznačně ve prospěch Sony. Těch důvodů proč bylo více, jedním z nich byl určitě způsob propagace Xboxu One jako online-only konzole, která podle původního plánu musela být stále připojená k internetu. Nutnost mít stále zapojený kinect nebo nemožnost spouštět bazarové hry tomu pak taky moc nepomohla. Kvůli tomu byl launch konzole Xbox One ne zrovna úspěšný a Microsoft tedy už od začátku tahal za ten kratší konec. A to i přesto, že se tyto přešlapy do finálního produktu vůbec nedostaly.
Dalším důvodem pro velkou část lidí byly exkluzivní hry, kterých na Xboxu One bylo vlastně po celou tuto konzolovou generaci poskrovnu. Dohnat se to Microsoft snažil dvěma velmi dobrými způsoby, a to přidáním zpětné kompatiblity s Xboxem 360 a prvním Xboxem a také zavedením nové služby Xbox Game Pass, do které každý měsíc přibývají další a další hry. To jsou pro mnoho lidí určitě velká lákadla, nicméně absence většího počtu exkluzivních her byla evidentně důležitější než prozákaznický přístup, který sice Xboxu pomohl, ale v žádném případě jen nedostal zpět na výsluní, na kterém byla s Xboxem 360.
Díky tomu tak vlastně společnosti Sony i Microsoft přešly na odlišnou filozofii. Sony se zaměřuje na svoje exkluzivní hry a inovace, kdežto Microsoft jede ve starých zaběhlých kolejích. To dokazuje například víceméně stejný Xboxový ovladač nebo totožné uživatelské prostředí, které oproti Xboxu One nedoznalo vlastně žádných změn.
Nové uživatelské prostředí
Abych se dostal k samotné recenzi konzole PlayStation 5, začal bych hned u prvního spuštění, které na vás vzbudí dojem next-genového zážitku. Hned první obrazovka vám ukáže něco neokoukaného, což pokračuje v celém zbrusu novém uživatelském prostředí, které Sony nadesignovalo speciálně pro PS5. Celé UI je pak zpracované úsporněji, na vrchní liště máte jen hry, svůj profil a nastavení. Další část nabídky se pak schovává na spodní liště, kterou vyvoláte stisknutím PS tlačítka na ovladači. Oproti PS4 doznal dashboard mnoha změn a tou nejzajímavější je bezpochyby menu aktivit v rámci každé hry, do které se dostanete rovnou z menu konzole. Jako příklad bych uvedl hru Astro’s Playroom, ve které se přímo z menu konzole můžete dostat do jaké chcete lokace, přičemž vám konzole dokonce i řekne, v kolika procentech levelu jste nebo kolik zhruba minut vám ta či ona lokace ještě zabere.
Přepracované jsou i trofeje, které vám nově ukazují, v kolika procentench progresu jste. To je funkce, po které fanoušci volali už roky a funguje parádně. Jednu výtku bych k trofejím ovšem měl, už se vám neukazují vertikálně, ale horizontálně, takže trofejí vidíte o dost míň a musíte tedy víc scrollovat, než se k trofeji, co vás zajímá, dostanete. Tohle ovšem padne ve chvíli, kdy trofeje porovnáváte s kamarádem, protože v tu chvíli se trofeje ukážou starým dobrý způsobem.
Revoluční ovladač
Nový ovladač DualSense mnozí označují za naprosto revoluční záležitost a jeden z hlavních důvodů, proč si konzoli PlayStation 5 vůbec kupovat. Já musím tato tvrzení pouze potvrdit, protože ihned po prvním osahání vám bude jasné, že držíte v ruce něco nového a perfektně zpracováného, co vás vtáhne do hry neskutečným způsobem. Jenom pro rekapitulaci, DualSense v sobě skrývá haptickou odezvu a adaptivní triggery, přičemž právě předinstalovaná hra Astro’s Playroom vám tyto funkce předvede v praxi úplně nejlépe. Doporučil bych vám proto, abyste právě tohoto roztomilého robůtka zapli jako prvního. Každý povrch ve hře vám v rukou zavibruje trochu jinak. To samé platí pro déšť, kdy každou kapku cítíte na trochu jiném místě na ovladači, díky čemuž si uděláte představu o tom, jakým způsobem dokáže DualSense vnímat prostor.
Astro’s Playroom samozřejmě není jedinou hrou, která funkce nového controlleru demonstruje. Dalším příkladem je například remake první soulsovky Demon’s Souls, ve kterém pocítíte naprosto každý útok, každý úder do čtítu nebo každý váš roll či úskok. V Call of Duty: Black Ops Cold War pak každá zbraň dostala svůj vlastní “profil”, díky kterému pocítíte střelbu z každé zbraně trochu jinak. Je pak otázkou, jakým způsobem se ke všem funkcím ovladače postaví i vývojáři dalších her, a to především těch třetích stran, protože by byla velká škoda, kdyby tyto parádní novinky nebyly v budoucnu využívány.
