V survival hra ze světa The Escapist přináší originální herní mechaniky které jsou ale dost nedoladěné.
Nejspíše už jste slyšeli o studiu Team 17. Ano, jsou to ti, kteří stojí za legendarní sérií Worms a za hrami The Escapist. Právě na druhé zmíněné nyní navazují survival hrou, která je jakýmsi jakýmsi hybridem The Escapist a Minecraftu.
Objevíte se kdesi na moři na rozpadajícím se voru a z posledních sil se plahočíte na záhadný ostrov. Váš cíl je jen jeden, dostat se z tohoto ostrovu živý Abyste toho dosáhli, budete muset nakrmit svůj hladový břich, vytěžit značné množství zdrojů a vycraftit celou řadu nástrojů. V podstatě se dá říct, že váš náhlý příchod na tento ostrov je totální katastrofou pro všechny domorodce a pro místní faunu.
Hra má dva základní pilíře: craftění/stavění a využívání roztomilých opiček coby dělníků. Craftění a stavění zde funguje poměrně jednoduše, na samém začátku budete mít jen zcela primitivní recepty. Jakmile jich využijete, odemknou se vám další a za každý další využitý recept se vám zase zpřístupní nový a tak stále dokola. V zásadě to znamená jedno, i kdybyste se na hlavu stavěli, musíte jít postupně od těch nejméně kvalitních nástrojů až po ty nejvíce kvalitní. Často musíte craftit i nástroje, které vlastně v danou chvíli nepotřebujete, abyste se dostali k životně důležitým předmětům.
Craftění působí dost lineárně a dopředu naplánovaně. Zvláště, když hru nehrajete poprvé a znáte mnohé recepty dopředu, je craftění docela nezábavné, protože si vždy musíte nuceně projít celou tu cestu od jakéhosi pěstního klínu až po sofistikované nástroje. Absurdní pak je, že toto platí i ve hře pro více hráčů, přičemž tyto recepty nejsou sdílené. Pokud se tedy váš kamarád připojí na váš ostrov, kde již máte vybudovanou vlastní propracovanou základnu, stejně si bude muset všechny základní recepty sám vycraftit a nebude moct tuto fázi jednoduše přeskočit.
Abyste mohli craftit a stavět, budete potřebovat spoustu surovin a také času, protože stavění některých strojů je velmi zdlouhavé. Abyste na všechno nebyli sami, můžete zaměstnat místní opičky. Tím „zaměstnat“ pochopitelně myslím prakticky zotročit.
Na využívání opic je v The Survivalist kladen opravdu velký důraz. Např. vaše postava má jen velmi omezený inventář, takže i když vám to nebude třeba zrovna příjemné, budete si muset vycraftit truhlu, dát ji nějaké nebohé opici na záda a udělat z ní nadosmrti svého poskoka. Opice vám ale budou pomáhat i při těžbě, sběru surovin a dokonce i při boji.
Ovládání opic je ale velmi neintuitivní a těžkopádné. Celá tato mechanika totiž funguje tak, že vyberete požadované opičky, předvedete jim, co po nich chcete, a oni vás pak napodobují. Chcete-li, aby kácely stromy? Tak před nima nějaký strom porazte. Další pak můžete ukázat, že má natěžené dřevo nosit do prázdných truhel atp. Opice bohužel nejsou schopné multitaskingu a pokud je naučíte nějakou novou aktivitu, tak tu starou okamžitě zapomenou. Když opičky nebudou zaměstnané, budou vám utíkat, když budou s vámi, budete mít při větším počtu opic občas problém vybrat opice, které chcete. Nemluvě o tom, že opicím dáváte různé nástroje, abyste ale zjistili, která opice má jaký nástroj, musíte na ni najet kurzorem v režimu ovládání opic. Sluší se ale dodat, že zrovna toto bude napraveno v již chystaném updatu.
I když nadcházející update určitě mnohé potíže vyřeší, obávám se, že mechanika opic bude stále nedoladěná. Nemůžete je totiž ovládat dostatečně jako třeba stavitele v budovatelských strategiích, vždy je musíte tak nějak „programovat“ skrze učení, což je ale dost otravné, když už to děláte posté. Nemluvě o tom, že pokud máte větší počet opic, již tak lehká hra se stává super lehkou. Stačí dát menší tlupě opic do rukou zbraně a už se nemusíte bát, že by vás ve hře kdokoli zabil, protože se svou opičí družinou budete skutečně nepřemožitelní.
Nápat zapojit opice do hry coby survival mechaniku přitom není vůbec špatný, je proto velká škoda, že stávající zpracování je dost neohrabané a velmi přímočaré. Bylo by přitom tak skvělé, kdybyste např. pro získání každé opice museli splnit aspoň nějaký jednoduchý úkol, kdyby každá opička byla jedinečná NPC postava s vlastním charakterem, kdybyste si s opičkami mohli hrát, stavět pro ně budovy a nástroje, naplňovat jejich potřeby atd. Místo toho jsou opice ale bezduchými dělníky, kteří vás budou slepě následovat a dělat pro vás cokoliv jim řeknete.
Ve hře navíc nenajdete žádný příběh, sem tam narazíte na nějaký jednoduchý quest, ale skutečná dějová linka žádná. Je to škoda, protože svět The Survivalist není mrtvý, naopak je nápaditý, plný nejrůznějších nepřátel a překážek, které na své cestě z ostrova potkáte. Kvůli absentujícímu příběhu padá tedy veškerá pozornost právě na craftění a opice, jak už jsem ale popsal výše, zrovna tyto dvě klíčové mechaniky nejsou tím, co se na The Survivalist povedlo nejvíce..
Celou situaci může zachránit hra pro více hráčů, v níž můžete stavět, craftit a hledat cestu z ostrova společně s přáteli. Multiplayer má sice své mouchy, viz např. výše zmíněné nesdílení, ale celkově může být pro celou řadu lidí určitě zábavnější projít si svou trosečnickou odyseu společně.
Kde opravdu The Survivalist exceluje, je audiovizuální pole. Náhodně generované ostrovy jsou krásné a je radost je prozkoumávat, narazíte na nich totiž na celou řadu zajímavých míst a vtipných lokací. Grafika i animace jsou také rovněž na vysoké úrovni, což hru posouvá o několik úrovní výše. Hraní a prozkoumávání ostrovů vám pak zpříjemní kvalitní hudební podkres.
Celkově vzato, The Survivalist je hrou, na kterou se dobře dívá, která se hezky poslouchá, ale nehraje se úplně dobře kvůli nedotaženým mechanikám. Hra přináší zajímavé myšlenky, bohužel jejich potenciál ale nevyužívá. Uvidíme, co přinesou nadcházející updaty, jestli se vývojářům ještě povede vylepšit hratelnost. Prozatím hře ale dáváme 5/10.