Oproti Dualshocku 4 jsme se dočkali i změny designu a ergonomie. DualSense je o dost větším ovladačem a nabral také na váze, díky čemuž se mnohem lépe drží v ruce. Problémy ale díky tomu mohou nastat v případě lidí s menšima rukama, pro které držení nemusí být tak pohodlné. Umím si tedy představit, že by řada takových měla raději Xboxový ovladač, a to právě díky váze a velikosti, popřípadě osobní preferenci ohledně ergonomiky.
Nejdůležitější jsou hry
Co PlayStation 5 nejvíce odlišuje od konzolí Xbox Series, je launchová nabídka her. Nové hry jsou totiž tím jediným, co dokáže předvést nový hardware v celé své kráse a v tomhle si Sony narozdíl od Microsoftu, který nepřinesl jedinou launchovou exkluzivku, vede náramně. Dokonce bych si troufl říct, že konzole PlayStation 5 má ten nejlepší launchový lineup her, jaký kdy PlayStation měl.
Astro’s Playroom
Už v základu dostanete úplně zdarma plošinovku Astro’s Playroom, která, jak už jsem zmínil výše, parádně ukazuje možnosti nového ovladače. I když je hra úplně zdarma, nejedná se o žádný kýč nebo nedodělek, který má jen demonstrovat možnosti hardwaru. Jedná se o plnohodnotnou hru, za kterou by si Sony klidně mohla říct 40 euro a prodávala by se jako na běžícím páse.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Další určitě zmíním Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, jehož recenzi si můžete přečíst zde. Ten staví na již zaběhlých principech z původního Spider-Mana z roku 2018, ale zároveň do hry přidává podporu ray-tracingu, který z něj dělá parádního ukazatele možností nového PlayStationu.
Spider-Man nabízí dvě možnosti nastavení, přičemž ten první vám nabídne 4K 30FPS s podporou výše zmíněného ray-tracingu a dalších grafických detailů, kdežto ten druhý dynamické 4K při 60FPS bez ray-tracingu a pokročilejších grafických efektů. Na své si tedy přijdou jak ti, co holdují grafice, tak ti, kteří dávají přednost frameratu.
Demon’s Souls
Tím nejlepším launch titulem je ale remake 11 let staré hry Demon’s Souls, který se nebojím označit za masterpiece studia Bluepoint Games. Ti jsou známí především remakem kultovní hry Shadow of the Colossus nebo remasterem prvních třech dílů Uncharted. Remake první soulsovky bych pak zařadil na vrchol jejich tvorby, protože to, co dokázali s touto hrou vykouzlit, prostě není běžný a zaslouží si své uznání.
I tento remake nabízí dvě možnosti grafického nastavení. Ten první běží ve 4K 30FPS, kdežto ten druhý pak v 1440p 60FPS. I přes to, že jsem se snažil najít rozdíly v grafice, jsem žádné nenašel. Proto bych vám doporučil, abyste určitě sáhli po režimu s 60FPS, protože hrát soulsovku ve vyšším frameratu je prostě a jednoduše mnohem pohodlnější a obecně řečeno lepší. Více se dozvíte už za pár dní v naší recenzi.
Nadčasový design konzole
Už první představení konzole PlayStation 5 vzbudilo mnoho kontroverzí ohledně jejího designu, který je jednoduše řečeno úplně jiný, než kdokoli čekal. Ta má jakési futuristické a originální zpracování, které jsme u žádné konzole dosud neviděli. Je to určitě otázka subjektivního názoru a vkusu člověka, ale já za sebe mohu říct, že ve vertikální pozici vypadá konzole opravdu nádherně a je radost se na ni dívat.
Samotné zpracování je občas označováno za laciné, s čímž musím hrubě nesouhlasit. Materiály v žádném případě levně nepůsobí a bílé pláty s černým středem konzole k sobě naprosto perfektně ladí a pokud si ji položíte ve svém domově vedle televize, určitě se za ni stydět nebudete.
Závěrem bych rád řekl, že PlayStation 5 je splněným snem všech hráčů, kteří konzoli dokázali ulovit. Nový ovladač DualSense je gamechangerem a díky němu si užijete hraní jako nikdy předtím. Určitěě zmíním i rychlý SSD disk, s kterým se hry načítají během několika sekund, takže už nemusíte čekat třeba minutu jako tomu bylo dříve v Zaklínači 3. Já se jen osobně musím přiznat, že si nedokážu představit půlroční-roční čekání na hry jako jsou Horizon Forbidden West nebo God of War Ragnarok. Zároveň se ale těším na to, že PlayStation 5 u hraní těchto first-party exkluzivek ani neuslyším, protože její běh je tichý jako myška a v podstatě o ní při hraní ani nevím.